Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2022, 19:37   #361
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Tiens ja, jij bent blijkbaar de enige die overblijft.
Als ge aan de macht zou zijn, wat zou ge doen met mij?
Oud 2 februari 2022, 19:38   #362
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Idd, als geschoolde/intelligente persoon is 'm een heel representatief subject in de les psychologie, maar in zowat alle draden van dit forum en bij divers gepluimde forummers zijn eveneens schoolvoorbeelden te vinden van die mentale wereldvreemdheid.

Lol, dat wel.
Subject. Wordt ik hier ontmenselijkt?
Oud 2 februari 2022, 19:40   #363
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Het is onredelijk om die maatregelen te vergelijken met de holocaust. Maar het is zeker redelijk om die te vergelijken met de eerste maatregelen tegen de Joden ergens in de jaren 1930. Want daarmee zijn ze ook voorzichtig begonnen.
Het cst is de digitale jodenster, meen ik ergens gelezen te hebben. De jodenster dateert van ‘39 (of ‘41). Soit, weinig relevant
Oud 2 februari 2022, 19:40   #364
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
De verplichte jodenster dateert van ‘39 (‘41 vanaf 6jaar). Dus, in de analogie zitten we in 1939 al dan? Wanneer was de kristalnacht weer? Etc etc
Ik schreef nergens iets over "dus". Of hoe u weer niet bij de les kunt blijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2022, 19:42   #365
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Soms is een genocide prima, soms verkeerd. Dus dat aspect is gewoon banaal..
En is de rest het eens met Patrick in deze? #justasking
Oud 2 februari 2022, 19:44   #366
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik schreef nergens iets over "dus". Of hoe u weer niet bij de les kunt blijven.
Het ging niet over de holocaust, ook niet over de doorgedreven vervolging, eerder de kiem, zoals begin ‘30

Dat was uw stelling

Wel, als ge zegt dat cst hetzelfde is als de verplichte ster, dan valt dat dus al in duigen.

Ik wil gewoon maar erop wijzen dat de vgl met (of althans zeer docht aan) de holocaust wél doelbewust gekozen wordt door jou et. Al.
Oud 2 februari 2022, 19:45   #367
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ge leest niet goed. Ik zeg: reageer proportioneel. Ge moet niet alle brandweerwagens op een klein smeulend vuurtje afsturen, ook al beginnen alle mega-branden altijd als een smeulend vuurtje. Als ge goed hebt ge gelezen, dan is dat vooral mijn kritiek
De reactie is volledig proportioneel: net zoals Joden werden geweerd uit het openbare leven omwille van de maatschappelijke saniteit, wordt dit nu ook al deels gedaan bij ongevaccineerden. En sommige politici pleiten zelfs om nog verder te gaan en ongevaccineerden "uit het openbare leven te weren". Ook in naam van veronderstelde saniteit. Het discours is zo gelijkend. Hoe het verder evolueert, weet niemand. Redelijke mensen zien evenwel al de eerste stappen van een proces dat hopelijk snel en tijdig afgeremd kan worden. Laten we dus zeker lessen trekken uit die tijd van nazi-Duitsland. Anders komen we weer uit bij een totalitaire samenleving.

https://www.youtube.com/watch?v=L94wshdjFr4&t=1541s

En zoals ik al eerder schreef: u blijft het element stigmatisering en demonisering negeren.
Oud 2 februari 2022, 19:47   #368
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het cst is de digitale jodenster, meen ik ergens gelezen te hebben. De jodenster dateert van ‘39 (of ‘41). Soit, weinig relevant
De jodenster was niet het begin van de onderdrukking van de Joden hee. En vóór het begin van de effectieve onderdrukking, was er de retoriek.

Het is perfect redelijk om daarin parallellen met vandaag te zien.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2022, 19:47   #369
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ging niet over de holocaust, ook niet over de doorgedreven vervolging, eerder de kiem, zoals begin ‘30

Dat was uw stelling

Wel, als ge zegt dat cst hetzelfde is als de verplichte ster, dan valt dat dus al in duigen.

