Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe moet het verder met het Koningshuis?
Mag gewoon verder bestaan zoals vandaag 5 7,58%
Mag blijven bestaan maar dan puur ceremonieel 10 15,15%
Moet stapsgewijs worden afgeschaft 11 16,67%
Moet meteen worden afgeschaft 37 56,06%
Andere mening 2 3,03%
Geen mening 1 1,52%
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 februari 2006, 12:11   #21
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

we schenken ze weg aan yougoslavie ofzo oi,oei da bestaat al nietmeer
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 12:12   #22
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lib Bekijk bericht
Mijnheer Broers ,graag wou ik nog reageren op één van U tussenkomsten. Waar u komt te vermelden dat het manifest WARANDE mede door de uitkomst van de stemmenkampioen een grondige argumentatie had om de spliting van Belgie te verantwoorden.
Met alle respect voor U mening ,moet ik het tegendeel bewijzen met volgende recente peilingen.
Ook omdat ik reeds jaren in de politiek meedraai heb ik wel wat reserve wat peilingen betreft,herinner U zwart / wit ,wat een neutraal peilingsprogramma diende te zijn op televisie,was in werkelijkheid een bastion van het vb waar de verantwoordelijke journalist later deel van zou uitmaken,maar bon .
De peiling waar ik naar wil verwijzen is door DESTICATED RESEARCH onder leiding van Marc Demoulin en William Sterckmans in opdracht van Le Soir
nr 3773 uitgevoerd.
Beide heren zijn volledig te betrouwen wat hun politieke of sociale benadering betreft.
daaruit zou blijken dat in tegenstelling met wat Warande verklaarde
de vlaamse ondervraagde personen ruim met 76 % in Belgie blijven geloven en slechts 1 % hiervan denkt dat het binnen 10 jaar afgelopen zou zijn.
Op de vraag"Les wallons bénéficient injustement des richesses de la flandre was het antwoord van diezelfde mensen 17 % die dacht dat het zo wel zou zijn,23 % was die mening niet toegedaan.
20 % van de ondervraagde personen vroeg hierbij de Vlaamse politieker de
relaties met Wallonie te optimaliseren.
Op de vraag "souhaitez-vous que la Belgique contunue �* exister"antwoorde maar liefst 93 % ja dat willen wij.
Met een volksraadpleging zouden menige eeuwige zwartkijkers nog raar opkijken me dunkt.
1. Ik weet niet van welk jaar deze peiling dateert. Ze kan misschien zelfs redelijk over-date zijn. In elk geval lijkt me de peiling van de Stemmenkampioen de meest recente én wellicht met de meeste deelnemers.

2. En een peiling met franse vragen aan Vlamingen lijkt mij niet een ideaal uitgangspunt voor de correctheid van de peiling die je aanhaalt.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 12:12   #23
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
Heel even dacht ik dat u er voor pleitte dat de koning terug meer macht zou moeten krijgen, maar dat zal ik wel verkeerd begrepen hebben; dat zou al te dwaas zijn...

Het koningsschap is inderdaad al in grote mate een protocollaire functie, maar toch nog niet helemaal (benoemen van een (in)formateur, bekrachtigen van wetten) en dat zou het wel moeten worden.
Moeten, moeten. Er moet hier niets en zeker niet omdat een kleine groep flaminganten hier een strijdpunt van willen maken. Meer nog: juist daarom al niet want het regionalisme heeft België en de Belgische economie al zoveel geld gekost dat het een nationale schande is !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 12:15   #24
Manuel*
Staatssecretaris
 
Manuel*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2004
Berichten: 2.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Die bedragen zijn helemaal niet waanzinnig. Het is minder dan wat de politieke partijen toegespeeld krijgen bovenop het geld van hun mandatarissen. En we weten reeds zeer goed hoe ze er een potje van aan het maken zijn en de belangen van de Belgen verwaarlozen.

De koning is de enige die nog denkt aan de belangen van onze landgenoten.
Ik denk eerlijk gezegd dat de belangen van zijn "landgenoten" rechtstreeks gelieerd zijn aan zijn eigen belangen en dat zijn "bezorgdheid" daar uit voortvloeit... De koning en de kroonprins mogen wat mij betreft een royale dotatie krijgen om hun koninklijke functies naar behoren waar te nemen, maar het is toch al te absurd dat neven, nichten en suikertantes jaarlijks een hallucinant bedrag opsouperen aan auto's, hoeden, schoenen en handtassen... Laten we een klein beetje realistisch blijven...
__________________

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 12:18   #25
Neko
Burger
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Berichten: 101
Stuur een bericht via MSN naar Neko
Standaard

