Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2020, 18:21   #361
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Klopt dat wel ?

Ik neem aan dat je net zoals de meeste burgers een vertrouwensband hebt of toch minstens een goede professionele inschatting hebt over je huisarts. (anders zou je wel een andere kiezen, ga ik van uit).

Maar daarnet stelde je dat je je arts zou buiten gooien moest je vernemen dat hij een abortus uitvoert bij derden.

Overstijgt dat niet het hebben van een persoonlijke mening, en het publiek ventileren daarvan ?

Wat heb jij (en ik, en iedereen...) zich te moeien met de INDIVIDUELE keuze die die betreffende vrouw heeft gemaakt ? De betreffende zorgverlener doet niet meer dan uitvoeren wat haar keuze is. En jij voelt je geroepen als strijder van het Legioen van Fatsoen om die arts dan de buitenwacht te geven...

Dat lijkt me een ietsiepietsie meer te zijn dan een mening publiek ventileren hoor...
Ik heb de vrijheid om mensen die ik niet (meer) waardeer te negeren of die nu dokter is of niet...
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 19:23   #362
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Denkimi heeft gelijk : ook die strijd heeft de kalotenclub gestreden. De kazuifeldragers van Rome zijn totale tegenstander van voorbehoedsmiddelen.
Jullie halen er de hele tijd geloof of religie bij maar niemand hier bouwde zijn argumentie daar op.
Niemand!
Het enige wat voorstanders als argument staande hebben is "het is de wet" maar kunnen dat nergens anders uit beargumenteren.
Meeste mensen willen abortus ook niet verbieden maar protesteren tegen de opdrijving van de termijn.

Denkimi heeft langs geen kanten gelijk en kan niet eens beargumenteren waarom leven pas na 24w begint. Jij zegt dat de mens vanaf de geboorte begint, morte vivante vanaf conceptie en ik vanaf hartslag.
Maar de deskundigen die abortussen uitvoeren kwamen aan bod, de wereld achter abortus ook. Niemand ging daar op in alleen Rudy was zo eerlijk te zeggen dat hij niet kon kijken.

Dus aub stop te argumenteren op zaken die niet gezegd worden en benader wat wél getoond en beargumenteerd wordt.

Laatst gewijzigd door CUFI : 12 december 2020 om 19:29.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 19:55   #363
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Meeste mensen willen abortus ook niet verbieden maar protesteren tegen de opdrijving van de termijn.
vervang meeste mensen door ik. wees tenminste eerlijk

ik verzet me vooral tegen het gemak waarmee jij de democratie wil opdoeken en elke stem, die tegen jouw mening ingaat, de mond wil snoeren.

de vld heeft de verkiezing verloren dus mogen ze, volgens jou, geen wetsvoorstellen meer indienen.
ik vind dat vrij bedenkelijk
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 20:01   #364
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
vervang meeste mensen door ik. wees tenminste eerlijk

ik verzet me vooral tegen het gemak waarmee jij de democratie wil opdoeken en elke stem, die tegen jouw mening ingaat, de mond wil snoeren.

de vld heeft de verkiezing verloren dus mogen ze, volgens jou, geen wetsvoorstellen meer indienen.
ik vind dat vrij bedenkelijk
De grootste partijen zijn tegen omdat hun kiezer dat wil denk je?
Neen het is niet "ik" alleen.

Dat is niet wat ik zei 1207. Ze mogen dat wel maar zijn daarbij niet echt democratisch bezig. Als je mijn antwoorden in die hele context zou beantwoorden zou je tot de conclusie zijn gekomen dat onze "verkozenen" geen verkozenen zijn.

