Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2017, 12:37   #361
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Vooral over de positie van de vrouw, die thuis toch nuttig werk kan doen, zijn die fundamentalisten , ongeacht of het christenen of moslims zijn, het eens.

Je kunt het hen ook niet echt kwalijk nemen, religie geeft een primaire groepen mannen extreem veel macht over de" kudde" die ze leiden.
Dus dat er nog altijd mannen zijn die van die macht dromen, tja...
Kan je juist beschrijven wat er zo tegen een huisvrouw is buiten gebrainwashte propaganda? We laten hier in het Westen alles al over aan de keuze van vrouwen en het is weer niet goed. Je mag trouwen of niet. Je mag werken of niet.

Of kunnen jullie zelf geen beslissingen nemen? Dan zeggen wij wel hoe het moet. Als je trouwt neem je er dan bij dat je tegen abortus en homo's bent. Als je samenwoont neem je er dan bij dat je voor abortus en homo's bent.

Als je werkt heb je minder tijd voor de kinderen. Als je huisvrouw bent heb je meer tijd voor je kinderen. Dat zijn ong. de opties...

Hoe zeggen ze dat nu ook alweer: "free will; it's a bitch!"
Oud 16 december 2017, 12:42   #362
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Kan je juist beschrijven wat er zo tegen een huisvrouw is buiten gebrainwashte propaganda? We laten hier in het Westen alles al over aan de keuze van vrouwen en het is weer niet goed. Je mag trouwen of niet. Je mag werken of niet.

Of kunnen jullie zelf geen beslissingen nemen? Dan zeggen wij wel hoe het moet. Als je trouwt neem je er dan bij dat je tegen abortus en homo's bent. Als je samenwoont neem je er dan bij dat je voor abortus en homo's bent.

Als je werkt heb je minder tijd voor de kinderen. Als je huisvrouw bent heb je meer tijd voor je kinderen. Dat zijn ong. de opties...

Hoe zeggen ze dat nu ook alweer: "free will; it's a bitch!"
Goh, wat boeiend!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2017, 12:45   #363
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goh, wat boeiend!
Zoals ik al dacht; de argumenten zijn op. Neem een beslissing en blijf erbij. Zo moeilijk is het leven niet.
Oud 16 december 2017, 13:42   #364
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooral over de positie van de vrouw, die thuis toch nuttig werk kan doen, zijn die fundamentalisten , ongeacht of het christenen of moslims zijn, het eens.

Je kunt het hen ook niet echt kwalijk nemen, religie geeft een primaire groepen mannen extreem veel macht over de" kudde" die ze leiden.
Dus dat er nog altijd mannen zijn die van die macht dromen, tja...
Ja, een vrouw die thuis wil blijven om voor het gezin en het huishouden te zorgen, mag daarin gehonoreerd worden. Ik zie echt niet in wat u dan toch zo verachtelijk vindt aan een vrouw die hiervoor kiest. Om de haverklap goochelt u met het woord "vrijheid", maar blijkbaar mag die vrijheid volgens u maar in één richting gaan: de uwe.

Ook hier moet ik vaststellen welke bijna onverholen dictatoriale trekjes er achter uw woorden eigenlijk schuilen. "Vrijheid? Ja, maar alleen voor wie denkt zoals ik", daar komt uw discours steevast op neer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2017, 13:45   #365
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk sneu voor fundamentele christenen, want hun geloof heeft amper nog impact op het gedrag van de vele naamkatholieken die enkel de grote momenten in het leven nog gedenken in een kerk.
Islam is een veel sterkere religie, en heeft nog macht over gelovigen, iets waar de marginale groep christenen die evengoed die macht weer willen van kunnen dromen.
Het christendom draait niet om macht. Wel Jezus' navolging "in geest en waarheid" zoals de apostel leert. Als christen droom ik niet van macht, wel integendeel. Macht corrumpeert in veel gevallen, omdat ze niet langer dienstbaar is.
Oud 16 december 2017, 13:48   #366
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Uw sharia hoort hier toch gewoon niet thuis... Indien je volgens de sharia wilt leven moet je terug naar je moslimland...
Hier gelden onze wetten; punt.
Hallo Marie alles goed?
Gelukkig zijn we hier geen moslimland, mag er niet aan denken met de guillotine voor vrouwenrechten te moeten rond lopen.
Oud 16 december 2017, 14:21   #367
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hallo Marie alles goed?
Gelukkig zijn we hier geen moslimland, mag er niet aan denken met de guillotine voor vrouwenrechten te moeten rond lopen.
"Zucht". Nu ga je weer veralgemenen. Er zijn democratische moslims en democratische christenen. Ooit al gehoord van Atatürk?

