Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2020, 13:16   #3901
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik geloof niet dat dat de reden is. Uiteindelijk in de winkelstraten, etc. komen mensen weer heel dicht bij elkaar. En die steeds veranderde bubbels met 10 is ook zever, zo wordt het virus verspreid. Denk je nu ook echt dat in die jeugdkampen een jongen die aangetrokken is tot een meisje van een andere "bubbel" zich daar aan zal houden?
Ik hoor dat dat gedoe bubbel vooral nog gebruikt wordt om te zeveren. Geen kat die zich daar aan houdt. Laat staan dat mensen nog paar keer per dag hun handen wassen.
Ik ben geloof ik nog een grote uitzondering met een alcohol gel in mijn zak en auto.
Wie dat gelooft zijn enkel de mensen die nooit buiten komen en nergens gaan.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 juli 2020 om 13:17.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2020, 13:17   #3902
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik geloof niet dat dat de reden is. Uiteindelijk in de winkelstraten, etc. komen mensen weer heel dicht bij elkaar. En die steeds veranderde bubbels met 10 is ook zever, zo wordt het virus verspreid. Denk je nu ook echt dat in die jeugdkampen een jongen die aangetrokken is tot een meisje van een andere "bubbel" zich daar aan zal houden?
Over winkelstraten kan ik me niet uitspreken, daar kom ik niet mee in contact (niet omwille covid-19, maar omdat ik zulke drukte haat), dus ook geen idee hoe het verloopt in de grotere steden op dat gebied. Idem voor die bubbels, ik zie geen 10 verschillende personen per dag, mijn sociaal weefsel is hoofdzakelijk mijn werk, familie en hobby's (welke ik nu al enkele maanden niet kan uitoefenen door covid-19 maatregelen).

Er zijn momenteel gewoon geen grote gelegenheden voor verspreiding van het virus. Stop terug duizenden wildvreemden samen in hotels, zalen, bussen, vliegtuigen, treinen etc en dat zal wel terug sterk stijgen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2020, 13:17   #3903
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Laat staan dat mensen nog paar keer per dag hun handen wassen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 4 juli 2020 om 13:17.
Oud 4 juli 2020, 13:19   #3904
Amon_Re

Standaard

Citaat:
En gij gelooft dat precies ook nog ?
Ge moet wat meer buiten komen en wat meer de mensen observeren.
Oud 4 juli 2020, 13:20   #3905
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Over winkelstraten kan ik me niet uitspreken, daar kom ik niet mee in contact (niet omwille covid-19, maar omdat ik zulke drukte haat), dus ook geen idee hoe het verloopt in de grotere steden op dat gebied.
Ik schreef het net. Mensen die denken zoals jij zijn enkel mensen die nergens komen. Niks mis mee maar je verkondigt alleen theorie? In Praktijk houdt omzeggens niemand zich nog aan de regels of het moet zijn dat ze er echt toe verplicht worden.
Oud 4 juli 2020, 13:20   #3906
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat wij geen complete randdebielen zijn vergeleken met de States. Een groot deel van de bevolking houdt zich aan social distancing, handjes wassen etc. Er is ook gewoon niets te doen, als ge niet buiten komt onder de mensen kunt ge ook niet die mensen hun ziektes op doen.

Telewerk is voor velen nog steeds de norm, geen massa evenementen of wat dan ook, er is gewoon weinig ruimte voor het virus om zich massaal te verspreiden.
En waarom gebeurt dit dan niet in Nederland waar er minder strenge regels zijn?
Men heeft daar de repetities voor koren en blaasorkesten vorige week al toegelaten, dus we zullen de komende week zien hoeveel besmettingen er bijkomen aangezien koren toch bij de super spread events horen.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2020, 13:20   #3907
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge moet wat meer buiten komen en wat meer de mensen observeren.
Ik doe dat wel maar jij zegt hier net dat jij nergens komt.

