![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() jep zo is da |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik zo tussen de lijnen van je postings lees, zou ik durven geloven dat je medeleven gaat naar wie toch bewust, en zonder dwang een bescheiden modieus hoofddoekje draagt, met of zonder bijpassende ‘dure’ outfit, of de borsten en vormen wel of niet worden geaccentueerd. Ik moet nog steeds de eerste vrouw ontmoeten, hoe religieus ook, die er goed uitziet en dit niet wil laten blijken. Op z’n z’n minst is deze tijd gepasseerd. Maak er aub geen karikatuur van. Het wordt soms lachwekkend. Als je dan toch wilt lachen. In het domein van Hofstade , tijdens een snikhete zomer, ondertussen toch al enkele jaren geleden, zag ik mannen in slip vergezeld van hun vrouw gekleed in zwarte dikke kledij. Daar valt niet mee te lachen. Medelijden. En voor de rest hopen dat de dochters niet het voorbeeld van hun moeder volgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist. Na toch enkele posts van je te hebben gelezen besef ik dat ook wel. Ik kreeg enkel de indruk dat je met je laatste posting de gehijabte vrouwen viseerde. Kortom, ik stelde mij efkes in de plaats van een novice op een forum. Magda ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarvoor moest hij eerst wat meer lezen zie je. Vanaf nu krijg je dus altijd gelijk van hem! voel je je nu niet goed? ![]() Ook een échte superdhimmie heeft soms wat orientatietijd nodig ![]()
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 22 juni 2007 om 21:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#365 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb iets tegen pamperen, strookt niet met mijn ideologie. Ik geloof nog steeds in de kracht van het individu, en ben tegen alles wat naar collectivisme ruikt. Neen. Het ging om een misverstand, waarvoor mijn excuses tegenover Uh-Huh. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
From the desk of Jan Neckers on Mon, 2007-06-18 10:15 Een bekende Turkse cartoonist heeft het hele drama volmaakt in vier prentjes getekend. Pa zegt in prentje 1 tegen dochter:”Als je geen hoofddoek draagt, vermoord ik je.” Ma zegt in prentje 2 tegen dochter: “Ik giet kokend water over je kop als je je haar niet bedekt.” Broer zegt tegen zus in prentje 3: “Ik steek je ogen uit als je je kop niet bedekt.” En het meisje zelf zegt vervolgens in prentje 4 tegen een tv-journalist: “Ik draag een hoofddoek om mijn geloof te tonen.” Je zou dus de sijsjes krijgen van dat complot tussen politici, media en politiekcorrecte hotemetoten om het kind toch maar niet bij zijn naam te noemen. Marc Van Peel, die als Antwerps schepen van Personeel van wanten moet weten, liegt dat het gedrukt staat in de Kwack van 28 maart: “Het stoort mij enorm dat de dienstnota over de dresscode gereduceerd wordt tot het hoofddoekverbod op het werk.” Wat een lammeling. Natuurlijk is die “dresscode” er alleen gekomen omdat het gevaar dreigde dat fanatieke moslimdames (of door hun familie geterroriseerde meisjes) aan het loket zouden zitten. Zou er één mens in Antwerpen geloven dat het verbod op speldjes en doeken en kruisjes uitgevaardigd werd omdat Patrick Janssens de laatste tijd opgemerkt had dat er een paar bediendes met een Antwerp- in plaats van een Beerschot-speldje zaten? Komaan zeg! Ik wil er vergif op innemen dat Janssens en Van Peel en hun staf lakeien in het lang en het breed gepraat hebben over die hoofddoekjes en de onaanvaardbare gevolgen ervan. Ze weten perfect waarom ze dat niet toelaten. Het mogen dan alleen maar loketbedienden zijn voor Peeters en van Pimperzele, maar voor de moslims zijn ze