Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2023, 16:24   #38681
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
tomm, zever over Roemenië, Moldavië, Belarus, Kenia, Irak e.a. is hier off-topic, het gaat hier over de bezette Krim. Over Oekraïne dus.
Wat jammer.

Sinds ook de 'vredestichters' van Beijing zich met Oekraïne zijn gaan bemoeien, had ik het in deze draad die toch al zowat alle kanten uitgegaan is, met "tomm" graag heel kort nog eens over "Tibet" & "Tien An Men" gehad.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 16:24   #38682
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Er is al uitvoerig bewezen dat het conflict in Oekraïne een proxy-oorlog is, met de Angelsaksen als voornaamste aanstokers. De landen die u opnoemt spelen wel degelijk een rol. Al die landen hebben buitenlandvertegenwoordigers, doen aan diplomatie, hebben een mening, verdedigen hun belang, etc., etc.
Er is niets uitvoerig bewezen Nr.10... Niets.

Alleen wat verwijzingen naar russische agitprop en/of crackpot websites waar vreemdsoortige snuiters hun al dan niet gesponsorde rare verhalen komen neerpennen als 'alternatieve waarheid' voor complotdenkers.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 16:36   #38683
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Dat probeer ik helemaal niet. Ik ben het namelijk eens met jou dat Oekraïne corrupt en louche is. Het woord dictatuur zou ik echter niet gebruiken.

Waar ik wel de aandacht op wou vestigen is hoe ijverig je hier en daar een paragraaf (en stukjes van een paragraaf) hebt weggelaten uit de columns van Holslag. Het had je veel minder tijd & moeite gekost om gewoon de hele tekst te kopiëren en te plakken.

De inhoud van de weggelaten (zwarte) stukjes verraadt de reden voor zoveel ijver: het zijn zaken die niet in je straatje passen.
Dat doet de westerse pers constant he, kijk bvb. naar de toespraken van Poetin. Daar haalt men constant zinnen uit de context, of de toespraak van Lavrov waar enkel het moment uit geknipt werd waarop een journalist lacht.
De zaken die ik wegliet spraken over het algemeen mijn betoog niet tegen, waren gewoon minder relevant, als de tekst te lang is lezen die niet op een forum.

Het enige stuk dat ik bewust wegliet wss over Tiraspol, omdat ik in augustus laatstleden er was, en ik dit veruit de meest nette en opgeknapte stad vond van de hele reis (Oekraine, Moldova, Roemenie). Het is wel een soort showcase om aan de Moldaviers te tonen dat het beter is dan hun stuk van Moldova. Omgekeerd speelt dit ook, Moldova ziet er over het algemeen welvarender uit dan Roemenie. Je ziet dit ook in Moskou en het centrum van grote Oekraiense steden, "fasadisme" noemt zoiets. Je moet naar de kleinere steden en dorpen gaan om te weten hoe het er echt aan toegaat. En dan is Oekraine toch wel het kneusje (hoewel Russische kleinere steden en dorpen ook niet zo florissant zijn). Sommige stukken van Roemenie zijn echt ook enorm miserabel.

Wat mij bij de oorlogsbeelden uit Oekraine altijd opvalt is hoe arm en slecht onderhouden de dorpen, huizen, wegen, auto s, etc. zijn. Echt derde wereld, een groot verschil met Belarus zoals Holslag al opmerkte. En dat is nu bepaald geen pro-Russische propagandist.

Laatst gewijzigd door tomm : 8 maart 2023 om 16:38.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 16:41   #38684
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Zegt de man die zijn zakken vult met Roebels van het Kremlin.Types als jij verdwijnen in interneringskampen als de Russische ratten een NAVO-land aanvallen.
Ik word bedreigd, super. En een Russische spion genoemd omdat mijn mening u niet aanstaat. Dat U zich dermate stoort aan mijn schrijfsels is voor mij het bewijs dat ik goed bezig ben.
Oud 8 maart 2023, 16:47   #38685
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik word bedreigd, super. En een Russische spion genoemd omdat mijn mening u niet aanstaat. Dat U zich dermate stoort aan mijn schrijfsels is voor mij het bewijs dat ik goed bezig ben.
stel u voor Tomm, die Russen hebben een verdeelde mening
https://english.nv.ua/opinion/an-ext...-50309217.html
Citaat:
They think (from the point of view of the FSB) that the appearance of this investigation about Putin's palaces, about his wife Kabaeva, his children, his luxurious life on the anniversary of the start of the war and this incident in the Bryansk region, when they called on the Russians to overthrow the Putin regime by armed force, are the links of a chain. To show that Putin is a tsar who is not real, who is incapable, thinks only of himself, cares only about himself, his children are from different women, he is detached from life and is not capable of ruling Russia, that his clique illegally and forcibly keeps Russia under his rule. And that's why they should be overthrown. Because the king lost his legitimacy, broke down and so on.