Of ben je al vergeten wat je schreef ?

Over winkelstraten kan ik me niet uitspreken, daar kom ik niet mee in contact (niet omwille covid-19, maar omdat ik zulke drukte haat), dus ook geen idee hoe het verloopt in de grotere steden op dat gebied. Idem voor die bubbels, ik zie geen 10 verschillende personen per dag

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 juli 2020 om 13:22.
Oud 4 juli 2020, 13:23   #3908
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het lijkt er alvast wél op dat de ventilatie op vliegtuigen veel beter functioneert dan die op cruiseboten
Het is natuurlijk veel eenvoudiger doordat een vliegtuig veel kleiner is en kan beschouwd worden als slechts één ruimte.
Cruiseschepen zijn massaal groot en voorzien om 1 of meerdere weken enkele duizenden passagiers van eten, drinken en plezier te bezorgen.

Dit is dus een vergelijking die technisch nergens op slaat.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2020, 13:25   #3909
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Ik schreef het net. Mensen die denken zoals jij zijn enkel mensen die nergens komen. Niks mis mee maar je verkondigt alleen theorie? In Praktijk houdt omzeggens niemand zich nog aan de regels of het moet zijn dat ze er echt toe verplicht worden.
Awel, vertel eens snuggere, waar kan ik naartoe om tussen een paar 1000 headbangende dronken metalheads te gaan staan? Waar kan ik gaan plakken tegen wildvreemden? In het dorpscafé op de hoek? Daar kan maar 30 man binnen. Die BBQ met de vrienden? Hoeveel man nodig jij uit? 100?

Er zijn momenteel geen gelegenheden voor het virus om massaal zich te verspreiden en daar waar die er wel zijn ziet men het effectief ook gebeuren, zie bv in Duitsland of Catalonië of het rampgebied dat men USA noemt.
Oud 4 juli 2020, 13:36   #3910
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Awel, vertel eens snuggere, waar kan ik naartoe om tussen een paar 1000 headbangende dronken metalheads te gaan staan? Waar kan ik gaan plakken tegen wildvreemden? In het dorpscafé op de hoek? Daar kan maar 30 man binnen. Die BBQ met de vrienden? Hoeveel man nodig jij uit? 100?

Er zijn momenteel geen gelegenheden voor het virus om massaal zich te verspreiden en daar waar die er wel zijn ziet men het effectief ook gebeuren, zie bv in Duitsland of Catalonië of het rampgebied dat men USA noemt.
Het virus is beginnen zich te verspreiden in de après-ski bars. Ik weet niet of daar 1000 man binnen stond.

Dit stond een maand geleden al in omzeggens alle kranten;

Klanten worden laks met coronaregels, zeggen winkelmedewerkers
Winkelpersoneel ziet steeds meer klanten die de coronaregels aan hun laars lappen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 juli 2020 om 13:40.
Oud 4 juli 2020, 13:40   #3911
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Ik doe dat wel maar jij zegt hier net dat jij nergens komt.

Of ben je al vergeten wat je schreef ?

Over winkelstraten kan ik me niet uitspreken, daar kom ik niet mee in contact (niet omwille covid-19, maar omdat ik zulke drukte haat), dus ook geen idee hoe het verloopt in de grotere steden op dat gebied. Idem voor die bubbels, ik zie geen 10 verschillende personen per dag
Begrijpend lezen, het is een kunst. Het is correct dat ik niet weet hoe het in de winkelstraten is in grotere steden, dat specifiek scenario kan ik niet beoordelen omdat ik daar niet ga, nu niet, vroeger niet en ook niet in de toekomst. Maar ik weet godverdomme goed genoeg wat er gaande is regionaal als in de grootsteden. Die feestende jongeren in Brussel bv enkele weken geleden, dat waren er geen duizenden, maar honderden. Dat is een ridicule minderheid van mensen op een populatie van 182k.

