Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2020, 11:12   #361
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Hoewel gisteren al brandhout werd gemaakt van deze 'tekorten' (de tekorten zijn er bij de officiële leveranciers natuurlijk wel, maar met een beetje goeie wil maken labs of de bio-industrie hier dat natuurlijk zelf), wordt dit nu aangevoerd als een reden om nog minder tests te doen.
Op het Nieuws zag ik dat de laatste Belgen teruggekeerd zijn uit dat hotel in Tenerife.
Andere nationaliteiten werden daar getest, de Belgen niet.
Dat bewijst dat het verhaaltje dat er internationaal problemen zijn met de reagentsia gewoon niet waar is, anders zouden die andere landen hun landgenoten niet kunnen testen hebben.

Citaat:
Minder tests, dus ook minder positieve tests. Het is een manier om de cijfers laag te houden, maar als wetenschapper, medicus of beleidsverantwoordelijke zou ik mij erg diep schamen.
Yep, en wat nemen ze hier van maatregelen?
Was wat meer je handen (zeep en water betaalt de burger zelf, dus het kost niets aan de Staat, en dat lijkt dezer dagen de enige prioriteit te zijn...).
En voor de rest steken de 'beleidslui" hun kop diep in het zand.

Citaat:
Wat een enorm lullige naam is 'Sciensano' trouwens zeg.
Sano betekent gezond in het Spaans, dus zo betekenisloos is die naam niet.
Oud 7 maart 2020, 11:19   #362
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De labs moeten die kits zelf maken? Ik ben geen microbioloog, maar ik denk dat je dan toch even het probleem onderschat. Labs werken nu meer en meer met aangekochte reagentia en kits omdat het hen veel voorbereidend werk bespaart.

Van Ranst heeft trouwens recent gezegd dat ze kunnen overschakelen op een oudere techniek, maar dat gaat (veel) meer personeel en tijd vergen.
Wat een onzin. De tests van Van Ranst duren 36 uur, een vriend van me zat gisteren nog te wachten op het resultaat van z'n zoon die begin deze week door de school was naar huis gestuurd.

Er zijn intussen tests die veel sneller gaan. Staat allemaal online. Als het moet en ze werken wat samen dan kunnen wetenschappers heel inventief zijn, dat is hun job. We hebben hier in het land van de duurste en best uitgeruste labo's, ziekenhuizen en bioindustrie ter wereld. Wat heb je nog meer nodig?

Elke eenvoudige MacGyver arts in een ontwikkelingsland zou springen en dansen van geluk met al dat materiaal, hier zuigen ze aan hun potlood, tikken ze eens op de computer en zeggen, sorry, niet leverbaar. Gaat met zo'n mannen naar de oorlog, pfff

Van Ranst bewijst de wetenschap geen dienst, heel erg om te zien.

Laatst gewijzigd door discuz : 7 maart 2020 om 11:23.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 11:26   #363
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een onzin. De tests van Van Ranst duren 36 uur, een vriend van me zat gisteren nog te wachten op het resultaat van z'n zoon die begin deze week door de school was naar huis gestuurd.

Er zijn intussen tests die veel sneller gaan. Staat allemaal online. Als het moet en ze werken wat samen dan kunnen wetenschappers heel inventief zijn, dat is hun job. We hebben hier in het land van de duurste en best uitgeruste labo's, ziekenhuizen en bioindustrie ter wereld. Wat heb je nog meer nodig?

Elke eenvoudige MacGyver arts in een ontwikkelingsland zou springen en dansen van geluk met al dat materiaal, hier zuigen ze aan hun potlood, tikken ze eens op de computer en zeggen, sorry, niet leverbaar. Gaat met zo'n mannen naar de oorlog, pfff

Van Ranst bewijst de wetenschap geen dienst, heel erg om te zien.
In een vorig artikel heb ik Van Ranst horen zeggen dat een analyse enkele uren duurt.
Oud 7 maart 2020, 11:36   #364
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een vorig artikel heb ik Van Ranst horen zeggen dat een analyse enkele uren duurt.
Hoe durf je dergelijke feiten aanhalen en zo tegen het paniekvirus ingaan waarvan Discusz duidelijk een slachtoffer in vergevorderd stadium is?

