Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 juni 2008, 20:20   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Als ik me niet vergis, schieten er dan nog altijd 8 weken over (en voor die uitzondering daarop, kan er ... en uitzondering gemaakt worden).

Weet gij hoe het zit in Holland? Ik dacht dat alle Hollandse families met kindjes huiswaarts keren tegen de 15 augustus, omdat de scholen herbeginnen.

Toen ik in de lagere school zat, dan dienden de eerste schooldagen om "terug te leren schrijven", ttz, onze handjes waren niet meer zo gewoon om de pen langer dan 30 sekonden vast te houden ...

Je hebt ook bemerkt dat ik iets vermeld heb over de "studiedruk" ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 21:08   #22
Ramon djv
Lokaal Raadslid
 
Ramon djv's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2008
Locatie: Leuven
Berichten: 305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Mijn advocaat zegt...

Het recht op vrije meningsuiting ...

Juridische procedure...

Niemand verplicht u naar school A of B te gaan, als u dat doet houdt u zich aan de regels en afspraken die geloof me, uit bescherming voor types zoals u, meer en meer waterdicht en ondubbelzinnig geformuleerd worden.

Bent u het daarmee niet eens of volgt u ze niet: Ander en beter!
Ander en beter?

Dus als scholen mensen die hun kinderen willen laten voldoen aan de leerplicht regels en afspraken afdwingen die in strijd zijn met de mensenrechten, is dat te nemen of te laten?

Ik verwacht eerlijk gezegd van een door de overheid gecontroleerd en gesubsidieerd instituut meer dan van een pizzeria, waar je inderdaad wegblijft als de pizza niet deugt. Maar pizza eten is nu eenmaal niet verplicht; leren wel en dat gebeurt meestal in een school.
__________________
Focus op de steinerschool
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2008, 06:13   #23
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
het zou een pak gemakkelijker zijn, zowel voor de ouders als de leerkrachten om het schooljaar gewoon te laten eindigen op de laatste vrijdag van de maand juni.
Dat is dit schooljaar het geval. Maandag 30 juni is geen schooldag. Ook voorgaande schooljaren waarin 30 juni op een maandag viel, eindigden meestal op vrijdag 27 juni.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
...

Waarom het altijd zo moeilijk maken als het eenvoudig ook kan?
Het huidige systeem is toch niet moeilijk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Die laatste dagen zijn een pest voor zowel de leerkrachten (die hebben OOK neigingen om op verlof te vertrekken, liefst aan goedkopere prijzen mèt hun kinderen) als voor de ouders én voor de kinderen die zich die laatste les-loze dagen toch maar doodvervelen op school.
Door het schooljaar iets vroeger te laten stoppen, wordt het probleem van die "schoolmoeheid" van de laatste dagen enkel verlegd.
Zo'n pest zijn die laatste dagen trouwens niet.
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2008, 06:20   #24
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon djv Bekijk bericht
Ander en beter?

Dus als scholen mensen die hun kinderen willen laten voldoen aan de leerplicht regels en afspraken afdwingen die in strijd zijn met de mensenrechten, is dat te nemen of te laten?

Ik verwacht eerlijk gezegd van een door de overheid gecontroleerd en gesubsidieerd instituut meer dan van een pizzeria, waar je inderdaad wegblijft als de pizza niet deugt. Maar pizza eten is nu eenmaal niet verplicht; leren wel en dat gebeurt meestal in een school.
Geen enkele school kan regels en afspraken afdwingen die in strijd zijn met de mensenrechten. En als uw advocaat meent dat de onderwijswetgeving een moeras is, kunt u misschien overwegen een andere advocaat te nemen. Want zo onduidelijk is die wetgeving.
Bovendien is er, zoals u zelf aanhaalt, leerplicht en geen schoolplicht in ons land.
__________________
Spiritus vivificat

