Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 mei 2003, 11:11   #21
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

1)De N-VA ondersteunt TAK
2)Er waren leeuwenvlaggen in de kerk
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 12:34   #22
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde
 
Rudysfonduehuisje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudysfonduehuisje
Het enige wat mij ergerde was dat sommige lieden (vb. van TAK, en ik heb normaal gezien heus niets tegen TAK) deze hetze gingen gebruiken om er politieke munt uit te slaan... Ze staan er dan met hun leeuwenvlag in de kerk, terwijl ze dar anders nooit en voet binnenzetten (althans de meerderheid dan toch).
Politieke munt? TAK is niet partijgebonden. Hoe kan men daaruit dan politieke munt slaan? TAK treedt overal op waar de taalrechten en -wetten worden geschonden. D�*t is hun doel.

Leeuwenvlag in de kerk? Men stond buiten met de leeuwenvlaggen.
Beste Jan,

Met 'politieke munt' bedoel ik dit niet in de partijpolitieke zin...
TAK verdedigt de taalrechten, inderdaad, en dat is nog steeds nodig (vb. aan de kust, in de rand, engelstalige reclame). Ik sta daar ook achter. Nogmaals, het stoorde mij enkel dat ze een kerkgebouw als als politieke arena gebruiken. De franstaligen zijn begonnen met die politieke spelletjes, toegegeven, maar men had dit serener kunnen oplossen.
Rudysfonduehuisje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 12:41   #23
De Vliegende Hollander
Gouverneur
 
De Vliegende Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2002
Locatie: Holland
Berichten: 1.384
Standaard

Huppa --> Nederlands Hervormen die handel daar...


Maar even serieus: Religie en staat moeten gescheiden blijven...Maar poltitieke partijen/groeperingen behouden uiteraard wel het recht om over religie te praten en visa versa...
__________________
“Educatie is een lopend onderzoek naar onze eigen onwetenheid.”
De Vliegende Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 13:18   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudysfonduehuisje
De franstaligen zijn begonnen met die politieke spelletjes, toegegeven, maar men had dit serener kunnen oplossen.
Hoe dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 13:21   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
1)De N-VA ondersteunt TAK
Tja, alle Vlaamsnationalisten ondersteunen TAK. Ook mensen die lid zijn van het Vlaams Blok, van N-VA, van Meervoud, van VVB, enzovoort. Net zoals ook vele mensen daaruit de organisatie van andere Vlaamse activiteiten en strijdgroepen steunen. Maar daarom stellen dat men partijpolitieke steun krijgt, is nu eenmaal niet correct.

Steunt het Vlaams Blok nu de Frans-Vlaamse vereniging Yserhouck, omdat ik als VB'er die groep een steuntje geef? En met mij nog vele andere Vlaams Blokkers en N-VA'ers en partijongebonden Vlamingen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 13:24   #26
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
1)De N-VA ondersteunt TAK
2)Er waren leeuwenvlaggen in de kerk

1.) Vorig jaar was er een betoging tegen de paritaire senaat in Vilvoorde. Daar deden zowel TAK, N-VA, Vlaamse Volksbeweging als het Blok aan mee.

2.)Dit kan ik noch bevestigen, noch ontkennen.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 15:34   #27
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
1.) Vorig jaar was er een betoging tegen de paritaire senaat in Vilvoorde. Daar deden zowel TAK, N-VA, Vlaamse Volksbeweging als het Blok aan mee.
Hey, wij zijn daar ook tegen, ik eis een uitnodiging volgende keer
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 17:40   #28
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde
 
Rudysfonduehuisje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
1.) Vorig jaar was er een betoging tegen de paritaire senaat in Vilvoorde. Daar deden zowel TAK, N-VA, Vlaamse Volksbeweging als het Blok aan mee.
Zelfs ik was daar
Rudysfonduehuisje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 17:43   #29
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde
 
