Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 december 2010, 10:12   #361
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Het nazi-regime is ten val gebracht waardoor al zijn misdaden aan het licht konden komen en uiterst gedocumenteerd zijn kunnen worden.

Het Belgische moordregime is nog niet ten val gekomen. Eenmaal dat gebeurd is, zullen net als bij het nazisme alle bronnen vrijkomen en zal de waarheid niet meer hinderlijk zijn, zodat ze volledig gedocumenteerd zal kunnen worden.
Zie dan maar aan die documentatie te geraken voor ze die verbranden. In zoverre dat dat al niet gebeurd is.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 24 december 2010, 10:12   #362
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
En het GHLux??
Ik zie geen enkel probleem met aansluiting van het Groot-Hertogdom als de Luxemburgers dat wensen. Integendeel, dat zou wenselijk zijn. Graag als deelstaat samen met Belgisch-Luxemburg.
Oud 24 december 2010, 10:36   #363
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie geen enkel probleem met aansluiting van het Groot-Hertogdom als de Luxemburgers dat wensen. Integendeel, dat zou wenselijk zijn. Graag als deelstaat samen met Belgisch-Luxemburg.
Hmm.

Zou je je niet beter NIET uitspreken over toekomstige indelingen waar je niks over te zeggen kan hebben? Als dat de wens zou zijn van de bel-luxers, ok, maar of dat ook zo is...

Beter concentreren op het afschudden van belgië
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 24 december 2010, 11:34   #364
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Hmm.

Zou je je niet beter NIET uitspreken over toekomstige indelingen waar je niks over te zeggen kan hebben? Als dat de wens zou zijn van de bel-luxers, ok, maar of dat ook zo is...

Beter concentreren op het afschudden van belgië
Wel om eens iemand te parafraseren: de enige garantie om zo'n confederatie te voorkomen is België in stand te houden.
Pelgrim is offline  
Oud 24 december 2010, 11:34   #365
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, is niets mis mee. Het probleem ontstaat pas als men het gaat misbruiken voor politieke, d.i. Belgicistische doeleinden. Dan geeft men zich bloot.

Want het Limburg-gevoel kan evengoed leiden naar een Nederlands-integratie standpunt. De toenadering van beide Limburgen is immers een voorafspiegeling van de toenadering van de hele zuidelijke en noordelijke Nederlanden. Limburg zal één worden en een deelstaat van de Nederlandse confederatie zijn.
Dat zou misschien nog een mooi campagnethema kunnen zijn
Pelgrim is offline  
Oud 24 december 2010, 11:44   #366
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Op één of andere manier probeert men in Nederland het koloniaal verleden niet te veel onder de mat te vegen en zal je ook zelden horen dat 'Neêrlands goede naam besmeurd wordt'. Qua zelfkritiek zitten Nederlanders veel verder dan Belgische patriotten (die meestal om emotionele reden de verrijking van België op de kap van de uitbuiting en genocide Kongo-Vrijstaat moeilijk kunnen verkroppen).
Verder is het geen geheim dat Vlaamse Groot-Nederlanders op dit forum allesbehalve emotioneel begaan zijn met de Oranjes noch met hun naam. Wat Belgisch-nationalisten betreft, zij lijken op dit forum elke stok aan te grijpen om zich een identiteit op te bouwen.
Alles wat met de 'Belgische natie' geassocieerd zou kunnen worden moet met hand en tand verdedigd worden. Dat gaat van de Belgische Koning, naar het Rooms-Katholieke geloof, naar een Boergondische eercultuur tot de 'Vlaemsche tael'.
Er zullen wel Groot-Nederlanders zijn die met hetzelfde gebrek aan oprechtheid dwepen met Calvijn, maar ik blijf dit soort 'nationalisme' nogal voorbijgestreefd en kinderlijk vinden. Wees zo Rooms, Calvinistisch, Luthers, Mohamedaans, enz ... zo je wil, maar doe het niet voor het lapke grond waarop je verliefd bent, da's zo nep en doorzichtig dat het zijn kan.

Het is wat betreft Kongo alleen jammer dat er buiten Nederlanders, Flaminganten en Belgicisten geen andere Europeanen of nationaliteiten zijn op dit forum. Volgens mij zijn het immers verre van mensen die tot doel hebben België in een slecht daglicht te brengen die willen dat er correct wordt omgesprongen met onze ex-kolonie en dat men niet alles onder de mat zou schuiven. Belgen hebben er blijkbaar problemen mee, omdat ze het mogelijk als een gevaar voor de staat beschouwen. Nederlanders hebben dat probleem blijkbaar minder om hun verleden te verwerken.
Dat is toch wat kort door de bocht.
Poncke Princen
vergeten? Nederland wilde vooral niet aan zijn verleden herinnerd worden tot in 1994 astemblief.

