Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Worden de Limburgers miskend?
Nu je het zegt... 2 3,85%
Zou kunnen 3 5,77%
Absoluut 25 48,08%
Nooit! Vlaanderen één-en-ondeelbaar 6 11,54%
Nee, gewoon NEE 16 30,77%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 januari 2003, 19:46   #21
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Dimitri, wees gerust, ook ik bedoelde het als grap

Jan, hoe je het ook noemt, de structuur die wij voor ogen hebben is:

* Een eendrachtig België zonder gewesten
* Gemeenschappen met minimale bevoegdheden
* Uitvoerende macht op niveau van de provincies
* Het laatste woord ligt altijd bij de Unitaire Natie.

Of U dat nu Unitarisme of federalisme noemt interesseert me niet. Dit is de structuur en het doet er niet toe hoe je het noemt.
In 1993 werd België pas officieel een federale staat, hoewel er toen al lang Gemeenschappen waren. Daarvoor was het (officieel) een Unitaire Staat.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 21:52   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Dit is de structuur en het doet er niet toe hoe je het noemt.

*Een eendrachtig België zonder gewesten
* Gemeenschappen met minimale bevoegdheden
* Uitvoerende macht op niveau van de provincies
* Het laatste woord ligt altijd bij de Unitaire Natie.

Wie zei net nog dat hij iets als grap bedoelde?

Wie heeft er nog zand nodig?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 23:23   #23
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Ik denk trouwens dat Limburgers liever hun provincies willen verenigen tot een geheel.
Hebben ze al een naam? Groothertogdom Limburg ofzo?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 00:03   #24
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

In Nederland was (is?) Limburg een hertogdom. Maar ik vrees dat daarvoor hetzelfde gold als voor Luxemburg: vrouwelijke opvolgers niet toegestaan. Bij mijn weten was Willem III nl. de laatste hertog van Limburg (tot 1890).

Beatrix heeft nog wel heel veel andere predikaten en adellijke titels. Elke wet die zij ondertekent begint met: "Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz."

Ik was dus wel eens geïnteresseerd waar enz. enz. enz. voor stond. Daar staan wel een aantal opvallende titels bij, nl. van steden in... België!

Beatrix is sinds haar troonsbestijging burggravin van Antwerpen, vrouwe van Bütgenbach en vrouwe van Sankt Vith.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 00:31   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Hier zijn ze zelfs adelijke titels in de uitverkoop...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 04:08   #26
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik had het eigenlijk als grap bedoeld, maar het blijkt nu serieus te zijn: kolonialisme IS de inspiratiebron van de BUB! Hoe vaak heb ik hier niet gelezen dat mensen Limburg en Zeeuws-Vlaanderen wilden annexeren. Zelfs de Belgische parlementsvoorzitter schijnt wel van zulk soort imperialisme te houden.
Imperialisme is eerder de drijfveer van fascisten als Joris Van Severen en Leon Degrelle, net als van de o zo geliefde nazi Mussert.

Samenwerken is iets totaal anders dan "veroveren".
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 04:09   #27
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus

Hebben ze al een naam? Groothertogdom Limburg ofzo?
Als ze het België zouden noemen, zou jij meteen voor zijn he?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 09:59   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.950
Standaard

Citaat:
Dit is de structuur en het doet er niet toe hoe je het noemt.

*Een eendrachtig België zonder gewesten
* Gemeenschappen met minimale bevoegdheden
* Uitvoerende macht op niveau van de provincies
* Het laatste woord ligt altijd bij de Unitaire Natie.
M.a.w. de "gemeenschappen met minimale bevoegdheden" zijn slechts een doekje voor het stelpen, een soort schaamlapje dat het al te rauwe belgicisme moet verbergen. Waarschijnlijk zullen we in dit scenario als Vlamingen geen culturele akkoorden mogen sluiten met andere naties en staten. Die akkoorden zullen dan ook voortaan slechts gebeuren bij het welbevinden van de Walen. Of hoe we in de tijd teruggaan en weer in een knechtenrol zullen worden geduwd.

Hebben de heren (en dames?) van BUB trouwens al nagedacht hoe ze die "unitaire natie" in het Parlement zullen vertegenwoordigen? Hoe gaan ze het Parlement indelen? Op taalcriteria? Op geografische omschrijvingen? En hoe zal de verhouding vastgesteld worden tussen Nederlands- en Franstaligen (en over de Duitstaligen moeten we in de ogen van de BUB'ers niet spreken daar ze het toch voortdurend over de "beide landstalen" hebben)?

