Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 september 2013, 19:54   #3821
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rafkaf Bekijk bericht
Mensen die de stront van een ander opkuisen verdienen respect.
Leuk voor moeders en vaders, kleuterjuffen, mensen die werken in de ouderlingenzorg, verpleegsters en zo, rijk dat ze worden van dat respect...

Laatst gewijzigd door manta : 26 september 2013 om 19:54.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 20:01   #3822
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.303
Standaard

"Tuurlijk, maar als minimumloner houden ze je volop sociale bijdragen af en 20% belasting. Vandaar."

Het uiteindelijk resultaat blijft natuurlijk ook afhankelijk van wat in leven blijven kost. Maar goed dat de mensen niet verder kijken dan hun neus lang is, Brussel was anders al lang platgebrand.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2013, 10:00   #3823
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
"Tuurlijk, maar als minimumloner houden ze je volop sociale bijdragen af en 20% belasting. Vandaar."

Het uiteindelijk resultaat blijft natuurlijk ook afhankelijk van wat in leven blijven kost. Maar goed dat de mensen niet verder kijken dan hun neus lang is, Brussel was anders al lang platgebrand.
Mijn ervaring is, dat de officiële armoedegrens (die vandaag boven 900€ ligt), zeer goed berekend is. Ik zat er 20 jaar onder en ik kwam inderdaad precies dat bedrag tekort voor mijn primaire behoeften.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 13:04   #3824
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Echt arm zijn is... veel geluk moeten hebben om te overleven.

Commentaar: Ik heb dat geluk 20 jaar lang gehad.

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 oktober 2013 om 13:05.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 13:17   #3825
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaterlach Bekijk bericht
Echt arm zijn... is je echt arm voelen.
Als je niks hebt en je niks kan permitteren, en allerlei basisbehoefteproblemen hebt, dan voel je 't wel.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 23:01   #3826
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard echt arm zijn is!!!

http://forum.politics.be/showthread.php?t=192661

Niet eens spaargeld hebben...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 20:15   #3827
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Echt arm zijn is: als je hangmat versleten is, én je steungeld is er al doorgebrast, én het duurt nog meer dan een halve maand vooraleer je weer het handje weer kan ophouden.....
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 12:38   #3828
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Mijn persoonlijk recept voor armoedebestrijding: niet roken niet drinken niet uitgaan geen vlees eten geen vis eten geen GSM geen TV geen PC geen reizen geen vakantie geen auto geen fiets geen hond (die je eten moet geven) Extra warme kleding voor minder verwarmingskosten. Optimaal benutten van gratis voorzieningen zoals bibliotheek.
Op die manier kan je bijna rondkomen met een uitkering onder de armoedegrens.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 17:52   #3829
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mijn persoonlijk recept voor armoedebestrijding: niet roken niet drinken niet uitgaan geen vlees eten geen vis eten geen GSM geen TV geen PC geen reizen geen vakantie geen auto geen fiets geen hond (die je eten moet geven) Extra warme kleding voor minder verwarmingskosten. Optimaal benutten van gratis voorzieningen zoals bibliotheek.
Op die manier kan je bijna rondkomen met een uitkering onder de armoedegrens.
commentaar:

geen vrouw en geen kinderen helpt ook natuurlijk.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 22:08   #3830
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mijn persoonlijk recept voor armoedebestrijding: niet roken niet drinken niet uitgaan geen vlees eten geen vis eten geen GSM geen TV geen PC geen reizen geen vakantie geen auto geen fiets geen hond (die je eten moet geven) Extra warme kleding voor minder verwarmingskosten. Optimaal benutten van gratis voorzieningen zoals bibliotheek.
Op die manier kan je bijna rondkomen met een uitkering onder de armoedegrens.
Waar gaat uw geld dan wel naar toe?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 22:30   #3831
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.178
Standaard

Vlees & vis zijn één van de meest bevuilde voedingswaren... !!!
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 00:20   #3832
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar gaat uw geld dan wel naar toe?
Welk geld? Na huur en eten en energie en wat kledij en elke maand wel wat kleinere onvoorziene kosten schoot er niks meer over, ik kwam 20 jaar lang gemiddeld drie vier duizend frank per maand tekort, op mijn minimumwedde als arme werkende laagstverdiener zelfs 8000 bf per maand tekort, zes jaar lang. En ook dus 14 jaar op den dop...