dat niet. Zulke dames zijn “zusters” en worden ook op die manier aangesproken. En “zusters” worden verondersteld meer dan hun stinkende best te doen. “Broeders” mogen aan “zusters” niet alleen vragen het mogelijke te doen, maar ook het onmogelijke. Ze mogen dat zelfs eisen, want een moslim moet altijd een geloofsgenoot anders en beter behandelen dan een ongelovige hond. “Zusters” die niet bereid zijn om een oogje dicht te knijpen, om eisen te bespreken die normaal niet bespreekbaar zijn, lopen het gevaar dat de “broeders” de familie aanspreken op hun gedrag. Dat leidt dan tot het bij vele islamitische allochtonen beruchte geschonden eergevoel omdat hun eer niet afhangt van hun eigen gedrag, en zelfs niet van het werkelijke gedrag van hun vrouwelijke familieleden maar alleen van het feit dat er over die vrouwen niet mag gesproken, laat staan geroddeld worden. Kortom, burgemeester en schepenen van Antwerpen laten “zusters” niet aan het loket zitten om deze dames tegen zichzelf en vooral tegen andere moslims te beschermen, om te verhinderen dat deze dames soms met en soms tegen hun zin gaan discrimineren en Vlamingen anders zullen behandelen dan bijvoorbeeld Marokkanen. Ze weten daarenboven dat een agressieve ideologie als de islam nooit stopt en dat men dus best geen vinger geeft want de hand zal vlug volgen. In dit geval bijv. de volgende eis dat men geen mannen meer mag helpen. Beter dus de korte pijn dan de ellende die men geregeld in de Nederlandse kranten leest omdat sommige dames plots (en dikwijls met handtastelijke hulp van mannelijke familieleden) zeer diep gelovig worden en allerlei onaanvaardbare eisen gaan stellen. De Vlaamse collega’s aan het loket zullen daar misschien niet gelukkig mee zijn want hoofddoekjes naast hen zouden een en ander vergemakkelijken. Het werk in de grote steden is al zwaar genoeg met vele onbeschofte allochtonen die hier soms tientallen jaren wonen en nog altijd geen behoorlijk Nederlands kunnen of willen leren, die niet willen begrijpen dat er regels zijn die de loketbediende niet zelf heeft uitgevonden. Die geen zier van computers kennen en dus ook geen idee hebben van de informatie die beschikbaar is. Ga maar eens naar een loket van Electrabel en luister (soms kan je niet anders) naar de smoesjes die daar te horen zijn om niet of minder te moeten betalen. Een meisje van Marokkaanse origine (euh… met hoofddoekje, moet ik erbij vertellen) zei me onlangs in het Postkantoor van Mechelen dat het soms hopeloos is. Ze vergezelt al eens andere Marokkaanse dames om hen te helpen en iedere keer gebeurt hetzelfde. De dames hebben haar iets op de mouw gespeld en als de bediende van Electrabel dan met de echte cijfers, het echte verbruik en de echte betalingen op de proppen komt, moet zij haar kennissen met de realiteit confronteren en dan blijven ze nog meestal keihard liegen en ontkennen. Inmiddels groeit de rij wachtenden aan en wordt het gegrom al maar luider. In datzelfde postkantoor had ik vorig jaar trouwens nog een amusante ervaring. Een jonge Marokkaan ging niet akkoord met het tarief voor een pakje en haalde tenslotte het ultieme argument boven: “racisme !” Zelfs dat kon de loketbediende niet overtuigen en de Marokkaan betaalde dan maar. Hij draaide zich om, schoot in een lach en zei: “mislukt” en liep naar buiten. Ik vroeg me onmiddellijk af hoe dikwijls het dan al wel “gelukt” was. Niet iedere allochtoon heeft zo’n cynisch gevoel voor humor dat op een perfecte integratie wijst. Velen gebruiken dat woord maar al te graag omdat ze door de “weldenkenden” aangemoedigd worden. Het literair blaaskaakje Tom Lanoye bestond het om bij een vorige