En als de BUB'ers Brabant weer één maken, wat gebeurt er dan met de provinciale grenscorrecties die indertijd zijn gebeurd om dezelfde taalredenen als de splitsing van de provincie Brabant? Wordt dat ook ongedaan gemaakt? Indien men logisch is...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 15:00   #29
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Imperialisme is eerder de drijfveer van fascisten als Joris Van Severen en Leon Degrelle, net als van de o zo geliefde nazi Mussert.
Door wie geliefd?

Citaat:
Samenwerken is iets totaal anders dan "veroveren".
Noem je dat samenwerken? Zeeuws-Vlaanderen en Limburg bij België inlijven omdat men dat wel leuk lijkt: het is maar wat je samenwerken noemt...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 15:18   #30
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Imperialisme is eerder de drijfveer van fascisten als Joris Van Severen en Leon Degrelle, net als van de o zo geliefde nazi Mussert.
Door wie geliefd?
Niemand, dit was sarcasme... Zelfs den Dolf hield de boot af met de NSB...


Citaat:
Noem je dat samenwerken? Zeeuws-Vlaanderen en Limburg bij België inlijven omdat men dat wel leuk lijkt: het is maar wat je samenwerken noemt...
Heb IK dat gezegd? Ik ben geen Belzieke revolutionair van 1830 die de grens van Frankrijk -pardon, België 8) - tot aan de Grote Rivieren wil doortrekken.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 15:29   #31
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Mooi, dan zijn we het eens! 8)
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 22:21   #32
Juju_La_Terreure
Partijlid
 
Juju_La_Terreure's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2002
Locatie: BELGIË
Berichten: 218
Stuur een bericht via MSN naar Juju_La_Terreure
Standaard

FF Vermelden,

Als Lanakenaar voel ik mij 100% Belg en 300 % Limburger. En 0 % Vlaming. Ik voel me meer verbonden met een Maastrichtenaar die ongeveer hetzelfde dialect heeft als mij, dan een West - Vlaming die een letter minder heeft in z'n alfabet in spreektaal. Wij zingen misschien maar we zijn tenminste verstaanbaar. De onderdrukking en belachelijk making van Limburgers is gewoon een kwestie van jaloezie. Wij hebben immers het meeste groen, de schoonste provinciehoofdstad, de beste sportlui, de populairste ministers, ... Men kan niet leiden dat ondanks alle tegenwerking van andere ''Vlaamse'' provincies wij zo een gastvrij vrolijk volk blijven die altijd voor plezier kiezen.
Antwerpen slokt jaarlijks pakken geld op voor de spoorwegen, en die lijn Hasselt - Maastricht, daar wachten we al 50 jaar op en langer.
En wat hebben wij de maken met de Vlaamse feestdag ?!
Wij zijn immers geen vlamingen, wij hebben nooit meegedaan aan de Gulden Sporenslag.

Voor België, voor de eenmaking van Belgisch en Nederlands Limburg en voor verregaande autonomie van Limburg !!!!
__________________


Ik ben Limburger en voel mij Belg.
maar ik spreek Vlaams.
En ik ben trots op ze alle drie !
Juju_La_Terreure is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 22:51   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
FF Vermelden,

Als Lanakenaar voel ik mij 100% Belg en 300 % Limburger. En 0 % Vlaming. Ik voel me meer verbonden met een Maastrichtenaar die ongeveer hetzelfde dialect heeft als mij, dan een West - Vlaming die een letter minder heeft in z'n alfabet in spreektaal. Wij zingen misschien maar we zijn tenminste verstaanbaar. De onderdrukking en belachelijk making van Limburgers is gewoon een kwestie van jaloezie. Wij hebben immers het meeste groen, de schoonste provinciehoofdstad, de beste sportlui, de populairste ministers, ... Men kan niet leiden dat ondanks alle tegenwerking van andere ''Vlaamse'' provincies wij zo een gastvrij vrolijk volk blijven die altijd voor plezier kiezen.
Antwerpen slokt jaarlijks pakken geld op voor de spoorwegen, en die lijn Hasselt - Maastricht, daar wachten we al 50 jaar op en langer.
En wat hebben wij de maken met de Vlaamse feestdag ?!
Wij zijn immers geen vlamingen, wij hebben nooit meegedaan aan de Gulden Sporenslag.

