Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2007, 16:53   #361
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Te laat!!
nee hoor, eurocraten kunnen nog altijd de grens over gezet worden.
Oud 26 januari 2007, 16:55   #362
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

edit

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 januari 2007 om 16:56.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 17:03   #363
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ik vind dit een belangrijke vraag.

Democraten van libertarische kunne zullen zeggen: elke gemeenschap, van welke schaal dan ook, heeft het recht zich af te scheiden. Dus ook het dorpsplein van BML.

Democraten van nationalistische kunne zullen zeggen: alleen naties kunnen zich afscheiden.

Zelf zweef ik tussen beide standpunten in.

Als je alle consequenties van de democratie wil aanvaarden, moet je enerzijds het recht op afscheiding als algemeen regulerend principe aanvaarden. Beslissingen worden immers bij 50 + 1 van de stemmen genomen, en de minderheid moet de kans krijgen om niet meer mee te willen doen. Om zich af te scheiden, met andere woorden.

Anderzijds valt er ook wel iets voor te zeggen dat het geheel in sommige situaties ook zijn zeg moet kunnen doen, hoewel ik daarvan gruw. De Zwitsers passen daarvoor het principe toe dat als een gemeente van kanton wil veranderen, er zowel een meerderheid moet gevonden worden in de afscheurende gemeente als in het kanton waar die gemeente van weg wil. Niet mis, vind ik persoonlijk, zeker niet in het licht van de Belgische situatie.
Dat Zwitsers principe lijkt me normaal: zowél het kanton als het dorp zijn betrokken partijen,maar je ziet waar de redenering dan naar toe leidt...
want in feite is gans Zwitserland ook betrokken partij.

Je geraakt er gewoon nooit uit:
dat locaal zelfbeschikkingsrecht is te vol van interne logische contradicties om bruikbaar te zijn.
Je kent mijn voorbeeld van Knokke- Lezoute toch?

Je vergeet gewoon dat niet enkel de locale gemeenschap betrokken partij is, maar in feite iedereen!

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 januari 2007 om 17:17.
Oud 26 januari 2007, 17:09   #364
filosoof
Banneling

Standaard

edit

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 januari 2007 om 17:17.
Oud 26 januari 2007, 17:24   #365
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat Zwitsers principe lijkt me normaal: zowél het kanton als het dorp zijn betrokken partijen,maar je ziet waar de redenering dan naar toe leidt...
want in feite is gans Zwitserland ook betrokken partij.

Je geraakt er gewoon nooit uit:
dat locaal zelfbeschikkingsrecht is te vol van interne logische contradicties om bruikbaar te zijn.
Je kent mijn voorbeeld van Knokke- Lezoute toch?

Je vergeet gewoon dat niet enkel de locale gemeenschap betrokken partij is, maar in feite iedereen!
Laat die Zwitsers maar schuiven, hun systeem (vooral Referendum) marcheert al ruim meer dan 100 jaar voortreffelijk.
Oud 26 januari 2007, 17:28   #366
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik tref veel leerzaams aan in de (satirische) draad over Bornem, welk plaatsje ik toevallig ook tamelijk goed ken.
Oud 26 januari 2007, 19:39   #367
krohn
Partijlid

Standaard In België verordeeld: gewoon, om mijn "verleden" overheen te hebben gewild.....

Citaat:

Een tweede kans geven aan terroristen, om wat te doen?
Waarom haal je hier het woord "democraten" bij?

Zou je Al Qaeida ook een "tweede kans" geven?
(Ik herinner je maar wat ik al in 1985 meermaals aan de Hollandse dominée Herman Hegger herhaalde die me aan zijn fundamentalistische religie wilde bekeren, maar pas na mijn zogezegde zonden en misdaden te hebben bekend: dat ik niemand, ik zeg goed niemand, ooit vermoord noch gewoond heb. Dat alles vooraler hij zich twintig jaar later openlijk en in de pers veroorloofde mij met de moordenaar van Theo Van Gogh te vergelijken ....