verkiezing in Humo te verklaren dat nogal wat homo’s voor het VB stemmen omdat zij van “sterke mannen” houden. Natuurlijk kent dit leugenaartje de echte reden voor het stemgedrag van vele door moslimsnotapen gepeste homo’s, maar zijn uitleg is de volmaakte illustratie van het stuitend gebrek aan moraal bij de correcten. Ze hebben bij Lenin opgestoken dat het doel de middelen heiligt en dus is er geen morele drempel die ze niet mogen oversteken om het doel van de multikul te bereiken. Bewust liegen is geen enkel probleem. In een artikel in De Standaard (21.5) geeft hij nog een paar staaltjes ten beste. Mia barones Doornaert heeft weer eens van jetje gegeven over de laffe houding van de weldenkenden over de islamitische vrouwendiscriminatie en ze heeft “Tommeke, Tommeke, wat doe je toch ?” geroepen. Ze heeft ook de Perzische Nobelprijswinnares Ebadi ter sprake gebracht. Dus confronteert Tommeke barones Doornaert met uitspraken van deze Iraanse, o.a. “dat een islamitische wetgeving heel goed verenigbaar kan zijn met mensensrechten”. Nu weet knaapje Lanoye zeer goed dat Iran een gangsterstaat is geregeerd door islamitische criminelen. Ebadi moet dus zo’n uitspraken doen wil ze verder in haar eigen land blijven leven, want anders tekent ze haar doodvonnis. Je moet dus een perverte leugenaar zijn om zo’n afgedwongen uitspraak te citeren als bewijs van islamitische verdraagzaamheid. Lanoyeke maakt zich ook boos over uitspraken dat “een moslim kan geen democraat zijn” (een dogma van iedere orthodoxe moslim). Tommeke bewijst dat het wel kan met o.a. de namen van Lanjri en Temsamani, twee dames van wie hij zeker weet dat ze allang die ideologie hebben overboord gegooid, zoals ze dagelijks in de realiteit bewijzen. Natuurlijk zijn ze niet zo gek om openlijk lid te worden van een vereniging van ex-moslims, want dat kost hen stemmen. Overigens noemt Lanoye Doornaert met een sneer “een bijna gepensioneerde journaliste”. Dat heb je met de correcten. We mogen zeker niet discrimineren op afkomst; geen probleem, dan doen we het wel op leeftijd. “Chassez le neo-nazi, il revient au galop.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoofddoekendrama ? Waarom het zover zoeken. Het Leven kan toch zo eenvoudig en verdraagzaam zijn. Ik lees die teksten niet meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#369 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#371 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja. lekker wegkijken, heel PoCo-struisvogel; probleem-ontkenning.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 25 juni 2007 om 01:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
|
![]() Weer nieuws van Geert.
Over het onderstaande wordt in de regering nog wat gesteggeld, omdat andere partijen een te komen verbod op boerka/nikaab willen doortrekken naar bivakmutsen en integraalhelmen. Citaat:
![]() |
![]() |
#373 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#374 |
Gouverneur
|
![]() De hoofddoek is het symbool van segregatie en afscheiding (hoofddoek, hijaab betekent in het Arabisch 'gordijn, afscheiding'. Het geeft aan dat men zich wil onderscheiden van anderen en dat men zich afkeert van de ander, waarmee men zo weinig mogelijk te maken wil hebben. Het maakt een tweedeling in de samenleving: WIJ (moslims) en de anderen (alle niet moslims) en is dus een SYMBOOL VAN DISCRIMINATIE VAN DE ANDER: alle andersdendenken, andersgelovigen (zowat 30 andere godsdiensten), niet-gelovigen en atheïsten. De hoofddoek is dus ook een symbool van kortzichtigheid, bekrompenheid, het zich afsluiten van andere culturen en godsdiensten en een totaal gebrek aan openheid.