We bellen morgen de brandweer wel anders begin je weer te hyperventileren, hysterisch te doen en paniekaanvallen te krijgen. Jij spreekt alleen maar vanuit angst. Zulke mensen kunnen geen oordelen vellen want de wereld is nu eenmaal een "angstige" plek als je overal onbestaande demonen ziet.

Morgen verzin je weer de "demon" van het vliegende spaghettimonster ofzo. Zo kunnen we blijven doorgaan. Doe iets aan die angstaanvallen...
Oud 16 december 2017, 15:57   #368
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
De islam en moslims horen hier wel thuis. Lees de Belgische wet maar eens goed na.
Dat ze niet passen in het verlengde van 'uw thuis', is een andere zaak...
Het is een erkende religie, dat wel. Misschien past deze samenleving wel niet in uw " thuisgevoel" kan ook....
Oud 16 december 2017, 16:17   #369
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een erkende religie, dat wel. Misschien past deze samenleving wel niet in uw " thuisgevoel" kan ook....
Bij mijn weten wordt er van geen enkele burger verondersteld dat hij moreel hoort in te stemmen met de opvattingen die mainstream zijn in een bepaalde maatschappij. Dit is nu eenmaal eigen aan onze westerse samenleving: de vrijheid om anders te denken, om er andere opvattingen op na te houden, om een andere visie te koesteren dan de buurman.

Of een religie nu al dan niet erkend is, speelt trouwens geen enkele rol voor de vrijheid die iedereen toekomt om die religie of levensbeschouwing te koesteren die hij of zij belangrijk vindt.
Oud 16 december 2017, 17:02   #370
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
De islam en moslims horen hier wel thuis. Lees de Belgische wet maar eens goed na.
Citaat:
'onze wetten' zijn maakbaar en veranderlijk.
Toch makkelijk als je zelf repliek geeft op je beweringen

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 16 december 2017 om 17:07.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2017, 17:33   #371
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
"Zucht". Nu ga je weer veralgemenen. Er zijn democratische moslims en democratische christenen. Ooit al gehoord van Atatürk?

We bellen morgen de brandweer wel anders begin je weer te hyperventileren, hysterisch te doen en paniekaanvallen te krijgen. Jij spreekt alleen maar vanuit angst. Zulke mensen kunnen geen oordelen vellen want de wereld is nu eenmaal een "angstige" plek als je overal onbestaande demonen ziet.

Morgen verzin je weer de "demon" van het vliegende spaghettimonster ofzo. Zo kunnen we blijven doorgaan. Doe iets aan die angstaanvallen...
Belgie heeft 7% moslims als die hun will kunnen opleggen aan Alice´s haar cultuur dan is het duidelijk dat Alice´s haar cultuur minderwaardig is.

Want alleen een minderwaardige cultuur van 93% van de bevolking laat zich wetten dicteren door 7% moslims.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2017, 17:57   #372
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Belgie heeft 7% moslims als die hun will kunnen opleggen aan Alice´s haar cultuur dan is het duidelijk dat Alice´s haar cultuur minderwaardig is.

