![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad en Watt en Joule hadden toevallig dezelfde voornaam James en de s is de afkorting van seconde. ![]() Beide zijn helaas gestorven in de 19e eeuw. Anders kwamen ze het hier uitleggen aan @reservespeler. ![]()
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2023 om 18:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(van zagen gesproken...)
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2023 om 18:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#365 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben dat gezeik met die formules, die iedereen in de war brengt kotsbeu. Gewoon het gemiddeld verbruik in één kwartier, zo simpel is het. Zonder te mierenneuken of ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar zoals ik al zei, kWuur is zo ingeburgerd dat men het blijft gebruiken. Hetzelfde met pk. Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 17 januari 2023 om 19:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In gewoon Vlaams: zagen. Oké, over iets waarvan ze gelijk hebben, maar waar ze toch zo graag mee uitpakken.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergelijk het met een internet aansluiting: er is de hoeveelheid data die je gebruikt hebt, en er is uw maximum debiet. Bij een vaste aansluiting betaalt men meestal helemaal niet meer voor de hoeveelheid data, maar zijn de prijzen wel in functie van het maximum debiet. Lang geleden betaalde men eerder de hoeveelheid data. Het "perverse" met het capaciteitstarief is een beetje dat het een min of meer ongewild debiet is dat uw "capaciteit" van de maand doet betalen. Een kwartiertje hoog vermogen en het wordt duur. Maar dat er ergens betaald wordt voor de CAPACITEIT, ja. Maar die beslis je op voorhand, en dan is het kifkif of je die ook "haalt" of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik krijg al xx jaren facturen van gas en elec in kWh. En in deze draad wordt al sinds 2 januari telkens van electriciteitsverbruik in kWh gesproken. Er wordt wel van piekverbruik gesproken maar dat moet eigenlijk het gemiddelde piekvermogen genoemd worden. En de maandpiek is het kwartier met het hoogste gemiddelde verbruik tijdens een maand. Dan 12 maanden lang en daar het gemiddelde van bepaalt het capaciteitstarief, euh nee dat wordt elke maand uitgerekend van de vorige 12 maanden, een voortschrijdend gemiddelde. Wslk kan een gazet dat beter uitleggen: Citaat:
![]() |
![]() |
#370 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Watt per seconde heeft gewoon geen zin. Tenzij je het over een VERANDERING van vermogen hebt: bijvoorbeeld, het oprampen van een turbine of zo. Laatst gewijzigd door patrickve : 17 januari 2023 om 20:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#371 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet meer dan dat kilometers iets te maken hebben met dingen die een kilo wegen ![]() KW.uur is gewoon een energie eenheid, zoals Joule, calorie, megaton, en zo voort. Je kan de explosie van een kernwapen in KW.uur uitdrukken, je kan de warmte in een waterketel in KW.uur uitdrukken, en zo voort. En je kan ook de energie, opgedaan in 5 minuten, of in een kwartier, in KW.uur uitdrukken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij ENEDIS (de netwerkbeheerder) heb je elk half uur een gemiddeld vermogen in KW. Bij EDF (de leverancier) heb je elk half uur de geleverde energie (in KWhr) Er zit een factor 2 tussen die twee getallen. Bij ENEDIS zie ik bijvoorbeeld 5 KW, en bij EDF vindt ik voor datzelfde half uur : 2.5 KW.hr. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat eenmaal dat beetje capaciteitstarief ingeburgerd is men de prijs ervan in grotere stappen zal verhogen, dus niet ~lineair.
Verschil # tussen 4 kW en 8 kW gemiddeld piekvermogen kost bij mijn berekening per jaar (mijnenergie.be) # tussen 4 kW en 8 kW extra ~150 € (~ € 32/kW boven 4 kW), # tussen 4 kW en 12 kW ~278 €. (~ € 34,75/kW boven 4 kW) # tussen 4 kW en 16 kW ~349 € (~ € 29 €/kW boven 4 kW) # tussen 4 kW en 20 kW ~ 499 € (~ € 31 €/kW boven 4 kW) # tussen 4 kW en 24 kW ~ 650 € (~ € 32,5 €/kW boven 4 kW)
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2023 om 21:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus, als ik het goed heb, het minimumtarief dat gehanteerd wordt is 2.5KW gedurende een kwartier. Daar moet je niet moeilijk voor doen. Elektrisch koken, en je hebt al prijs.
Oftewel, ik weet dat ze in onze zakken gaan zitten, en ze gaan de eenheden en getallen zodanig door elkaar roeren dat een kat haar jongen niet meer vind in de "zeer overzichtelijke afrekeningen".
![]() |
#376 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik betaal flat 204 Euro jaarlijks voor 12 KW. Dat is te vergelijken met een abonnement voor 3 KW dat 103 Euro kost, 136 Euro voor een van 6 KW en 170 Euro voor 9 KW. Voor 24 KW is het hier 340 Euro. (maar boven de 12 KW moet je 3 fasen nemen). Kortom, het stijgt harder in Belgie. Maar dat gezegd, je zal niet elke maand aan uw zelfde maximum zitten, dus gaat dat capaciteitstarief lager uitkomen dan uw maximum vermogen dat je haalde in het jaar. Het zal dus UITEINDELIJK niet veel verschillen. Kortom, het komt er op neer: TREK HET U NIET AAN. Verbruik zoals het U belieft, en laat ze stikken. De prijs van het verbruik gaat veel hoger zijn dan die prutsen van dat capaciteitstarief. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 januari 2023 om 05:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In alle geval, het zorgt er alleen maar voor dat mensen met middelen sneller deze mislukte bananenrepubliek gaan verlaten. Net zoals dobbernegertjes en kansenparels dat doen.
![]() |
![]() |
#378 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, zoals ik al zegde, wat ik goed kan begrijpen is dat, zoals hier, je betaalt voor de capaciteit die je wil, ttz, het potentieel dat men voor U moet voorzien. Wat een beetje gek is, is dat men het gaat uitrekenen aan de hand van wat je ook echt doet, want tenslotte zit de moeite hem niet in wat je gebruikt van de infrastructuur, maar dewelke die men potentieel voor U moet voorzien.
Het is een beetje alsof er een brug moet gebouwd worden, en men moet voorzien voor welk gewicht die brug gemaakt moet worden: 10 ton, 20 ton, of 30 ton. Natuurlijk is een brug die 30 ton aankan duurder dan een van 10 ton. Maar je moet dus OP VOORHAND zeggen of je nu potentieel 30 ton nodig hebt, of 10. Welke brug moet men voor U voorzien ? Als jij zegt: 10 ton is goed genoeg, wel dan mag je er NOOIT over met meer dan 10 ton. Maar je betaalt voor een brug van 10 ton. Maar als jij nu zegt "voorzie voor mij maar 30 ton", dan moet men een brug van 30 ton bouwen voor U, en dat kost meer. OF JE DAAR NADIEN NU OVER RIJDT OF NIET met een camion van 30 ton, maakt niks meer uit he. Hier is het een beetje als: "wel, als je vorig jaar een paar keer met 30 ton over de brug gereden hebt, gaan we U een brug van 30 ton aanrekenen ; maar zijt ge nooit met meer dan 10 ton erover gegaan, moet ge maar de kosten van een brug van 10 ton betalen." Dat is een beetje eigenaardig: ik zou mij niet veilig voelen in mijn 30-tonner ![]() Voor welk vermogen was de brug immers gemaakt dan ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#379 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat Godverdomme over het piekverbruik gedurende een kwartier en niet over het piekverbruik per uur. Blijkbaar is dat te simpel voor u. |
|
![]() |
![]() |