Ik herhaal ook hier aan iederen een zeer zeer blanco Spaanse strafblad te bezitten .....Ik koos absoluut vrijwillig hier in België te wonen en te verblijven Welnu denk ik soms hél�*�*s mij van land te hebben vergist )

Ik ga dus verder met het verhaal van mijn proces in 1993, de bron van alle mijn problemen en miseries in België. Maar vooraler ik gerechtelijk aangeklaagd werd waren er nog veel dingen gebeurd die verdienen hier te worden vermeld. Over het lange trek bvd om mijn Spaanse diploma (licenciaat in de Recht) te kunnen homolgeren. Nu is er geen probleem meer (Europese directive, automatische homolgatie e.z.w.) maar ik moest toen veel wachten integendeel, en intussen nog examens af te leggen...

Aan de UG eeerst, 't is waar, waar Joahn Vande Lanotte titularis (toen) van de vak Administratief Recht en al minister van Buitenlandse Zaken, mij in een door hemzelf voorgezetten examenjury (typische Belgische specialiteit!) gewoon executeerde...Dit vooraler ik later aan de VUB vernam dat volgens de antwoord van de Vlaamse ministerie aan mijn aanvraag moest ik die vak precies niet afleggen....(Kafka land de Belgische administratie soms, voor Spanjaarden in elk geval!....)

Ik was daar ook (an de UG) door een andere Belgische beroemheid geexecuteerd: Andre Allen, gerechtelijke raadgever toen van Wilfried Martens (de echte brein achter zijn regering zei men, en ook acther het konninklij decreet inzake abortus van de tijd van Konning Baldewijn...) En gaanse jaar stipt altijd (met veel moeite) op de eerste rij en door piepjongens omring zijn lessen bij te wonen...voor niets inderdaad!

Maar vroeger om mij bij de GU te doen inschrijven -numerus clausus syteem voor buitelandse studenten, behalve Roemeense (de tijd nog toen van Ceasescu) en Zaireze (de tijd nog toen van Mobutu) nog daar in werking-, moest ik als enige oplossing een eerste kandidatuur in Romeense filologie proberen, en daar nog werd ik (in twede zitting) door professor Roegiest geexecuteerd, titularis toen van de vak Spaans , die me de twee punten onttrok precies, die ik nodig had in de deliberatie...

En dan nog als enige oplossing bij de VUB geland..Het nam me, 't is waar, jaaren voraler ik het echte (tot de Spaanse burgeroorlog terugkomende)belligerante aard begreep van die Universiteit inzake Spanje en Spanjaarden. Intussen behaalde ik toen, met vreselijk veel moeite (in tweede zitting) de laatste vier vaken die nodig waren voor de homologatie...op het nippertje inderdaad want de voorzitter was al weg met mijn proclamatie in zijn zak... ...Ironische genoeg was een van mijn leerkrachten toen, Gustaaf Batemans, nog voorzitter van de Rad van Staat die de uitleveringen van het Baskische echtpaar later zou verhinderenme....

En dan uitendelijk, met mijn naam en twee familienamen altijd naar voren, bij de Nederlandse balie van Brussel geland. En er moet eerst en ten alle koste worden gezegd dat Eric Carre, de Stafhouder van toen, mij bepaalde niet vaderlijk behandelde: "je" stafhouder hier, "je" stafhouder daar, zoals jullie Belgen zeggen (in het Spaans "el decano", gewon), welnu laat ons zeggen, zal hij alleen "mijn" adoptieve stafhouder toen zijn geweest: de enige van al mijn groep (van stagiairs), we waren en honderdtal aan wie hij geen efectieve samenwerking met een advokatenkantoor zou bieden..... Veel ouder dan al die andere, geen contact hebbende met de Spaanse migranten en dus geïsoleerd, en vooral de Spaanse nationaliteit hebbende: alle drie genoeg verdenkingsredenen inderdaad, van discriminatie....

Waren ze al die vermelde beroemheden helemaal niet op de hoogte mijn (zogenoemde) verleden? Johan Vande Lanotte ook niet? Moeilijk te geloven....In elk geval later, toen ik in de schandpaal door de pers en mijn proces was gestoken, konden ze zonder moeite al mijn spanning begrijpen en aanwaarden om de rug te keren aan mijn "verleden" en mij een nieuwe leven te laten aangaan. Toch was er niks, hélaas!