Want alleen een minderwaardige cultuur van 93% van de bevolking laat zich wetten dicteren door 7% moslims.
Op welke terreinen leggen moslims hun wil dan wel op? Als ik een media een beetje lees, heb ik toch sterk de indruk dat het omgekeerde het geval is. Er komt binnenkort een verbod op onverdoofd slachten. Is dat dan die uiting van "moslims die hun wil ons opleggen"?
Oud 16 december 2017, 18:07   #373
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op welke terreinen leggen moslims hun wil dan wel op? Als ik een media een beetje lees, heb ik toch sterk de indruk dat het omgekeerde het geval is. Er komt binnenkort een verbod op onverdoofd slachten. Is dat dan die uiting van "moslims die hun wil ons opleggen"?
Je kent toch de betekenis van het woord "als".

Indien je de media dus volgt kun je inderdaad lezen dat die schijthazen mentaliteit , de angst en vrees die men tentoonstelt tegenover moslims nergens voor nodig is.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2017, 20:58   #374
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Of er wel of niet inhoudingen gebeuren op inkomsten, is gewoon niet belangrijk. Maar bedankt me gelijk te geven wat de verplichting betreft geld uit arbeid te halen.
Feit blijft zoals u zegt, dat u als moslima moet werken voor uw inkomen, een principe wat wij hier trouwens delen, met dit verschil dat wie niet kan werken, niet afhangt van liefdadigheid maar rechten heeft.
U heeft ook rechten en plichten. Als burger heeft u recht op een uitkering, wanneer u werk zoekt.
Wanneer u echter als moslima werk weigert, omdat u denkt niet te kunnen werken met een hoofddoek, beperkt u bewust uw kansen op de arbeidsmarkt. Dan accepteert u geen passend werk, maar strijkt wel de uitkering op. U verkiest dus niet te werken voor uw inkomen, wat wel moet wanneer je dan toch zo gelovig bent. U eet van twee walletjes.
Dat is jammer want u bevestigt enkel het stereotype beeld over moslims als profiteurs.

Daartegen staan uw zusters die werken voor hun inkomen, indien gevraagd zonder hoofddoek of gewoon omdat ze niet vinden dat dit zelfs maar moet.
Die vrouwen veranderen de beeldvorming, u dus niet.

Meent u dit nu? Dus omdat u net zoals alle werklozen enige bereidheid tot het vinden van werk moet tonen, draagt u uw steentje bij?

Waar staat in de wet dat je na vijf jaar werk, recht hebt op vijf jaar werkloosheidsuitkering?
Wie heeft het over 5 jaar uitkering?
En ja, als ik een opleiding als 'leren solliciteren' moet volgen in België, dan doe ik iets voor m'n uitkering. C'est normal.

Kijk, dit land heeft de islam als religie erkend. Ik begrijp niet waarom er dan zoveel weerstand op de hoofddoek is. Als men mij om die reden discrimineert is het dus niet geheel mijn schuld dat ik geen gepast werk vind. Het is vnl de schuld van opstandige burgers die hun eigen wetten niet willen naleven.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 16 december 2017 om 20:59.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2017, 21:05   #375
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ja, als ik een opleiding als 'leren solliciteren' moet volgen in België, dan doe ik iets voor m'n uitkering. C'est normal.

Kijk, dit land heeft de islam als religie erkend. Ik begrijp niet waarom er dan zoveel weerstand op de hoofddoek is. Als men mij om die reden discrimineert is het dus niet geheel mijn schuld dat ik geen gepast werk vind. Het is vnl de schuld van opstandige burgers die hun eigen wetten niet willen naleven.
Hier maakt u overduidelijk een redeneerfout. Je wordt helemaal niet gediscrimineerd als een werkgever duidelijk vermeld dat er geen religieuze symbolen mogen in de onderneming. Het is zijn onderneming. Hij bepaalt de interne orde. De wet laat dat trouwens ook volledig toe.

Erkende religie is trouwens van een andere orde, nl. de betoelaging van bepaalde aspecten van het religieuze leven. Dit houdt niet in dat een gelovige zich plotseling van alles kan permitteren.