Ik wil gewoon maar erop wijzen dat de vgl met (of althans zeer docht aan) de holocaust wél doelbewust gekozen wordt door jou et. Al.
Waw, eindelijk erkent u dat het niet om een vergelijking met de holocaust gaat! Ik heb trouwens geen uitspraak gedaan als ging het over "hetzelfde". Een gelijkenis is nu eenmaal niet hetzelfde. Veldman legt dit heel mooi uit in zijn tekst.

Voor het overige gaat u de mist in als u meent te kunnen beginnen aan een intentieproces. Ik heb al heel duidelijk gesteld waar de gelijkenis wordt getrokken en waar niet.
Oud 2 februari 2022, 19:49   #370
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad een opvallende gelijkenis: een middel om de segregatie gemakkelijk door te voeren en desnoods ook te controleren. En daar gaat het nu eenmaal om: uitsluiten van mensen op totaal irrelevante criteria.

Een Jood mocht plotseling niet meer een theater binnen. Stel je eens voor dat een Jood door zijn aanwezigheid de maatschappelijke saniteit en het zuivere Duitse bloed in gevaar bracht... Stel je nu eens voor dat een ongevaccineerde op restaurant zit en daardoor de gevaccineerden zuiveren in gevaar brengt...
Oud 2 februari 2022, 19:49   #371
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
De reactie is volledig proportioneel: net zoals Joden werden geweerd uit het openbare leven omwille van de maatschappelijke saniteit, wordt dit nu ook al deels gedaan bij ongevaccineerden. En sommige politici pleiten zelfs om nog verder te gaan en ongevaccineerden "uit het openbare leven te weren". Ook in naam van veronderstelde saniteit. Het discours is zo gelijkend. Hoe het verder evolueert, weet niemand. Redelijke mensen zien evenwel al de eerste stappen van een proces dat hopelijk snel en tijdig afgeremd kan worden. Laten we dus zeker lessen trekken uit die tijd van nazi-Duitsland. Anders komen we weer uit bij een totalitaire samenleving.

https://www.youtube.com/watch?v=L94wshdjFr4&t=1541s

En zoals ik al eerder schreef: u blijft het element stigmatisering en demonisering negeren.
Ik meen dat ik had toegelicht waarom ik de vergelijking buiten proportie _vind_. Stigmatisering allemaal juist. Niet aanvaardbaar. Verantwoord _naar mijn mening_ nog altijd niet zo’n vergelijking. Ge gaat een winkeldiefstal ook niet bestraffen met 75j gevangenis.

Het is een mening, Jan. De redenen voor die mening heb ik al toegelicht. Jij hebt een andere mening. Fine
Oud 2 februari 2022, 19:51   #372
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waw, eindelijk erkent u dat het niet om een vergelijking met de holocaust gaat! Ik heb trouwens geen uitspraak gedaan als ging het over "hetzelfde". Een gelijkenis is nu eenmaal niet hetzelfde. Veldman legt dit heel mooi uit in zijn tekst.

Voor het overige gaat u de mist in als u meent te kunnen beginnen aan een intentieproces. Ik heb al heel duidelijk gesteld waar de gelijkenis wordt getrokken en waar niet.
Ik citeerde enkel jou.

Intrigued though, waar gaat de vgl niet op, voor jou?
Oud 2 februari 2022, 19:52   #373
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ge goed hebt gelezen, heb je gezien dat ik sinds dat argument opgeworpen werd, steeds de toevoegen (prelude tot) gebruikt. Voor mij verandert er niks aan de essentie van de discussie. De vgl is een nodeloze hyperbool die totaal niet nuttig is en wijst op een lange-tenen-complex
Dit is dus weer hetzelfde: "Ik zeg dat het overdreven is, omdat ik zeg dat het overdreven is".

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 2 februari 2022 om 19:52.
Oud 2 februari 2022, 19:52   #374
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik citeerde enkel jou.

Intrigued though, waar gaat de vgl niet op, voor jou?
U blijft dus "vergelijken" verwarren met "gelijk stellen".
Oud 2 februari 2022, 19:53   #375
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad een opvallende gelijkenis: een middel om de segregatie gemakkelijk door te voeren en desnoods ook te controleren. En daar gaat het nu eenmaal om: uitsluiten van mensen op totaal irrelevante criteria.