Integendeel, vanwege schriftsvervalsing (tot drie jaar gevangenis) veroordeeld! Gewoon om mijn "verleden" overheen te hebben gewild! En bovendien vlak voor het uibarsten van de Agusta schandaal en al de grote schandalen (corruptie, schriftsvervalsing, bedrog) die de Belgische politieke klasse betrof prercies ....Van twede kant spreek hier nog een forist...Tien maal hier aan mijn hier in België geweigerd!

Maar niet alleen ("quierias arroz tres tazas", zeg men in het Spaans), want wat me, die geen openaanstande rekening met niemand nog had (ik houd het vol), hardnekkig weigerde, werd integendeel aan die ETA-verdachten overvloedig geboden en uitgekeerd.

Stop met zo'n schandalijk onderdak in België te bieden aan ETA-terroristen!!!
krohn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 10:33   #368
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Welke ETA terroristen?
Oud 28 januari 2007, 15:05   #369
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Welke ETA terroristen?
Sorry, maar wijn combineren met cola vind ik toch wel een daad van terrorisme!!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 23:54   #370
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Sorry, maar wijn combineren met cola vind ik toch wel een daad van terrorisme!!
ja inderdaad
of bier met limonade
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 19:41   #371
krohn
Partijlid

Standaard Egmont zondebok, "dura lex sed lex" (oorlogsfatum)

Egmont zondebok, "dura lex sed lex" (oorlogsfatum)

Egmont had (gelijk Hoorn) een heldhaftige verleden, 't is waar, aan de kant van de keizer en van de Spanjaarden. Bij Saint Quentin tegen de Fransen, en ook bij de Algiers expeditie tegen de moslims. Hi was -gelijk aan Hoorn maar deze in minder mate- geen gevangene gelijk de anderen en hij zou ook geen slachtoffer zijn zoals de anderen, want ze waren ook niet behandeld zoals de anderen...

Ten eerste, ze waren aangehouden met de hoogste eerbied aan hun rang en hun verleden. Door vooranstaande Spaanse capiteinen uit de Garde van de Hertog. Egmont door Sancho Davila hemzelf, en Hoorn door Jeronimo de Salinas, beroemde namen allebei in de Spaanse geschiedenis.

De tenlasteleggingen waren immers heel duidelijk en precies:

Met Wilhem van Orange -chief van de opstandelingen- te hebben gecomplotteerd.

Majeteitsschennis, als verraders en in opstandig gekomen tegen hun Konning.

Steun aan de Schikking van de Edelmannen (bij Machelen), tegen Filips de Tweede (Compromiso de los Nobles)

Steun aan het guezensverzoekschrift aan Margaretta van Parma (tegen Hoorn was ook ten laatste gelegd deel aan die gueuzebetoging en het woord naar aanleiding daarvan te hebben genomen, en zefs "Vivan los Gueux!" te hebben geroepen)

Het bankeet van Gertrudenberg te hebben bijgewoond, waar verschillende oorlogsmatregelen ten behoeve van de opstand waren genomen.

Slechte bestuur van hun landgoederen. (.../...) "del mal gobierno y de la gran licencia que habia dado (Egmont) a los los geuxes en el condado de Flandes donde era gobernador" (Carnero, L.I, hoofdst. VIII, bld. 28)

Zich tegen de Koning samen met Oranje en Hoogstrate te hebben verbonden.

En Carnero conlcudeert dat ze veroordeeld waren niet vanwege hun daden maaar vanwege die van de andere te hebben toegelaten.

aburgeroorlog: de massa moord (door de Roden gepleegd, in opdracht persoonlijk van Stalin) bij Paracuellos del Jarama (dicht bij Madrid, meer dan tien duziend slachtoffers) De grootste verantwoordelijk van die grootste collectieve misdaad van de Spaanse burgeroorlog was Santiago Carrillo, decennia lang secretaris van de Spaanse comunnistische partij en een van de sleutelsfiguren van de Spaanse overgang naar de democratie. De ideaal zondebok indien de Spanjaarden zouden iendelijk de rug definitief aan zijn burgeroorlogsverleden te keren...Hélaas nog niet gebeurd...