Leer deze nuances eens begrijpen.
Oud 16 december 2017, 21:08   #376
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
..
Een huishoudpremie voor vrouwen die zich volledig willen toeleggen op het gezin lijkt me dan veel beter aangewezen. Ook vrouwen thuis verrichten waardevol werk.
Jammer genoeg is die nog maar net in 2015 afgeschaft! Ze was bekend onder de benaming 'vrijstelling om sociale en familiale redenen', terwijl volgens mij de nood niet is verdwenen.

Wel, het is simpel, als jij als vrouw je kinderen niet opvangt tot ze naar school mogen, zal iemand anders het moeten doen. En die opvang is vaak helemaal niet ideaal voor het kind, en/of zoals jij het wil en er zijn zelfs gevallen van misbruik.
Oud 16 december 2017, 21:09   #377
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En in dit land is het geloof ondergeschikt aan de wet.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2017, 21:10   #378
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jammer genoeg is die nog maar net in 2015 afgeschaft! Ze was bekend onder de benaming 'vrijstelling om sociale en familiale redenen', terwijl volgens mij de nood niet is verdwenen.

Wel, het is simpel, als jij als vrouw je kinderen niet opvangt tot ze naar school mogen, zal iemand anders het moeten doen. En die opvang is vaak helemaal niet ideaal voor het kind, en/of zoals jij het wil en er zijn zelfs gevallen van misbruik.
Dat is maar al te normaal. Progressievelingen schijnen dat meestal niet te beseffen: een thuis voor de kinderen een heel belangrijk. De nabijheid van vader en moeder (of iemand uit de nabije familie). Niet te versmaden en zoiets kan nooit vervangen worden door betaalde externen.
Oud 16 december 2017, 21:14   #379
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier maakt u overduidelijk een redeneerfout. Je wordt helemaal niet gediscrimineerd als een werkgever duidelijk vermeld dat er geen religieuze symbolen mogen in de onderneming. Het is zijn onderneming. Hij bepaalt de interne orde. De wet laat dat trouwens ook volledig toe.

Erkende religie is trouwens van een andere orde, nl. de betoelaging van bepaalde aspecten van het religieuze leven. Dit houdt niet in dat een gelovige zich plotseling van alles kan permitteren.

Leer deze nuances eens begrijpen.
Erkenning houdt weldegelijk in dat het geloof in alle vrijheid, binnen de wetten van een land, beleefd mag worden. Ik moet dus niet gestraft worden als men mij om de hoofddoek discrimineert. En wellicht moet de diegene die discrimineert wel gestraft worden.

Dit is niet 'zich vanalles permitteren'. Dit is gerechtigheid eisen.
Oud 16 december 2017, 21:18   #380
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Erkenning houdt weldegelijk in dat het geloof in alle vrijheid, binnen de wetten van een land, beleefd mag worden. Ik moet dus niet gestraft worden als men mij om de hoofddoek discrimineert. En wellicht moet de diegene die discrimineert wel gestraft worden.
Neen, u gooit twee zaken door elkaar.

Je godsdienst beleven binnen de wetten van een land vindt zijn fundament in het grondwettelijk recht op godsdienstvrijheid. U als moslima geniet van dat recht, net zoveel als een Getuige van Jehova (geen erkende eredienst) of een boeddhist (ook niet erkend door de Belgische staat). De jehova, de boeddhist, de moslim, de christen... iedereen is vrij om zijn of haar godsdienst te beleven dankzij dat die vrijheid die in onze grondwet staat verankerd.

Erkenning betekent dat de overheid zich bereid toont om bepaalde financiële lasten op zich te nemen en dat de overheid ervoor zorgt dat er in het gemeenschapsonderwijs ruimte is voor godsdienstonderricht van de erkende eredienst. Meer is dat niet.

U schijnt nog steeds niet te snappen dat een werkgever de volle vrijheid heeft om een kledingcode op te leggen en dus te eisen dat u geen hoofddoek draait. Dat is geen inbreuk op de godsdienstvrijheid. Hij discrimineert niet, want de bepaling geldt voor iedereen. De kledingcode is algemeen en niet specifiek gericht naar één groep.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be