Een Jood mocht plotseling niet meer een theater binnen. Stel je eens voor dat een Jood door zijn aanwezigheid de maatschappelijke saniteit en het zuivere Duitse bloed in gevaar bracht... Stel je nu eens voor dat een ongevaccineerde op restaurant zit en daardoor de gevaccineerden zuiveren in gevaar brengt...
…met dat verschil natuurlijk dat er een medisch gegronde reden is. Quod non bij de joden. Toch wel een vrij essentieel verschil

Waarmee ik het dus nog altijd niet goed praat he!

Ik wil louter en alleen duiden waarom ik de vgl buiten alle proportie vind, niet nuttig is en een hoog drama queen gehalte heeft
Oud 2 februari 2022, 19:54   #376
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit is dus weer hetzelfde: "Ik zeg dat het overdreven is, omdat ik zeg dat het overdreven is".
Wat doet Veldman anders?!

Dat is een opiniestuk. Één en al mening. Which is fine he!
Oud 2 februari 2022, 19:55   #377
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik meen dat ik had toegelicht waarom ik de vergelijking buiten proportie _vind_. Stigmatisering allemaal juist. Niet aanvaardbaar. Verantwoord _naar mijn mening_ nog altijd niet zo’n vergelijking. Ge gaat een winkeldiefstal ook niet bestraffen met 75j gevangenis.

Het is een mening, Jan. De redenen voor die mening heb ik al toegelicht. Jij hebt een andere mening. Fine
U stelt zelf dat de vergelijking niet mag, omdat we nog niet zitten in het stadium van de echte vervolgingen, beroepsuitsluiting e.d. Mag ik dan aannemen dat u nazi-wetgeving die discriminerend was voor de Joden maar nog niet levensbedreigend geen voorwerp van contestatie vindt? Zolang er geen Joden werden vermoord, was schijnbaar alles ok met de wetgeving van 1939.
Oud 2 februari 2022, 19:55   #378
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Dit gebeurde in 1933. Ik wacht op een paralelle vergelijking met deze vaccincrisis:

"“In March 1933, the SA (Storm Troopers) attacked Jewish-owned department stores in German cities in an attempt to segregate Jews from the rest of society.” Additionally, SA members took Jewish lawyers and judges from courtrooms into the streets and publicly humiliated them. The international press and organizations condemned these acts, which Nazis denied despite evidence, and called for a boycott of German goods. Nazi leaders claimed the press was biased against them and blamed Jewish German citizens for reporting false stories. The Nazi Party called for a nationwide boycott of Jewish businesses."

(Indianapolis) Jewish Post, March 10, 1933, 1, Hoosier State Chronicles.

Laatst gewijzigd door DucDEnghien : 2 februari 2022 om 19:56.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2022, 19:57   #379
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat doet Veldman anders?!

Dat is een opiniestuk. Één en al mening. Which is fine he!
Zoals al eerder aangegeven: hij onderbouwt zijn mening. U niet. U blijft maar herhalen: het is overdreven, het is niet proportioneel... Net alsof er in nazi-Duitsland ook geen aanloop is geweest en er geen discriminerende maatregelen bestonden voordat men Joden ging doden. In alles is er een aanloop. Als je nu niet de aanloop naar het totalitarisme ziet, zal je het pas ontdekken als het eigenlijk al te laat. Net zoals die Joden die in Duitsland bleven...
Oud 2 februari 2022, 19:58   #380
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
…met dat verschil natuurlijk dat er een medisch gegronde reden is. Quod non bij de joden. Toch wel een vrij essentieel verschil

Waarmee ik het dus nog altijd niet goed praat he!

Ik wil louter en alleen duiden waarom ik de vgl buiten alle proportie vind, niet nuttig is en een hoog drama queen gehalte heeft
Wat schrijft u daar? Het CST "medisch gegrond"... Euh, in welke parallelle wereld leeft u eigenlijk? Als een Van Gucht al stelt dat een CST hem een compleet onveilig gevoel geeft. Als een Vlieghe ook al aangeeft dat het CST op zich geen medische veiligheid garandeert,wat komt u hier dan aanzetten met de bewering dat er een medische gegrond reden is voor zoiets als een CST?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be