Het is niet omdat je daar over heen quote en verdraait dat ook een geldig tegenargument is.
Er is meer materiaal naar voor geduwd dan alleen naar de VLD wijzen overigens, waaronder een praktiserende arts.
Oud 12 december 2020, 20:55   #365
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De grootste partijen zijn tegen omdat hun kiezer dat wil denk je?
Neen het is niet "ik" alleen.
de grootste is geen argument.
heb je 50+1? dat is het enige dat telt

Citaat:
Dat is niet wat ik zei 1207. Ze mogen dat wel maar zijn daarbij niet echt democratisch bezig.
dus ben je ertegen dat er wetsvoorstellen door hen ingediend worden. Doet de vld dit noem jijeht ondemocratisch.
dat is een vrij dictatoriale instelling van jou
Oud 12 december 2020, 21:04   #366
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de grootste is geen argument.
heb je 50+1? dat is het enige dat telt

dus ben je ertegen dat er wetsvoorstellen door hen ingediend worden. Doet de vld dit noem jijeht ondemocratisch.
dat is een vrij dictatoriale instelling van jou
Dus ik ben dictatoriaal als ik wil dat ze die zaken voor de verkiezingen moeten bekend maken en niet daarna? En als er daarna een wetsvoorstel komt ze ook onze mening vragen via referenda?
Dat klinkt me toch democratischer eerder dan dictatoriaal.

Neen maar ik kan wel fanatiek mijn mening verdedigen waardoor ik als een dictator kan overkomen. Maar werkelijk het is nie zo. Ik zie alleen dat er groter partijen tegen zijn en de liberalen dit in allerijl wensten door te voeren na hun verlies.
De ophef daar rond kwam vooral van deskundige artsen en ik niet alleen
Oud 12 december 2020, 21:18   #367
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Kijk dit bedoel ik dus.U blijft maar drammen, herhalen, omdat dit binnen uw religieuze opvattingen zo moet en niet anders kan. Prima, maar wat doe je dan ook een forum binnen een discussie? Bekeren?
eindeloos uw vragen herhalen is trollen hoor!
Ik heb al uitgelegd dat gezien de ingreep, 6/8 of 10/12 weken (12 is de wettelijke termijn tot heden) niet uitmaakt!
Waarom moet je steeds ieder argument maar blijven herhalen bij u,
Alice, wanneer doet u eens aan introspectie? U blijft dergelijke berichten ook al heel lang schrijven, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 23:16   #368
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus ik ben dictatoriaal als ik wil dat ze die zaken voor de verkiezingen moeten bekend maken en niet daarna?
compromissen staan nooit in verkeizeingsprogramma's

Citaat:
En als er daarna een wetsvoorstel komt ze ook onze mening vragen via referenda?
mja, als ze u over alles meoten bevragen dan gade gij in 't weekend heel weinig tijd hebben vrees ik
dqn

Citaat:
Neen maar ik kan wel fanatiek mijn mening verdedigen waardoor ik als een dictator kan overkomen.
partijen monddood maken omdat ge neit akkoord zijt heeft niets te maken met eigen mening verdedigen

Citaat:
De ophef daar rond kwam vooral van deskundige artsen en ik niet alleen
het is neit dat je artsen zoekt die het oneens zijn met jou hé
Oud 12 december 2020, 23:33   #369
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
compromissen staan nooit in verkeizeingsprogramma's

mja, als ze u over alles meoten bevragen dan gade gij in 't weekend heel weinig tijd hebben vrees ik
dqn

partijen monddood maken omdat ge neit akkoord zijt heeft niets te maken met eigen mening verdedigen

het is neit dat je artsen zoekt die het oneens zijn met jou hé
Stel, er is een referendum en de stemming is 50 procent voor 50 procent tegen. Waar gaan we de lat leggen om onze toekomstige generatie te beschermen?
Denk je dan niet dat we die lat altijd gaan blijven verlagen door abortustermijnen te blijven verhogen?

Ik ben blij dat er nog een garde extreem fundamentelen blijft spreken om de grenslijnen te bewaken. Geen dank je.
Oud 13 december 2020, 00:36   #370
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel, er is een referendum en de stemming is 50 procent voor 50 procent tegen. Waar gaan we de lat leggen om onze toekomstige generatie te beschermen?
Denk je dan niet dat we die lat altijd gaan blijven verlagen door abortustermijnen te blijven verhogen?

Ik ben blij dat er nog een garde extreem fundamentelen blijft spreken om de grenslijnen te bewaken. Geen dank je.
De vraag is en blijft......