Dat de basis van de islam ern bestaat om de wereld te verdelen in twee wordt nog maar eens duidelijk gesteld in een boek van Diyanet (de officiële islamitische religie in Turkije die haar imams telkens voor drie jaar uitzendt naar België): Diyanet 'Inleiding tot de islam': "De islam maakt een ONDERSCHEID TUSSEN WIJ EN DE ANDEREN. GELOVIGEN EN ONGELOVIGEN KUNNEN NIET WORDEN GELIJK GESTELD." (en dan is Diyanet nog een 'gematigde' strekking) Kern van de zaak is dat moslimmannen in het westen bang zijn om hun mannelijkheid te verliezen als hun vrouwen zouden emanciperen naar het voorbeeld van de westerse vrouw, waardoor de moslimman zijn dominantie over de vrouw zou verliezen en daarmee zijn eer en mannelijkheid. Hoe meer hoofddoeken in het straatbeeld, hoe meer seksisme en machisme. De hoofddoek is een sekssymbool dat een seksobject (de vrouw) verhult en verbergt, zodat de man wordt beschermd tegen zijn eigen driften. Daartoe worden nu steeds meer fundi-boekjes uitgegeven en verspreid die vrouwen moeten doen geloven dat ze zelf zouden kiezen voor de hoofddoek, maar niet beseffen dat ze op een erg subtiele manier worden gemanipuleerd en beïnvloed. Een bloemlezing die een idee geeft van de gebruikte hersenspoelingsmethoden: "Wat voor een gevoel hebben onze zusters in hun schaarse kleding? Hebben ze niet door dat ze hun waardigheid op het spel zetten? De dames die de hoofddoek dragen gehoorzamen aan de BEVELEN van Allah uit hun eigen vrije wil. Allah vindt je waardevol en accepteert niet dat je wordt overgeleverd aan de klauwen van menselijke wolven. Een vrouw met hijab bedekt zich omdat ze respect heeft voor zichzelf en voor de samenleving die ten onder gaat aan zedeloosheid en schaamteloosheid. Dit boekje werd vertaald om onze dierbare zusters te waarschuwen tegen de gevaarlijke gevolgen van dit leven en het hiernamaals van hun ongehoorzaamheid aan het BEVEL van Allah om de hijab te dragen.” (Abdul Hameed al-Balali uitgeverij NIB, 2006) “Allah heeft gelovige vrouwen geboden zich te verbergen wanneer ze zich buitenshuis begeven, met een overkleed dat haar hele lichaam bedekt en haar duidelijk onderscheidt van de ongelovige vrouwen en de vrouwen van lichte zeden. Onder de mensen van de HEL bevinden zich vrouwen, die, hoewel zij gekleed zijn, toch bloot en heupwiegend lopen. Zij zullen het paradijs niet binnen gaan en zelfs zijn geur niet ruiken “ (Vrouw in de islam, project dien, 2002, Leiden) “De hijab is de term die het geheel van de vrouwelijke kleding aanwijst, die de schaamte bedekt, volgens Gods WET die aan de menselijke wezens werd geopenbaard, dat de vrouw zich in het publiek dient te verbergen .”(uitgeverij Le savoir. 2004, Brussel). In de koran staat enkel dat de vrouw haar borsten dient te bedekken. Het sterk ideologisch geladen stuk stof om het hoofd gewikkeld stuurt alvast impliciet een negatieve boodschap uit naar de 'westerse' omwereld, is niet neutraal, het segregeert en verdeelt de maatschappij in twee groepen: gelovigen (moslims) en ongelovigen (alle meer dan 30 andere religieuze en niet-confessionele overtuigingen). Wie tot in het absolute toe de hoofddoek wil dragen geeft aan de compromissen in deze maatschappij niet te aanvaarden en stelt zich er zelf buiten. Zo iemand beschouwt godsdienst als een absolutisme (dergelijk absolutisme hebben we in onze contreien gekend 500 jaar geleden, met alle gevolgen vandien) en legt daarmee de kiemen voor onverdraagzaamheid en conflicten. Laatst gewijzigd door Neptunus : 13 juli 2007 om 13:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een hoofddoek is nen DOEK voor op uwe KOP.
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Gouverneur
|
![]() Adrian,
Geloof jij echt nog in de hemel en de hel.....of maak je gewoon grapjes.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#377 |
|
![]() Fritsma en andere consoorten als Wilde zwijntje wilders mag dan zoveel symbolen en kakerlakkerijen aan plakken aan de hoofddoek, feit blijft dat een hoofddoek en stuk textiel is op je hoofd zoals een klak en andere textielen die op het hoofd gelegd kunnen worden ! De meeste moslims zijn dan ook onbewust van de interpretatie die uitgegeven wordt door Wilde zwijntje consoorten, men vergeet ook meestal dat die interpretatie en aangeplakte interpre is en niet wat de moslims denken over de hoofddoek !