Het is niet voor niks dat ik altijd zeg dat volgens mijn ruime ervaring de armoedegrens correct berekend is, en ik zat er 20% onder...

Gelukkig had ik in een vorig leven goed verdiend.
Dat is allemaal opgesoupeerd, ongeveer een miljoen BF, tussen de jaren 1989 en 2000
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 00:22   #3833
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Welk geld? Na huur en eten en energie en wat kledij en elke maand wel wat kleinere onvoorziene kosten schoot er niks meer over, ik kwam 20 jaar lang gemiddeld drie vier duizend frank per maand tekort, op mijn minimumwedde als arme werkende laagstverdiener zelfs 8000 bf per maand tekort, zes jaar lang. En ook dus 14 jaar op den dop...

Het is niet voor niks dat ik altijd zeg dat volgens mijn ruime ervaring de armoedegrens correct berekend is, en ik zat er 20% onder...

Gelukkig had ik in een vorig leven goed verdiend.
Dat is allemaal opgesoupeerd, ongeveer een miljoen BF, tussen de jaren 1989 en 2000
Hoeveel was uw huur dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 00:27   #3834
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar gaat uw geld dan wel naar toe?
Ik heb nu wel geld maar mijn levensstijl (van asceet) is voor geen sikkepit veranderd. Ik leef nog steeds op een budget van 750€, maar in Spanje is dat heel wat gemakkelijker dan in België. Ik zie geen reden om geld over de balk te smijten. Ik ben het nu eenmaal zo gewoon.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 00:40   #3835
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoeveel was uw huur dan wel?
Variërend. In Gent kon ik mijn huur niet meer betalen (12500bf in de jaren 1990). Dus verliet ik dat appartement noodgedwongen, maar vond niks dat ik kon betalen. Ben dan gaan zwerven.
Veel later vond ik iets aan de kust aan 250€. Bouwvallig.
Dat werd 6 jaar later dan ook effectief als bouwval onder mijn gat afgebroken.
Toen had ik weer een periode van adresloosheid tot ik weer iets betaalbaars vond (betaalbaars zogezegd, want ik bleef geld tekortkomen)
Ook aan de kust, 400€ verwarming, energie en water inbegrepen. Drie jaar later werd ik eruit gezet omdat het appartement aan geen enkel voorschrift voldeed en niet meer verder verhuurd kon noch mocht worden.
Daarna vond ik iets voor 425€ (in 2008) ook aan de kust met zicht op de duinen. Klein maar fijn en eigenlijk onbetaalbaar op een dop van 800€.
Na anderhalf jaar zette de eigenaar zijn zoontje erin en mij eruit.

Afijn, de bekende woonproblemen van de arme.

Ik ging toen emigreren (2010)
En nu heb ik plots geen woonproblemen meer.
Mijn huur bedraagt nu 300€, gemeubeld en alles in, energie, verwarming, water, TV, wifi, wasmachine (die had ik vroeger nooit)
Fantastisch vrij uitzicht op de eilanden, de zee, de bergen.
Eigenaars die alle falen en slijtage herstellen en vervangen op hun kosten.
't Is eens een welkome afwisseling van al die woonmisère van twintig jaar lang in België..

Laatst gewijzigd door eno2 : 19 oktober 2013 om 00:54.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 01:51   #3836
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.178
Standaard

eno en een sociale woning?
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 02:34   #3837
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mijn persoonlijk recept voor armoedebestrijding: niet roken niet drinken niet uitgaan geen vlees eten geen vis eten geen GSM geen TV geen PC geen reizen geen vakantie geen auto geen fiets geen hond (die je eten moet geven) Extra warme kleding voor minder verwarmingskosten. Optimaal benutten van gratis voorzieningen zoals bibliotheek.
Op die manier kan je bijna rondkomen met een uitkering onder de armoedegrens.
Op die manier kan je beter dood zijn, wa's dat nu voor leven!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 02:34   #3838
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

.