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200306_04879389

Citaat:
Hoe lang is het wachten op de uitslag van de test?
‘In het beste geval drie uur, maar het kan momenteel tot achttien uur duren tot het staal getest is bij ons in het ZOL. We testen momenteel nog niet ’s nachts en ook in het weekend kan het nog iets langer duren, maar onze capaciteit kan worden verhoogd indien nodig.’

Laatst gewijzigd door parcifal : 7 maart 2020 om 11:37.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 11:41   #365
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Waarom zou de overheid iets doen? Tot nu toe sterven alleen zwakke mensen eraan. Iedereen die gezond genoeg is om veel geld op te brengen voor de overheid wordt nog niet eens ziek genoeg om veel te kosten.

En de dure vogels, zoals hoogbejaarden en reeds chronisch zieken, die kunnen eraan sterven.

Als ik van de Eu overheid was, gewoon laten razen, dat virus.
Oud 7 maart 2020, 11:45   #366
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Ja, dat klopt wel, maar als de procedures bijvoorbeeld voorschrijven dat er een tweede test moet gebeuren en je op gezette tijden rapporteert en nog wat meer noodzakelijke administratieve rim-ram erbij zoals contactonderzoek in gang zetten dan zit je gauw aan een veel langere wachttijd.

Behalve in mijn eigen vriendenkring lees je toch her en der dat mensen die eigenlijk getest hadden moeten worden werden afgewezen of lang moeten wachten op resultaat omdat het systeem al meteen dichtslibde door de exponentiële groei van deze besmetting.

Omdat dit een eigenschap is van wel meer pandemieën was dit natuurlijk te voorzien. Misschien ben ik te achterdochtig, maar ik vraag me bij dit alles toch af of de goedbedoelde en nodige plannen met opzet zo verziekt en gegamed worden door mensen die beter zouden moeten weten, en alleen uit korte termijn winstbejag. Want dat kan bijna niet anders, aangezien de WHO regels heel rationeel zijn en elke noodzakelijk maatregel aangaande quarantaine voor de volksgezondheid toelaten.

Zo met volksgezondheid spelen is een misdaad tegen de mensheid, naar mijn mening. Ik aanzie dat als door de staat gefaciliteerde massamoord, met voorbedachten rade en medewerking van het medisch en wetenschappelijk establishment.
Oud 7 maart 2020, 11:46   #367
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zo met volksgezondheid spelen is een misdaad tegen de mensheid, naar mijn mening. Ik aanzie dat als door de staat gefaciliteerde massamoord, met voorbedachten rade en medewerking van het medisch en wetenschappelijk establishment.
Helaas is Covid19 te lief.
Oud 7 maart 2020, 11:57   #368
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Helaas is Covid19 te lief.
Het probleem voor de volksgezondheid is niet alleen de mortaliteit, maar het grote aantal mensen dat zorgen nodig heeft. Die exponentiële groei kan geen enkele organisatie aan.

Daarom is de enige manier het virus zo goed mogelijk vertragen, we zitten al volop in het stadium van community spreading.

Men volgt de eigen opgelegde regels niet en misbruikt die regels zelfs, om zich achter te verschuilen en uit winstbejag. Dat is niet alleen moreel erg verwerpelijk, het is ook bijzonder onverantwoord en kortzichtig, en in mijn ogen misdadig.
Oud 7 maart 2020, 12:08   #369
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Hoe durf je dergelijke feiten aanhalen en zo tegen het paniekvirus ingaan waarvan Discusz duidelijk een slachtoffer in vergevorderd stadium is?
Ik ben helemaal niet in paniek, heb nog geen wc-rol meer gekocht dan ik anders doe. Maar ik heb gisteren wel een klant die werkt met kwetsbare patiënten gevraagd of het geen goed idee is om onze meeting online te plannen. Hij kan het risico vast beter beoordelen dan ik, maar ik neem in elk geval mijn verantwoordelijkheid.

