![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland? | |||
| onafhankelijk vlaanderen |
|
234 | 34,41% |
| de huidige belgische staat |
|
190 | 27,94% |
| een hereniging met Nederland |
|
256 | 37,65% |
| Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#361 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#362 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Absoluut.
|
|
|
|
|
|
#363 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat is walgelijker aan het samengaan van 2 gelijktalige culturen dan aan het kunstmatig conglomereren van 2 anderstalige culturen ? Verklaar u nader ! Opgelet : ik blijf Belgisch denken. Ik antwoordde enkel op een what-if-vraag ! |
|
|
|
|
|
|
#364 |
|
|
Groot-Nederland: Vlaanderen bij Nederland
Heel-Nederland: België bij Nederland Dacht ik toch. |
|
|
|
|
|
#365 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#366 | ||
|
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#367 | ||
|
Schepen
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#368 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Ik ben dus voor een onafhankelijke Vlaamse staat, maar zoals ik al eerder heb vermeld op dit forum ben ik ook een groot voorstander van een geleidelijk samensmelten van Noord en Zuid-Nederland (Vlaanderen).
Ideaal is een confederale staat waar zowel Vlaanderen als Nederland deel van uitmaken. De koningin van Nederland mag van mijn part het overkoepelende staatshoofd zijn van deze confederale staat. De beslissingen voor Vlaanderen worden dan genomen in het Vlaamse parlement, die voor Nederland in het Nederlandse parlement (uiteraard). De Nederlandse vlag blijft behouden als nationale vlag voor deze confederale staat. In Vlaanderen blijft naast de nationale Nederlandse vlag ook de Vlaamse vlag bestaan. Eindelijk zou de hereniging -na het rampjaar 1830- een feit zijn! |
|
|
|
|
|
#369 | ||||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#370 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
E=mc²,
Laat u niet misleiden, Guderian is niet echt een getrouwe representatie van de Vlaamse beweging.
|
|
|
|
#371 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#372 |
|
Europees Commissaris
|
Ik zelf ben voor een onafhankelijke republiek Vlaanderen in Europa, maar we moeten wel proberen om op zo veel mogelijk vlakken samen te werken met andere naties.
Bijvoorbeeld op economisch en cultuureel gebied zou dit het beste zijn met Nederland. Maar op andere vlakken - ik weet er nu niet direct een - zouden we dan misschien best met andere landen samenwerken.
|
|
|
#373 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
Maar er wordt hier toch weer gegoocheld met de cijfers en de kaartjes. Weet je over wat je praat als je het hebt over de vrede van Munster? 1648!!! Komaan, dat kan je toch niet vergelijken! We zijn de hele geschiedenis voor de Spaanse overheersing onderdeel geweest van het koninkrijk Frankrijk, niemand praat over een hereniging daar! En dan iets waar iedere vlaams-nationalist-republikein vergeet : in Nederland heb je zoiets als een door het volk op handen gedragen koningin, dat zouden jullie toch niet willen! Andermaal is het hier weer een sterk staaltje van minder-ver-kijken-dan-je-neus-lang-is-politiek en het goochelen met feiten.
|
|
|
|
#374 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Al vergeten wie daar tegenwoordig de plak zwaait? De BUBbels gebruiken de uitspraken van het clubje dat de toren in handen heeft nochtans om de haverklap in zijn eigen ondertiteling... Zozo, het zit jou blijkbaar nogal dwars dat er vandaag aan een hereniging met Nederland gedacht wordt maar dat aan een hereniging met het Frankrijk van voor de Spaanse overheersing voorbij werd gegaan... Troost je toch maar. Niet voor niets wordt België nog altijd een satelietstaat van Frankrijk genoemd. Wat dat Nederlandse volk betreft dat zijn koningin op handen draagt. Ik zou daar ook geen probleem mee hebben zoals met 'onze' Paola. Paola heeft om te beginnen een probleem met mij vermits ze mijn taal niet eens spreekt. Niemand goochelt overigens meer met (historisch) feitenmateriaal en kijkt daarbij niet eens zover als zijn neus lang is dan de BUB.
|
|
|
|
#375 |
|
Gouverneur
|
Liever nog België en Nederland samen dan een splitsing.
|
|
|
|
|
|
#376 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#377 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
In elk geval dat belgisch onding moet eraan!
|
|
|
|
#378 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Na de Guldensporenslag (en ook veel later uiteraard!) noemde iedereen zich gewoonweg Vlaming in de Zuidelijke Nederlanden, tot in Luik toe! We moeten echter realistisch denken: met de Franstalige arrogantie van vandaag vallen onmogelijk compromissen te sluiten! Groot-Nederland dus.
|
|
|
|
#379 | |||
|
Schepen
|
Citaat:
|
|||
|