Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2003, 14:59   #361
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
De Heel-Nederlandse gedachte vind ik nog walgelijker en onnatuurlijker dan de Belgische.
Liever België dan Heel-Nederland?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2003, 15:02   #362
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Absoluut.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2003, 15:08   #363
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Heel-Nederlandse gedachte vind ik nog walgelijker en onnatuurlijker dan de Belgische.
Da's uw recht, maar zo'n oneliner verdient een diepere uitleg.

Wat is walgelijker aan het samengaan van 2 gelijktalige culturen dan aan het kunstmatig conglomereren van 2 anderstalige culturen ? Verklaar u nader !

Opgelet : ik blijf Belgisch denken. Ik antwoordde enkel op een what-if-vraag !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2003, 15:10   #364
Vlaanderen Boven

Standaard

Groot-Nederland: Vlaanderen bij Nederland

Heel-Nederland: België bij Nederland

Dacht ik toch.
Oud 21 september 2003, 15:18   #365
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:

Dacht ik toch.
Liever Groot-Nederland dan België?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2003, 15:19   #366
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:

Dacht ik toch.
Liever Groot-Nederland dan België?
Inderdaad. Maar toch liefst van al gewoon Vlaanderen onafhankelijk.
Oud 22 september 2003, 00:53   #367
Otto
Schepen

Otto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik bewonder die Randstadters ook voor hun welbespraaktheid en hun slimheid. Nederlanders zijn inderdaad geen Belgen. (en mijn welbespraaktheid wordt hier op de proef gesteld want ik geraak nauwelijks aan 200 karakters).
Beroepshalve werk ik heel vaak samen met Nederlanders en dat valt best mee. Nederlanders hebben onbetwist een (verminderende) taalvoorsprong maar ik ervaar dat de vlamingen op inhoudelijk en technisch vlak hen minstens evenaren en meer diepgang hebben. Nederlanders zijn dan weer betere organisatoren en marketeers.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik Vlamingen over het algemeen (als Nederlander zijnde) behoorlijk welbespraakt vind. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het gemiddelde vocabulaire van de vlaming groter is dan die van de gemiddelde Nederlander. Ook spreekt men in Nederland in de Randstad een lelijk accent dat hard devalueert naar een nog lelijker eenheidsspraakgebrek, namelijk het poldernederlands. Dit houdt in dat zij die hieraan lijden, de karakteristiek Nederlandse klanken verkeerd uitspreken. De IJ wordt AAI de EU wordt OOI etc. Zulks is in België nog niet geconstateerd.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2003, 09:20   #368
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Ik ben dus voor een onafhankelijke Vlaamse staat, maar zoals ik al eerder heb vermeld op dit forum ben ik ook een groot voorstander van een geleidelijk samensmelten van Noord en Zuid-Nederland (Vlaanderen).

Ideaal is een confederale staat waar zowel Vlaanderen als Nederland deel van uitmaken. De koningin van Nederland mag van mijn part het overkoepelende staatshoofd zijn van deze confederale staat.
De beslissingen voor Vlaanderen worden dan genomen in het Vlaamse parlement, die voor Nederland in het Nederlandse parlement (uiteraard).
De Nederlandse vlag blijft behouden als nationale vlag voor deze confederale staat. In Vlaanderen blijft naast de nationale Nederlandse vlag ook de Vlaamse vlag bestaan.

Eindelijk zou de hereniging -na het rampjaar 1830- een feit zijn!
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2003, 10:47   #369
El Cid
Gouverneur

El Cid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
In elk geval dient belgistan te verdwijnen. Het is een historische dwaasheid geweest om een dergelijk land te construeren of te laten bestaan.
Waarom precies?

Citaat:
Vlaanderen dient volgens mij eerst onafhankelijk te worden. Er kan een nauwe technische en economische samenwerking met Noord-Nederland uitgebouwd worden.
Willen wij dat wel?

Citaat:
Eens de links-liberale mentaliteit z'n pluimen verloren heeft in het noorden, is een stichting van een Dietse staat mogelijk, organisch-federaal en met het respecteren van de Rijksgedachte.
Ein volk, ein Reich, ein Führer?