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 18 juni 2008 om 06:21.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2008, 07:52   #25
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Bij ons wordt iedereen gecontrolleerd op de belastingen, 5 jaar gaan ze terug. Enkelen moeten een paar duizend € terugbetalen. Toen ik moest komen begonnen ze met vorig jaar waaruit bleek dat ik nog geld van hen moest hebben. Plotseling gingen ze geen vijf jaar terug maar stopten ze na èèn jaar.
je kan zelf ook langer dan 1 jaar teruggaan dacht ik

dit voorjaar al twee keer een paar duizend bijbetaald, voor 06 zal t binnenkort van t zelfde zijn ...


ze houden echt niet van gemiddelde percentages onder de 20%
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2008, 07:55   #26
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
jij hebt er een probleem mee dat de kindjes grote vakantie hebben of zo? je lapt in één trek bijna twee weken bij het schooljaar bij!
en terecht ! de volledige juli en augustus is zelfs pedagogisch niet te verantwoorden, laat staan wat voor problemen het meebrengt voor ouders én voor kinderen ...

een week of zes is meer dan voldoende, en dan minstens om de 10 weken 1 week vakantie (had er nu in mei nog een week gezeten, dit laatste trimester met die vroege pasen was immers belachelijk en onhoudbaar lang)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2008, 07:56   #27
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ik me niet vergis, schieten er dan nog altijd 8 weken over (en voor die uitzondering daarop, kan er ... en uitzondering gemaakt worden).

Weet gij hoe het zit in Holland? Ik dacht dat alle Hollandse families met kindjes huiswaarts keren tegen de 15 augustus, omdat de scholen herbeginnen.

Toen ik in de lagere school zat, dan dienden de eerste schooldagen om "terug te leren schrijven", ttz, onze handjes waren niet meer zo gewoon om de pen langer dan 30 sekonden vast te houden ...

Je hebt ook bemerkt dat ik iets vermeld heb over de "studiedruk" ...
yep idd NL begint half augustus terug
hebben wel twee weekjes extra verlof tussendoor !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2008, 07:57   #28
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Dat is dit schooljaar het geval. Maandag 30 juni is geen schooldag. Ook voorgaande schooljaren waarin 30 juni op een maandag viel, eindigden meestal op vrijdag 27 juni.


Het huidige systeem is toch niet moeilijk?


Door het schooljaar iets vroeger te laten stoppen, wordt het probleem van die "schoolmoeheid" van de laatste dagen enkel verlegd.
Zo'n pest zijn die laatste dagen trouwens niet.
sorry Dave,

mijne kleine moet 30 juni nog gaan (een sj college in Antwerpen, maar niet 'die van 't stad' )
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2008, 08:04   #29
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

even on topic :

vindt niemand het een fout signaal om aan je kinderen te geven van zomaar van school weg te blijven om vakantie te gaan houden ?!

welke mentaliteit geef je zo'n kind mee ???

en dan maar klagen en zagen over attitudeproblemen bij jongeren
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 01:41   #30
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Hah, ik dacht dat. Als je wacht totdat de kinderen hun rapport hebben om op verlof te gaan moet je wel rijk zijn.

Ik kan dus alleen maar besluiten dat je een gangster bent.
Dan moeten leerkrachten ook rijk zijn, of wat? Zij kunnen immers niet brossen om goedkoop met verlof te gaan. Onderwijs ... een roeping.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 09:45   #31
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Dat is dit schooljaar het geval. Maandag 30 juni is geen schooldag. Ook voorgaande schooljaren waarin 30 juni op een maandag viel, eindigden meestal op vrijdag 27 juni.


Het huidige systeem is toch niet moeilijk?


Door het schooljaar iets vroeger te laten stoppen, wordt het probleem van die "schoolmoeheid" van de laatste dagen enkel verlegd.
Zo'n pest zijn die laatste dagen trouwens niet.
corrrectie tov wat ik eerder schreef , 30 juni is idd een verlofdag, school heeft t aangepast.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 10:21   #32
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dan moeten leerkrachten ook rijk zijn, of wat? Zij kunnen immers niet brossen om goedkoop met verlof te gaan. Onderwijs ... een roeping.
wat zeg jij nu?
Ik heb ooit een leraar gehad die openlijk zei dat het een week geen les wa omdat hij op vakantie was. Niet dat we dat erg vonden hoor
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 10:28   #33
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dan moeten leerkrachten ook rijk zijn, of wat? Zij kunnen immers niet brossen om goedkoop met verlof te gaan. Onderwijs ... een roeping.

