Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2005, 22:37   #361
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Hoe reageer jij als een driekoppige draak je de weg vraagt naar een weight watchers meeting ?
Als ik het antwoord weet, dan leg ik het hem uit.
Oud 27 oktober 2005, 22:41   #362
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Juist wel.
Je schreef: "In Vlaanderen Nederlands......."
Inderdaad, en deze discussie ging over de openbare opschriften. Niet over het talenonderwijs.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 22:44   #363
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerst heel algemeen stellen : 'Nederlands in Vlaanderen!!!' om dan achteraf als het in je kraampje past selectief te worden en uitzonderingen toestaan.
Even ernstig blijven!

Een marktkramer doet trouwens geen openbare aankondigingen met taalverplichtingen.
Dat behoeft enkel de overheid te doen met verplichtingen van haar zijde dan nog.
Eerste deel: totaal foutief; iedereen die een basis bezit van begrijpend lezen weet dat mijn opmerking (alsook de bijhorende uitleg die erop volgt) slaat op uw eerder gestelde vraag over de opschriften op een kraampje.

Tweede deel: ook openbare opschriften vallen onder de bevoegdheid van de gemeente. Zeker als die deel uitmaken van een geheel waar de gemeente reeds de bevoegdheid over heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2005, 00:35   #364
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Simpel. Gewoon pleiten voor individuele tweetaligheid zoals de B.U.B. doet en op de B.U.B. stemmen.
Juist en de verfransing bevorderen: dit is de werkelijke inzet van jullie unitarisme.
Oud 28 oktober 2005, 00:54   #365
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
wat voor een hoop bs is dit nou?
tweetaligheid is een onderdeel van een goede communicatie met de klant.

als je wilt verkopen is het de kunst om de barriere tussen u en de klant zo klein mogelijk te maken.

de taal van de klant niet spreken of afficheren is een grote en meestal onoverkomelijke barriere.

ik vind dat de gemeente de verkoper (marktkramer) zijn directe communicatie met zijn franstalig clienteel afpakt. ik heb de reportage ook gezien en ik dacht dat het ook tot het spreken ging

eigenlijk is het wel erg dat er zulke maatregelen worden getroffen. compleet belachelijk, ik zie de protest al tegen de tweetalige mayon(n)aise potjes komen.

maar hier word de telefoon nog altijd vrolijk opgenomen met hallo/bonjour
LEER LEZEN

Mij gaat het niet om die marktkramer die frans praat, hij mag van mij gerust swahili praten, als hij zo zijn klanten beter kan bedienen, mij gaat het om de franstalige inwoners die het vertikken Nederlands te praten om het om een of ander droit divinne gaat frans te praten.
Als ik in la wallonie ben, praat ik Frans, ik heb er gewerkt en er woont familie, als ik dus inkopen deed (vroeger) praatte ik frans, ook als de bediende mij in het Nederlands antwoordde, bleef ik bij het frans, en dát, mijn beste, is het verschil ...

un saludo

Laatst gewijzigd door Miguelito : 28 oktober 2005 om 01:01.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2005, 00:55   #366
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een tegenargumentje: kijk naar Pelgrim.

Hihi.
dat is toch die linkse flamingant, een contractie voor alle belgicisten.

un saludo

Laatst gewijzigd door Miguelito : 28 oktober 2005 om 00:57.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2005, 02:21   #367
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Als ik het antwoord weet, dan leg ik het hem uit.
Prima... het is even onmogelijk dat er op een Waalse markt iemand met Nederlands uitpakt als dat die driekoppige draak je de weg vraagt naar ofwel de Weight Watchers of de Quick. Dus... het was gewoon een stomme vraag die net even boven de waarschijnlijkheid van de jouwe was. Je zal in Wallonië geen Nederlands vinden tenzij in een duur hotel in de Ardennen. Zij hebben reeds lang de trein van het FDF genomen.... de vlamingen zijn de fout van alles. Ze betalen misschien wel 12 miljard euro per jaar voor wallonië maar ze zijn de fout van alles. En als een vakbondsbetoging voor 28 oktober wordt aangekondigd dan gaan in Wallonië alle bedrijven plat vanaf de 15e oktober... en dan maar janken dat er geen jobs zijn in Wallonië en dat dat ook weer de fout is van het fascistische Vlaanderen en intussen zitten die bloedzuigers nog bezig met hun dure uitbreidingsoorlog.