In wiens naam gaat die beslissing genomen worden....

En vooral,wie moet ervoor opdraaien als blijkt dat die vrucht minder levensvatbare kansen heeft ....

Geloof me gerust,ik heb er eentje,het is een vechtertje in spe,maar die diende vooral haar gevecht te leveren tegen wat men nu noemt de staat,diezelfde staat waar ze 22 jaar lang de strijd heeft moeten aangaan om erkend te worden als mindervalide vanaf haar geboorte....

Ik heb ervoor al die jaren moeten opdraaien,dat was weliswaar met alle liefde wat haar betreft,maar het was vooral zuur dat die staat wat haar betreft hopeloos in gebreke was,en let wel,zij was lang niet de enige ...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 01:14   #371
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
De vraag is en blijft......

In wiens naam gaat die beslissing genomen worden....

En vooral,wie moet ervoor opdraaien als blijkt dat die vrucht minder levensvatbare kansen heeft ....

Geloof me gerust,ik heb er eentje,het is een vechtertje in spe,maar die diende vooral haar gevecht te leveren tegen wat men nu noemt de staat,diezelfde staat waar ze 22 jaar lang de strijd heeft moeten aangaan om erkend te worden als mindervalide vanaf haar geboorte....

Ik heb ervoor al die jaren moeten opdraaien,dat was weliswaar met alle liefde wat haar betreft,maar het was vooral zuur dat die staat wat haar betreft hopeloos in gebreke was,en let wel,zij was lang niet de enige ...
In naam van de gehele mensheid, dus ook dat wezentje in de buik. We zouden eens aan duizendtal mensen moeten vragen of ze het erg hadden gevonden moest men geaborteerd zijn. Inclusief invaliden. Als ik mensen met het syndroom van down zie, zie ik een enorme levenskwaliteit. Die mensen zijn gelukkig.

Ik heb eens iets gegoogled. Het menselijke leven begint volgens de meeste biologen bij de conceptie. Als de zaadcel in de eicel gaat. Als het nestelt heb je prijs en is de vrouw zwanger. Het geslacht is reeds bepaald in de zaadcel. De mens begint daar. De mensenrechten beginnen daar.

Als er dan toch accidenten gebeuren en men kent de gevaren en de consequenties; is de termijn dan niet beter in te korten? Hartslag geen abortus. Dus overtijd; morning after pill of pis op een stokje of er zijn consequenties.

Dat de opvang en zorg niet voldoende is: pakken we dan als mensheid niet beter dat aan, eerder dan het dood te doen om er vanaf te zijn?

Zie hier: “oei een jongetje? Abortus dan maar.”
https://m.youtube.com/watch?v=v-AU3i4Y7p0

Ik zal dan maar een fundamentele gelovige zijn daar bij te fronzen.
Oud 13 december 2020, 01:34   #372
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Soms heb ik het gevoel dat er mensen zijn die vinden dat alles mag met dat kind zolang het nog niet geboren is.
Met andere woorden. Zolang het niet uit die vagina komt, en we het kindje nog niet hebben gezien, mag alles.
Dit is pure struisvogelpolitiek om het gezicht te kunnen afwenden als in een buik een moord wordt gepleegd.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 01:42   #373
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb eens iets gegoogled. Het menselijke leven begint volgens de meeste biologen bij de conceptie. Als de zaadcel in de eicel gaat. Als het nestelt heb je prijs en is de vrouw zwanger. Het geslacht is reeds bepaald in de zaadcel. De mens begint daar. De mensenrechten beginnen daar.
Goed. Wat je zegt is correct. Alle eigenschappen zijn er bij de conceptie, en daar is mijn inziens geen twijfel over.

Wat mij vooral stoort, is dat er gezocht wordt naar argumenten, een wet in de eerste plaats, om een moord te kunnen plegen opdat het comfort van de ouder(s) zou worden gewaarborgd.