Dit is wat de man ons te vertellen heeft:

Citaat:
Mijn taak verschoof steeds meer in de richting van de internationale betrekkingen. In 1994 heb ik voor de subcommissie voor de Mensenrechten van de Verenigde Naties in Genève rapport uitgebracht over de martelingen in Atjeh en Oost-Timor.

In Atjeh werden met alleen mannen gedood, ook vrouwen en kinderen werden afgeslacht, alsof het leger slechts bestond uit de meest primitieve en sadistische lieden. Ter illustratie van de wrede ondervragingstechmeken, heb ik de aanwezige VN-vertegenwoordigers aan de hand van foto's een voorbeeld gegeven.

Enkele commando's deden een inval in een huis, waarvan ze dachten dat de bewoners onderdak en voedsel hadden gegeven aan een 'verstoorder van de veiligheid', GPK genaamd. De vrouw ontkende en er werd haar gevraagd wat ze die middag gegeten had. Daarna werd ze meegenomen naar een politiepost. Ze bleef hardnekkig ontkennen.
Een soldaat zei 'Als we hem te pakken hebben, kunnen we gauw genoeg zien of je liegt of met'. Hij haalde een gevangene uit zijn cel en sneed met een commandomes zijn buik open. 'Zie je,' zei hij, 'zo kunnen we zien wat hij gegeten heeft'

Op die reis naar Europa ben ik ook naar Lissabon gegaan op uitnodiging van de Portugese vereniging voor de mensenrechten. Ik heb daar onder andere gesproken met president Soarez en de minister van Buitenlandse Zaken, Baroso. In Oslo had ik een ontmoeting met de sultan van Atjeh, die de toekomst met pessimisme tegemoet zag. Gezien de duizenden slachtoffers die de laatste jaren zijn gevallen, leek het hem vrijwel onmogelijk dat de bevolking nog tot een vreedzame oplossing bereid was.

De wereld van de diplomatie is er een van woorden en om die reden werd ik er wel toe aangetrokken. Soms ook kreeg ik het idee dat de gepolijste suite van een regeringsambtenaar te ver weg ligt van een kamponghuis, dat wordt overvallen en waarvan de bewoners worden neergehakt, en dat die afstand nauwelijks met woorden te overbruggen valt.

Ik had deze keer geen visum voor Nederland gekregen. Omdat ik naar verschillende landen wilde, had ik het aan het reisbureau overgelaten de visa aan te vragen. De juffrouw van het reisbureau liet me een paar dagen later weten dat de Nederlandse ambassade weigerde mij een visum te verstrekken. Ik belde op en kreeg te horen dat de ambassadeur, mr Van Roijen, na overleg met het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag, had besloten mij geen toestemming te verlenen Nederland te bezoeken, omdat mijn 'veiligheid niet gegarandeerd' kon worden.

Ik vond het vreemd dat de minister van Buitenlandse Zaken Kooijmans, die ik kende in zijn functie van VN-rapporteur voor de mensenrechten, mij een visum zou weigeren. Wel wist ik dat Van Roijen de zoon was van de VN-vertegenwoordiger in 1949, die een rol had gespeeld bij de voorbesprekingen die tot de soevereiniteitsoverdracht hebben geleid.

Naderhand heb ik gehoord dat een ondergeschikte van minister Kooijmans het besluit had genomen. Kooijmans was op dat moment m het buitenland.

Mijn kinderen zou ik treffen aan de Duitse grens. De TV had een programma gepland waarin ik geconfronteerd zou worden met Indonesie-veteranen. De cameraploeg moest nu naar de grens komen om opnames te maken. Achteraf was het een beetje kinderachtig, ik moest met één been over de grens stappen om te laten zien dat ik toch in Nederland was geweest.

Begin '94 had ik in Djakarta een ontmoeting met Hans van Mierlo van D66. Hij zei naar aanleiding van die TV-uitzending 'Als ik 't ooit voor het zeggen heb, geef ik je een visum' Van Mierlo werd minister van Buitenlandse Zaken en bij mijn laatste bezoek aan Nederland, eind '94, heb ik inderdaad een visum gekregen .
Dat wilde Nederland vooral niet horen... en wel tot in 1994!!

Nederland en kolonie Indonesië: horen, zien en vooral:
zwijgen tot in 1994.