Je raaskalt als je daar een goed woordje voor over hebt.

Leve Happart... hij maakte de Walen uit voor nazi's omdat ze ook genoeg kregen van die massale corruptie. Pleit nog wat voor de waalse politici staafke. Simpele ziel... Aalst is nog niet verfranst... maar dat komt nog.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 28 oktober 2005 om 02:24.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2005, 06:05   #368
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Graag had ik van de taalfanatici eens een antwoordje op volgende vraagjes gekregen:
Hoewel ik me niet aangesproken voel, doe ik toch een poging om je enigszins voor te lichten.

Citaat:
Hoe reageren jullie mocht een Waalse marktkramer jullie in Wallonië in het Nederlands en met 2-talige reclamepanelen van dienst willen zijn? Aangenaam verrast?
Ja.

Citaat:
Of klacht neerleggen wegens schending van de taalwetten op zijn Merchtems?
Er is geen plek in Wallonië te bedenken waar Vlamingen zich massaal vestigen en van iedereen eisen dat ze in het Nederlands aangesproken worden. Klacht is dus niet nodig.

Citaat:
Wat stellen jullie als maatregel voor i.v.m. franstalige boeken in een Vlaamse boeken winkel?
Verbranden? Of ze links laten liggen voor de geïnteresseerden?
Onzin.

Heeft niets te maken met het onderwerp dat ons bezig houdt.

Citaat:
Tip: in Leuven is er een American Bookshop. Iemand geïnteresseerd om daar van zijn T.A.K. te gaan maken? Of is het enkel frans waar allergisch dient op gereageerd te worden?
Op de laatste vraag: ja.

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 28 oktober 2005 om 06:05.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2005, 06:52   #369
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
Dat gemeentelijk reglement moet aan de minister voorgelegd worden, zodat die kan nagaan of het niet in strijd is met de wettelijke bepalingen (in rechtstermen spreekt men van het "administratief toezicht"). Het reglement mag dus geen bepalingen bevatten die in strijd zijn met de wet of die het algemeen belang schaden. In dat geval kan de minister het reglement schorsen of zelfs vernietigen. Dat administratief toezicht staat compleet los van het onderwerp van deze discussie. Het gaat hier immers niet over het gemeentelijk reglement, maar over een beslissing van de gemeenteraad los van dat reglement. Het is die beslissing die onwettig is, omdat ze indruist tegen wat er in artikel 10 § 1 gestipuleerd werd, namelijk dat het de Koning (= de federale uitvoerende macht) is die bepaalt aan welke voorwaarde een standhouder op een openbare markt moet voldoen. De gemeenteraad heeft dus niet het recht om een standhouder op te leggen in welke taal hij zijn waren moet of mag aanprijzen.
En waar blijkt dat uit?
Uit het openingsartikel.

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2005, 06:56   #370
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Niets te "dikke zeveren", beste vriend. Publieke opschriften vallen onder de bevoegdheid van de overheid, daar het gaat om zaken die onder de openbare orde vallen. Vandaar dat de overheid regulerend kan optreden in het geval van provocerende opschriften. Zo ook kan de overheid op dat publieke terrein optreden om de taal te regelen.
Het gaat hier niet om een "publiek opschrift", maar om de communicatie tussen een handelaar en zijn klant. De taalwetgeving is daarop niet van toepassing.

Citaat:
Daarenboven valt de organisatie van een markt (en de voorwaarden om iemand daartoe toe te laten) volledig onder de bevoegdheid van de gemeente. Het is de gemeente die de regels bepaalt, toeziet of ze gerespecteerd worden en daartoe een verantwoordelijke ambtenaar aanstelt.
Het is de Koning die de voorwaarden vaststelt waaraan standhouders op een openbare markt moeten voldoen, niet de gemeente.