Citaat:
vlaamse ondervraagde personen
Enkele vraagjes:
  • Hoe groot was de onderzoekspopulatie?
  • Was de populatie representatief voor alle lagen van de bevolking?
  • Was de populatie vertegenwoordigd door inwoners van alle provincies in Vlaanderen?
  • Hoe gebeurde de selectie voor het onderzoek?
  • Waren inwoners van Brussel betrokken in het onderzoek?
Toch een aantal zaken die nuttig zijn voor de interpretatie van statistische gegevens.
Neko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 12:19   #26
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Moeten, moeten. Er moet hier niets en zeker niet omdat een kleine groep flaminganten hier een strijdpunt van willen maken.
Dan moet België zeker niet unitair worden omdat een kleine groep belgicisten (0,1% van de stemmen) dit wil.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 12:19   #27
Manuel*
Staatssecretaris
 
Manuel*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2004
Berichten: 2.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Moeten, moeten. Er moet hier niets en zeker niet omdat een kleine groep flaminganten hier een strijdpunt van willen maken. Meer nog: juist daarom al niet want het regionalisme heeft België en de Belgische economie al zoveel geld gekost dat het een nationale schande is !
Werkelijk? Ik zou juist denken dat een voortgezette federalisering aangewezen was, zeker op economisch vlak... Soit, mijn bedenkingen over het koningshuis staan eigenlijk los van communautaire kwesties en gelden eigenlijk evengoed voor andere koningshuizen. Een koning hoort in onze moderne samenleving geen politieke macht meer te hebben.
__________________

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 12:20   #28
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
Ik denk eerlijk gezegd dat de belangen van zijn "landgenoten" rechtstreeks gelieerd zijn aan zijn eigen belangen en dat zijn "bezorgdheid" daar uit voortvloeit... De koning en de kroonprins mogen wat mij betreft een royale dotatie krijgen om hun koninklijke functies naar behoren waar te nemen, maar het is toch al te absurd dat neven, nichten en suikertantes jaarlijks een hallucinant bedrag opsouperen aan auto's, hoeden, schoenen en handtassen... Laten we een klein beetje realistisch blijven...
Dat is iets anders. Daarover kan gesproken worden. Maar dat is dan ook alles, wat de B.U.B. betreft. We kunnen de dotaties beperken tot de koning, de koningin, de ex-koningen en ex-koninginnen en de troonopvolgers alleen.

We koppelen dit wel aan afschaffing van alle partijfinanciering of tenminste een serieuse inperking ervan.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 2 februari 2006 om 12:22.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 12:21   #29
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

NEVLWALUX klinkt als wc papier ...

voor de minder snugeren het is een vertaling van de benelux naar de "gewenste situatie" van de seperatisten.

Laatst gewijzigd door pinbag : 2 februari 2006 om 12:22.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 12:30   #30
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dan moet België zeker niet unitair worden omdat een kleine groep belgicisten (0,1% van de stemmen) dit wil.
Dat zullen we wel zien bij een referendum en wanneer de Belgisch-gezinden in de media mogen komen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 12:33   #31
Menapius
Schepen
 
Menapius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2005
Locatie: Menapia
Berichten: 459
Standaard

Het koningshuis is een niet-democratische instelling. De koning wordt niet verkozen door het volk, maar wel betaald door het volk, dat kan toch niet?
Daarenboven hoort een koning neutraal te zijn. Onze koningen zijn "der Belgen", maar bijlange niet "voor alle Belgen". De politieke/ideologische voorkeur van het koningshuis en voorkeur qua gemeenschap wordt door de huidige leden van de koninklijke famile steeds meer publiekelijk geprofileerd en ook dat kan niet.
Afschaffen en een republiek installeren!
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 12:34   #32
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Rechters en bedrijfsleiders worden ook niet verkozen en hebben veel meer macht...
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 12:36   #33
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Dat is iets anders. Daarover kan gesproken worden. Maar dat is dan ook alles, wat de B.U.B. betreft. We kunnen de dotaties beperken tot de koning, de koningin, de ex-koningen en ex-koninginnen en de troonopvolgers alleen.

We koppelen dit wel aan afschaffing van alle partijfinanciering of tenminste een serieuse inperking ervan.
Waarom? Het ene heeft toch niets met het andere te maken?
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 12:37   #34
Manuel*
Staatssecretaris
 
Manuel*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2004
Berichten: 2.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Dat is iets anders. Daarover kan gesproken worden. Maar dat is dan ook alles, wat de B.U.B. betreft. We kunnen de dotaties beperken tot de koning, de koningin, de ex-koningen en ex-koninginnen en de troonopvolgers alleen.
Waarom ex-koning(innen)? Die hun rol is toch uitgespeeld? Ze mogen wat mij betreft gerust een pensioentje krijgen hoor, daar niet van, maar dan wel in aanvaardbare proporties graag...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
We koppelen dit wel aan afschaffing van alle partijfinanciering of tenminste een serieuse inperking ervan.
Ik zie het verband niet, eerlijk gezegd... Ik meende trouwens begrepen te hebben dat die partijfinanciering er gekomen was om te vermijden dat partijen op allerlei onfrisse manieren aan hun centen komen...
__________________

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 12:38   #35
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Rechters en bedrijfsleiders worden ook niet verkozen en hebben veel meer macht...

