Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Hebben Abraham, Isaac en Ismaël echt bestaan ?
Ik weet zeker dat heel veel seculieren geloven dat Abraham, Isaac en Ismaël echt bestaan hebben. 4 13,33%
De meeste seculieren geloven echt niet in het bestaan van deze fictieve figuren. 8 26,67%
Geen mening. 2 6,67%
Abraham, Isaac en Ismaël hebben echt bestaan. 16 53,33%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 februari 2005, 18:51   #21
nadine
Parlementslid
 
nadine's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 1.902
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
'Niet kan bewezen worden' is één zaak. Geloven een andere, Nadine.

Voor zover ik weet gaan de meeste orthodoxe Joden er toch van uit dat de Thora ook een historische waarheid bevat.

Voor de rest heb je gelijk. De stèle van Mesja (Mesha?) uit +/- -800 BC is het oudste object dat verwijst naar in de Hebreeuwse Bijbel vermeldde feiten.
En dan zitten we al bijna 200 jaar na David.
Juist, en ik zie dat we ongeveer op dezelfde golflengte zitten

Zin in een discussie over de problemen van de Koran met de wetenschap?

Vind niemand meer op andere fora die een deftig antwoord kunnen geven op mijn vragen...
__________________
nadine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2005, 14:40   #22
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Natuurli5 is dat toegelat6! 4 gebru4 de 4 als verv8g7 v8 het woordje "ik", 4 me6 dat dit voor jou d8 iets duideli5er overkomt?
De 5 gebru4 4 d8 weer als verv8g7 voor de lettercombinatie "jk" zoals je k8 merk6.
De 6 daar6teg6 di6t als verv8g7 voor "en", ook dit vind 4 veel duideli5er.
8derzijds staat 7 ter verv8g7 v8 "ing", de 8 als verv8g7 v8 "an"
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 12:19   #23
HerrUU
Gouverneur
 
HerrUU's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 1.176
Standaard

1 ding, als het verhaal van Abraham zou kloppen, moet het verhaal van Adam en Eva ook kloppen.

Dit zou willen zeggen dat wij allemaal het slachtoffer zijn van SERIEUZE INTEELT!
__________________
Om mani padme hum
HerrUU is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2005, 00:47   #24
alexi
Burger
 
Geregistreerd: 14 november 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 121
Standaard

Mijn bomma zaliger zou gezegd hebben: Joamor mannekes, we moeten toech van aarges keumen aai! Hehe
alexi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2005, 00:50   #25
alexi
Burger
 
Geregistreerd: 14 november 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 121
Standaard

Ja, dan kan je trouwens evengoed twijfelen aan het bestaan van Karel de Grote, want daar zijn ook geen materiele bewijzen van dat die kerel bestaan heeft, alleen afbeeldingen en geschriften. Zijn leven kan dus ook een fictieve fantasie zijn van een zot die wa te veel weed gesmoord had. Toch staat hij in de geschiedenisboeken, en Abraham niet. Get my point?
alexi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2005, 01:04   #26
Yossarian
Parlementslid
 
Yossarian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 1.601
Standaard

Abra(ha)m, Isaak en Ismaël zoals zij in de bijbel zijn beschreven, hebben zeker NIET bestaan - daarom zijn de tegenstrijdigheden en onwaarschijnlijkheden (de superhoge leeftijd van de personages werd hier al aangehaald) te talrijk.
Of er ergens in het nabije oosten een A, I of I hebben rondgelopen, waarop de bijbelverhalen gebaseerd/geïnspireerd zijn? Kan zijn. Niet te achterhalen.
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 14:54   #27
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Wie kan er bewijzen dat zijn over-over-over-over-over-over grootvader heeft bestaan?
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 14:57   #28
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Ikkeuhhhhhhhhhh !
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"

Laatst gewijzigd door Lincoln : 8 maart 2005 om 15:02.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 15:01   #29
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Tot de 18 de van mijn overgrootvaders !
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 15:28   #30
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Beter nog: iedereen die op dit ogenblik in leven is, heeft de zekerheid dat al generaties lang hun voorouders succesvol nakomelingen hebben gekregen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 17:55   #31
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Beter nog: iedereen die op dit ogenblik in leven is, heeft de zekerheid dat al generaties lang hun voorouders succesvol nakomelingen hebben gekregen.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 18:17   #32
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
Tot de 18 de van mijn overgrootvaders !
En diene kruisvaarder ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 02:34   #33
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Ik ken daar niet zoveel van
maar zou het met de moderne kennis van genetica niet mogelijk zijn om zoiets na te rekenen. Men zou dan van verschillende Joden en Arabieren van verschillende geografische origine genetisch materiaal moeten vergelijken en zo al of niet een gemeenschappelijke stamvader kunnen berekenen ?
Meer dan waarschijnlijk zullen Joden noch arabieren daar echter veel boodschap aan hebben natuurlijk.

We kunnen het niet bewijzen maar ik ben er persoonlijk in ieder geval van overtuigd dat het joods-arabisch conflict een uit de hand gelopen familieruzie is. Hoe dan ook blijken zowieso alle intermenselijke conflicten uiteindelijk op een misverstand gebaseerd te zijn.