And they think that this is informational preparation for the beginning of a rebellion or a revolution. And that this incident in the Bryansk region is only the first hint that there really is some attempt, either within the country independently or with the support of foreign special services, to turn the war against Ukraine into a civil war in Russia. This is what they fear.

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 maart 2023 om 16:47.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 16:47   #38686
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tomm, zever over roemenië, moldavië, belarus, kenia, irak e.a. is hier off-topic, het gaat hier over de bezette Krim. Over Oekraïne dus.

Het Oekraine conflict is een conflict tussen oost en West, je kunt dit niet los zien van de bredere context.

Het conflict in Oekraine is begonnen toen het Westen op Maidan leugens verspreidde dat het EU associatieverdrag zou leiden tot EU lidmaatschap en dat Oekraine dan een Noord-West-Europese levensstandaard zou krijgen. Het enige dat ze daarvoor moesten doen was Rusland dumpen, en ze zouden in het EU paradijs belanden. Dit leidde mrt westerse steun tot het gewelddadige afzetten van de democratisch verkozen president. Waarop het Oosten en Zuiden van Oekraine, met Russische steun, in opstand kwam.

De oorlog begon in 2014 op Maidan met westerse leugens, die ik hier ontkracht.
Oud 8 maart 2023, 16:48   #38687
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
stel u voor Tomm, die Russen hebben een verdeelde mening
https://english.nv.ua/opinion/an-ext...-50309217.html
"The new Voice of Ukraine", dat klinkt als zeer geloofwaardig en zeker geen propaganda als het over Rusland faat.
Oud 8 maart 2023, 16:48   #38688
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
Er is al uitvoerig bewezen dat het conflict in Oekraïne een proxy-oorlog is
Er is niets uitvoerig bewezen Nr.10... Niets.

Alleen wat verwijzingen naar russische agitprop en/of crackpot websites waar vreemdsoortige snuiters hun al dan niet gesponsorde rare verhalen komen neerpennen als 'alternatieve waarheid' voor complotdenkers.
"Agitprop" op "crackpot websites" volgens Panda:

The Washington Post: Russia Is Right: The U.S. Is Waging a Proxy War in Ukraine

Sky News: US will abandon the ‘unwinnable’ proxy war in Ukraine like they ended their failure in Vietnam

The CATO Institute: The NATO vs. Russia Proxy War in Ukraine Could Become a Real War

The Independent: It’s time to stop pretending what’s happening in Ukraine is anything other than a US proxy war
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 16:49   #38689
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Oekraine conflict is een conflict tussen oost en West, je kunt dit niet los zien van de bredere context.

Het conflict in Oekraine is begonnen toen het Westen op Maidan leugens verspreidde dat het EU associatieverdrag zou leiden tot EU lidmaatschap en dat Oekraine dan een Noord-West-Europese levensstandaard zou krijgen. Het enige dat ze daarvoor moesten doen was Rusland dumpen, en ze zouden in het EU paradijs belanden. Dit leidde mrt westerse steun tot het gewelddadige afzetten van de democratisch verkozen president. Waarop het Oosten en Zuiden van Oekraine, met Russische steun, in opstand kwam.

wij vechten voor zover ik weet alleen tegen RU, niet tegen china, japan, indonesie, thailand, indie, nepal, vietnam, korea etc
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 16:53   #38690
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat jammer.