Citaat:
Voorts kan er ook gewerkt worden aan de ontwikkeling van de Rijksgedachte voor de Germaanse landen. Grote delen van Wallonië zijn een wingewest voor Dietsland.
Lebensraum?
El Cid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2003, 11:10   #370
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

E=mc²,

Laat u niet misleiden, Guderian is niet echt een getrouwe representatie van de Vlaamse beweging.
Oud 22 september 2003, 11:23   #371
El Cid
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
E=mc²,

Laat u niet misleiden, Guderian is niet echt een getrouwe representatie van de Vlaamse beweging.
Ik hoop het voor jullie
Oud 22 september 2003, 11:28   #372
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Ik zelf ben voor een onafhankelijke republiek Vlaanderen in Europa, maar we moeten wel proberen om op zo veel mogelijk vlakken samen te werken met andere naties.

Bijvoorbeeld op economisch en cultuureel gebied zou dit het beste zijn met Nederland. Maar op andere vlakken - ik weet er nu niet direct een - zouden we dan misschien best met andere landen samenwerken.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2003, 13:07   #373
JP
Partijlid

JP's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pelgrim schreef:
E=mc²,

Ik hoop het voor jullie
En ik hoop mee voor jullie! Iemand die de naam van de chef-staf van het OKH verkiest, duidelijk de zwarte medemens als minderwaardig beschouwt en waarschijnlijk voorstander is van de wansmakelijke optredens op diksmuide weiden gebruik je best niet als uithangbord!

Maar er wordt hier toch weer gegoocheld met de cijfers en de kaartjes. Weet je over wat je praat als je het hebt over de vrede van Munster? 1648!!! Komaan, dat kan je toch niet vergelijken! We zijn de hele geschiedenis voor de Spaanse overheersing onderdeel geweest van het koninkrijk Frankrijk, niemand praat over een hereniging daar!
En dan iets waar iedere vlaams-nationalist-republikein vergeet : in Nederland heb je zoiets als een door het volk op handen gedragen koningin, dat zouden jullie toch niet willen!

Andermaal is het hier weer een sterk staaltje van minder-ver-kijken-dan-je-neus-lang-is-politiek en het goochelen met feiten.
Oud 22 september 2003, 13:24   #374
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP
Citaat:
Pelgrim schreef:
E=mc²,

Ik hoop het voor jullie
En ik hoop mee voor jullie! Iemand die de naam van de chef-staf van het OKH verkiest, duidelijk de zwarte medemens als minderwaardig beschouwt en waarschijnlijk voorstander is van de wansmakelijke optredens op diksmuide weiden gebruik je best niet als uithangbord!

Maar er wordt hier toch weer gegoocheld met de cijfers en de kaartjes. Weet je over wat je praat als je het hebt over de vrede van Munster? 1648!!! Komaan, dat kan je toch niet vergelijken! We zijn de hele geschiedenis voor de Spaanse overheersing onderdeel geweest van het koninkrijk Frankrijk, niemand praat over een hereniging daar!
En dan iets waar iedere vlaams-nationalist-republikein vergeet : in Nederland heb je zoiets als een door het volk op handen gedragen koningin, dat zouden jullie toch niet willen!

Andermaal is het hier weer een sterk staaltje van minder-ver-kijken-dan-je-neus-lang-is-politiek en het goochelen met feiten.
Andermaal een BUb-staaltje van weerzin en pure haat tegen een Vlaams symbool. Die Diksmuidse weiden liggen ook jou nogal dwars, zeg!
Al vergeten wie daar tegenwoordig de plak zwaait?
De BUBbels gebruiken de uitspraken van het clubje dat de toren in handen heeft nochtans om de haverklap in zijn eigen ondertiteling...

Zozo, het zit jou blijkbaar nogal dwars dat er vandaag aan een hereniging met Nederland gedacht wordt maar dat aan een hereniging met het Frankrijk van voor de Spaanse overheersing voorbij werd gegaan...
Troost je toch maar. Niet voor niets wordt België nog altijd een satelietstaat van Frankrijk genoemd.

Wat dat Nederlandse volk betreft dat zijn koningin op handen draagt. Ik zou daar ook geen probleem mee hebben zoals met 'onze' Paola. Paola heeft om te beginnen een probleem met mij vermits ze mijn taal niet eens spreekt.