Wat niet belet dat er uitzonderlijke omstandigheden bestaan als het om de kwaliteit van het leven van het kind gaat. Leven met een levende plant moet een marteling zijn.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 01:51   #374
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Ik bedoelde natuurlijk bij die morning after pill dat na een incident te nemen binnen de 48h en niet als men overtijd is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Goed. Wat je zegt is correct. Alle eigenschappen zijn er bij de conceptie, en daar is mijn inziens geen twijfel over.

Wat mij vooral stoort, is dat er gezocht wordt naar argumenten, een wet in de eerste plaats, om een moord te kunnen plegen opdat het comfort van de ouder(s) zou worden gewaarborgd.

Wat niet belet dat er uitzonderlijke omstandigheden bestaan als het om de kwaliteit van het leven van het kind gaat. Leven met een levende plant moet een marteling zijn.
Zo is het. Maar die wetten zijn er reeds. Daar is geen beperking op tijd in en weinigen die daar iets van zeggen . Ik zie niet in hoe keuze op een gezond kind kan toegepast worden.
Als men al aborteert op basis van geslacht zijn we laag gevallen als mens.
Dat wordt mogelijk bij een verhoging van termijn.
12 weken was ooit goed voor mij, maar nu mag die toch drastisch omlaag na meer onderzoek.
Foei foei liberalen...

Laatst gewijzigd door CUFI : 13 december 2020 om 01:53.
Oud 13 december 2020, 13:41   #375
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht

Meen je dit nu Rudy?
1. Nee, ook al is er vanaf het moment van conceptie sprake van leven( anders zou er geen embyo-foetus- kind ontstaan) is dit niet gelijk aan " alle eigenschappen".
Die ontstaan nu net tijdens de ontwikkeling, die 9 maand duurt.

Daar gaat de hele discussie niet over, en niemand hoeft dit aan te tonen of in vraag te stellen.
De discussie gaat over de morele vraagstukken.
Mag iemand in dat proces ingrijpen, wie en wanneer?
Waar liggen grenzen tussen wat mag en wat niet?

Niemand zal ontkennen, dus daar hoeft de discussie ook niet over te gaan, dat ouderschap een ingrijpende verandering is in iemand leven, ongeacht of het een man of vrouw betreft.

Maar evenmin kan ontkent worden dat die verandering het grootst is in het leven van een vrouw.
Zij en niet hij is zwanger.
Wees eerlijk, mannen hebben de vrijheid om ouderschap te ontkennen of de gevolgen te minimaliseren. Je erkent het kind niet, klaar.

Vrouwen hebben die vrijheid niet.
Want zelfs indien ze het kind afstaan bij geboorte, ze zijn moeder geworden.
Ik vind dat vrouwen om welke reden ook, het recht hebben om daar niet voor te kiezen zoals ook mannen kunnen doen.
Want zij merken niets of nauwelijks iets van ongewenst vaderschap.

Waarom zouden vrouwen die oordelen dat ze niet kunnen of mogen voldoen aan de basisverwachtingen rond moederschap niet mogen zeggen" nee ik wil dit niet".
Dat is hun goed recht.

En wanneer ze dit beslissen ook op gezondheidszorg want een abortus is een medische handeling.
Dus vind ik abortus die legaal kan, omdat een vrouw daarvoor kiest, de enige optie.
En nee, ze moet zich niet verantwoorden om haar keuze. Wel moet nagegaan worden of het echt haar keuze is.
Dat gebeurt en grondig, dat kan ik je verzekeren.
In het ziekenhuis.

Ik vind het heel jammer te lezen dat veel mensen, louter omwille van een zekere morele zelfgenoegzaamheid, die groep vrouwen aanvalt en in de steek laat.
Vaak zie je situaties waarbij je denkt" is het wel zo goed dat dit kind er is"?
Natuurlijk maak je er hoe dan ook het beste van maar kinderen die geplaatst worden, te laat opgemerkt door hulp en dienst verlening, opgroeien in internaten, onvoldoende liefde, structuur en aandacht kregen worden problematische volwassenen met psychische problemen, in de meeste gevallen.
Iedere onderwijzer, maatschappelijk assistent die vanachter de bureau komt, weet dit.
Dus geef die vrouwen die dit weten, en om die reden afzien van hun moederschap hulp en steun door hen te respecteren in hun keuze, ook al is ze niet die van jezelf.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 13:47   #376
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zouden vrouwen die oordelen dat ze niet kunnen of mogen voldoen aan de basisverwachtingen rond moederschap niet mogen zeggen" nee ik wil dit niet".
Dat is hun goed recht.