Het feit dat ik (buiten mijn werk) niet meer dan 10 personen per dag zie is ook niet zo heel erg abnormaal, dat is ongeveer de normale situatie voor veel mensen. Niet iedereen zit elke dag op café.
Oud 4 juli 2020, 13:41   #3912
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Begrijpend lezen, het is een kunst. Het is correct dat ik niet weet hoe het in de winkelstraten is in grotere steden, dat specifiek scenario kan ik niet beoordelen omdat ik daar niet ga, nu niet, vroeger niet en ook niet in de toekomst. Maar ik weet godverdomme goed genoeg wat er gaande is regionaal als in de grootsteden. Die feestende jongeren in Brussel bv enkele weken geleden, dat waren er geen duizenden, maar honderden. Dat is een ridicule minderheid van mensen op een populatie van 182k.

Het feit dat ik (buiten mijn werk) niet meer dan 10 personen per dag zie is ook niet zo heel erg abnormaal, dat is ongeveer de normale situatie voor veel mensen. Niet iedereen zit elke dag op café.
Situatie een maand geleden. Nu is het alleen nog erger.

Winkelpersoneel ziet steeds meer klanten die de coronaregels aan hun laars lappen.

En betreffende uw contacten is 10 mensen die op hun beurt ook allemaal 10 of meer mensen zien niet echt hetzelfde als maar met 10 mensen in contact komen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 juli 2020 om 13:44.
Oud 4 juli 2020, 13:46   #3913
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Het virus is beginnen zich te verspreiden in de après-ski bars. Ik weet niet of daar 1000 man binnen stond.
Ik wist niet dat iedereen die ziek geworden is in een apres-ski bar zat. Straffe bomma's en bompa's.

/s

Het virus verspreidt zich in de lucht en van mens tot mens, hoe meer mensen samenzitten en dezelfde lucht inademen hoe groter de kans dat men elkaar besmet. Wat is daar zo moeilijk aan te snappen? Geen massa evenementen == weinig potentieel voor verspreiding.

In een supermarkt of winkel bv loop je als klant weinig risico. Het risico is wel groter voor de werknemers. Idem voor restaurants en bars trouwens (tenzij je leeft aan den toog). Het feit dat we vandaag minder gevallen hebben is omdat we dus niet met zijn allen in een kot gaan zitten en de besmettingen die we nog steeds zien zijn hoofdzakelijk de idioten die zich niet aan de maatregelen houden en de mensen die ermee moeten samenleven/werken.
Oud 4 juli 2020, 13:55   #3914
Amon_Re

Standaard

Citaat:
2/7/2020: Grote Coronastudie: 77% van de Belgen wil mondmasker verplichten in supermarkt
hln

77% lijkt me een relatief grote meerderheid.

Citaat:
En betreffende uw contacten is 10 mensen die op hun beurt ook allemaal 10 of meer mensen zien niet echt hetzelfde als maar met 10 mensen in contact komen.
Six Degrees of Kevin Bacon. Ik zie 10 mensen. Die 10 mensen zien op hun beurt ook 10 mensen. In die 10 mensen is een overlap met de 10 mensen die ik zag. Er zijn best wel studies te vinden over sociale cirkels, die zijn kleiner dan je beseft heb ik de indruk.
Oud 4 juli 2020, 13:56   #3915
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
/s

Het virus verspreidt zich in de lucht en van mens tot mens, hoe meer mensen samenzitten en dezelfde lucht inademen hoe groter de kans dat men elkaar besmet. Wat is daar zo moeilijk aan te snappen? Geen massa evenementen == weinig potentieel voor verspreiding.
Dan zou in veel Indiase en Afrikaanse steden zowat iedereen moeten zijn besmet. Mensen leven daar buiten op straat met duizenden dicht op elkaar.
Dus ja ik vind dat moeilijk om te snappen

Ik denk dat we nog geen 1% weten over dit virus en dat vele wetenschappers en beleidsmakers de wanhoop nabij zijn.
Oud 4 juli 2020, 13:58   #3916
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2/7/2020: Grote Coronastudie: 77% van de Belgen wil mondmasker verplichten in supermarkt
hln

77% lijkt me een relatief grote meerderheid.
Ik ben deze ochtend nog boodschappen gaan doen. Ik schat dat 15 % van de mensen een masker droeg waaronder mezelf.