Oud 28 oktober 2005, 06:59   #371
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®staaf
Hoe reageren jullie mocht een Waalse marktkramer jullie in Wallonië in het Nederlands en met 2-talige reclamepanelen van dienst willen zijn? Aangenaam verrast? Of klacht neerleggen wegens schending van de taalwetten op zijn Merchtems?
Er is geen plek in Wallonië te bedenken waar Vlamingen zich massaal vestigen en van iedereen eisen dat ze in het Nederlands aangesproken worden. Klacht is dus niet nodig.
Naast de kwestie.
De discussie gaat niet over een Waalse invasie in Merchtem.
De marktkramer eist helemaal niks van zijn klanten.
Hij afficheert in 't Frans, maar laat zijn klanten vrij.
Ze hoeven bij hem niet te kopen, en als ze dat toch doen, verplicht hij ze niet om op hun beurt Frans te tateren.

Probeer gewoon in te zien, dat er geen enkele reden is om gerechtelijk op te treden bij de keuze van taal waarin iemand zijn waren probeert te slijten. Niemands rechten worden geschonden, niemands vrijheid komt in het gedrang.
Oud 28 oktober 2005, 07:00   #372
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog een moeilijk vraagje:

Een marktkramer afficheert volgende producten:

• Mandarines
  • Clementines
  • Champignons
  • Durandeaux
  • Jaques Le Belles
  • Mirabelles
  • Champignons

Verhoogt je bloeddruk omwille van de franse annonce?

Moet de Merchtemse politie ingrijpen?

Even geef ik je het voordeel van de twijfel: je bent de redelijkheid zelve. Je stapt naar de marktkramer toe en vertelt hem dat dit in Merchtem niet kan. "Keen problème", zegt de brave borst en overhandigt je een spons en een krijtje. "Ú mach et veranderén, mineir"

Hoe ziet je nieuwe sandwichbord eruit?

Oud 28 oktober 2005, 07:07   #373
Egidius

Standaard

Citaat:
De discussie gaat niet over een Waalse invasie in Merchtem.
Vanzelfsprekend wel. Zo lang je weigert het hele plaatje te zien, blijf je met je standpunt aanmodderen in de marge.

Citaat:
De marktkramer eist helemaal niks van zijn klanten.
Hij afficheert in 't Frans, maar laat zijn klanten vrij.
Ze hoeven bij hem niet te kopen, en als ze dat toch doen, verplicht hij ze niet om op hun beurt Frans te tateren.
Probeer gewoon in te zien, dat er geen enkele reden is om gerechtelijk op te treden bij de keuze van taal waarin iemand zijn waren probeert te slijten. Niemands rechten worden geschonden, niemands vrijheid komt in het gedrang.
De marktkramer wekt de indruk dat het normaal is om in Merchtem in het Frans te willen aangesproken worden. Vanuit het voorzorgsprincipe reden genoeg dus om op te treden.

Egidius
Oud 28 oktober 2005, 07:10   #374
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog een moeilijk vraagje:

Een marktkramer afficheert volgende producten:

• Mandarines
  • Clementines
  • Champignons
  • Durandeaux
  • Jaques Le Belles
  • Mirabelles
  • Champignons

Verhoogt je bloeddruk omwille van de franse annonce?

Moet de Merchtemse politie ingrijpen?

Even geef ik je het voordeel van de twijfel: je bent de redelijkheid zelve. Je stapt naar de marktkramer toe en vertelt hem dat dit in Merchtem niet kan. "Keen problème", zegt de brave borst en overhandigt je een spons en een krijtje. "Ú mach et veranderén, mineir"

Hoe ziet je nieuwe sandwichbord eruit?

Totaal naast de kwestie. Poverkes, zenne, mijne.
Oud 28 oktober 2005, 07:11   #375
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Prima... het is even onmogelijk dat er op een Waalse markt iemand met Nederlands uitpakt als dat die driekoppige draak je de weg vraagt naar ofwel de Weight Watchers of de Quick. Dus... het was gewoon een stomme vraag die net even boven de waarschijnlijkheid van de jouwe was. Je zal in Wallonië geen Nederlands vinden tenzij in een duur hotel in de Ardennen. Zij hebben reeds lang de trein van het FDF genomen.... de vlamingen zijn de fout van alles. Ze betalen misschien wel 12 miljard euro per jaar voor wallonië maar ze zijn de fout van alles. En als een vakbondsbetoging voor 28 oktober wordt aangekondigd dan gaan in Wallonië alle bedrijven plat vanaf de 15e oktober... en dan maar janken dat er geen jobs zijn in Wallonië en dat dat ook weer de fout is van het fascistische Vlaanderen en intussen zitten die bloedzuigers nog bezig met hun dure uitbreidingsoorlog.