Voor België, voor de eenmaking van Belgisch en Nederlands Limburg en voor verregaande autonomie van Limburg !!!!
Ik ben ook Limburger (afkomstig van Bree) maar voel me wel degelijk een Vlaming als nederlandstalige.
Aan de guldensporenslag heb ik niet meegedaan maar ik weet wel dat ik hem in stijl heb meegevierd op een Benoit-concert in Beringen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 23:25   #34
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
FF Vermelden,

Als Lanakenaar voel ik mij 100% Belg en 300 % Limburger. En 0 % Vlaming. Ik voel me meer verbonden met een Maastrichtenaar die ongeveer hetzelfde dialect heeft als mij, dan een West - Vlaming die een letter minder heeft in z'n alfabet in spreektaal. Wij zingen misschien maar we zijn tenminste verstaanbaar. De onderdrukking en belachelijk making van Limburgers is gewoon een kwestie van jaloezie. Wij hebben immers het meeste groen, de schoonste provinciehoofdstad, de beste sportlui, de populairste ministers, ... Men kan niet leiden dat ondanks alle tegenwerking van andere ''Vlaamse'' provincies wij zo een gastvrij vrolijk volk blijven die altijd voor plezier kiezen.
Antwerpen slokt jaarlijks pakken geld op voor de spoorwegen, en die lijn Hasselt - Maastricht, daar wachten we al 50 jaar op en langer.
En wat hebben wij de maken met de Vlaamse feestdag ?!
Wij zijn immers geen vlamingen, wij hebben nooit meegedaan aan de Gulden Sporenslag.

Voor België, voor de eenmaking van Belgisch en Nederlands Limburg en voor verregaande autonomie van Limburg !!!!
Als West-Vlaming sta ik aan jouw kant. Ik heb hier al ongeveer hetzelfde verteld over West-Vlaanderen (zie http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=1720, http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=1515 en http://www.politics.be/phpBB/viewtop...n+handel#39452). Maar o wee als je durft wijzen op de verschillen die binnen Vlaanderen bestaan, want dat is hier blijkbaar taboe! Het staatkundige Vlaanderen zal en moét één zijn, ook al moet men daarvoor ontkennen dat er streektalen bestaan in Vlaanderen (officieel zijn dit "slechts dialekten"). Ze eisen voor zichzelf zelfbeschikkingsrecht op, maar weigeren dit zelfde zelfbeschikkingsrecht aan anderen binnen Vlaanderen. Misschien moeten West-Vlaaamse en Limburgse autonomisten maar eens samenwerken om autonomie voor zichzelf en een erkenning van hun streektaal naar Fries model te krijgen?
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 23:50   #35
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
FF Vermelden,

Als Lanakenaar voel ik mij 100% Belg en 300 % Limburger. En 0 % Vlaming. Ik voel me meer verbonden met een Maastrichtenaar die ongeveer hetzelfde dialect heeft als mij, dan een West - Vlaming die een letter minder heeft in z'n alfabet in spreektaal. Wij zingen misschien maar we zijn tenminste verstaanbaar. De onderdrukking en belachelijk making van Limburgers is gewoon een kwestie van jaloezie. Wij hebben immers het meeste groen, de schoonste provinciehoofdstad, de beste sportlui, de populairste ministers, ... Men kan niet leiden dat ondanks alle tegenwerking van andere ''Vlaamse'' provincies wij zo een gastvrij vrolijk volk blijven die altijd voor plezier kiezen.
Antwerpen slokt jaarlijks pakken geld op voor de spoorwegen, en die lijn Hasselt - Maastricht, daar wachten we al 50 jaar op en langer.
En wat hebben wij de maken met de Vlaamse feestdag ?!
Wij zijn immers geen vlamingen, wij hebben nooit meegedaan aan de Gulden Sporenslag.