Egmont en Hoorne op hun beurt waren de zondebokken die met hunn plechtige executie de ontstaan van de Belgische Onafhankelijke Staat (met de grenzen die de Spanjaarden twee eeuwen vroeger hadden verdedigd en gewaarborgd) mogelijk zou maken twee eeuwen later

"Dura lex sed lex", de zondebokken van een oorlog!
Oud 30 januari 2007, 07:56   #372
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krohn Bekijk bericht
en zefs "Vivan los Gueux!" te hebben geroepen
Een halsmisdaad die inderdaad verdient met onthoofding te worden bestraft!

Een kwestie van Castilliaanse beschaving, sans doute.
Oud 30 januari 2007, 07:58   #373
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Egmont en Hoorne op hun beurt waren de zondebokken die met hunn plechtige executie de ontstaan van de Belgische Onafhankelijke Staat (met de grenzen die de Spanjaarden twee eeuwen vroeger hadden verdedigd en gewaarborgd) mogelijk zou maken twee eeuwen later
Dus de Castillianen zijn niet alleen verantwoordelijk voor de scheiding van de Nederlanden (ons vaderland!), maar ook nog eens voor het ontstaan van België en anderhalve eeuw onderdrukking en miserie die daaruit voortgekoen is.

En dan vragen sommigen zich af waarom men in Vlaanderen niet zo tuk is op de Castillianen...

Laatst gewijzigd door baarle : 30 januari 2007 om 07:58.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 10:32   #374
krohn
Partijlid

Standaard Als gewone misdadigers gelikwideerd (de "invicieken")...

Citaat:

Een halsmisdaad die inderdaad verdient met onthoofding te worden bestraft!

Een kwestie van Castilliaanse beschaving, sans doute.
Ik herhaal je dat in 45, hier in België, de zo genoemde "incivieken" gewoon als gemene misdadigers gelikwideerd werden (Borms in de kazernen van Etterbeek bvd. -waar de VUB precies later zou liggen....- of Victor Mathys in Charleroi): geen Spaanse plechtigheden voor hen inderdaad, geen Vlamse strafkunst van de Middeleeuwen (de hoofd "in een oogwenk") ook niet, zeker

(Borms was professor aan de GU in de Eerste Wereldoorlog geweest, Victor Mathys was afgestudeerd van Leuven, en Jose Streel -ook doodsgeschoten vanwege "denkenmisdrijf" gewoon....- was een vooraanstaande intelectueel en schrijver. Eerbied an hun rang, an hun verleden of gewoon an hun afkomst? "Tu penses!"...)
Oud 30 januari 2007, 10:48   #375
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik herhaal je dat in 45, hier in België, de zo genoemde "incivieken" gewoon als gemene misdadigers gelikwideerd werden
Tja, België is gecreëerd door de Castillianen en heeft er de wrede manieren van overgepakt, zeker?
Oud 30 januari 2007, 16:17   #376
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met Wilhem van Orange -chief van de opstandelingen- te hebben gecomplotteerd.

Majeteitsschennis, als verraders en in opstandig gekomen tegen hun Konning.

Steun aan de Schikking van de Edelmannen (bij Machelen), tegen Filips de Tweede (Compromiso de los Nobles)

Steun aan het guezensverzoekschrift aan Margaretta van Parma (tegen Hoorn was ook ten laatste gelegd deel aan die gueuzebetoging en het woord naar aanleiding daarvan te hebben genomen, en zefs "Vivan los Gueux!" te hebben geroepen)

Het bankeet van Gertrudenberg te hebben bijgewoond, waar verschillende oorlogsmatregelen ten behoeve van de opstand waren genomen.
Hulde aan deze helden!
Oud 30 januari 2007, 16:19   #377
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus de Castillianen zijn niet alleen verantwoordelijk voor de scheiding van de Nederlanden (ons vaderland!), maar ook nog eens voor het ontstaan van België en anderhalve eeuw onderdrukking en miserie die daaruit voortgekoen is.

En dan vragen sommigen zich af waarom men in Vlaanderen niet zo tuk is op de Castillianen...

