Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 september 2021, 08:34   #21
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Naast de tramsporen is de de tram zelf gevaarlijk. Het ding kan gewoon niet remmen en hoort niet thuis in een stedelijke omgeving waar de tram de weg moet delen met andere weggebruikers zoals auto's, motorfietsen, bromfietsen, fietsen of voetgangers.

De oplossing voor Gent is dus simpel: gooi die sporen tezamen met die tram eruit.
Maar welk alternatief stel je dan voor. Het jaren '70-idee van een metro in Gent is er gelukkig niet gekomen, en dat plan van die aquarail was al helemaal van de pot gerukt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VRT

(...)In de jaren 1980 lag opnieuw een plan voor een opmerkelijke tramverbinding op tafel. Deze keer betrof het een heuse aquarail waarbij een tramstel op een spoor in het water passagiers zou vervoeren. Welk traject de aquarail precies zou volgen, is niet bekend. Op onderstaande simulatie uit 1987 is wel te zien dat die al zeker op het water langs de Isabellakaai zou zoeven.

Het hoeft geen betoog dat ook dit plan nooit is gerealiseerd. Op dat moment was in Gent al een beweging op gang gekomen om het binnenwater te herwaarderen. Het opofferen aan een futuristische vorm van openbaar vervoer, was voor velen dan ook een brug te ver. In die zin was de aquarail een laatste stuiptrekking van een visie die enkele decennia eerder hoogtij had gevierd.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 11 september 2021 om 08:34.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2021, 11:40   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Waarom heeft men destijds de trolleybussen eerst weer ingevoerd in Gent, en daarna toch weer afgevoerd?

Een trolleybus met hybride motor lijkt me veel voordelen te hebben.

En er mag ook wel een draad komen over de kusttram.
Mogelijks de dodelijkste tramlijn ter wereld.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2021, 13:02   #23
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom heeft men destijds de trolleybussen eerst weer ingevoerd in Gent, en daarna toch weer afgevoerd?

Een trolleybus met hybride motor lijkt me veel voordelen te hebben.

En er mag ook wel een draad komen over de kusttram.
Mogelijks de dodelijkste tramlijn ter wereld.
De trolleybussen waren zogezegd versleten en zijn vervangen door gewone bussen.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2021, 14:22   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Een trolleybus met hybride motor lijkt me veel voordelen te hebben.
Motor?

En welke zouden dat kunnen zijn? En de nadelen ken je ook?

Of bedoel je hybride electrisch (batterij en/of ultracaps en/of bovenleiding)

Of klassieke hybride?: fossiel-electrisch en/of bovenleiding genre deze hybride trolley?

Laatst gewijzigd door Micele : 11 september 2021 om 14:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2021, 16:01   #25
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 44.468
Standaard

Dat fietsers wegblijven uit eventueel gevaarlijke zones.

Dat is al jaren geweten dat tramsporen gevaarlijk zijn voor fiets/motorrijders.

Dringend werk maken van bepaalde zaken terug te draaien voor fietsers: niet meer door he rood op bepaalde plaatsen, niet van alle kanten de straten in- of uit mogen rijden, terug fietsplaat, fiets in orde zoals het voorgeschreven staat wat de meeste fietsen NIET zijn op huidig ogenblik.



Een kindje alleen met de fiets naar school sturen is levensgevaarlijk daar de meeste steden daar niet op gemaakt zijn in de zin van 'deftige' fietspaden, bereikbaarheid ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 11 september 2021 om 16:03.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2021, 17:29   #26
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Maar welk alternatief stel je dan voor.
Gewone bussen, trolleybussen (rijden vandaag nog rond in vb Milaan), een soort tramachtige gelede bussen zoals deze van VanHool: https://www.vanhool.be/nl/openbaar-v...brt/electric-1 (die rijden rond in vb Amiens).
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2021, 17:36   #27
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
(...)
En er mag ook wel een draad komen over de kusttram.
Mogelijks de dodelijkste tramlijn ter wereld.
Ik weet niet of het de dodelijkste is ter wereld, maar in ons land is die lijn inderdaad heel gevaarlijk.
Ik heb de cijfers de laatste jaren niet meer zo gevolgd maar op basis van de cijfers uit 2005 kon worden afgeleid dat de Kusttram per verreden kilometer toen iets van een 170 keer zo dodelijk was als een gemiddelde auto.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 10:13   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Motor?