Waarom 8 op de 10 mensen dat dan niet vrijwillig doen lijkt me meer dan een raadsel ?

Dus die 77% zijn leugenaars en hypocrieten zoveel is zeker.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 juli 2020 om 14:00.
Oud 4 juli 2020, 13:59   #3917
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Vorige week vrijdag, een eerste covid19 patient tegengekomen , in de kleedkamer op weg naar een sessie 'respiratoire revalidatie' (in een groot ziekenhuis, in mijn omgeving). De man , tn 40 en 45 , in een kort gesprek, vertelde mij dat hij een tweetal weken coma achter de rug had en dat hij vermoedde covid19 te hebben opgedaan bij een bezoek aan zijn overleden moeder in het ... mortuarium.
Hij legde zelf een verband met de slachthuizen in Duitsland : lage temperatuur en ventilatie/airco.

Laatst gewijzigd door stab : 4 juli 2020 om 14:23.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2020, 14:02   #3918
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Dan zou in veel Indiase en Afrikaanse steden zowat iedereen moeten zijn besmet. Mensen leven daar buiten op straat met duizenden dicht op elkaar.
Dus ja ik vind dat moeilijk om te snappen
Mensen die geen nagel hebben om mee aan gat te krabben hebben een zeer lage mobiliteit, clusters blijven daardoor ook deels geïsoleerd en dus tragere spreiding. It ain't rocket science.

Enne, je moet maar eens naar de cijfers kijken van die landen. Die curve is alles behalve plat: https://coronavirus.jhu.edu/map.html

Citaat:
Ik denk dat we nog geen 1% weten over dit virus en dat vele wetenschappers en beleidsmakers de wanhoop nabij zijn.
We weten hoe het zich verspreid en we weten hoe mensen zich bewegen in hun sociale kringen. We kunnen dus wel degelijk specifieke maatregelen treffen die een impact hebben op spreiding.
Oud 4 juli 2020, 14:07   #3919
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

We weten hoe het zich verspreid en we weten hoe mensen zich bewegen in hun sociale kringen. We kunnen dus wel degelijk specifieke maatregelen treffen die een impact hebben op spreiding.
Waarom mensen dan niet massaal een mondmasker willen dragen terwijl blijkbaar 8 op de 10 het verplicht zou willen zien in de winkels ?
Volgens mij is die bevraging toch niet gewoon op de straat gebeurd ?
Oud 4 juli 2020, 14:10   #3920
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Ik ben deze ochtend nog boodschappen gaan doen. Ik schat dat 15 % van de mensen een masker droeg waaronder mezelf.

Waarom 8 op de 10 mensen dat dan niet vrijwillig doen lijkt me meer dan een raadsel ?

Dus die 77% zijn leugenaars en hypocrieten zoveel is zeker.
Regionale verschillen en zelfs verschillen in de winkels. In de Colruyt bij ons gisteren schat ik 1/3 met mondmasker. In de Delhaize lag dat dan weer hoger en schat ik 3/5 met mondmasker. In den Aldi waren er amper mensen met maskers. (ja, ik schop in alle drie).

Mondmaskers zijn trouwens een slechte barometer hiervoor, het is nu eenmaal niet omdat iemand geen mondmasker draagt dat hij bv geen afstand houdt of zijn handen niet wast. Ik droeg ook geen masker toen we full time aan telewerk deden. Nu draag ik het wel omdat ik terug vaker in Brussel zit.

Zoals ik zei dus: Meer buitenkomen en meer mensen observeren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be