Rudysfonduehuisje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudysfonduehuisje
De franstaligen zijn begonnen met die politieke spelletjes, toegegeven, maar men had dit serener kunnen oplossen.
Hoe dan wel?
Ik heb ook niet het pasklare antwoord. De opzichtige protestacties hebben ook niets opgebracht. De interne kanalen binnen de Kerk gebruiken, als ik mij niet vergis is Pater Jos daar nu mee bezig...
Rudysfonduehuisje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 17:43   #30
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Uiteraard is een paritaire Senaat (net zoals alle vormen van pariteit) onzin. Maar dat komt ervan als je 'federaliseringen consequent doortrekt'.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 19:47   #31
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Uiteraard is een paritaire Senaat (net zoals alle vormen van pariteit) onzin. Maar dat komt ervan als je 'federaliseringen consequent doortrekt'.
Nee, dat komt ervan als je premier slippendrager is van de Waalse bonzen en er niets beters op vindt één zesde van de Vlaamse stemmen te neutraliseren.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 19:51   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudysfonduehuisje
Ik heb ook niet het pasklare antwoord. De opzichtige protestacties hebben ook niets opgebracht. De interne kanalen binnen de Kerk gebruiken, als ik mij niet vergis is Pater Jos daar nu mee bezig...
Helpt nauwelijks iets. Jaren geleden heb ik eens een volledig dossier opgemaakt i.v.m. een godsdienstleraar die voortdurend manifeste uitspraken deed tegen het geloof in het algemeen en de RKK in het bijzonder. Ook ik heb toen beroep gedaan op de "interne kanalen". Heel de zaak is uiteindelijk gestrand bij de vicaris-generaal. Nadien weigerde men zelfs de priester - tevens een goede kennis van me - die het dossier voorgelegd had aan het bisdom nog te ontvangen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 20:39   #33
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde
 
Rudysfonduehuisje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudysfonduehuisje
Ik heb ook niet het pasklare antwoord. De opzichtige protestacties hebben ook niets opgebracht. De interne kanalen binnen de Kerk gebruiken, als ik mij niet vergis is Pater Jos daar nu mee bezig...
Helpt nauwelijks iets. Jaren geleden heb ik eens een volledig dossier opgemaakt i.v.m. een godsdienstleraar die voortdurend manifeste uitspraken deed tegen het geloof in het algemeen en de RKK in het bijzonder. Ook ik heb toen beroep gedaan op de "interne kanalen". Heel de zaak is uiteindelijk gestrand bij de vicaris-generaal. Nadien weigerde men zelfs de priester - tevens een goede kennis van me - die het dossier voorgelegd had aan het bisdom nog te ontvangen.
Het is inderdaad triestig gesteld met de Kerk in Vlaanderen, in België. Van uw voorbeeld zijn er waarschijnlijk honderden... Conservtieve (rechtlijnige) priesterkandidaten worden uit de seminaries gehouden, priesters die hun opleiding volgden in Nederland mogen niet terugkeren naar Vlaanderen, leken die opkomen tegen anti-katholieke godsdienstboeken in het onderwijs worden niet gehoord, ... Voor een Rudy Borremans legt men dan wel heel wat meer geduld aan de dag, die wordt dan wel uitgebreid gehoord...
Rudysfonduehuisje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 21:17   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudysfonduehuisje
Het is inderdaad triestig gesteld met de Kerk in Vlaanderen, in België. Van uw voorbeeld zijn er waarschijnlijk honderden...
Het modernistisch onkruid is overal doorgedrongen. Overal schieten er distels van ongelovigheid op die de tere plantjes van opkomend geloof verstikken.

Citaat:
Conservtieve (rechtlijnige) priesterkandidaten worden uit de seminaries gehouden, priesters die hun opleiding volgden in Nederland mogen niet terugkeren naar Vlaanderen, leken die opkomen tegen anti-katholieke godsdienstboeken in het onderwijs worden niet gehoord,
Inderdaad. Om dan nog niet te spreken over de priesters die de oude Mis lezen en hoe die - laten we maar het grote woord gebruiken - vervolgd worden door diezelfde Kerk die hen eigenlijk met open armen zou moeten ontvangen.