Voor België, voor de eenmaking van Belgisch en Nederlands Limburg en voor verregaande autonomie van Limburg !!!!
Als West-Vlaming sta ik aan jouw kant. Ik heb hier al ongeveer hetzelfde verteld over West-Vlaanderen (zie http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=1720, http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=1515 en http://www.politics.be/phpBB/viewtop...n+handel#39452). Maar o wee als je durft wijzen op de verschillen die binnen Vlaanderen bestaan, want dat is hier blijkbaar taboe! Het staatkundige Vlaanderen zal en moét één zijn, ook al moet men daarvoor ontkennen dat er streektalen bestaan in Vlaanderen (officieel zijn dit "slechts dialekten"). Ze eisen voor zichzelf zelfbeschikkingsrecht op, maar weigeren dit zelfde zelfbeschikkingsrecht aan anderen binnen Vlaanderen. Misschien moeten West-Vlaaamse en Limburgse autonomisten maar eens samenwerken om autonomie voor zichzelf en een erkenning van hun streektaal naar Fries model te krijgen?
Ach ach. Natùùrlijk zijn er verschillen in Vlaanderen! En dat is maar goed ook. Maar we spreken dezelfde taal (met verschillende accenten, maar het is en blijft dezelfde taal), en dat schept een band. Of je dat nu wil of niet. Logischerwijze is de band met Nederlanders dan ook groter dan de band met de Walen. Limburgers langs beide kanten van de grens voelen zich dan ook verbonden, en daar is niks mis mee!

Waarom wil ik een onafhankelijk Vlaanderen? Niet zozeer omwille van "een Vlaams volk"...maar omwille van een BETER BESTUUR!!!!
Snappen jullie -Limburgse en West-Vlaamse belgicisten- dat dan niet!?

Door de Vlaams-Waalse tegenstellingen wordt Belgie slecht bestuurd: wafelijzerpolitiek, éénzelfde beleid voor twee tegengestelde gebieden (VL&WL). Neem nu het arbeidsbeleid van Onckelinxk: dat beleid is afgestemd op de W�*�*lse arbeidssituatie en werkt zelfs contraproductief in Vlaanderen, aldus het VEV! Dus is het dan niet de logica zelve dat Vlaanderen een (arbeids)beleid krijgt op maat van de Vl�*�*mse situatie!??

Kijk, als Leuvense Brabander bevind ik mij mooi tussen West-Vlaanderen en Limburg. Ik voel mij dus Vlaming. (mag het, ja?)
Hier in Leuven studeren jonge mensen van over héél Vlaanderen, mensen van Lanaken tot De Panne. Buiten het verschil in accent zijn er -helaas voor jullie- maar weinig verschillen. Ik ben actief in vele studentenverenigingen en de West-Vlamingen en Limburgers daar zouden eens hartelijk lachen met wat jullie hier allemaal zitten te verkondigen.
Zij hebben immers geen minderwaardigheidscomplex, zoals jullie duidelijk hebben! Zij zijn gewoon Vlaming onder de Vlamingen en voelen zich daar goed bij.

PS: Aan de Limburger die zich ergert dat de spoorwegen te weinig investeren in Limburg: je hebt gelijk! Maar tot nader order zijn de spoorwegen nog altijd Belgisch! Zo investeert de NMBS inderdaad liever in de lijn Namen-Luxemburg dan in Limburg.
Een Vlaams beleid i.v.m. spoorwegen zou Limburg veel beter verder kunnen helpen, bijvoorbeeld een treinverbinding tussen Hasselt en Maastricht.... (N-VA parlementslid Brepoels (een Limburgse!!) heeft dit onlangs nog gezegd)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 00:23   #36
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
PS: Aan de Limburger die zich ergert dat de spoorwegen te weinig investeren in Limburg: je hebt gelijk! Maar tot nader order zijn de spoorwegen nog altijd Belgisch! Zo investeert de NMBS inderdaad liever in de lijn Namen-Luxemburg dan in Limburg.
Een Vlaams beleid i.v.m. spoorwegen zou Limburg veel beter verder kunnen helpen, bijvoorbeeld een treinverbinding tussen Hasselt en Maastricht.... (N-VA parlementslid Brepoels (een Limburgse!!) heeft dit onlangs nog gezegd)
Vandaar dat de provincies zeggingschap moeten krijgen in de NMBS.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 17:42   #37
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
PS: Aan de Limburger die zich ergert dat de spoorwegen te weinig investeren in Limburg: je hebt gelijk! Maar tot nader order zijn de spoorwegen nog altijd Belgisch! Zo investeert de NMBS inderdaad liever in de lijn Namen-Luxemburg dan in Limburg.
Een Vlaams beleid i.v.m. spoorwegen zou Limburg veel beter verder kunnen helpen, bijvoorbeeld een treinverbinding tussen Hasselt en Maastricht.... (N-VA parlementslid Brepoels (een Limburgse!!) heeft dit onlangs nog gezegd)
Vandaar dat de provincies zeggingschap moeten krijgen in de NMBS.
Geen enkel probleem mee.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 21:42   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
En wat hebben wij de maken met de Vlaamse feestdag ?!
Wij zijn immers geen vlamingen, wij hebben nooit meegedaan aan de Gulden Sporenslag.
Grappig eigenlijk.