Je raaskalt als je daar een goed woordje voor over hebt.

Leve Happart... hij maakte de Walen uit voor nazi's omdat ze ook genoeg kregen van die massale corruptie. Pleit nog wat voor de waalse politici staafke. Simpele ziel... Aalst is nog niet verfranst... maar dat komt nog.
Het is even waarschijnlijk dat jij nooit een waalse markt bezocht hebt, dus hou je beter je mond in plaats van zulke onzin uit te kramen.

Tweedens, er verblijven meer vlamingen in Wallonië dan walen in Vlaanderen, die dus dan ook julie bloed helpen uitzuigen. Trouwens, die overweldigende walen in Vlaanderen betalen toch ook lustig mee aan vlaamse taksen. Hermaak je rekening dan maar: 12 miljard min de waalse bijdragen in Vlaanderen en min de vlaamse hulp aan haar zonen in Wallonië
Oud 28 oktober 2005, 07:12   #376
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Die voorwaarden worden dus sinds 4 september jl. gemeentelijk en niet meer federaal bepaald. De gemeente kan dus wel degelijk grotendeels zelf de voorwaarden bepalen.
Inderdaad, dit heb ik trouwens al vanmorgen aangestipt. De ongelovige thomassen namen het echter niet aan. Bedankt voor de verwijzing!
Dat klopt niet. In de wet staat duidelijk dat het de Koning is die de voorwaarden vaststelt waaraan een standhouder moet voldoen.

Oud 28 oktober 2005, 07:13   #377
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Vanzelfsprekend wel. Zo lang je weigert het hele plaatje te zien, blijf je met je standpunt aanmodderen in de marge.
De ingreep van het Merchtemse gemeentebestuur kan je ook op vele wijzen als marginaal zien.
En bovendien selectief.

Ik wil echter mijn kijk op de zaak gerust verbreden.
Voor wanneer plant de Merchtemse gemeenteraad een actie tegen franse termen op de menu-kaarten van de 10 plaatselijke restaurants (excuseer: spijshuizen)?

Citaat:
De marktkramer wekt de indruk dat het normaal is om in Merchtem in het Frans te willen aangesproken worden. Vanuit het voorzorgsprincipe reden genoeg dus om op te treden.
Indrukken zijn een hoogst persoonlijk gegeven.
Die marktkramer wekt bij mij enkel de indruk dat hij franstalig is.
Als we gerechtigheid moeten laten geschieden op basis van indrukken, dan zijn we den Bolleweg op.

Ik formuleer bovenstaand vraagje eens anders:
Mandarines
Clementines
Champignons
Durandeaux
Jaques Le Belles
Mirabelles
Champignons

Welke indruk wekt dit bord?
Een franstalige (invasieve-aggressieve) marktkramer?
Oud 28 oktober 2005, 07:14   #378
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Totaal naast de kwestie. Poverkes, zenne, mijne.
Oud 28 oktober 2005, 07:18   #379
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
In het Frans wellicht en dat mag geen enkel probleem zijn, of vindt u dat militairen, die voor de veiligheid van het HELE land instaan, slechts één enkele taal moeten machtig zijn?
Je bedoelt dat de Waalse militairen die voor de veiligheid van HELE land instaan ook allemaal Nederlands kennen?
Dat zou in ieder geval moeten.

Oud 28 oktober 2005, 07:30   #380
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Tweedens, er verblijven meer vlamingen in Wallonië dan walen in Vlaanderen, die dus dan ook julie bloed helpen uitzuigen.
maar die meestal genoeg tweetalig zijn en nergens eisen dat ze in hun taal worden aangesproken door overheid of particulieren.

Als de Belgische franstaligen daar zouden mee stoppen, zijn de meeste problemen opgelost.

Egidius
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be