Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Bekijk resultaten enquête: Is er een grote gelijknis tussen de Islam en het VB?
Ja, het VB straalt een zekere demagogie uit en kiezers stellen zich geen kritische vragen 50 60,24%
Neen, het VB is een volledig zuivere partij 33 39,76%
Aantal stemmers: 83. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 1 maart 2004, 21:08   #361
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Dies, hou op met uw egotripperij. Antwoord ik ja, dan ga je zitten kwaken dat ik mezelf tegengesproken heb, antwoord ik nee, dan ga je mij beginnen uitschelden voor fascist en racist. Ik ken dat.
In acht genomen dat Ja en Neen de enige mogelijke antwoorden zijn: Welke conclusie trek je daar dan zelf uit?
Ik neem aan dat deze te moeilijk was om te beantwoorden?
Oud 1 maart 2004, 21:11   #362
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is overduidelijk dat fundamentalisme een rol kan spelen bij misdaad.

Daar gaat echter de discussie helemaal niet over.

Of het nu een moslimfundamentalist of een christenfundamentalist (Mc Veigh bvb.) is die een terroristische aanslag pleegt, de behandeling moet dezelfde zijn.

Of mag men de moslimfundamentalist een andere straf geven?

In dit geval krijgen ze in de VS uiteraard beiden de doodstraf. Voor kleinere criminaliteit geldt echter hetzelfde principe:
Zelfde misdaad = Zelfde straf en zelfde behandeling.

Ben je het eens met dat principe?
Eh, ik ben geen jurist of criminoloog of zo, maar ik snap niet waarom een Christenfundi een andere straf zou moeten krijgen dan een moslimfundi voor dezelfde misdaad. Ik zie niet in waarom dat goed zou zijn. Dat heb ik trouwens al duidelijk gemaakt in deze draad.
Stefanie is offline  
Oud 1 maart 2004, 21:15   #363
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

In acht genomen dat Ja en Neen de enige mogelijke antwoorden zijn: Welke conclusie trek je daar dan zelf uit?
Het is een hypothetische vraag. Dit gaat niet om specifieke criminelen die echt bestaan. Het is een principe. Bovendien heb ik hier al herhaaldelijk gezegd dat ik mij niet uitspreek over strafmaten. Maar indien motieven en omstandigheden gelijk zijn, zie ik niet meteen een reden om een andere straf te geven. Maar ja, je moet de crimineel en de omstandigheden in kwestie bekijken natuurlijk vooraleer je straf geeft, denk ik.
Stefanie is offline  
Oud 1 maart 2004, 21:24   #364
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Het is een hypothetische vraag. Dit gaat niet om specifieke criminelen die echt bestaan. Het is een principe. Bovendien heb ik hier al herhaaldelijk gezegd dat ik mij niet uitspreek over strafmaten. Maar indien motieven en omstandigheden gelijk zijn, zie ik niet meteen een reden om een andere straf te geven. Maar ja, je moet de crimineel en de omstandigheden in kwestie bekijken natuurlijk vooraleer je straf geeft, denk ik.
Goed, we zijn het dus eens dat met gelijke omstandigheden etc. dezelfde misdaad dezelfde behandeling en straf verdient.

Waarom dan criminele vreemdelingen naar het land van herkomst sturen terwijl uw eigen criminelen in Belgie gevangenisstraf krijgen?
Oud 1 maart 2004, 21:33   #365
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het is overduidelijk dat fundamentalisme een rol kan spelen bij misdaad.

Daar gaat echter de discussie helemaal niet over.

Of het nu een moslimfundamentalist of een christenfundamentalist (Mc Veigh bvb.) is die een terroristische aanslag pleegt, de behandeling moet dezelfde zijn.

Of mag men de moslimfundamentalist een andere straf geven?

In dit geval krijgen ze in de VS uiteraard beiden de doodstraf. Voor kleinere criminaliteit geldt echter hetzelfde principe:
Zelfde misdaad = Zelfde straf en zelfde behandeling.

Ben je het eens met dat principe?
Eh, ik ben geen jurist of criminoloog of zo, maar ik snap niet waarom een Christenfundi een andere straf zou moeten krijgen dan een moslimfundi voor dezelfde misdaad. Ik zie niet in waarom dat goed zou zijn. Dat heb ik trouwens al duidelijk gemaakt in deze draad.
Goed, dus het probleem is fundamentalisme, of het nu christen of moslim is.
Oud 1 maart 2004, 21:33   #366
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Goed, we zijn het dus eens dat met gelijke omstandigheden etc. dezelfde misdaad dezelfde behandeling en straf verdient.