o wat erg !?

ouders kunnen dat toch ook niet ?!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 10:31   #34
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
o wat erg !?

ouders kunnen dat toch ook niet ?!
ik denk dat hij bedoeld, dat leerkrachten normaal gezien niet conge kunnen nemen wanneer ze willen, zij hangen vast aan de schoolvakanties, mensen die in prive werken kunnen verlof nemen wanneer ze willen weliswaar
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 16:02   #35
pistoléke
Burgemeester
 
pistoléke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2003
Locatie: Antwerpen,Merksem
Berichten: 593
Standaard

het is zeer simpel het schooljaar begint 1 september, en eindigd 30 juni, mijn kinderen doen hun schooljaar volledig uit...als er ander ouders zijn met een andere mening dan moeten die dat maar weten...het is hun eigen verantwoordlijkheid...ik vind dat ze er maar moeten opletten op welke datum dat ze bijvoorbeeld en reis boeken...als ouder ben je verantwoordelijk voor je kinderen, en als het school is moeten deze naar 't school...
__________________
"Olé Pistolé"
pistoléke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 16:04   #36
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke Bekijk bericht
het is zeer simpel het schooljaar begint 1 september, en eindigd 30 juni, mijn kinderen doen hun schooljaar volledig uit...als er ander ouders zijn met een andere mening dan moeten die dat maar weten...het is hun eigen verantwoordlijkheid...ik vind dat ze er maar moeten opletten op welke datum dat ze bijvoorbeeld en reis boeken...als ouder ben je verantwoordelijk voor je kinderen, en als het school is moeten deze naar 't school...
Mijn ouder stuurde me naar school om te leren - niet omdat de wet het zegt en niet de laatste dag 'omdat het moet'. Dwangneuroot.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 16:43   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Mijn ouder stuurde me naar school om te leren - niet omdat de wet het zegt en niet de laatste dag 'omdat het moet'. Dwangneuroot.

Ik heb geleerd van mijn ouders, en ik heb doorgegeven aan mijn kinderen, dat afspraken nageleefd moeten worden. Ik vind dat behoren tot onze Vlaamse kultuur.
En wie zoiets dwangneurotisch noemt, die moet maar naar Afrika verhuizen. 't Leven is daar ook goed (als ge uw senten kunt meenemen), en ginder zou ik ook zo fantasierijk omgaan met de dingen.

(maar dat van dat afspraken naleven, geldt dan ook weer voor de scholen zelf: ze moeten van mij zich aan de afspraak houden dat er fatsoenlijke en nuttige edukatieve dingen moeten gebeuren tot en met de laatste minuut, al was het een sportdag .. bla bla ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 22:52   #38
Ramon djv
Lokaal Raadslid
 
Ramon djv's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2008
Locatie: Leuven
Berichten: 305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb geleerd van mijn ouders, en ik heb doorgegeven aan mijn kinderen, dat afspraken nageleefd moeten worden. Ik vind dat behoren tot onze Vlaamse kultuur.
En wie zoiets dwangneurotisch noemt, die moet maar naar Afrika verhuizen. 't Leven is daar ook goed (als ge uw senten kunt meenemen), en ginder zou ik ook zo fantasierijk omgaan met de dingen.

(maar dat van dat afspraken naleven, geldt dan ook weer voor de scholen zelf: ze moeten van mij zich aan de afspraak houden dat er fatsoenlijke en nuttige edukatieve dingen moeten gebeuren tot en met de laatste minuut, al was het een sportdag.. bla bla ...)
Het zou nog interessanter zijn om dit vooral in de periode tussen de eerste en de laatste schooldag te laten gebeuren.

Over afspraken gesproken: wanneer de ene partij de andere partij een blad met regels voorlegt dat moet worden getekend voor akkoord of anders mag je voor je kinderen een andere school zoeken, mag je dat een gewone afspraak noemen?