Citaat:
... Voor een Rudy Borremans legt men dan wel heel wat meer geduld aan de dag, die wordt dan wel uitgebreid gehoord...
Inderdaad. Echt schrijnend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 21:55   #35
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde
 
Rudysfonduehuisje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inderdaad. Om dan nog niet te spreken over de priesters die de oude Mis lezen en hoe die - laten we maar het grote woord gebruiken - vervolgd worden door diezelfde Kerk die hen eigenlijk met open armen zou moeten ontvangen.
De Paus zou binnenkort een algemeen indult afkondigen voor de Tridentijnse ritus. Laat ons hopen dat het bewaarheid wordt, al vrees ik dat onze bisschoppen dit niet op gejuich zullen onthalen...
Rudysfonduehuisje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 22:04   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudysfonduehuisje
De Paus zou binnenkort een algemeen indult afkondigen voor de Tridentijnse ritus. Laat ons hopen dat het bewaarheid wordt, al vrees ik dat onze bisschoppen dit niet op gejuich zullen onthalen...
Wel, een dergelijk indult is kerkrechtelijk gezien volslagen onzin. In de afkondigingsbul van het Tridentijns Missaal staat duidelijk dat een priester nooit verplicht kan worden om die Mis niet meer te celebreren. Daarenboven heeft Paulus VI bij het uitbrengen van het nieuwe missaal geen pauselijke bul eraan verbonden, waardoor het nieuwe missaal in stricto senso niet kan verplicht worden.

Er is na de wijdingen door mgr. Lefebvre wel een indult afgekondigd, maar uiteindelijk heeft het allergrootste deel van de bisschoppen dat feestelijk naast zich neergelegd en de priesters die er een beroep op wilden doen op allerlei manieren tegengewerkt (ik weet wat er allemaal gebeurd is met bepaalde priesters die de oude Mis "in gehoorzaamheid" wilden opdragen en waarvan het leven onmogelijk werd gemaakt). Ook dit indult zal een slag in het water zijn.

De enige mogelijkheid is het volledig herstel van de priesters van mgr. Lefebvre in hun kerkrechtelijk positie, d.w.z. dat hun werk kan verder gezet worden onder het gezag van een speciaal daartoe aangeduide pauselijke legaat. Hierdoor moeten die priesters niet afhangen van de willekeur van de plaatselijke bisschoppen die voor het grootste deel modernisten of op zijn minst lamme goedzakken zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 22:23   #37
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Het modernistisch onkruid is overal doorgedrongen. Overal schieten er distels van ongelovigheid op die de tere plantjes van opkomend geloof verstikken.






Citaat:
'De Waal is anders (...): hij reageert veel vlugger en dat op een emotionele wijze, maar hij bezit niet die doortastendheid en taaiheid van de Vlaming.
Citaat:
Daarom is het afweren van het islamitisch gevaar slechts één element; daarnaast moet ook een herbronning van het Westen komen. Een terugkeer naar haar christelijke wortels en het afzweren van de ontaarding die haar nu steeds verder in dat moeras drukt.
Citaat:
...wanneer ze nog wat verder in de tijd totaal overvleugeld zullen zijn door een levenskrachtige moslimbevolking.
Citaat:
Daarom stel ik voor om kindergeld geboortepremies e.d. af te schaffen en iedere thuiswerkende vrouw een inkomen te verschaffen: dit zal de achterlijke gezinsstructuren van onze allochtonen zodanig ontwrichten dat ze wel eens meer naar het condoom en de pil zullen grijpen(hoewel, sterilisatie is nog beter natuurlijk).
Citaat:
Met de vraag naar "medische bewijzen" van pedofilie wou ik gewoon aantonen dat een dergelijke vraagstelling bij psychische afwijkingen nogal moeilijk valt. Is er bijvoorbeeld een "medisch bewijs" dat mensen die aan zelfpijniging doen psychisch gestoord zijn? Neen. We zien gewoon het afwijkend gedrag dat een verstoring is van het normaal geestelijk evenwicht. Bij homofilie en pedofilie stellen we ook de afwijking vast. Normaal is het dus zeker niet.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 22:34   #38
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde
 
Rudysfonduehuisje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudysfonduehuisje
De Paus zou binnenkort een algemeen indult afkondigen voor de Tridentijnse ritus. Laat ons hopen dat het bewaarheid wordt, al vrees ik dat onze bisschoppen dit niet op gejuich zullen onthalen...
Wel, een dergelijk indult is kerkrechtelijk gezien volslagen onzin. In de afkondigingsbul van het Tridentijns Missaal staat duidelijk dat een priester nooit verplicht kan worden om die Mis niet meer te celebreren. Daarenboven heeft Paulus VI bij het uitbrengen van het nieuwe missaal geen pauselijke bul eraan verbonden, waardoor het nieuwe missaal in stricto senso niet kan verplicht worden.