Waarom dan criminele vreemdelingen naar het land van herkomst sturen terwijl uw eigen criminelen in Belgie gevangenisstraf krijgen?
Fernand heeft daar iets over gezegd, maar ik niet. Indien de crimineel niet de Belgische nationaliteit heeft, maar wel in België een misdaad begaan heeft, dan zal zijn land van herkomst misschien om uitlevering vragen, zoals bv. Nederland om uitlevering vroeg van die Nederlanders die vastzaten in Indonesië of in welk land was het nu weer? Ik ben dus tegen de dubbele nationaliteit. Ik weet niet wat ik daar nog meer kan van zeggen.
Stefanie is offline  
Oud 1 maart 2004, 22:06   #367
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Dank u Tomb
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 1 maart 2004, 22:20   #368
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Fernand heeft daar iets over gezegd, maar ik niet. Indien de crimineel niet de Belgische nationaliteit heeft, maar wel in België een misdaad begaan heeft, dan zal zijn land van herkomst misschien om uitlevering vragen, zoals bv. Nederland om uitlevering vroeg van die Nederlanders die vastzaten in Indonesië of in welk land was het nu weer? Ik ben dus tegen de dubbele nationaliteit. Ik weet niet wat ik daar nog meer kan van zeggen.
Uitleveringen aangevraagd door het land van herkomst buiten beschouwing gelaten, is het echter wel verkeerd om een Belgische dief gevangenisstraf te geven terwijl een Marokkaanse naar Marokko mag gaan. Zelfde misgrijpen, andere bestraffing = discriminatie. En of dat nu politiek correct is of niet maakt voor mij geen blaas uit, het moet eerlijk zijn.
Oud 1 maart 2004, 22:51   #369
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Uitleveringen aangevraagd door het land van herkomst buiten beschouwing gelaten, is het echter wel verkeerd om een Belgische dief gevangenisstraf te geven terwijl een Marokkaanse naar Marokko mag gaan. Zelfde misgrijpen, andere bestraffing = discriminatie. En of dat nu politiek correct is of niet maakt voor mij geen blaas uit, het moet eerlijk zijn.
Eh, ik heb daar geen probleem mee, indien die Marokkaan hier wilt wonen en Belg wilt worden. Indien die Marokkaan de Belgische nationaliteit niet heeft, stel ik mij de vraag waarom niet. Feit is trouwens dat de Belgische gevangenissen minder streng en hard zijn als de Turkse gevangenissen. Dus Belgen die in Turkije veroordeeld worden, willen aan België uitgeleverd worden.
Stefanie is offline  
Oud 1 maart 2004, 23:01   #370
Stefanie
Minister-President

Standaard

Eerlijk... Als een Turk in Turkije iets steelt bv. vliegt hij in de strenge, Turkse gevangenis. Zijn landgenoot die in België iets steelt zou dan in de veel minder strenge Belgische gevangenis vliegen. Anderzijds vliegt een Belg die in België iets steelt in de minder strenge Belgische gevangenis. Als je die Turkse dief die in België iets stal in de Belgische gevangenis steekt, is hij beter af dan zijn landgenoten die in Turkije stelen, maar als je hem in Turkije in de gevangenis steekt, is hij slechter af dan Belgen die in België iets stelen.
Stefanie is offline  
Oud 1 maart 2004, 23:27   #371
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijk... Als een Turk in Turkije iets steelt bv. vliegt hij in de strenge, Turkse gevangenis. Zijn landgenoot die in België iets steelt zou dan in de veel minder strenge Belgische gevangenis vliegen. Anderzijds vliegt een Belg die in België iets steelt in de minder strenge Belgische gevangenis. Als je die Turkse dief die in België iets stal in de Belgische gevangenis steekt, is hij beter af dan zijn landgenoten die in Turkije stelen, maar als je hem in Turkije in de gevangenis steekt, is hij slechter af dan Belgen die in België iets stelen.
Je introduceert een variabele, met name de plaats waar gestolen wordt. Je kan onmogelijk iedereen in eigen land laten berechten voor misdrijven. Het is economisch niet haalbaar, noch practisch uitvoerbaar.
Oud 1 maart 2004, 23:59   #372
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Je introduceert een variabele, met name de plaats waar gestolen wordt. Je kan onmogelijk iedereen in eigen land laten berechten voor misdrijven. Het is economisch niet haalbaar, noch practisch uitvoerbaar.
Hoe je 't ook draait of keert: Als een Turk in België iets komt stelen, dan is hij ofwel beter af dan Turkse dieven die in Turkije iets stelen, of anders is hij slechter af dan Belgische dieven die in België iets stelen. Althans, als ik mag afgaan op wat die Turkse vrouw op T.V. zei. Zij zei dat Belgische gevangenissen hotels zijn in vergelijking met Turkse gevangenissen. Maar vorig jaar in mei toen die cipiers staakten en onlangs nog hoorde ik afschuwelijke verhalen over overvolle gevangenissen, gevangenen die op elkaar geplakt zitten in de stank en ratten en schrijnende toestanden. En een tijd geleden was er weer een staking van de cipiers.
Stefanie is offline  
Oud 2 maart 2004, 00:59   #373
Werkslaaf
Burgemeester

