Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 oktober 2021, 20:22   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.554
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De partner erft wel.
Bij gezamelijke bezittingen zijn/haar kindsdeel en het vruchtverbruik.

Bij vooroverlijden, erven enkel de kinderen van de erflater, niet de kinderen van de vooroverleden partner.

Het enige dat in heel het erfrecht is verandert, is de grote van het voorbehouden kindsdeel, dat is van het geheel gedeeld door het aantal kinderen+partner+1, verandert naar de helft gedeeld door het aantal kinderen+partner+1

De partner word echter steeds vruchtverbruiker en de kinderen naakte eigenaar.

Wat wil zeggen, dat de kinderen opdraaien voor de kosten, terwijl ze er niets aan hebben.

Komt er eigenlijk ook op neer, dat als een man van 80 huwt met een vrouw van 20, zijn kinderen mogen wachten tot zij overleden is voor ze hun erfenis echt in ontvangst kunnen nemen.
Citaat:
Binnen een huwelijk bestaat de reserve van je echtgenoot/echtgenote uit het vruchtgebruik van de helft van je nalatenschap, met minimaal het vruchtgebruik van de gezinswoning en van de huisraad.
bron: https://www.wikifin.be/nl/erven/sche...an-je-schenken

Partner erft dus enkel vruchtgebruik, geen naakte eigendom of vermogen. Tenzij de overledene dat anders bepaald heeft via huwelijkcontract, testament...
De kinderen erven idd. terwijl de overlevende partner het vruchtgebruik heeft.
Ik weet uit eigen ervaring dat de partner niet noodzakelijk een kindsdeel erft.

Wat betreft de kosten voor de kinderen: daar heb ik toevallig opzoekingen voor gedaan op vraag van mijn buurvrouw. De kosten die de vruchtgebruiker verplicht moet maken liggen hoger dan hetgeen een bv huurder zou moeten betalen. Het is dus niet zo dat je alle kosten op de eigenaars kunt afwentelen. Grote verbouwingswerken moet de eigenaar betalen. Als ik me goed herinner zijn kosten voor bv een verwarmingsketel en schilderwerken ten laste van de vruchtgebruiker. Iets wat bij gewone verhuur anders ligt

Wat ge over die twintigjarige schrijft lijkt me wel correct. Heb zelf gezien dat de erfgenamen van mijn kinderloze tante successie moesten betalen maar 20 jaar (tot overlijden langstlevende partner) op hun centen van de erfenis moesten wachten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2021, 08:15   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
bron: https://www.wikifin.be/nl/erven/sche...an-je-schenken

Partner erft dus enkel vruchtgebruik, geen naakte eigendom of vermogen. Tenzij de overledene dat anders bepaald heeft via huwelijkcontract, testament...
De kinderen erven idd. terwijl de overlevende partner het vruchtgebruik heeft.
Ik weet uit eigen ervaring dat de partner niet noodzakelijk een kindsdeel erft.

Wat betreft de kosten voor de kinderen: daar heb ik toevallig opzoekingen voor gedaan op vraag van mijn buurvrouw. De kosten die de vruchtgebruiker verplicht moet maken liggen hoger dan hetgeen een bv huurder zou moeten betalen. Het is dus niet zo dat je alle kosten op de eigenaars kunt afwentelen. Grote verbouwingswerken moet de eigenaar betalen. Als ik me goed herinner zijn kosten voor bv een verwarmingsketel en schilderwerken ten laste van de vruchtgebruiker. Iets wat bij gewone verhuur anders ligt

Wat ge over die twintigjarige schrijft lijkt me wel correct. Heb zelf gezien dat de erfgenamen van mijn kinderloze tante successie moesten betalen maar 20 jaar (tot overlijden langstlevende partner) op hun centen van de erfenis moesten wachten.

Je hebt gelijk, de wet is in september 2018 blijkbaar aangepast geweest.

Citaat:
De reserve van de partner

Binnen een huwelijk bestaat de reserve van je echtgenoot/echtgenote uit het vruchtgebruik van de helft van je nalatenschap, met minimaal het vruchtgebruik van de gezinswoning en van de huisraad.


Sinds september 2018 is het beschikbare deel gelijk aan de helft van je vermogen, ongeacht het aantal kinderen dat je hebt.
https://www.wikifin.be/nl/erven/sche...an-je-schenken


En herstellingen die geen meerwaarde geven, zijn steeds ten laste van de vruchtverbruiker geweest.

Herstellingen en/of aanpassingen die een meerwaarde opleveren aan vastgoed, moeten in onderling akkoord beslist worden en zijn ten lasten van vruchtverbruiker en naakte eigenaar, volgens het onderlinge akkoord.
De vruchtverbruiker mag nooit handelingen uitvoeren die de waarde van het eigendom in vruchtverbruik verminderen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be