Laatst gewijzigd door system : 24 december 2010 om 11:58.
system is offline  
Oud 24 december 2010, 11:46   #367
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

maar ondertussen toch al blijkbaar wel?
Oud 24 december 2010, 11:52   #368
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar ondertussen toch al blijkbaar wel?
En hier ook. Er is niemand die hier beweert dat Leopold II voorbeeldige dingen heeft gedaan. Integendeel. Hoeveel boeken zijn er al niet verschenen (en al lang geleden) over de misstoestanden in de Vrijstaat? Ontieglijk veel.

Laatst gewijzigd door system : 24 december 2010 om 11:52.
system is offline  
Oud 24 december 2010, 12:03   #369
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is toch wat kort door de bocht.
Poncke Princen
vergeten? Nederland wilde vooral niet aan zijn verleden herinnerd worden tot in 1994 astemblief.

Dit is wat de man ons te vertellen heeft:
[i]

Dat wilde Nederland vooral niet horen... en wel tot in 1994!!
vergis je je niet in zijn rapport over de wreedheden van het Indonesische leger bij de bezetting van Atjeh en Timor? Wat heeft Nederland daar nu weer mee te maken?
Hollander is offline  
Oud 24 december 2010, 12:10   #370
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
vergis je je niet in zijn rapport over de wreedheden van het Indonesische leger bij de bezetting van Atjeh en Timor? Wat heeft Nederland daar nu weer mee te maken?
Nu zijn we er. Wat heeft België te maken met de wreedheden die gebeurden in Kongo-Vrijstaat? Dat waren twee verschillende soevereine landen.

Maar er is meer. Poncke Princen herinnerde Nederland aan zijn zwart en wreed koloniaal verleden. En daarom werd die man beschouwd als een outcast. Alles werd doodgezwegen. Tot in...1994 toen men inzag dat Princen eigenlijk gelijk had gehad zich te verzetten tegen de Nederlandse koloniale machthebber.

Laatst gewijzigd door system : 24 december 2010 om 12:16.
system is offline  
Oud 24 december 2010, 12:22   #371
Hollander

Standaard

Citaat:
Nu zijn we er. Wat heeft België te maken met de wreedheden die gebeurde in Kongo-Vrijstaat? Dat waren twee verschillene soevereine landen.

Maar er is meer. Poncke Princen herinnerde Nederland aan zijn zwart en wreed koloniaal verleden. En daarom werd die man beschouwd als een outcast. Alles werd doodgezwegen. Tot in...1994 toen men inzag dat Princen eigenlijk gelijk had gehad zich te verzetten tegen de Nederlandse koloniale machthebber.
hoewel een diepe zucht op zijn plaats is:

Het Indonesische leger van na de onafhankelijkheid staat niet onder controle van Nederland. Er was óók geen personele unie.
Zelfs jij moet het verschil kunnen zien.
En dat er tijdens de koloniale tijd zaken zijn gebeurd weten we allemaal. Je hoort ons toch ook niet ontkennen dat ten tijde van de VOC, Nederland daar een verantwoordelijkheid voor had, hoewel juridisch gezien dit een private onderneming was en conform die theorie Indonesië vóór 1798 helemaal geen Nederlandse kolonie was? (wat natuurlijk de facto wel degelijk zo was)
Hollander is offline  
Oud 24 december 2010, 12:25   #372
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou wel waar zijn wat u zegt, moesten uw geestestenoten op dit forum Willem I niet altijd de hemel in prijzen
En waar doen ze dat dan wel? Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit iemand Willem-I heilig horen verklaren.
fonne is offline  
Oud 24 december 2010, 12:28   #373
system
Banneling

Standaard

Citaat:
hoewel een diepe zucht op zijn plaats is:

Het Indonesische leger van na de onafhankelijkheid staat niet onder controle van Nederland. Er was óók geen personele unie.
Zelfs jij moet het verschil kunnen zien.
En dat er tijdens de koloniale tijd zaken zijn gebeurd weten we allemaal. Je hoort ons toch ook niet ontkennen dat ten tijde van de VOC, Nederland daar een verantwoordelijkheid voor had, hoewel juridisch gezien dit een private onderneming was en conform die theorie Indonesië vóór 1798 helemaal geen Nederlandse kolonie was? (wat natuurlijk de facto wel degelijk zo was)
België had ook geen controle over Kongo-Vrijstaat. België had daar geen iota te vertellen. Dat is ook een van de uitvloeisels van een personele unie. De ene staat heeft niets met de andere te maken, noch feitelijk, noch juridisch. En België wilde daar ook niets mee te maken hebben, want België was nooit uit geweest op een kolonie. Dat was een persoonlijke verzuchting van LII.