Sinds ook de 'vredestichters' van Beijing zich met Oekraïne zijn gaan bemoeien, had ik het in deze draad die toch al zowat alle kanten uitgegaan is, met "tomm" graag heel kort nog eens over "Tibet" & "Tien An Men" gehad.
Tien An Men was een Maidan avant-la-lettre, een door het Westen veroorzaakte poging tot omverwerping van de constitutionele orde. Vergelijkbaar met wat in 2021 in Washington gebeurde. Gelukkig muslukte die, China is nu tientallen keren welvarender dan in 1989. Hun BNP per inwoner was in 1990 5 keer kleiner dan dat van Oekraine nu 5 keer groter.
Tibet is al eeuwenlang een autonome regio van China.
Oud 8 maart 2023, 16:55   #38691
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
wij vechten voor zover ik weet alleen tegen RU, niet tegen china, japan, indonesie, thailand, indie, nepal, vietnam, korea etc
Komt noog, je merkt dat de spanningen rond Taiwan bvb. , de Chinese provincie die zich met westerse steun heeft afgescheiden, alleen maar groter worden.

Indie en China weigeren Rusland te veroordelen, Rusland houdt gemeenschappelijke militaire oefeningen en willen wapensleveren.
Oud 8 maart 2023, 17:24   #38692
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Tien An Men was een Maidan avant-la-lettre, een door het Westen veroorzaakte poging tot omverwerping van de constitutionele orde. Vergelijkbaar met wat in 2021 in Washington gebeurde. Gelukkig muslukte die, China is nu tientallen keren welvarender dan in 1989. Hun BNP per inwoner was in 1990 5 keer kleiner dan dat van Oekraïne nu 5 keer groter.

2) Tibet is al eeuwenlang een autonome regio van China.

Precies wat ik verwacht had, o zo voorspelbaar.

1) Kan & mag in China even openlijk worden gediscussieerd over "Tien An Men" als dat in de VS over pakweg "Wounded Knee" of "January 6th" kan & mag?

2) https://en.wikipedia.org/wiki/Tibet_(1912–1951)

Oud 8 maart 2023, 17:27   #38693
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
oneens
het is gewoon imperialistische waanzin van een fascistische dictator die opgegroeid is in de kgb vd ussr en de klok wil terugdraaien

wij sturen wapens naar de aangevallen staat zodat die zich tegen de imperialistische waanzin vd russische dictator kan verdedigen.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 17:34   #38694
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit conflict begon reeds in 2004 toen de Russischgezinden de verkiezing van de charismatische Joesjtsjenko niet aanvaardden en hem feitelijk uitschakelden met een poging tot vergiftiging, die enkel door een ingreep in Oostenrijk deels kon geneutraliseerd worden.
Vanaf dan was het duidelijk dat Rusland Oekraïne nooit de in 1994 beloofde soevereiniteit zou respecteren.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 17:43   #38695
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Via de Belarus link kon je alle andere terugvinden door een simpele click. Hier worden spijkers op hoog water gezocht om toch maar niet op de inhoud te moeten antwoorden.

In Wit-Rusland heerst misschien een dictator, maar het was er veel keuriger en gemoedelijker. Dit Moldavië is echt het land van de aftakeling.

Dit quotte ik blijkbaar niet, maar het onderstreept net mijn punt. Het pro-westerse Moldavië is een land van aftakeling, Belarus mag dan wel een pro-Russische dictatuur zijn, maar het heeft de zaken meer op orde en de mensen leven er beter.

Ja, en dankzij Mussolini reden de Italiaanse treinen weer op tijd, en in Hitler-Duitsland was er "Kraft durch Freude" voor 'de werkmens'

Oud 8 maart 2023, 17:45   #38696
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Bakhmut could fall within days says Nato secretary general