Niemand goochelt overigens meer met (historisch) feitenmateriaal en kijkt daarbij niet eens zover als zijn neus lang is dan de BUB.
Oud 22 september 2003, 16:56   #375
El Cid
Gouverneur

Standaard

Liever nog België en Nederland samen dan een splitsing.
Oud 22 september 2003, 18:04   #376
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
België is in werkelijkheid 'Zuid-Nederland'. Noord en Zuid werden bij de Vrede van Munster - dus na de 80-jarige oorlog - gewelddadig verscheurd in twee brokken langs een toevallige militaire grens, een frontlinie. Wij zijn dus net zo'n geval als Korea dat ook langs zo'n toevallige frontlinie bij wijze van vredescompromis in tweeën gescheurd werd. Of als u een voorbeeld dichter bij huis wilt hebben: wij zijn net zoiets als voormalig Oost- en West-Duitsland. Noem Oost-Duitsland bv. Germanië en West-Duitsland Duitsland, dan begrijpt u wat ik bedoel. Alleen tussen 1815 en 1830 is Nederland tijdelijk verenigd geweest daarna viel het helaas weer in twee brokken uit elkaar. In de Benelux probeerde men dat weer voorzichtig aan elkaar te lijmen.

We kunnen stellen dat de fransgeassimileerde walen geenszins in Nederland passen. Het zou daarom ook verstandiger zijn Walonië bij Frankrijk te voegen en Vlaanderen bij Nederland. Want in een tijd van globalisatie is het belangrijk dat taal en cultuur voor de beide Nederlanden behouden blijven, door een hereniging zou dit het beste kunnen plaatsvinden.

U praat me naar de mond, m'n beste!
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2003, 18:12   #377
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat wordt dikwijls al te simplistisch voorgesteld. Ik zie niet in wat er mis is met een Heel-Nederlands confederalisme, zoals het gedurende de Middeleeuwen bestond. Ik voel echter meer voor een Groot-Nederland, omdat mij dat een homogener en (dus) sterker geheel lijkt.

In elk geval dat belgisch onding moet eraan!
Oud 22 september 2003, 18:26   #378
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
Als België en Nederland 1 zijn...
Bewaar ons in godsnaam daarvan! In 1815 heeft men al eens de fout gemaakt niet-Nederlandstalige gewesten in een dergelijke unie te verenigen. Neen, dat geen tweede keer. Liever een confederatie tussen gebieden die taalkundig één zijn en cultureel en sociaal nauw tegen elkaar aanleunen. Wallonië heeft hierin geen plaats. Nederland en Vlaanderen. Laten we het daarbij beperken.
Ik moet opnieuw naar de Middeleeuwen verwijzen... In die tijd waren de Zeventien Provinciën een succesformule.

Na de Guldensporenslag (en ook veel later uiteraard!) noemde iedereen zich gewoonweg Vlaming in de Zuidelijke Nederlanden, tot in Luik toe!

We moeten echter realistisch denken: met de Franstalige arrogantie van vandaag vallen onmogelijk compromissen te sluiten! Groot-Nederland dus.
Oud 22 september 2003, 19:25   #379
Otto
Schepen

Otto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinaso R. Frenker
Citaat:
Citaat:
Bewaar ons in godsnaam daarvan! In 1815 heeft men al eens de fout gemaakt niet-Nederlandstalige gewesten in een dergelijke unie te verenigen. Neen, dat geen tweede keer. Liever een confederatie tussen gebieden die taalkundig één zijn en cultureel en sociaal nauw tegen elkaar aanleunen. Wallonië heeft hierin geen plaats. Nederland en Vlaanderen. Laten we het daarbij beperken.
Ik moet opnieuw naar de Middeleeuwen verwijzen... In die tijd waren de Zeventien Provinciën een succesformule.

Na de Guldensporenslag (en ook veel later uiteraard!) noemde iedereen zich gewoonweg Vlaming in de Zuidelijke Nederlanden, tot in Luik toe!

We moeten echter realistisch denken: met de Franstalige arrogantie van vandaag vallen onmogelijk compromissen te sluiten! Groot-Nederland dus.
Ik ben het met Jan van de Berge eens dat Walonië beter bij Frankrijk past, niet allen linguistisch maar zeker ook cultureel. Immers heel België bij Nederland lost het Belgische probleem natuurlijk niet op.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2003, 20:15   #380
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinaso R. Frenker
Citaat:
Citaat:

Ik ben het met Jan van de Berge eens dat Walonië beter bij Frankrijk past, niet allen linguistisch maar zeker ook cultureel. Immers heel België bij Nederland lost het Belgische probleem natuurlijk niet op.
Brussel ook?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be