Laatst gewijzigd door SDX : 19 oktober 2013 om 02:35.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 10:34   #3839
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Op die manier kan je beter dood zijn, wa's dat nu voor leven!
Ik heb er erg van genoten, van mijn frugaal bestaan. En nog steeds.
Geheel op mijn eigen manier ben ik dan toch nog een hedonist geweest.
Voor de meeste armen is echt arm zijn echt geen partijtje plezier, zoveel geef ik toe.

Elk zijn meug. Ik ben zo geen bourgondisch type maar eerder ascetisch ingesteld. In feite veracht en minacht ik de hedonistische burgerlijke bourgondische levensstijl die een woestijn achter zich laat - et après nous le déluge.

Wat is er verkeerd met geen enkele verslaving hebben? Wat is er verkeerd met op een bepaald punt in zijn leven alle verslavingen van zich afgeschoven te hebben? Vele mensen zouden beter af zijn als ze dat konden presteren. En de wereld minder ziek.

Wat is er verkeerd met niet erg materialistisch ingesteld te zijn? Vele mensen en inclusief de wereld zouden beter af zijn als er meer zo van waren.

Wat is er verkeerd met vegetarisch leven? Veel mensen en de wereld zouden beter af zijn als er meer zo van waren.

Wat is er verkeerd met TV ontwijken? Het is toch allemaal een grote enerverende en vervelende repititieve rotzooi. Ik heb een TV staan, maar hij gaat nooit op, behalve misschien voor een gebeurtenis zoals met de twin towers. of voor de olympische spelen. (Ik ben atleet geweest en dat laatste interesseert me nog wel)

Wat is er verkeerd met geen auto rijden? We moeten niet allemaal de planeet vergiftigen tot op het punt dat ze eraan ten onder gaat.

Ik heb niet vrijwillig gekozen voor de armoede, ik ben er tegen heug en meug in terecht gekomen en heb me moeten aanpassen. Ik kon na een professionele en persoonlijke midlife crisis niet meer aan behoorlijk betaald werk raken.

Ik heb gelukkig wel een Zen-mentaliteit. Die laat toe een gelukkig en eenvoudig te leven te leiden met het minimum aan middelen. Zelfs met (minder dan) het absolute minimum, als dat zo noodzakelijk is. Dat is me in mijn latere armoede zeer goed van pas gekomen. Want ik begon met Zen nog in de tijd van de vette koeien.

Van vet gesproken: er wordt altijd vet gedaan over armen die hun schaarse geld uitgeven aan drank, roken, GSM en zo verder. Dat ze hun geld uitgeven aan niet-noodzakelijke dingen. En dat ze bijgevolg schulden maken. Of dat ze in de criminaliteit verzeilen.

Bij mij niets van dat alles.

Ik heb me schitterend aan mijn gedwongen armoede aangepast en nu is het weer niet goed....Het is nooit goed voor de criticasters die nooit armoede aan den lijve ondervonden hebben.

Ik heb weten te genieten van de kleine dingen in het leven, vrij van het moderne jachtige gestresseerde bestaan, en in eenheid met de natuur te leven en zo. Dat is voor vele moderne mensen niet meer weggelegd. En wie beschikt er compleet vrij over zijn eigen tijd? Nogmaals, dat is me allemaal van buitenaf opgelegd, dat los staan van de maatschappij. Ze wilden mij niet meer, de baaskens, de baasjes. Maar ik heb er weten van te genieten. Precies dat genieten maakt vele werklozen&armenhaters woest, woester en woestst. Geheel op mijn eigen manier ben ik dan toch nog een hedonist geweest.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 10:48   #3840
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

@ SDX

A ja. En alleen kunnen leven. Dat is ook een ascese. En zoals ik al zei: alleen zijn is goedkoper dan een nieuw gezin stichten en onderhouden. Ik had trouwens de middelen niet om dat te doen. De keuze was ook daar dus niet helemaal vrij, maar verweven met armoede-problematiek. Maar wat en wie is helemaal vrij? Ik leef 25 jaar alleen. Je zou kunnen argumenteren dat het alleen zijn moeilijker te dragen is dan armoede. En waarschijnlijk is dat ook zo.

Jij zegt dat je niet werkt in Spanje. Een persoonlijk vraagje (dat je dus onbeantwoord kan laten): Laat je je door een partner onderhouden? Of rentenier? Gepensioneerd zoals ik zal je wel niet zijn.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be