Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 augustus 2008, 08:14   #21
bridgeton
Burger
 
bridgeton's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2007
Locatie: Ingelmunster
Berichten: 121
Stuur een bericht via MSN naar bridgeton Stuur een bericht via Skype™ naar bridgeton
Standaard

Op zich kan dit voorstel niet door de beugel.
Maar wanneer je een klein beetje nuanceert.

Geef de mensen een jaar en een half tijd om werk te zoeken, en voer pas dan die regel in. Wanneer je deftig werk zoekt, heb je vermoed ik in een jaar en een half wel werk. Wanneer je op je lui gat blijft zitten, zoals men zegt, en liever van ons systeem profiteert dan te gaan werken, kan dat dan voortaan niet meer.

Maar in plaats van deze mensen voor de staat te laten werken, steek je ze dan beter in het werk in knelpuntberoepen - desnoods mits bijscholing, en met een normaal loon. Maw: je verplicht ze te gaan werken, of ze verliezen hun uitkering.
__________________
http://www.stevenverschoot.tk
De democratie vecht steeds met een hand op de rug gebonden, doch haalt immer de overhand

Laatst gewijzigd door bridgeton : 20 augustus 2008 om 08:15.
bridgeton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 08:31   #22
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

't Is heel simpel: wie werkt moet een loon ontvangen. Punt.
De werkloosheidsuitkering dient als vervangingsinkomen voor wie (tijdelijk) geen werk heeft.
Maar wie werkt, moet een loon ontvangen dat substantieel hoger ligt dan de werkloosheidsuitkeringen, moet onder het arbeidsreglement vallen, dwz CAO's, mogelijkheid van opzeg, opzegtermijn, vertegenwoordiging door een vakbond, etc.

Ik zie in Daems zijn voorstel niks van dit alles. Zal de werkende werkloze (zoek de paradox) zijn werk kunnen opzeggen? Ik denk van niet. Zal er een vakbondsvertegenwoordiger aanwezig zijn? Vermoedelijk niet, maw Daemswil een nieuwe slavernij invoeren.

En, eens dit systeem ingevoerd zullen de bedrijven snel genoeg weten waar de klepel habgt: snel snel een paar werkende werklozen inhuren, die goedkoop tot gratis moeten werken, inplaats van arbeiders echt in dienst te nemen.
Daems wil een nieuwe onderklasse creëren, een nieuwe laag armen maken die genoodzaakt zijn om eender wat aan te nemen.

En nog iets: al het werk dat door een "werkloze" wordt gedaan is werk dat een werkende niet meer kan doen, maw, het zal een stijging van de werkloosheid creëren.

Laatst gewijzigd door driewerf : 20 augustus 2008 om 08:40.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 08:40   #23
Nefertete
Lokaal Raadslid
 
Nefertete's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 februari 2008
Berichten: 386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
't Is heel simpel: wie werkt moet een loon ontvangen. Punt.
De werkloosheidsuitkering dient als vervangingsinkomen voor wie (tijdelijk) geen werk heeft.
Maar wie werkt, moet een loon ontvangen dat substantieel hoger ligt dan de werkloosheidsuitkeringen, moet onder het arbeidsreglement vallen, dwz CAO's, mogelijkheid van opzeg, opzegtermijn, vertegenwoordiging door een vakbond, etc.

Ik zie in Daems zijn voorstel niks van dit alles. Zal de werkende werkloze (zoek de paradox) zijn werk kunnen opzeggen? Ik denk van niet. Zal er een vakbondsvertegenwoordiger aanwezig zijn? Vermoedelijk niet, maw Daemswil een nieuwe slavernij invoeren.

En, eens dit systeem ingevoerd zullen de bedrijven snel genoeg weten waar de klepel habgt: snel snel een paar werkende werklozen inhuren, die goedkoop tot gratis moeten werken, inplaats van arbeiders echt in dienst te nemen.
Daems wil een nieuwe onderklasse creëren, een nieuwe laag armen maken die genoodzaakt zijn om eender wat aan te nemen.
Juist, absoluut. WIE is het profitariaat ?
Nefertete is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 08:43   #24
Nefertete
Lokaal Raadslid
 
Nefertete's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 februari 2008
Berichten: 386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bridgeton Bekijk bericht
Op zich kan dit voorstel niet door de beugel.
Maar wanneer je een klein beetje nuanceert.