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 13 juli 2007 om 13:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#378 |
Minister
|
![]() Aan de wet op het verbod van opvallende religieuze kentekens die door het Franse parlement gestemd werd in 2004 ging een breed en intens publiek debat vooraf, dat in alle geledingen van de bevolking gevoerd werd, van de bistro tot in het parlement.
De Franse president stelde een officiële commissie aan, voorgezeten door de heer Bernard Stasi, die het probleem onderzocht. De commissie-Stasi hoorde honderden betrokkenen en publiceerde na afloop een uitgebreid rapport, dat gemeenzaam het “Rapport-Stasi” wordt genoemd. Ook al wensen alle fundi's en politiek-correcten het onderwerp te beperken tot het "doekje", het gaat om meer dan dat, zoals blijkt uit het Rapport-Stasi. Men stelt in Frankrijk vast dat het dragen van het doekje: - een politiek symbool is - bedoeld is als provocatie - verplicht wordt door de ouders, broers, de omgeving - dient als vernedering of verdrukking van de vrouw Verder is gebleken dat het doekje slechts een zeer zichtbaar teken is van een houding die zich verder uit in andere feiten, zoals het weigeren van - een EHBO-cursus te volgen - mensen in nood bij te staan - de autoriteit van een vrouwelijke schooldirecteur te aanvaarden - ondervraagd te worden door een mannelijke leraar - zwemles te volgen - biologieles te volgen - turnles te volgen - bepaalde lessen geschiedenis te volgen zonder deze te verstoren - op vrijdag naar school te gaan - zich te onderwerpen aan geneeskundig onderzoek Het Rapport-Stasi geeft verder nog voorbeelden in de wereld van de gezondheidszorg en op de werkplek. Het gaat dus om een veruiterlijking van een ideologisch gedachtegoed dat haaks staat op de verworvenheden van onze seculiere maatschappij.
![]() |
#379 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar is dat rapport Stasi te lezen?
![]() |
![]() |
![]() |
#380 |
Minister
|
![]() Ik heb het indertijd van het WWW geplukt. Het moet er nog te vinden zijn. Let wel: er was een voorlopige versie, en een definitieve versie.
Ik heb voor mezelf de verschillende rubrieken, met hier en daar spaarzame stukjes tekst, uit het rapport in een tekstbestand gezet en geef u dat al graag mee. Ik heb ook de lijst van alle medewerkers van de commissie. Die krijg je straks. == Première partie La laïcité, principe universel, valeur républicaine 1. 1Un principe républicain construit par l’histoire 1. 2 Le sens et l’espérance de la laïcité 1.2. 1 Respect de la diversité des options spirituelles et des confessions 1.2. 2 Garantie de la liberté de conscience 1.2.3Exigence partagée 1.2.4 Vivre ensemble, construire un destin commun Deuxième partie La laïcité �* la française, un principe juridique appliqué avec empirisme 2. 1 Un corpus juridique épars 2. 2 Une double exigence 2.2. 1 La neutralité de l’Etat 2.2. 2 La liberté de conscience 2.2. 3 Les points de tension … Le Conseil d’Etat a ainsi posé quatre blocs d’obligations : 1) Sont prohibés les actes de pression, de provocation, de prosélytisme, ou de propagande ; 2 ) sont rejetés les comportements pouvant porter atteinte �* la dignité, au pluralisme ou �* la liberté de l’élève ou de tout membre de la communauté éducative ainsi que ceux compromettant leur santé et leur sécurité ; 3 ) sont exclus toute perturbation du déroulement des activités d’enseignement, du rôle éducatif des enseignants et tout trouble apporté �* l’ordre dans l’établissement ou au fonctionnement normal du service ; 4 ) les missions dévolues au service public de l’éducation ne peuvent être affectées par les comportements des élèves et notamment le contenu des programmes et l’obligation d’assiduité. ... 2. 3 Une tendance européenne Troisième partie Le défi de la laïcité 3. 1 De l’égalité juridique vers l’égalité pratique : quelques progrès 3.1.1 Mieux prendre en compte toutes les convictions spirituelles ou religieuses 3.1.2 Poursuivre les améliorations 3.1.2.1 Dans l'expression des pensées 3.1.2.2 Dans l'exercice des convictions personnelles 3.1.2.3 Dans le respect des rites mortuaires 3. 