Standaard

De islam en het Vlaams Blok hebben tenminste 1 gelijkenis met mekaar: ze zijn geen van beiden broekschijters gelijk de CD&V.
Werkslaaf is offline  
Oud 2 maart 2004, 01:02   #374
Werkslaaf
Burgemeester

Standaard

Och, ge moet het zo moeilijk niet maken. Voor te stelen geraakt ge al niet meer in de gevangenis.

Als ge er ene doodmaakt krijgt ge 5 jaar en staat ge al na 2 jaar terug op straat. Maakt ge er 2 van kant, tja, dan zult ge wel 5 jaar moeten zitten, he.

Afin, als ze de "allochtonen" al durven oppakken. Want als je de politie de keuze geeft een Vlaming of een Marokkaan op te pakken, kiezen ze de weg van de minste weerstand... rarara
Werkslaaf is offline  
Oud 2 maart 2004, 14:50   #375
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Hoe je 't ook draait of keert: Als een Turk in België iets komt stelen, dan is hij ofwel beter af dan Turkse dieven die in Turkije iets stelen, of anders is hij slechter af dan Belgische dieven die in België iets stelen. Althans, als ik mag afgaan op wat die Turkse vrouw op T.V. zei. Zij zei dat Belgische gevangenissen hotels zijn in vergelijking met Turkse gevangenissen. Maar vorig jaar in mei toen die cipiers staakten en onlangs nog hoorde ik afschuwelijke verhalen over overvolle gevangenissen, gevangenen die op elkaar geplakt zitten in de stank en ratten en schrijnende toestanden. En een tijd geleden was er weer een staking van de cipiers.
Dat klopt 100%, maar moet die Turk ook beter af zijn dan een Belg die iets steelt? Me dunkt dat het eerlijkste is dat iedereen die in Belgie iets steelt gelijk is voor de wet.
Oud 3 maart 2004, 01:39   #376
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar indien motieven en omstandigheden gelijk zijn, zie ik niet meteen een reden om een andere straf te geven.
Bravo.
Ik ook niet.
Moest dat zo lang duren?

En vind je ook dat een Marokkaan-islamiet anders moet aangepakt worden voor hetzelfde misdrijf als een katholieke Belg?
Oud 3 maart 2004, 22:48   #377
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:
Maar indien motieven en omstandigheden gelijk zijn, zie ik niet meteen een reden om een andere straf te geven.
Bravo.
Ik ook niet.
Moest dat zo lang duren?

En vind je ook dat een Marokkaan-islamiet anders moet aangepakt worden voor hetzelfde misdrijf als een katholieke Belg?
- Ik vind nog altijd dat moslimfundamentalisme een element kan zijn in een rechtzaak. D�*�*r ging het over.
- Lang duren? Ik snap niet wat je bedoelt. Waar hèb je 't over? Als de verdachte een moslimfundi is, zijn dat nu eenmaal andere omstandigheden.
- Jij beweerde dat ik wou discrimineren op basis van AFKOMST. Verontschuldig je maar.
Stefanie is offline  
Oud 3 maart 2004, 22:51   #378
Stefanie
Minister-President

Standaard

Heb Superstaaf z'n vraag dus al beantwoord, maar blijkbaar ziet Superstaaf niet goed. Mezelf dus nog maar eens citeren dus.

Citaat:
Citaat:

Stefanie is offline  
Oud 3 maart 2004, 22:51   #379
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Stefanie is offline  
Oud 3 maart 2004, 22:52   #380
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Stefanie is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be