Raar maar waar, er zijn kastilianen die ook afwillen van de onderdrukkende Spaanse staat. Ze waren zelfs aanwezig op het SOKOA Batasunacongres van vorig jaar in juni.
Oud 30 januari 2007, 17:39   #378
krohn
Partijlid

Standaard Anti-Spaanse paranoia (en schizo ook)....

Citaat:

'T was mijn eerste jaar in België. Ik was in een les aan de ULB van prof. Frans Bierlaire (uit Luik zogezegd) over de Belgische geschiedenis van die periode. IK had tot nu een goed contact met die man. 'T was 's namiddags en we waren niet zo veel in de klasse. Op een bepaalde moment die leraar brak zijn toespraak af wees mij met zijn vinger aan et zei: "mijnheer U draagt een symbolische naam in België (ongetwijfeld Fernandez bedoeld, en misschien ook mijn voornam van Juan...), de Spanjaarden waren schuldig van de scheuring ("déchirure") van de Nederlanden toen, en iemand moest U eindelijk dat laten weten".

Klap! Met fritten verslikt om zo te zeggen ....Maar vandaag zou dat niet helemaal zo zijn verlopen, want we zijn allemaal (zoals Nietzsche het zou zeggen) veel veel ernstiger geworden in de geestzaken: tot het Centrum van Gelijkheid en tegen racismus zou ik zijn gegaan, direckt inderdaad!
Dat jou gelijk andere je eigen visie over de geschiedenis koestert, dat jou zoals veeel andere hier de Spanjaarden en hun afstammelingen als monsters en de Gueuzen en hun nakomelingen (in het Frans ook nog vandaag een scheldwoord ...) als helden keihard zouden blijven kijken is zeker jullie recht, dat jullie dat integendeel vandaag de dag nog tegen en andere op het even welke manier zouden kunnen richten, blijf ik natuurlijk fel er tegen.

Grote anti-Spaanse et Pro-hollandse paranoia inderdaad die van (bepaalde) Vlaamse nationalisten! Houden jullie er zo van? Zo dol op de droom van uw (door de schuld van de Spanjaarden) verloren Vaderland, de Nederlanden? Gaan maar aan de over kant (van de grens) wonen maar ten eerst aan de Hollanders vergiffenis ervoor vragen in opstand tegen hen bijna al twee eeuw vroeger te zijn gekomen.....

Schuldig om hier tot dan te zijn gebleven of om het land toen precies te zijn verlaten? De Spanjaarden waren veel verweg in 1830, 't is waar (alhoewel de eerst General-chief van de Belgische Leger een Spanjaard van Vlaamse afkomst was, Juan Van Halen ) en die anti-Hollandse opstand was een puur interne zaak (van de "Nederlanden")

Zelfde ding (zelfde paranoia bedoel ik, in schizofrenie verdubbeld) in verband met de repressie na en voor 45. De Spanjaarden, schuldig voor zwarten, of voor niet zwarte genoeg daarentegen toen? Om met de Duitsers maar een beetje te zijn gegaan, of integendeel niet genoeg en uitendelijk neutraal te zijn gebleven?.....

Vragen jullie dat maar aan jullie ouders.....maar de antwoord is voor mij al evident, die rechters, die procureurs, die fllikken, die rijkwachters van toen (Belgen allemaal) waren voor vele Vlamingen....maar Spanjaarden van zelfs een slechter soort dan die van de (hudidige) Spanjaarden

Goede nacht en nog een beetje fatsoen, echt!
Oud 31 januari 2007, 08:54   #379
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
'Goede nacht en nog een beetje fatsoen, echt!
Een beetje zielig om iemand die andersdenkenden neersteekt en partijkantoren opblaast, voor fatsoen te zien pleiten.

Laatst gewijzigd door baarle : 31 januari 2007 om 08:55.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 12:33   #380
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een beetje zielig om iemand die andersdenkenden neersteekt en partijkantoren opblaast, voor fatsoen te zien pleiten.
touché

en nog steeds is het wachten op die fameuze anti spaanse racismus. Waar, concreet? Oh Heer, zullen wij ooit een antwoord krijgen op die grote levensvragen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be