Bedrijfsleiders worden niet met belastingsgeld betaald en rechters zijn een onderdeel van het rechtssysteem dat onontbeerlijk is in een rechtsstaat. Ik zie eigenlijk niet meteen de link met het koningshuis.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 13:00   #36
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lib Bekijk bericht
Mijnheer Broers ,graag wou ik nog reageren op één van U tussenkomsten. Waar u komt te vermelden dat het manifest WARANDE mede door de uitkomst van de stemmenkampioen een grondige argumentatie had om de spliting van Belgie te verantwoorden.
Met alle respect voor U mening ,moet ik het tegendeel bewijzen met volgende recente peilingen.
Ook omdat ik reeds jaren in de politiek meedraai heb ik wel wat reserve wat peilingen betreft,herinner U zwart / wit ,wat een neutraal peilingsprogramma diende te zijn op televisie,was in werkelijkheid een bastion van het vb waar de verantwoordelijke journalist later deel van zou uitmaken,maar bon .
De peiling waar ik naar wil verwijzen is door DESTICATED RESEARCH onder leiding van Marc Demoulin en William Sterckmans in opdracht van Le Soir
nr 3773 uitgevoerd.
Beide heren zijn volledig te betrouwen wat hun politieke of sociale benadering betreft.
daaruit zou blijken dat in tegenstelling met wat Warande verklaarde
de vlaamse ondervraagde personen ruim met 76 % in Belgie blijven geloven en slechts 1 % hiervan denkt dat het binnen 10 jaar afgelopen zou zijn.
Op de vraag"Les wallons bénéficient injustement des richesses de la flandre was het antwoord van diezelfde mensen 17 % die dacht dat het zo wel zou zijn,23 % was die mening niet toegedaan.
20 % van de ondervraagde personen vroeg hierbij de Vlaamse politieker de
relaties met Wallonie te optimaliseren.
Op de vraag "souhaitez-vous que la Belgique contunue �* exister"antwoorde maar liefst 93 % ja dat willen wij.
Met een volksraadpleging zouden menige eeuwige zwartkijkers nog raar opkijken me dunkt.
Geachte,
vooraf wou ik je gelukwensen met je manier van discussie voeren, zonder schelden of verdachtmakngen zoals dit hier maar al te vaak gebeurt.
Ik draai ook al zeer lang mee in de politiek. Je hebt vragen bij peilingen, toch wil je mij met andere peilingen overtuigen !?
Zwart/Wit was destijds geen VB-bastion. Wellicht even 'neutraal' als Dedicated Research. Ik verwees ook niet naar peilingen van Zwart/Wit
Ik verwees wel naar een peiling bij DS online na het Manifest met > 1000 deelnemers waar 80% pro splitsing was. En naar de peiling van de Stemmenkampioen met > 10.000 deelnemers waar 51% pro was, 30% tegen, met de rest geen mening.
Natuurlijk vertonen de peilingen on line geen juist doorsnede van de bevolking. Ik neem aan dat dit publiek jonger is en meer ontwikkeld.
Mag ik er op wijzen dat ik geen eeuwige zwartkijker ben, wel een eeuwige optimist. Zeker na het zien van die cijfers.
Met genoegen, en tot een volgende keer!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 13:03   #37
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Waarom? Het ene heeft toch niets met het andere te maken?
Het gaat allebei over subsidiëring. Bovendien koppelen jullie ook altijd alles aan vanalles, bijv. meer geld voor het Waals gewest aan bevoegdheidsoverdrachten terwijl het één eigenlijk niets met het ander heeft te maken.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 13:04   #38
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Bedrijfsleiders worden niet met belastingsgeld betaald en rechters zijn een onderdeel van het rechtssysteem dat onontbeerlijk is in een rechtsstaat. Ik zie eigenlijk niet meteen de link met het koningshuis.
Ik vind het gros van onze politici niet onontbeerlijk. U wel?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 13:22   #39
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Dat zullen we wel zien bij een referendum en wanneer de Belgisch-gezinden in de media mogen komen.
En ik die dacht dat het de Vlaamsgezinden waren die men niet al te graag een spreekbuis wou geven.

Misschien wordt het eens tijd voor u om naar Damascus te gaan en in te zien dat een unitair België passé is.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 13:25   #40
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Rechters en bedrijfsleiders worden ook niet verkozen en hebben veel meer macht...
Wat is dat nu voor een non-argument?

Rechters worden benoemd door de verkozenen van het volk, de koning niet. Voor hen bestaan afzettingsprocedures, voor de koning niet.

Bedrijfsleiders voeren geen overheidsfunctie uit. U vergelijkt
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be