Is dat niet meer een opgelegde afspraak en dus niet ontstaan uit vrije wil?
__________________
Focus op de steinerschool
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 09:32   #39
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon djv Bekijk bericht
Over welk land en welke rechten van leerlingen heb jij het?

Toen ik een juridische procedure tegen een school inzette wist mijn advocaat me na enkele weken te vertellen dat de onderwijsregelgeving een moeras is. Vanaf dat een leerling de school binnengaat speelt hij een deel van zijn mensenrechten kwijt (oa het recht op meningsuiting mag niet bestraft worden)

En ja, leraren hebben een uitgebreid pakket aan taken. Het blijft een roeping, hé.
Inderdaad, proficiat! Dat hebben we vooral nodig, mensen die met een advocaat naar de school stappen om daar hun zin te krijgen voor wat dan ook!
Ik heb het dus niet over U persoonlijk, gezien ik U niet ken. Maar we mogen er zeker van zijn dat er daar gevallen tussen zitten die van het ganse schooljaar er gerust in zijn wat hun lieve kindjes uitspoken en welke resultaten ze behalen! Gebuisd na deliberatie bvb, oh! Daar moet een advocaat aan te pas komen om de school het vuur aan de schenen te leggen!
Het ganse jaar door krijgt een kind cijfers en opmerkingen in zijn agenda, en maandelijks een rapport met cijfers en/of commentaar, een examen met kerstmis enz zodat ouders héél vlug kunnen zien wanneer het de verkeerde kant opgaat. Een kind dat het ganse schooljaar zonder vermelde problemen doorbrengt, die gaat niet zomaar "gebuisd" zijn op het einde! Tot grote ergernis en verwondering van de ouders!
Dat er ergens eens iets verkeerd kan lopen, dat zal wel, maar niet in de mate waarin dat onderwerp tegenwoordig aan bod komt...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 09:48   #40
Ramon djv
Lokaal Raadslid
 
Ramon djv's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2008
Locatie: Leuven
Berichten: 305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Inderdaad, proficiat! Dat hebben we vooral nodig, mensen die met een advocaat naar de school stappen om daar hun zin te krijgen voor wat dan ook!
Ik heb het dus niet over U persoonlijk, gezien ik U niet ken
. Maar we mogen er zeker van zijn dat er daar gevallen tussen zitten die van het ganse schooljaar er gerust in zijn wat hun lieve kindjes uitspoken en welke resultaten ze behalen! Gebuisd na deliberatie bvb, oh! Daar moet een advocaat aan te pas komen om de school het vuur aan de schenen te leggen!
Het ganse jaar door krijgt een kind cijfers en opmerkingen in zijn agenda, en maandelijks een rapport met cijfers en/of commentaar, een examen met kerstmis enz zodat ouders héél vlug kunnen zien wanneer het de verkeerde kant opgaat. Een kind dat het ganse schooljaar zonder vermelde problemen doorbrengt, die gaat niet zomaar "gebuisd" zijn op het einde! Tot grote ergernis en verwondering van de ouders!
Dat er ergens eens iets verkeerd kan lopen, dat zal wel, maar niet in de mate waarin dat onderwerp tegenwoordig aan bod komt...
Goed dat je het niet over mij persoonlijk hebt, want ik stapte in naam van mijn kinderen naar een advocaat om fysieke en verbale geweldpleging, pedagogische en didactische verwaarlozing aan te laten klagen. Dat is iets anders dan slechte punten op het rapport krijgen.

Anderzijds is het misschien wel goed dat er af en toe iemand middels een advocaat de schoolleiding er op wijst dat er plichten en rechten zijn voor alle partijen. Ik zou leerlingen die puur wegens machtsbisbruik van leraren geen getuigschrift hebben gekregen niet de kost willen geven. (noot: ik was een van die leerlingen, die overigens op de Examencommissie dan weer vele lotgenoten tegenkwam)

Het is niet omdat er niet heel veel misloopt in het onderwijs dat het voor die jongeren waarvoor het dan wel misloopt minder erg is. Sommigen zien hun kansen om bijvoorbeeld verder te studeren in rook opgaan, terwijl ze er soms zelf niets aan konden doen.

Zonde toch?
__________________
Focus op de steinerschool
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be