En welke zouden dat kunnen zijn? En de nadelen ken je ook?

Of bedoel je hybride electrisch (batterij en/of ultracaps en/of bovenleiding)

Of klassieke hybride?: fossiel-electrisch en/of bovenleiding genre deze hybride trolley?
Je moet niet zo humoristisch proberen te zijn omdat ik het te kort formuleerde.

Ik bedoel simpel dat de trolleybus bij werken, omleiding, onvoorziene omstandigheid, ook een straatje of meer om kan rijden zonder elektrische leiding boven het dak.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 10:34   #29
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Naast de tramsporen is de de tram zelf gevaarlijk. Het ding kan gewoon niet remmen en hoort niet thuis in een stedelijke omgeving waar de tram de weg moet delen met andere weggebruikers zoals auto's, motorfietsen, bromfietsen, fietsen of voetgangers.

De oplossing voor Gent is dus simpel: gooi die sporen tezamen met die tram eruit.
Enkel tram waar die in een eigen bedding kan rijden, dat zou al veel oplossen.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 17:37   #30
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Enkel tram waar die in een eigen bedding kan rijden, dat zou al veel oplossen.
Zou iets oplossen maar bijvoorbeeld de kusttram rijdt grotendeels in eigen bedding en ook daar vallen er elk jaar doden.

Daarnaast, in een stad als Gent de tram enkel in eigen bedding is ongeveer hetzelfde als geen tram.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 18:04   #31
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
(...)
Ik bedoel simpel dat de trolleybus bij werken, omleiding, onvoorziene omstandigheid, ook een straatje of meer om kan rijden zonder elektrische leiding boven het dak.
Dat is dan een trolley met een batterij aan boord.

Het is me ook niet direct duidelijk waarom er geen trolleybussen meer zijn en wel nog trams.

2 jaar geleden Sint-Petersburg bezocht.
Daar rijdt alles rond: klassieke bussen, trolleybussen, trams en de metro.

Die metro is wel de moeite. 5 lijnen of zo die elk op hun niveau onder elkaar lopen. De diepste op iets van 80m onder zeeniveau.
Sint-Petersburg ligt in wat vroeger een moeras geweest is. De rivier de Neva loopt door de stad en dat is echt een stevige rivier.

Natuurlijk zijn we naar die onderste route gegaan. Duizelingwekkend diepe roltrappen.
Maar ik vroeg me daar wel af wat er zou gebeuren als de stad zou overstromen, en dat kan daar best wel eens gebeuren.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 18:04   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.445
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Zou iets oplossen maar bijvoorbeeld de kusttram rijdt grotendeels in eigen bedding en ook daar vallen er elk jaar doden.
"Grotendeels" betekend wel dat elke stuk kiesvee dat naar het strand wil die moet bedding moet oversteken. En kwa oversteekplaatsen die voertuigen, van monowheels tot 18 wielige vrachtwagens, toelaten, da's ook een "grotendeels".

Citaat:
Daarnaast, in een stad als Gent de tram enkel in eigen bedding is ongeveer hetzelfde als geen tram.
Correct.
Tram is een doekje voor het bloeden. Maar veel goedkopere propaganda voor openbaar vervoer in de stad dan een metro, die echt wel een eigen bedding heeft, waar het zeer moeilijk is om ongewenst roadkill van te worden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 18:08   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.445
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat is dan een trolley met een batterij aan boord.

Het is me ook niet direct duidelijk waarom er geen trolleybussen meer zijn en wel nog trams.

2 jaar geleden Sint-Petersburg bezocht.
Daar rijdt alles rond: klassieke bussen, trolleybussen, trams en de metro.

Die metro is wel de moeite. 5 lijnen of zo die elk op hun niveau onder elkaar lopen. De diepste op iets van 80m onder zeeniveau.
Sint-Petersburg ligt in wat vroeger een moeras geweest is. De rivier de Neva loopt door de stad en dat is echt een stevige rivier.

Natuurlijk zijn we naar die onderste route gegaan. Duizelingwekkend diepe roltrappen.
Maar ik vroeg me daar wel af wat er zou gebeuren als de stad zou overstromen, en dat kan daar best wel eens gebeuren.
Die duizelingwekkend diepe roltrappen heb je ook in Moskou en Stockholm. (persoonlijke ervaring), en ja, als er een natuurramp plaatsvind, dan zijn die diepe plaatsen een probleem.
Moskou heeft haar Moskva en Stockholm is een hoopje eilanden...