Geef de mensen een jaar en een half tijd om werk te zoeken, en voer pas dan die regel in. Wanneer je deftig werk zoekt, heb je vermoed ik in een jaar en een half wel werk. Wanneer je op je lui gat blijft zitten, zoals men zegt, en liever van ons systeem profiteert dan te gaan werken, kan dat dan voortaan niet meer.

Maar in plaats van deze mensen voor de staat te laten werken, steek je ze dan beter in het werk in knelpuntberoepen - desnoods mits bijscholing, en met een normaal loon. Maw: je verplicht ze te gaan werken, of ze verliezen hun uitkering.
Voor een 15jarige kan dit antwoord tellen. Chapeau. Welgemeend.
Nefertete is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 08:59   #25
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Ik wil gerust gratis en voor niets Rik Daems' zijn riante woonst wat gaan bewerken... in ruil voor een fles wijn.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 09:19   #26
Nefertete
Lokaal Raadslid
 
Nefertete's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 februari 2008
Berichten: 386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik wil gerust gratis en voor niets Rik Daems' zijn riante woonst wat gaan bewerken... in ruil voor een fles wijn.
Ik wil je er gerust wat "dienstencheques" voor betalen. Zeg maar hoeveel.
Nefertete is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 11:09   #27
kamiel spieces
Minister
 
kamiel spieces's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2008
Locatie: Chakamaka
Berichten: 3.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik wil gerust gratis en voor niets Rik Daems' zijn riante woonst wat gaan bewerken... in ruil voor een fles wijn.
Dan vermoed ik dat je nog niet van zijn wijn geproefd hebt!

Die wijn is te slecht om in een olifant zijn oren te kappen.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 11:18   #28
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Alle sociale zekerheid door "liefdadigheid" vervangen - bij een tekort daaraan zullen de noodlijdenden wel gaan stelen of zo zeker - om dat tegen te gaan moet je de verspreiding van efficiënte vuurwapens aanmoedigen. Krijg je ten minste een duidelijke "klassenstrijd".

Vervolgens breng je een duur middeltje op de markt waardoor rijke mensen blauwe stronten zullen schijten, kunnen ze nog vertellen dat ze tot een andere en betere soort behoren, die het recht (goddelijk recht ?) heeft zich te bewapenen en te weer te stellen tegen het gepeupel.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 12:04   #29
Nefertete
Lokaal Raadslid
 
Nefertete's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 februari 2008
Berichten: 386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Alle sociale zekerheid door "liefdadigheid" vervangen - bij een tekort daaraan zullen de noodlijdenden wel gaan stelen of zo zeker - om dat tegen te gaan moet je de verspreiding van efficiënte vuurwapens aanmoedigen. Krijg je ten minste een duidelijke "klassenstrijd".

Vervolgens breng je een duur middeltje op de markt waardoor rijke mensen blauwe stronten zullen schijten, kunnen ze nog vertellen dat ze tot een andere en betere soort behoren, die het recht (goddelijk recht ?) heeft zich te bewapenen en te weer te stellen tegen het gepeupel.
Nefertete is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 12:12   #30
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

bij langdurige werkloosheid is er natuurlijk het probleem dat men totaal niet meer aan de standaard tredmolen gewoon geraakt.

Daems' voorstel zou men vb. kunnen uitvoeren na een minimum-periode werkloosheid, en dan natuurlijk geen vier dagen per week, maar vb. twee dagen. Dit lijkt me wel een mogelijkheid.
anderzijds vind ik die PWA toestanden dan een betere oplossing vermits de werklozen voor dat uitgevoerde werk wel extra betaald worden.

De dienstencheques is een heel ander systeem, waarbij de staat netjes bijlegt tot een modaal maar best te pruimen inkomen! Het is natuurlijk niet zo dat de poetsvrouwen met dienstencheques slechts 7 euro/uur verdienen.

Een ander systeem, wat ik dan wel weer positief beschouw is het verplicht te werkstellen van BAJESKLANTEN! Als werklozen kunnen verplicht worden om gratis te werken voor hun uitkering, dan lijkt het me normaal dat gevangenisklanten zéker werken voor hun kost en inwoon.
Geert Wilders heeft zoiets voorgesteld, met als stok achter de deur bij weigering een strenger gevangenisregime.

