Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2007, 11:42   #361
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Idd... ik ben zelf met een dossier bezig en het werk moet helemaal niet worden gedaan door vakmannen. Voor eigen werk tellen aankoopfakturen van materiaal.
Er zijn idd premies die van verschillende instanties uitkomen, zo kan je voor één verbouwing soms meerdere premies krijgen die soms totaal niet afhankelijk zijn van inkomsten. Voor renovatie van de voorgevel heb ik van de gemeente bijvoorbeeld 1.000eur ontvangen enkel en alleen op basis van een offerte en een factuur.
Dat is dan wel een heel mooie gemeentelijke premie. Hier bij ons liggen de premies van de gemeente tamelijk laag, maar ja, wij betalen dan ook niet al teveel opcentiemen. De twee kanten van de medaille.

Bij ons zijn de gemeentelijke premies inderdaad ook niet gebonden aan het inkomen. Er is wel bepaald dat een bepaalde verbouwing of verbetering voor een minimumbedrag moet gebeuren om te kunnen genieten van een premie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 11:43   #362
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Sorry Jan, ik werk nachtshiften, en moet ergens nog eens leven.

Maar de panelen op dit moment in bespreking zijn de Kyocera KC85T Polycrystalijne cellen.
Ok, ok. Ik stelde alleen nogmaals de vraag omdat ik gewoon meende dat u die over het hoofd had gezien.

Welke firma heb je daarvoor gecontacteerd?
Oud 28 november 2007, 11:51   #363
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, de premies van intercommunales zijn NIET inkomengebonden.
En daar ga ik nog veel van krijgen.
Jan die zijn enkel nog voor jou bestemd niet meer voor mij.

Citaat:

Ook de premies voor het vervangen van een oude stookolie-CV door een nieuwe, zijn niet afhankelijk van je inkomen. De mazoutfederatie stort het bedrag sowieso door op basis van de ingezonden factuur.
Ik heb geen mazoutbrander , dit om begrijpelijke reden denk ik.

Citaat:
Daarenboven moet je gewoon een eenvoudige rekenoefening maken: loont het een vakman aan te spreken die tegen 6% BTW werkt of is het beter toch de zaak zelf te doen waarbij je dan 21% op de materiaalkost betaalt.
Hangt er vanaf wat je doet en gebruikt.

Citaat:
Wij deden de berekening vooraleer wij ons onze ramen met enkel glas wilden vervangen door HR-dubbel glas. Het resultaat van die rekenoefening was dat het goedkoper bleek de plaatsing en afwerking aan de buitenzijde door de firma die de ramen vervaardigde te laten doen (de afwerking binnenin hebben wij dan zelf gedaan). Als we de plaatsing voor de ramen zelf hadden gedaan en dus de afwerking volledig voor onze rekening hadden genomen, was het kostenplaatje hoger geweest.
In veel gevallen is de plaatsing reeds in de prijs in gerekend bij ramen en is het idd te gek om het zelf te doen, je betaald er toch voor.
Citaat:
Ik heb nog even de folders en documenten van de revonatie- en verbeteringspremies bovengehaald. Nergens staat er dat die beperkt worden tot loontrekkenden en dat zelfstandigen hiervan uitgesloten zijn.
Veel zelfstandigen wonen in een pand dat eigedom is van hun bedrijf en niet van hen zelf, dit om fiscale rede.
Citaat:
Wel zijn renovatie- als verbeteringpremie inkomensgebonden. Als u hiervoor niet in aanmerking komt, betekent dat dat u, als samenwonende of gehuwde, een gezamenlijk inkomen heeft dat groter is dan 50 000 euro op jaarbasis (bij dit bedrag kan u trouwens nog eens 2 800 euro per persoon ten laste rekenen!).
Ik ben een alleenstaande vader met 3 kids tenlaste, en kom dus niet in aanmerking, tel dus zelf maar uit waar ik boven zit Brutto.
Citaat:
Dat houdt dan ook in dat u wel heel goed verdient, en dat de wetgever ervan uitgaat dat u genoeg kapitaalkrachtig bent dergelijke werken zelf te bekostigen.
Plezant he, iedereen mag van staatstussenkomsten genieten, en ik mag er enkel voor betalen. Niet eerlijk.
Citaat:
In alle gemeenten bestaan er premies, maar die zijn niet overal gelijk en ook variëren de sommen wel eens.
hier zijn ze enkel voor sociale woningen
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 12:47   #364
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
In veel gevallen is de plaatsing reeds in de prijs in gerekend bij ramen en is het idd te gek om het zelf te doen, je betaald er toch voor.
Daar er wel wat technisch vernuft in de familie zit, hebben we een aparte prijsofferte gevraagd: eentje van de ramen en eentje voor de plaatsing, daarnaast een offerte voor de twee samen.
Oud 28 november 2007, 12:49   #365
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel zelfstandigen wonen in een pand dat eigedom is van hun bedrijf en niet van hen zelf, dit om fiscale rede.
Ja, dat is dan hun keuze en daarvoor moeten ze ook de gevolgen dragen. Men kan nu eenmaal niet van twee walletjes eten: goedkoper wonen omdat je woon- en bedrijfsfunctie samen neemt enerzijds, maar anderzijds toch willen dat men premies geeft voor renovatie van woonhuizen...
Oud 28 november 2007, 12:54   #366
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben een alleenstaande vader met 3 kids tenlaste, en kom dus niet in aanmerking, tel dus zelf maar uit waar ik boven zit Brutto.
Alleenstaande: 35 000 euro
3 personen ten laste: 2 800 x 3 = 8 400