Laten we de redenering even doortrekken...

En wat hebben de Grieken van Epiros, de Cycladische eilanden, Korfu, Komiti, Thessaloniki en heel noordelijk Griekenland eigenlijk met de Griekse feestdag te maken?

Zij hebben immers nooit meegedaan met de Griekse opstand en onafhankelijkheidsoorlog die eindigde met de onafhankelijkheidsverklaring van Kleingriekenland in 1830.

En wat hebben de Fransen van Nice eigenlijk met de Franse feestdag te maken?

Op dat ogenblik waren ze immers nog deel van het Italiaans koninkrijk en hebben nooit deelgenomen aan de Franse Revolutie.
En ook de inwoners van de Vendée deden er niet aan mee. Waar halen ze dan het recht vandaan om heden ten dage dat feest als hun nationaal feest te vieren?!


Natuurlijk zijn de inwoners van de huidige provincie Limburg Vlamingen, maar dan wel in de betekenis die het woord heeft gekregen sedert het midden van de 19e eeuw.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 21:49   #39
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
Voor België, voor de eenmaking van Belgisch en Nederlands Limburg en voor verregaande autonomie van Limburg !!!!
Aan de grens in Lanaken wonen en dan dit durven zeggen. Je komt zeker niet vaak in Nederlands Limburg, want aan de overkant van de Maas zitten ze echt niet te wachten op jouw België. Eenmaking van Limburg okee, maar dan wel meteen een eenmaking van Vlaanderen met Nederland.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 21:50   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Maar o wee als je durft wijzen op de verschillen die binnen Vlaanderen bestaan, want dat is hier blijkbaar taboe!
Als u eens eerlijk de reacties op uw berichten leest, zou u kunnen vaststellen dat niemand verschillen binnen Vlaanderen als een taboe uit de weg gaat. Ik heb volmondig beaamd dat er verschillen bestaan. Dat is helemaal geen probleem: die bestaan ook in Duitsland, Nederland, Oostenrijk (een Tiroler is wel wat verschillend van iemand uit Wenen, wees daar maar gerust van), enzovoort. In Vlaanderen is dat niet anders. Ik zie echt niet in waar u uw bewering vandaan haalt, tenzij het natuurlijk gaat om een denkbeeldige vijand uit te vinden.

Citaat:
Het staatkundige Vlaanderen zal en moét één zijn, ook al moet men daarvoor ontkennen dat er streektalen bestaan in Vlaanderen (officieel zijn dit "slechts dialekten").
Daar hebben we al uitgebreid over gediscussieerd en u hebt verder geen moeite genomen in te gaan op de laatste berichten over het onderscheid tussen de door gebruik vastgelegde termen van "taal" en "dialect". Taal is immers het door de maatschappij gecodificeerd, gestandardiseerd dialect dat een hogere sociale status heeft gekregen en dat als overkoepelend medium fungeert, terwijl "dialect" de plaatselijke taaluitingen zijn van diezelfde taalfamilie waartoe het gestandardiseerde "dialect" behoort.

Citaat:
Ze eisen voor zichzelf zelfbeschikkingsrecht op, maar weigeren dit zelfde zelfbeschikkingsrecht aan anderen binnen Vlaanderen.
Terloops wil ik er even op wijzen dat "ze" hier nogal vaag is. Bewust natuurlijk, anders zou u moeten onderkennen dat die "ze" staat voor heel veel Vlamingen ongeacht waar ze wonen en welk dialect ze spreken. Er is immers niet een bepaalde groep Vlamingen - ik weet niet waar - die zelfbeschikkingsrecht eisen en daarin alle andere Vlamingen in andere gebieden tegen hun wil meesleuren. De Vlaamse Beweging heeft trouwens heel sterke wortels in West-Vlaanderen (maar ja, dat wilt u natuurlijk niet weten).

Citaat:
Misschien moeten West-Vlaaamse en Limburgse autonomisten maar eens samenwerken om autonomie voor zichzelf en een erkenning van hun streektaal naar Fries model te krijgen?
Richt maar een clubje op; eens kijken hoeveel mensen u bijeen kunt scharrelen.

Fries is trouwens geen Nederlands dialect, maar een zelfstandige taal en bestond al lang voor er sprake was van een Oudnederlandse taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be