Ik denk dat we er allemaal beter van worden als meer mensen dat doen.
Oud 7 maart 2020, 12:15   #370
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Je merkt in winkels en op straat toch dat de meeste mensen er niet gerust in zijn met de 'virusuitbraak'.

Gisteren haalde ik nog aan dat er zelfs al een hond de besmetting opgelopen had en dan rijst de vraag:

Kan je huisdier je besmetten met het coronavirus?

Ik zou daar toch maar voorzichtig met zijn met dieren te muilen of uw gezicht te laten aflikken en zo ...

p.s.

Domus medica - Coronavirus COVID-19

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 maart 2020 om 12:19.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 12:18   #371
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem voor de volksgezondheid is niet alleen de mortaliteit, maar het grote aantal mensen dat zorgen nodig heeft. Die exponentiële groei kan geen enkele organisatie aan.
Toch handig, de verzorging dan concentreren op de mensen die nog wel nut hebben voor de maatschappij (het vullen van de zakken der politici dus)
Citaat:
Daarom is de enige manier het virus zo goed mogelijk vertragen, we zitten al volop in het stadium van community spreading.
Gewoon versnellen. Wie overleeft komt er sterker uit.
Citaat:
Men volgt de eigen opgelegde regels niet en misbruikt die regels zelfs,om zich achter te verschuilen en uit winstbejag.
Zou het? Wat een scherpzinnige constatatie, als het over onze Blegische ambtenaren en politieke leiders gaat.
Citaat:
Dat is niet alleen moreel erg verwerpelijk,
Moreel, kan je dat eten? Wegen? Kwantificeren en vergulden?
Citaat:
het is ook bijzonder onverantwoord en kortzichtig
Een Belgisch/Europees politiek leider die verder kijkt dan de volgende verziekingen?
Citaat:
en in mijn ogen misdadig.
Misdaad is zo arbitrair.
Oud 7 maart 2020, 12:20   #372
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Leuk toch dat Covid-19?

Gaat men nu uiteindelijk al de grenzen dichtsmijten?
Oud 7 maart 2020, 12:21   #373
discuz
Minister

Standaard

Hierzie, dit zegt de wetenschap:

Citaat:
Children are just as likely to contract coronavirus as adults, according to a new Chinese study, countering the theory that kids are less susceptible to Covid-19.

Research on community transmission of the virus showed a “sharply increasing proportion of infected children” as the outbreak has progressed.

Scientists analysed 365 patients in the southern Chinese city of Shenzhen – including 74 clusters comprising 183 cases. Children aged under 15 made up just 2% of the cases before 24 January. But from 25 January to 5 February, the proportion of children went up to 13%.

According to the researchers, the findings implied that children’s risk of becoming infected could substantially rise with more exposure to the virus. Transmission of the virus within families was also a major factor, they said.

Laatst gewijzigd door discuz : 7 maart 2020 om 12:24.
Oud 7 maart 2020, 12:26   #374
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wil je een besmettelijk virus. Neem Herpes Simplex als voorbeeld.
Oud 7 maart 2020, 12:35   #375
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wil je een besmettelijk virus. Neem Herpes Simplex als voorbeeld.
Een koortslip is wellicht vervelend en er zijn ook ergere gevolgen maar dat is geen goeie vergelijking, denk ik.

Italië moet nu dringend 20.000 mensen voor de zorg vinden en ze zijn al hotels aan het opeisen om als quarantainezone te gebruiken. Het gaat hard hoor. Nog geen twee weken geleden hadden ze een of twee gevallen.