totaal: 43 400

Wel, als u uw jaarinkomen hierboven steekt, dan verdient u als alleenstaande wel heel goed. Bij dergelijke inkomens is het normaal dat de overheid niet tussenbeide komt.
Oud 28 november 2007, 12:57   #367
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Plezant he, iedereen mag van staatstussenkomsten genieten, en ik mag er enkel voor betalen. Niet eerlijk.
Premies zijn er om het mensen mogelijk te maken alsnog bepaalde renovaties uit te voeren, daar waar die anders een zware belasting zouden inhouden. Hogere inkomens voelen die druk niet of veel minder.

Uw reactie doet me onmiddellijk denken aan wat we hoorden enkele jaren geleden in "Recht van Antwoord": in een bepaalde uitzending trok de adel van leer tegen het subsidiebeleid van de Vlaamse overheid. Volgens hen kregen ze te weinig om hun grote domeinen te onderhouden en hun kastelen naar behoren te renoveren. En de grootste motivatie was dat de overheid wel moest tussenkomen, want dat anders hun domeinen wel in andere handen zouden kunnen overgaan. Me dunkt dat je een huis hoort te bewonen overeenkomstig je eigen financiële draagkracht. Kan je dat niet, dan moet je afstand van doen. In een lager segment kan de overheid zekere zaken wel tegemoet treden, maar in het hogere segment is daar geen reden toe.
Oud 28 november 2007, 12:58   #368
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hier zijn ze enkel voor sociale woningen
Dit komt me als een heel onwaarschijnlijk over. Over welke gemeente gaat het dan wel?
Oud 28 november 2007, 12:59   #369
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hangt er vanaf wat je doet en gebruikt.
Natuurlijk. De zolderisolatie hebben we zelf uitgevoerd, want daar was het helemaal niet rendabel een vakman te vragen (en ik zag trouwens ook geen enkele reden, want je moet al een heel grote kluns zijn om zoiets niet te kunnen uitvoeren).
Oud 28 november 2007, 13:16   #370
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Premies zijn er om het mensen mogelijk te maken alsnog bepaalde renovaties uit te voeren, daar waar die anders een zware belasting zouden inhouden. Hogere inkomens voelen die druk niet of veel minder.

Uw reactie doet me onmiddellijk denken aan wat we hoorden enkele jaren geleden in "Recht van Antwoord": in een bepaalde uitzending trok de adel van leer tegen het subsidiebeleid van de Vlaamse overheid. Volgens hen kregen ze te weinig om hun grote domeinen te onderhouden en hun kastelen naar behoren te renoveren. En de grootste motivatie was dat de overheid wel moest tussenkomen, want dat anders hun domeinen wel in andere handen zouden kunnen overgaan. Me dunkt dat je een huis hoort te bewonen overeenkomstig je eigen financiële draagkracht. Kan je dat niet, dan moet je afstand van doen. In een lager segment kan de overheid zekere zaken wel tegemoet treden, maar in het hogere segment is daar geen reden toe.
Ik heb ook geen tussenkomst van de overheid nodig.
Maar het is altijd wel plezanter om eens iets van de overheden te krijgen, inplaats van altijd maar te moeten betalen.
Oud 28 november 2007, 13:17   #371
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. De zolderisolatie hebben we zelf uitgevoerd, want daar was het helemaal niet rendabel een vakman te vragen (en ik zag trouwens ook geen enkele reden, want je moet al een heel grote kluns zijn om zoiets niet te kunnen uitvoeren).
Hangt er vanaf welke isolatiet je steekt, koud of warm dak.
Oud 28 november 2007, 23:32   #372
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hangt er vanaf welke isolatiet je steekt, koud of warm dak.
Koud of warm dak is alleen van toepassing op platte daken. De goedkoopste oplossing om een hellend dak te isoleren is kiezen voor uit te rollen rotswol: dat kun je volledig zelf doen. Natuurlijk kun je ook opteren voor isolerende onderplaten, opspuiten of andere zaken waar er wel een vakman voor nodig is.
Oud 29 november 2007, 07:24   #373
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Koud of warm dak is alleen van toepassing op platte daken. De goedkoopste oplossing om een hellend dak te isoleren is kiezen voor uit te rollen rotswol: dat kun je volledig zelf doen. Natuurlijk kun je ook opteren voor isolerende onderplaten, opspuiten of andere zaken waar er wel een vakman voor nodig is.
Je kan ook een warmdak isolatie toepassen op een hellend dak, vraagt enkel wat meer denk en handwerk.
Maar idd rockwoll is wel het makkelijkste en kan door iedereen zelf gedaan worden.
Oud 30 november 2007, 23:34   #374
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Voor mij ligt een nummer van het Eandis magazine. Welnu, daarin staat te lezen dat je recht hebt op 4 euro m2, ongeacht of je de isolatie zelf aanbrengt of door een (erkend) vakman laat aanbrengen.
Eandis kent geen premies toe, ze zijn niet een van de distrubutienetbeheerders die dergelijke premies toekenen. Ze zijn in mijn gemeente trouwens ook helemaal niet actief. Als ze echter vinden dat ik er recht op heb, mogen ze van mij de 2 euro bijleggen die ik van PBE niet krijg: http://www.pbe.be/N_REG_huishoudelijk.asp