Er is na de wijdingen door mgr. Lefebvre wel een indult afgekondigd, maar uiteindelijk heeft het allergrootste deel van de bisschoppen dat feestelijk naast zich neergelegd en de priesters die er een beroep op wilden doen op allerlei manieren tegengewerkt (ik weet wat er allemaal gebeurd is met bepaalde priesters die de oude Mis "in gehoorzaamheid" wilden opdragen en waarvan het leven onmogelijk werd gemaakt). Ook dit indult zal een slag in het water zijn.

De enige mogelijkheid is het volledig herstel van de priesters van mgr. Lefebvre in hun kerkrechtelijk positie, d.w.z. dat hun werk kan verder gezet worden onder het gezag van een speciaal daartoe aangeduide pauselijke legaat. Hierdoor moeten die priesters niet afhangen van de willekeur van de plaatselijke bisschoppen die voor het grootste deel modernisten of op zijn minst lamme goedzakken zijn.
In de afkondigingsbul staat inderdaad "tot in de eeuwigheid". Nu ik wou daarjuist niet teveel in detail treden.

Wat uw laatste paragraaf betreft: volledig mee akkoord! Maar dan mag de Priesterbroederschap Pius X niet gedwongen worden tot onaanvaardbare concessies.
Rudysfonduehuisje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 22:39   #39
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde
 
Rudysfonduehuisje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Het modernistisch onkruid is overal doorgedrongen. Overal schieten er distels van ongelovigheid op die de tere plantjes van opkomend geloof verstikken.






Citaat:
'De Waal is anders (...): hij reageert veel vlugger en dat op een emotionele wijze, maar hij bezit niet die doortastendheid en taaiheid van de Vlaming.
Citaat:
Daarom is het afweren van het islamitisch gevaar slechts één element; daarnaast moet ook een herbronning van het Westen komen. Een terugkeer naar haar christelijke wortels en het afzweren van de ontaarding die haar nu steeds verder in dat moeras drukt.
Citaat:
...wanneer ze nog wat verder in de tijd totaal overvleugeld zullen zijn door een levenskrachtige moslimbevolking.
Citaat:
Daarom stel ik voor om kindergeld geboortepremies e.d. af te schaffen en iedere thuiswerkende vrouw een inkomen te verschaffen: dit zal de achterlijke gezinsstructuren van onze allochtonen zodanig ontwrichten dat ze wel eens meer naar het condoom en de pil zullen grijpen(hoewel, sterilisatie is nog beter natuurlijk).
Citaat:
Met de vraag naar "medische bewijzen" van pedofilie wou ik gewoon aantonen dat een dergelijke vraagstelling bij psychische afwijkingen nogal moeilijk valt. Is er bijvoorbeeld een "medisch bewijs" dat mensen die aan zelfpijniging doen psychisch gestoord zijn? Neen. We zien gewoon het afwijkend gedrag dat een verstoring is van het normaal geestelijk evenwicht. Bij homofilie en pedofilie stellen we ook de afwijking vast. Normaal is het dus zeker niet.
Tacitus, die eerste quote sloeg op de toestand in de Kerk en heeft niets met de onderstaande quotes te maken. Hou u dan ook bij de discussie en plaats die andere quotes voor mijn part op een nieuwe topic: "Jan van de Berghe, het nazistisch zwijn".
Rudysfonduehuisje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 22:48   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Daarom stel ik voor om kindergeld geboortepremies e.d. af te schaffen en iedere thuiswerkende vrouw een inkomen te verschaffen: dit zal de achterlijke gezinsstructuren van onze allochtonen zodanig ontwrichten dat ze wel eens meer naar het condoom en de pil zullen grijpen(hoewel, sterilisatie is nog beter natuurlijk).
Hiermee toont Tacitus nogmaals aan hoe leugenachtig hij voortdurend tewerk gaat. Bovenstaand citaat wordt als van mijn hand gepresenteerd, terwijl ik iets dergelijks nooit heb geschreven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be