In China lijkt nu na een maand of twee misschien het ergste leed geleden maar de kans bestaat dat als iedereen weer gaat reizen en de quarantaine in die 15 miljoenensteden te snel opgeheven wordt er weer een opstoot is. We zullen het wel zien, het is te hopen van niet.

Laatst gewijzigd door discuz : 7 maart 2020 om 12:36.
Oud 7 maart 2020, 12:55   #376
discuz
Minister

Standaard

Hoe je het draait of keert, de Europese landen hebben nog steeds een enorme invloed op het beleid van de WHO. Het Europees beleid wordt op wetenschappelijk vlak in deze context bepaald in Antwerpen, daar ligt de sleutel.

Net zoals ook eeuwen geleden al, is België door z'n ligging een micro-cosmos voor de hele wereld. Er spelen verschillende belangen. In plaats van samen tot actie en echte vooruitgang te komen, bekvechten professoren liever.

Wij hebben als klein land veel meer macht dan het lijkt. Het is onze plicht om onze verantwoordelijkheid te nemen, om te tonen dat we dat kunnen, met de regering en de middelen die we hebben.
Oud 7 maart 2020, 13:02   #377
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat klopt wel, maar als de procedures bijvoorbeeld voorschrijven dat er een tweede test moet gebeuren en je op gezette tijden rapporteert en nog wat meer noodzakelijke administratieve rim-ram erbij zoals contactonderzoek in gang zetten dan zit je gauw aan een veel langere wachttijd.

Behalve in mijn eigen vriendenkring lees je toch her en der dat mensen die eigenlijk getest hadden moeten worden werden afgewezen of lang moeten wachten op resultaat omdat het systeem al meteen dichtslibde door de exponentiële groei van deze besmetting.

Omdat dit een eigenschap is van wel meer pandemieën was dit natuurlijk te voorzien. Misschien ben ik te achterdochtig, maar ik vraag me bij dit alles toch af of de goedbedoelde en nodige plannen met opzet zo verziekt en gegamed worden door mensen die beter zouden moeten weten, en alleen uit korte termijn winstbejag. Want dat kan bijna niet anders, aangezien de WHO regels heel rationeel zijn en elke noodzakelijk maatregel aangaande quarantaine voor de volksgezondheid toelaten.

Natuurlijk is het korte termijndenken.

België heeft NIETS in de vorm van strategische reserves (behalve reserves van de mosselvangst). Daarom is Maggie boos op Duitsland en Frankrijk, want die hebben de export van hun medisch-industriele reserves verboden:

https://www.reuters.com/article/us-h...-idUSKBN20T166
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 13:03   #378
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

De media moeten om te beginnen stoppen met hun live verslaggeving over dit virus. Belgen zijn van nature al bange wezels maar door deze berichtgeving slaan de stoppen door bij sommigen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 13:47   #379
De gemuilkorfde

Standaard

Ik ben toch blij dat Maggie Deblock er zo stilletjesaan denkt om mondmaskers te bestellen voor de gezondheidsmedewerkers, maar er is een tekort, zegt ze.
Tof, tegen dat de bestelling geplaatst is, zitten ze al aan Covid26

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 7 maart 2020 om 13:51.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 13:53   #380
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
De media moeten om te beginnen stoppen met hun live verslaggeving over dit virus. Belgen zijn van nature al bange wezels maar door deze berichtgeving slaan de stoppen door bij sommigen.
Ontkennen dat er een probleem is, kop in het zand steken, daar zijn ze kampioen in.
Mondmaskers moesten niet besteld worden, en nu men vindt van wel, zijn ze niet meer beschikbaar.
Maatregelen bij het terugkomen van al die vakantiegangers in risicogebied waren niet nodig, zei men.
Mij zou het niet verwonderen dat we binnen een paar weken met zo'n aantallen zitten, dat veel drastischer maatregelen nodig zijn, maar tot dan blijft het devies : kop in het zand steken, en doen alsof alles onder controle is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be