En wanneer ze dit beslissen ook op gezondheidszorg want een abortus is een medische handeling.
Dus vind ik abortus die legaal kan, omdat een vrouw daarvoor kiest, de enige optie.

Dus geef die vrouwen die dit weten, en om die reden afzien van hun moederschap hulp en steun door hen te respecteren in hun keuze, ook al is ze niet die van jezelf.
Niemand oordeelt. Zelfs niet de vrouwen die dat doen.
Het recht tot abortus en in uitzonderingen wordt niet ontnomen.
Alleen is een termijn van 18 weken een beetje ziek lang. Omdat er abortussen kunnen gebeuren door geslachtskeuze toe te passen bv.
Een termijn van 12 weken is al drastisch lang. Het moet gewoon anders bekeken worden om de ernst van deze ingreep te laten doordringen.
Oud 13 december 2020, 14:01   #377
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand oordeelt. Zelfs niet de vrouwen die dat doen.
Het recht tot abortus en in uitzonderingen wordt niet ontnomen.
Alleen is een termijn van 18 weken een beetje ziek lang. Omdat er abortussen kunnen gebeuren door geslachtskeuze toe te passen bv.
Een termijn van 12 weken is al drastisch lang. Het moet gewoon anders bekeken worden om de ernst van deze ingreep te laten doordringen.
Waar begint u nu toch weer over?
Dus nu wilt u niets veranderen aan de huidige abortuswet, wanneer de termijn hetzelfde blijft? Prima hoor maar wees eens duidelijk in je standpunt!
Oud 13 december 2020, 14:05   #378
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar begint u nu toch weer over?
Dus nu wilt u niets veranderen aan de huidige abortuswet, wanneer de termijn hetzelfde blijft? Prima hoor maar wees eens duidelijk in je standpunt!
Ik ben toch duidelijk geweest? Ik hield me niet bezig met de abortuswet tot men die omhoog poogde te drijven. Maar nu ik bekend ben met het hele verhaal erachter wil ik het proces keren. Dat is mijn recht als mens te pleiten dat de termijn ingekort moet worden en niet verlengd.
Ik zei je al: hartslag != geen abortus.

Want als mensen een kind kunnen doden wegens verkeerd geslacht of ongepast op een situatie; veranderen we beter de situaties waarom vrouwen een langere termijn nodig hebben een abortus te plegen.
Urgentie lijkt me ethischer dan wegkijken omdat het wettelijk is/wordt.

Laatst gewijzigd door CUFI : 13 december 2020 om 14:05.
Oud 13 december 2020, 14:21   #379
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Ik ben , met mijn achterlijke opvattingen , nog altijd voorstander van beter voorkomen dan genezen. In de winkels liggen massa' voorbehoedmiddelen aan prijzen waar ge het niet voor moet laten. Gebruik die dan......Degenen die zich daar niet kunnen mee verzoenen vergelijk ik met gasten die onder de dope en drank aan overdreven snelheid tegen een boom knallen en dan gaan zeveren dat die boom weg moet..........
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 16:04   #380
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Ik ben , met mijn achterlijke opvattingen , nog altijd voorstander van beter voorkomen dan genezen. In de winkels liggen massa' voorbehoedmiddelen aan prijzen waar ge het niet voor moet laten. Gebruik die dan......Degenen die zich daar niet kunnen mee verzoenen vergelijk ik met gasten die onder de dope en drank aan overdreven snelheid tegen een boom knallen en dan gaan zeveren dat die boom weg moet..........
Blijkbaar werkt het niet zo..en nee, ongewenst zwanger worden is niet te vergelijken met ander risicovol gedrag.
En nogal grof niet, een ongewenst zwanger moeder vergelijken met een idioot die" een boom weg wil".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be