https://www.theguardian.com/world/li...-von-der-leyen

Zullen we Russische leugens zijn, want volgens de westerse media had Wagner geen munitie meer en zou het hele Russische front instorten.
Oud 8 maart 2023, 17:48   #38697
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ja, en dankzij Mussolini reden de Italiaanse treinen weer op tijd, en in Hitler-Duitsland was er "Kraft durch Freude" voor 'de werkmens'
Mussolini en Hitler hebben een paar goede zaken gedaan dat klopt. Alleen verbleekt dat vergeleken met hun gigantische misdaden.
Lukashenko heeft geen genocides gepleegd, hij heeft zn land een redelijke levensstandaard gegeven ondanks westerse sancties en tegenwerking.
Oud 8 maart 2023, 17:57   #38698
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Dit conflict begon reeds in 2004 toen de Russischgezinden de verkiezing van de charismatische Joesjtsjenko niet aanvaardden en hem feitelijk uitschakelden met een poging tot vergiftiging, die enkel door een ingreep in Oostenrijk deels kon geneutraliseerd worden.
Vanaf dan was het duidelijk dat Rusland Oekraïne nooit de in 1994 beloofde soevereiniteit zou respecteren.
Uiteindelijk, in 2004, won Joesjtsjenko de verkiezingen en werd president.
Hij deed het zo goed dat in 2010 zijn tegenstander Yanukovich de verkiezingen won, dit werd erkend door de EU en de VS.
Dus de oranje revolutie was geen oorlog en verliep vreedzaam, democratie werd ook niet uitgeschakeld.

De afzetting van Yanukovich was niet alleen door het Westen bekokstoofd en ondemocratisch, maar uitermate gewelddadig. Dit was het keerpunt niet de oranje revolutie. Gebouwen van de communistische partij werden in brand gestoken, politici en journalisten die als te pro-Russisch beschouwd werden, werden geintimideerd of vermoord. Pro-Russische betogers levend verbrand. En ga zo maar door. Dit veroorzaakteop zijn beurt een opstand in het Oosten en Zuiden van Oekraine, en de aanhechting van de Krim.

Laatst gewijzigd door tomm : 8 maart 2023 om 17:58.
Oud 8 maart 2023, 18:11   #38699
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is al uitvoerig bewezen dat het conflict in Oekraïne een proxy-oorlog is, met de Angelsaksen als voornaamste aanstokers.
Kijk, je hebt misschien "aanstokers" en dan heb je "agressors" he.

Je hebt die die een smoel trekken, en die die hun revolver bovenhalen en schieten.

Hier gaat het over de zotte bewering dat Oekraine RUSLAND heeft aangevallen.

Aanval in de zin van met een leger de grens zijn overgekomen en steden en zo zijn gaan bombarderen. Aanvallen wil niet zeggen "iets doen dat ik liever niet had" of "iets niet doen dat ik U gezegd heb van te doen", he. Aanval is niet "ge hebt uw contract niet nagekomen", of "ge doet dingen bij U thuis die mij niet aanstaan" of zo. Aanval wil zeggen aanval, militaire aanval.

Op geen enkele wijze heeft Oekraine vorig jaar Rusland aangevallen.

Wie zoiets zegt wordt terecht uitgelachen, want dat is een zeveraar.

Bovendien is dit GEEN proxy oorlog. Een proxy oorlog is een oorlog tussen twee "bondgenoten" van twee grootmachten, die elk aan hun kant door die grootmacht gesteund worden, en een manier zijn voor die grootmachten om INDIRECT oorlog met elkaar te voeren VIA die twee bondgenoten.

Hier is er geen oorlog tussen een bondgenoot van het westen tegen een bondgenoot van de Russen: het zijn de Russen zelf !

Tenzij we dit moeten zien als een proxy oorlog tussen het westen en Iran, die zijn vazal, de Russen, naar het front heeft gestuurd. Of is het een proxy oorlog tussen het westen en China, die zijn vazal, Vladimir, naar het front heeft gestuurd ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 maart 2023 om 18:21.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 18:17   #38700
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En alles daarin gaat de Russen gewoon niet aan he.

Citaat:
Er was totaal geen reden voor de Russen om zich met die leugens in een buurland te moeien he. Dat was de Russen hun affaire niet he. Of toch ? Was het omdat het daar een vazal staat van Rusland moest blijven en dat het hen niet aanstond dat hun vazal er vanonder muizde ?

Wat er in Oekraine gebeurt ging de Russen gewoon niet aan, niet meer dan als er gelogen wordt in Nederland, Belgie niet met tanks de grens over trekt niewaar.

Maar gaan beweren dat Oekraine RUSLAND is binnengevallen met zijn leger, daarvoor moet je toch geen schrik hebben om als totale mafkees over te komen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 maart 2023 om 18:17.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be