Zie ook: http://www.eandis.be
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2007, 00:05   #375
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als ik dat zelf zou kunnen zou ik evengoed gewoon kunnen gaan werken. Vakmannen zijn voor mij ondertussen geen optie. Die kerels vragen tot 39,- euro en meer, per vierkante meter vloertegel, zonder de chape, zonder het inwassen, zonder de plinten en natuurlijk zonder het isoleren. 39,- euro (voor het leggen van drie tegels!) is al anderhalve keer het bedrag dat ik per dag krijg, en waarvan ik ook nog moet eten.
En als die vakmannen echt willen weten of ze van 1500 euro kunnen leven moeten ze 't maar eens proberen.
Oud 1 december 2007, 00:07   #376
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Eandis kent geen premies toe, ze zijn niet een van de distrubutienetbeheerders die dergelijke premies toekenen. Ze zijn in mijn gemeente trouwens ook helemaal niet actief. Als ze echter vinden dat ik er recht op heb, mogen ze van mij de 2 euro bijleggen die ik van PBE niet krijg: http://www.pbe.be/N_REG_huishoudelijk.asp

Zie ook: http://www.eandis.be
Eandis kent weldegelijk premies toe (natuurlijk binnen het gebied waar ze werkzaam zijn). Als wij binnenkort isolatie zullen aanbrengen, krijgen we x-aantal euro's per m2 isolatie die aangebracht werd.
Oud 1 december 2007, 00:31   #377
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Eandis kent weldegelijk premies toe
Waarom schrijven ze dan op hun site van niet? Premies worden toegekend door de distributienetbeheerders die lid zijn van Eandis. Eandis zelf heeft zich daar niet mee te moeien. En zeker niet door verkeerde informatie te geven.
Oud 1 december 2007, 01:43   #378
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Alleenstaande: 35 000 euro
3 personen ten laste: 2 800 x 3 = 8 400

totaal: 43 400

Wel, als u uw jaarinkomen hierboven steekt, dan verdient u als alleenstaande wel heel goed. Bij dergelijke inkomens is het normaal dat de overheid niet tussenbeide komt.
Je zou denken dat ze tussenbeide komen waar het nodig is. De overheid mikt echter op de middeninkomens. Daar zitten de meeste stemmen. De lage inkomens kunnen niet renoveren voor minstens 10 000 euro (excl BTW) en kunnen die renovatiepremie dus niet aanvragen. De inkomensgrens is begin dit jaar net opgetrokken omdat niemand de premie kon aanvragen. Dat vooral de huizen van de lage inkomens aan renovatie toe zijn lijkt geen rol te spelen.

Laatst gewijzigd door DannyS : 1 december 2007 om 01:57.
Oud 1 december 2007, 01:58   #379
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Hé, jongens, het gaat hem hier wel om de vraag: wij kunen niet leven van 1500 euro
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2007, 09:04   #380
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Je zou denken dat ze tussenbeide komen waar het nodig is. De overheid mikt echter op de middeninkomens. Daar zitten de meeste stemmen. De lage inkomens kunnen niet renoveren voor minstens 10 000 euro (excl BTW) en kunnen die renovatiepremie dus niet aanvragen. De inkomensgrens is begin dit jaar net opgetrokken omdat niemand de premie kon aanvragen. Dat vooral de huizen van de lage inkomens aan renovatie toe zijn lijkt geen rol te spelen.

T' is wel waar wat je zegt. Maar ik dacht het nu anders kan. Dat het bedrag van de premie rechtstreeks uitbetaald werd en dat je enkel nog het resterende zou moeten betalen.

Nu nog een aannemer vinden die dat ook wil. Nog eens extra wachten op zijn geld en zo
Ze worden ook zeldzaam. ah ja ...steeds minder volk om te werken maakt dingen duurder en langer wachten.
Wachtlijsten van een jaar zijn al redelijk normaal.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be