Maar die straatboefjes, de draaideurcriminelen etc. gedurende hun gevangenisstraf aan elkaar geketend netjes de straten laten opkuisen, plantsoenen onderhouden, en nog zo van die openbare diensten uitvoeren, lijkt me een goed idee!
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 12:34   #31
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertjan22 Bekijk bericht
Enkele dagen geleden in de krant:

"Rik Daems blijft bij zijn voorstel om werklozen verplicht gratis te doen werken voor de overheid, 4 dagen per week,dus zonder loon! De werkloze behoudt in ruil het recht op zijn uitkering"...

Wat vinden jullie hiervan? Stel je krijgt een minimumuitkering van 250 euro/maand, zou je dan 4 dagen per week gratis voltijds gaan werken?

Voor mensen die een uitkering krijgen van 1000 euro/maand vind ik dit OK maar voor mensen die 250 euro/maand krijgen en dan 4 dagen verplichten gratis te werken,lijkt me sterk op de herinvoer van de slavernij! Sterker nog: Rik Daems wil dat de armen gratis gaan werken voor de rijken!

Uw mening? ...
Schrik dat je intussen niet meer in het zwart kan gaan werken, gertjan?
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 13:16   #32
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

Het is een voorstel, het zou mij verwonderen dat het integraal zou worden overgenomen om tot een KB te komen. Maar een genuanceerde versie zou niet fout zijn.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 14:06   #33
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

in de categorie "eventjes tonen hoe wereldvreemd ik ben" kan dit voorstel best hoog scoren.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 14:54   #34
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Dan vermoed ik dat je nog niet van zijn wijn geproefd hebt!

Die wijn is te slecht om in een olifant zijn oren te kappen.
Nee die heb ik nog niet geproefd. Zo slecht? Dan doe ik het... gratis.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 15:57   #35
kamiel spieces
Minister
 
kamiel spieces's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2008
Locatie: Chakamaka
Berichten: 3.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Nee die heb ik nog niet geproefd. Zo slecht? Dan doe ik het... gratis.
Doe het dan voor zijn mooi madam hé als hij werken is!

kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 16:01   #36
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Dit zal de problemen alleen maar vergroten, vermits je het reservoir aan goedkope arbeidskrachten nog vergroot in plaats van verkleint. Daems heeft dan ook het intellect van een walnoot.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 16:02   #37
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
't Is heel simpel: wie werkt moet een loon ontvangen. Punt.
De werkloosheidsuitkering dient als vervangingsinkomen voor wie (tijdelijk) geen werk heeft.
Maar wie werkt, moet een loon ontvangen dat substantieel hoger ligt dan de werkloosheidsuitkeringen, moet onder het arbeidsreglement vallen, dwz CAO's, mogelijkheid van opzeg, opzegtermijn, vertegenwoordiging door een vakbond, etc.

Ik zie in Daems zijn voorstel niks van dit alles. Zal de werkende werkloze (zoek de paradox) zijn werk kunnen opzeggen? Ik denk van niet. Zal er een vakbondsvertegenwoordiger aanwezig zijn? Vermoedelijk niet, maw Daemswil een nieuwe slavernij invoeren.

En, eens dit systeem ingevoerd zullen de bedrijven snel genoeg weten waar de klepel habgt: snel snel een paar werkende werklozen inhuren, die goedkoop tot gratis moeten werken, inplaats van arbeiders echt in dienst te nemen.
Daems wil een nieuwe onderklasse creëren, een nieuwe laag armen maken die genoodzaakt zijn om eender wat aan te nemen.

En nog iets: al het werk dat door een "werkloze" wordt gedaan is werk dat een werkende niet meer kan doen, maw, het zal een stijging van de werkloosheid creëren.
Dank je voor deze goed onderbouwde analyse.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 17:15   #38
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Dit voorstel komt van Groen Links in Nederland, trouwens. 't is maar dat je weet waar de klepel hangt.

't is overigens een dom voorstel. Heeft het LVSV vorig jaar al laten weten dat het achterlijk was.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 17:18   #39
garfield
Europees Commissaris
 
garfield's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Locatie: Utopia of/en Hellhole
Berichten: 6.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dag 5?
één dag is zeker niet voldoende om op een degelijke manier naar werk te zoeken.
Aan de wijsneuzen die hier de weekenddagen aanduiden, vindt me eens een personeelsdienst, interimkantoor of dergelijke die open zijn.
__________________
Let's make sure that history never forgets... the name... Enterprise
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 19:07   #40
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Doe het dan voor zijn mooi madam hé als hij werken is!

Hij zal mogen kiezen: staan kijken heel de tijd, of me laten doen en de verrassing voor erna laten. Het resultaat zal toch hetzelfde zijn.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be