De Joden waren naar ik begrepen hebben Semieten. Semieten waren in de woestijn rondtrekkende nomaden. Die nomaden hadden verschillende gemeenschappelijke gebruiken. 1 van die gebruiken was om de nazaten van een stamvader te benoemen naar die stamvader. Zo had je de hethieten dat waren de nazaten van heth - je had de amonnieten - de nazaten van amonn enz. En zo had je op zeker ogenblik ook ismael en de latere ismaelieten en israel - de latere israelieten en als ik het juist heb juda - de latere joden.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 9 maart 2005 om 02:39.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 17:41   #34
Akkersloot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
Standaard

Volgens Genesis (oude testament) was de moeder van Ismael, Hagar, een Egyptische slavin. Dat zou dan natuurlijk de oorspronkelijke egyptenaren moeten zijn en uiteraard niet een arabische egyptenaar (die nu 90 % van de bevolking uitmaken, de oorspronkelijke, kopten slechts 10 %).


In dat geval zouden de arabieren dus een kruising moeten zijn tussen joden en kopten.
Akkersloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 15:39   #35
garfield
Europees Commissaris
 
garfield's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Locatie: Utopia of/en Hellhole
Berichten: 6.224
Standaard

ze hebben idd. echt bestaan . Ismaël was weliswaar een bastaardkind maar bon
__________________
Let's make sure that history never forgets... the name... Enterprise
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 15:41   #36
garfield
Europees Commissaris
 
garfield's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Locatie: Utopia of/en Hellhole
Berichten: 6.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akkersloot
Volgens Genesis (oude testament) was de moeder van Ismael, Hagar, een Egyptische slavin. Dat zou dan natuurlijk de oorspronkelijke egyptenaren moeten zijn en uiteraard niet een arabische egyptenaar (die nu 90 % van de bevolking uitmaken, de oorspronkelijke, kopten slechts 10 %).


In dat geval zouden de arabieren dus een kruising moeten zijn tussen joden en kopten.
Hagar vestigde zich nadien met haar zoon in Arabia . Vandaar de overtuiging dat Ismaël idd. de stamvader is van de arabieren . Of de moslims zo gelukkig zijn met de wetenschap dat hun stamvader een half jood is is maar de vraag
__________________
Let's make sure that history never forgets... the name... Enterprise
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 16:59   #37
Yossarian
Parlementslid
 
Yossarian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 1.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
ze hebben idd. echt bestaan
En hoe bewijst u dat?
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 17:37   #38
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akkersloot
Zelfs over een (semi) seculier conflikt als het Israelisch-Palestijns vraagstuk wordt vaak doodleuk aangehaald dat deze volkeren dezelfde aartsvader (Abraham) hebben. Als of Abraham, Isaac en Ismaël echt bestaan zouden hebben. In de discussie over de islam, zoals onlangs in VARA's discussieprogramma 't Lagerhuis word de gezamelijke verering van Jezus én Abraham als argument van islamofilie aangevoerd.

Waarom noemen ze dan niet Adam of Noach? Omdat die dan namelijk weer niet bestaan zouden hebben waarschijnlijk.

Kortom. Geloof je of dat Abraham, Ismaël en Isaac echt bestaan hebben ?
De vraag of deze lui effectief bestaan hebben of niet, is volstrekt irrelevant... Het zijn religieuze figuren, geen (of niet noodzakelijk) historische: in het geval van deze discussie, met die Palestijnen en de joden, gaat het erom dat beide tradities zichzelf terugvoeren op die drie aartsvaders, niet dat ze dat daadwerkelijk ook doen.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 12:45   #39
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Nee, natuurlijk hebben ze niet bestaan. Een groot deel van het OT bestaat uit mythen. Geloof je het zelf, een volk dat is voortgekomen uit louter onvruchtbare vrouwen?
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 14:11   #40
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akkersloot
Volgens Genesis (oude testament) was de moeder van Ismael, Hagar, een Egyptische slavin. Dat zou dan natuurlijk de oorspronkelijke egyptenaren moeten zijn en uiteraard niet een arabische egyptenaar (die nu 90 % van de bevolking uitmaken, de oorspronkelijke, kopten slechts 10 %).


In dat geval zouden de arabieren dus een kruising moeten zijn tussen joden en kopten.
Euh hallo? Kopten bestonden toen niet.

Ik begrijp niet waarom Abraham niet zou kunnen geleefd hebben. Ooit dacht men dat Troje nooit had bestaan. Het is al meermaals gebleken dat oude verhalen en legendes altijd wel ergens op ware feiten steunen. Alle Bijbelse en andere verhalen bij voorbaat van de tafel vegen is net zo dom als te claimen dat de aarde rond de maan draait omdat heilig boek XYZ dat zegt. Ik heb ergens gelezen dat men lang dacht dat Salomon een legendarische figuur was ... totdat zijn naam in andere bronnen verscheen.

Het is perfekt mogelijk dat Abraham heeft bestaan net zoals het perfekt mogelijk is dat twee mannen genaamd Romulus en Remus ergens iets te maken hebben gehad met het ontstaan van Rome. Als Homerus de Ilyad op basis van ware feiten heeft kunnen schrijven waarom zouden de auteurs van de Bijbel of de Koran dan systematisch alles hebben uitgevonden? "Ok nu ga ik aan tafel zitten en een heel verhaal van A to Z verzinnen om het ontstaan van het Joodse volk te verklaren" Is dat geloofwaardig?

Alles wat de Bijbel zegt geloven is één ding, dat is een zaak van geloven. Maar alles verwerpen enkel en alleen omdat het de Bijbel is vindt ik ook niet rationeel hoor.

Voor wat Abraham nu betreft, dat is echt iets voor geschiedkundigen. Ik zou niet weten wat de gangbare wetenschappelijke teoriën zijn.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be