Ten andere, de Thames en de Seine hebben hun onderkruipers nietwaar. (oeps , ook persoonlijke ervaring)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 12 september 2021 om 18:09.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 18:25   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Ik dacht dat de norm voor een stad(sagglomeratie) om een metro rendabel te kunnen bouwen en onderhouden, een bewonersaantal van 1 mio inwoners is.

Ik zou er niet van verschieten dat dat aantal inmiddels wel hoger is.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 18:28   #35
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat fietsers wegblijven uit eventueel gevaarlijke zones.

Dat is al jaren geweten dat tramsporen gevaarlijk zijn voor fiets/motorrijders.
(...)
Als fietsers in Gent moeten wegblijven uit eventueel gevaarlijke zones dan kunnen ze al evengoed gewoon thuis blijven.

Inderdaad. Trams en tramsporen zijn bekend als gevaarlijk, nooit anders geweten.

Deze zomer met de scooter (een grote wielen Beverly) dwars door Brussel gereden en daar voor het eerst met de scooter kennis gemaakt met tramsporen waarvan vele voor alle duidelijkheid onmogelijk onder 90° te kruisen waren.
Het was droog en de Beverly met zijn groot 16" voorwiel gaf geen kik. Ging tot mijn grote opluchting volledig probleemloos. Nat is het misschien een andere zaak.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 18:29   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je moet niet zo humoristisch proberen te zijn omdat ik het te kort formuleerde.

Ik bedoel simpel dat de trolleybus bij werken, omleiding, onvoorziene omstandigheid, ook een straatje of meer om kan rijden zonder elektrische leiding boven het dak.
Een gewone electrische bus heeft nochtans helemaal geen bovenleiding nodig en sowieso geen sporen.

Dat zal wel te eenvoudig zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 september 2021 om 18:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 18:38   #37
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
"Grotendeels" betekend wel dat elke stuk kiesvee dat naar het strand wil die moet bedding moet oversteken. En kwa oversteekplaatsen die voertuigen, van monowheels tot 18 wielige vrachtwagens, toelaten, da's ook een "grotendeels".
(...)
Dat klopt maar ondanks dat is die kusttram nog altijd stukken gevaarlijker dan zo een 18-wielig vrachtwagenmonster.
De reden is simpel: een tram heeft eigenlijk gewoon geen remmen. Ik heb het uitgerekend: bij zijn maximumsnelheid van 75 km/hr heeft een tram dezelfde remafstand nodig als een auto bij 175km/hr.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 19:32   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.445
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat klopt maar ondanks dat is die kusttram nog altijd stukken gevaarlijker dan zo een 18-wielig vrachtwagenmonster.

De reden is simpel: een tram heeft eigenlijk gewoon geen remmen. Ik heb het uitgerekend: bij zijn maximumsnelheid van 75 km/hr heeft een tram dezelfde remafstand nodig als een auto bij 175km/hr.
Awel, leg dat uit aan het kiesvee dat het niet begrepen heeft.
Het is niet dat zo'n tram onzichtbaar is, zoals sommigen hier op't forum beweren van fietsers.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 19:56   #39
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een gewone electrische bus heeft nochtans helemaal geen bovenleiding nodig en sowieso geen sporen.

Dat zal wel te eenvoudig zijn.
Elektrische bussen in een stad zijn inderdaad een reële optie. Veel autonomie hebben ze niet maar veel kilometers maken ze niet en ze hebben gemakkelijk toegang tot laadinfrastructuur.
Ik ben redelijk gecharmeerd door die tramachtige geleedbussen van vb VanHool voor stedelijk openbaar vervoer (er zullen wel meer fabrikanten gelijkaardige toestellen aanbieden) https://www.vanhool.be/nl/openbaar-v.../exquicity-brt
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2021, 20:03   #40
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Awel, leg dat uit aan het kiesvee dat het niet begrepen heeft.
Het is niet dat zo'n tram onzichtbaar is, zoals sommigen hier op't forum beweren van fietsers.
Een tram is niet onzichtbaar voor het andere verkeer.
Het probleem is dat een tram niet reageert zoals mensen dat gewend zijn. Ziet eruit alsof het een soort bus of vrachtwagen is maar het grote verschil is dat een tram nauwelijks kan remmen. En dat is bij de meeste mensen niet bekend.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be