2 Services publics et monde du travail : des atteintes préoccupantes 3.2. 1 Des services publics niés dans leur principe et entravés dans leur fonctionnement 3.2.1.1 A l'école 3.2.1.2 A l'hôpital 3.2.1.3 Dans le secteur de la justice 3.2.1 4 Des comportements qui se multiplient 3.2. 2 Des fonctionnaires désemparés face �* ces évolutions 3.2.3 Un monde du travail qui n'est plus épargné 3. 3 Le pacte social : des fondements sapés 3.3.1 Un repli communautaire plus subi que voulu 3.3.2 Des menaces sur les libertés individuelles 3.3.2.1 Une grave régression de la situation des jeunes femmes 3.3.2.2 Des manifestations racistes et xénophobes 3.3.2.3 La montée d'un nouvel antisémitisme 3.3.3 Des discriminations rampantes Quatrième partie Affirmer une laïcité ferme qui rassemble 4. 1Promouvoir la laïcité et lutter contre les discriminations 4.1. 1Réaffirmer et réapprendre la notion de laïcité 4.1.1. 1Réaffirmer la laïcité 4.1.1. 2Réapprendre la laïcité 4.1. 2Lutter contre les discriminations sociales 4.1.2. 1Combattre les discriminations sociales et urbaines 4.1.2. 2Supprimer les discriminations induites par les politiques publiques 4.1.2. 3Respecter la diversité 4. 2Faire vivre les principes de la République 4.2. 1Réaffirmer la stricte neutralité qui s’impose aux agents publics 4.2. 2Défendre les services publics 4.2.2. 1L’école Le débat public s’est centré sur le port du voile islamique par de jeunes filles et plus largement sur le port de signes religieux et politiques �* l’école. La commission a souhaité retracer les différentes prises de position exprimées par les personnes auditionnées : - Pour celles qui le portent, le voile peut revêtir différentes significations. Ce peut être un choix personnel ou au contraire une contrainte, particulièrement intolérable pour les plus jeunes. Le port du voile �* l'école est un phénomène récent. Affirmé dans le monde musulman dans la décennie 1970 avec l'émergence de mouvements politico-religieux radicaux, il ne se manifeste en France qu'�* partir de la fin des années1980 . - Pour celles qui ne le portent pas, la signification du voile islamique stigmatise «la jeune fille pubère ou la femme comme seule responsable du désir de l'homme», vision qui contrevient fondamentalement au principe d'égalité entre les hommes et les femmes. - Pour l'ensemble de la communauté scolaire, le port du voile est trop souvent source de conflits, de divisions et même de souffrances. Le caractère visible d’un signe religieux est ressenti par beaucoup comme contraire �* la mission de l’école qui doit être un espace de neutralité et un lieu d’éveil de la conscience critique. C’est aussi une atteinte aux principes et aux valeurs que l'école doit enseigner, notamment l'égalité entre les hommes et les femmes. 4.2.2. 2Dans les universités 4.2.2. 3Dans les hôpitaux 4.2.2. 4Dans les prisons 4.2. 3Dans les entreprises 4.2. 4Sanctionner fermement les comportements racistes et antisémites 4. 3Respecter pleinement la diversité spirituelle 4.3. 1Enseigner le fait religieux �* l’école 4.3. 2Développer les études supérieures sur l’Islam 4.3. 3Mettre en œuvre les textes existants en ce qui concerne les aumôneries 4.3. 4Assurer un plein respect de toutes les convictions 4.3.4. 1Reconnaître la libre pensée et les humanismes rationalistes comme option spirituelle �* part entière 4.3.4. 2Prendre en compte les exigences religieuses en matière alimentaire 4.3.4. 3Prendre en compte les exigences religieuses en matière funéraire 4. 4Prendre en considération les fêtes les plus solennelles des religions les plus représentées. Conclusion Un rappel des obligations auxquelles les administrations sont assujetties La suppression des pratiques publiques discriminantes L’adoption d’une loi sur la laïcité a) Le fonctionnement de services publics b) Le respect de la diversité spirituelle Achevé �* Paris, le 11 décembre 2003 �* 6 h40