Laatst gewijzigd door system : 24 december 2010 om 12:29.
system is offline  
Oud 24 december 2010, 12:34   #374
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees het boek 'Congo', van Van Reybrouck in plaats van clichématig onzin te blijven debiteren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door http://www.apache.be/2010/05/david-van-reybrouck-masseert-westerse-bemoeienissen-in-congo-weg/
‘Bladzijden die de Belgische autoriteiten in een kwaad daglicht zouden kunnen plaatsen, lijken wel uit het boek gescheurd’, zegt Congokenner Ludo De Witte over ‘Congo, een geschiedenis’ van David Van Reybrouck. ‘Het volstaat niet om enkele verklaringen van Congolezen op zak te hebben om te kunnen spreken van respect voor ‘het Congolese perspectief’.’
Van een erg objectieve bron schijnen we hier wel niet te kunnen spreken.
fonne is offline  
Oud 24 december 2010, 12:39   #375
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Van een erg objectieve bron schijnen we hier wel niet te kunnen spreken.
Dat zal wel. Het werk van 'Congo' is een zeer dik doorwrocht boek dat tot stand is gekomen na het lezen van heel wat literatuur, door archieven na te pluizen, interviews af te nemen, enz, enz. Dus een ernstig werk.

Natuurlijk, indien de uitkomst van dat boek sommigen niet aanstaat, wanneer ze niet terugvinden wat zij in hun aprioristische denkwijze meenden te moeten teruvinden, dan is het een slecht boek. Triestige mentaliteit.

Laatst gewijzigd door system : 24 december 2010 om 12:41.
system is offline  
Oud 24 december 2010, 12:42   #376
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En waar doen ze dat dan wel? Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit iemand Willem-I heilig horen verklaren.
Maar toch bijna.
system is offline  
Oud 24 december 2010, 12:48   #377
Hollander

Standaard

Citaat:
België had ook geen controle over Kongo-Vrijstaat. België had daar geen iota te vertellen. Dat is ook een van de uitvloeisels van een personele unie. De ene staat heeft niets met de andere te maken, noch feitelijk, noch juridisch. En België wilde daar ook niets mee te maken hebben, want België was nooit uit geweest op een kolonie. Dat was een persoonlijke verzuchting van LII.
Interessant te weten dat jullie Koning onschendbaar was en de regering verantwoordelijk was voor zijn daden. Of gold dat alleen zijn binnenlandse Belgische daden, en niet zijn buitenlandse daden?
Hollander is offline  
Oud 24 december 2010, 12:59   #378
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Interessant te weten dat jullie Koning onschendbaar was en de regering verantwoordelijk was voor zijn daden. Of gold dat alleen zijn binnenlandse Belgische daden, en niet zijn buitenlandse daden?
Nogmaals en ander gezegd:

Nu de erkenning van Leopolds Congo een feit was, kwamen de Belgische politici voor het eerst in beeld. Het parlement diende immers met een 2/3e meerderheid toestemming te geven aan Leopold om een tweede kroon te aanvaarden. Dit gebeurde zonder enig probleem – de koning kreeg immers van in de kleinste uithoeken van het land gelukwensen toegestuurd – maar met de reserve dat België volledig afzijdig kon blijven in dit avontuur, vooral op financieel vlak. Vanaf dan had Leopold twee petjes op: één als constitutioneel monarch van België en één als absoluut heerser van de Congo-Vrijstaat.

Zo werd het bedongen. België wilde niets te maken hebben met de Vrijstaat.

Laatst gewijzigd door system : 24 december 2010 om 13:00.
system is offline  
Oud 24 december 2010, 13:04   #379
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals en ander gezegd:

Nu de erkenning van Leopolds Congo een feit was, kwamen de Belgische politici voor het eerst in beeld. Het parlement diende immers met een 2/3e meerderheid toestemming te geven aan Leopold om een tweede kroon te aanvaarden. Dit gebeurde zonder enig probleem – de koning kreeg immers van in de kleinste uithoeken van het land gelukwensen toegestuurd – maar met de reserve dat België volledig afzijdig kon blijven in dit avontuur, vooral op financieel vlak. Vanaf dan had Leopold twee petjes op: één als constitutioneel monarch van België en één als absoluut heerser van de Congo-Vrijstaat.

Zo werd het bedongen. België wilde niets te maken hebben met de Vrijstaat.
ik hoop voor u dat ge tenminste toch een vergoeding of iets dergelijks krijgt

Laatst gewijzigd door born2bewild : 24 december 2010 om 13:04.
born2bewild is offline  
Oud 24 december 2010, 13:16   #380
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net op dezelfde manier gaan de Auschwitz-negationisten te werk: Duitsland had geen controle over de uitroeiiingskampen, het was een persoonlijk initiatief van de Führer/de SS etc. En verder alle wreedheden minimaliseren en vergoelijken tot ze "normaal voor hun tijd" lijken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be