Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Filip Dewinter (Vlaams Blok) - 16 tot 22 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Filip Dewinter (Vlaams Blok) - 16 tot 22 februari "De man die niet uit het nieuws is weg te branden. De opgang van zijn partij, het Vlaams Blok stond ook garant voor zijn persoonlijke carrière. Als grote tegenstander van het stemrecht voor migranten is hij ook nu actueel present. Als Bruggeling zete

 
 
Discussietools
Oud 18 februari 2004, 00:02   #21
Gentenaar
Parlementsvoorzitter
 
Gentenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Berichten: 2.141
Standaard

PWdeWrede schreef

Citaat:
Ten tweede vind ik het vanzelfsprekend dat het cordon opgehoffen moet worden, hoewel dat van mij als lid van de Comac niet verwacht wordt. Zolang het VB geen kans krijgt om iets te doen, kan niemand bewijzen dat ze ongelijk hebben. Vanaf de dag dat het cordon opgehoffen wordt, durf ik te wedden dat jullie aantal stemmen zal zakken, want ik geloof allerminst dat het gros van jullie oplossingen de juiste zijn. Zolang het cordon bestaat, zijn dit slechts speculaties. Kzou zeggen, doe jullie ding, en de mensen (en jullie zelf) zullen hun conclusies trekken, of mijn voorspelling nu uitkomt of niet.
Als lid van de PVDA treed ik je stelling bij. Als het VB zo groot is geworden als nu, dan is dat vooral te danken aan het cordon sanitaire: ze hebben nog niets gedaan, en dus ook niets kunnen misdoen. Laat Filip en co maar eens keihard met hun neus tegen de muur lopen...
Gentenaar is offline  
Oud 18 februari 2004, 00:06   #22
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neruda

Jesus,wat een zever..
Ik kreeg precies dezelfde reacties toen ik na de zwarte zondag van 1991 voorspelde dat wanneer de politici bleven voort modderen het Blok in Antwerpen waarschijnlijk de 25% zou halen. En zie , ze zitten al boven de 35%.
__________________
Antoon is offline  
Oud 18 februari 2004, 00:10   #23
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar
Als het VB zo groot is geworden als nu, dan is dat vooral te danken aan het cordon sanitaire: ze hebben nog niets gedaan, en dus ook niets kunnen misdoen. Laat Filip en co maar eens keihard met hun neus tegen de muur lopen...
Zou kunnen , maar dat is geen zekerheid, hé?

1) Extreem-linkse partijen zoals pvda hebben ook nooit niets gedaan, en ze blijven hangen onder de 0.5%, al meer dan 20 jaar.

2) Partijen die reeds decennia lang aan de macht klungelen blijven tussen de 15% en de 25% halen. Het Blok kan het gewoon niet slechter doen dan die drie traditionele partijen.
__________________
Antoon is offline  
Oud 18 februari 2004, 00:46   #24
Gentenaar
Parlementsvoorzitter
 
Gentenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Berichten: 2.141
Standaard

ntoon schreef

Citaat:
1) Extreem-linkse partijen zoals pvda hebben ook nooit niets gedaan, en ze blijven hangen onder de 0.5%, al meer dan 20 jaar.
In gemeenten als Zelzate en Herstal, waar er verkozenen van de PVDA in de gemeenteraad zitten, en er een kern is van actieve PVDA militanten (zoals de dokters van Geneeskunde voor het Volk) haalt de PVDA tot 13 procent van de stemmen. Zonder de massa's geld waar het Blok wel over beschikt, zonder aldoor te klagen over het cordon sanitaire dat ook voor het communisme geldt, zonder zich te verliezen in ononderbouwde populistische slogans, maar door zich dag in dag uit, voor een beperkt loon, systematisch in te zetten voor de zwakkeren in de maatschappij, en in de klassenstrijd resoluut te kiezen voor de arbeiders. De PVDA is de enige partij die een echt gevaar vormt voor het kleine percentage superrijken dat zowel de politiek als de economie in handen heeft, en dat de laatste tijd in het Blok een uitstekende bondgenoot ziet.
Gentenaar is offline  
Oud 18 februari 2004, 01:18   #25
Vicky
Parlementslid
 
Vicky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 1.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar
PWdeWrede schreef

Citaat:
Ten tweede vind ik het vanzelfsprekend dat het cordon opgehoffen moet worden, hoewel dat van mij als lid van de Comac niet verwacht wordt. Zolang het VB geen kans krijgt om iets te doen, kan niemand bewijzen dat ze ongelijk hebben. Vanaf de dag dat het cordon opgehoffen wordt, durf ik te wedden dat jullie aantal stemmen zal zakken, want ik geloof allerminst dat het gros van jullie oplossingen de juiste zijn. Zolang het cordon bestaat, zijn dit slechts speculaties. Kzou zeggen, doe jullie ding, en de mensen (en jullie zelf) zullen hun conclusies trekken, of mijn voorspelling nu uitkomt of niet.
Als lid van de PVDA treed ik je stelling bij. Als het VB zo groot is geworden als nu, dan is dat vooral te danken aan het cordon sanitaire: ze hebben nog niets gedaan, en dus ook niets kunnen misdoen. Laat Filip en co maar eens keihard met hun neus tegen de muur lopen...
De pvda, ja die hebben al veel gedaan.

Weet je? Misschien hebben jullie ook wel een 'cordon sanitaire' nodig om eens wat stemmen te halen.

Wat jullie niet willen zien, is dat het Vlaams Blok de politieke agenda bepaalt. De meeste punten waar anderen mee uitpakken, werden al voordien door het VB naar voor gebracht.
En wat jullie nog minder beseffen, is dat een oppositie waar de meerderheid bang voor is, de enige zekerheid is om een democratie in stand te houden.
Vicky is offline  
Oud 18 februari 2004, 01:30   #26
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Van Eeckelen
1) Het staat elke partij vrij met wie dan ook samen te werken zolang er maar een meerderheid wordt gevormd.
2) Het cordon is een pronkstuk van onze democratie, en ik hoop dat vooral de media het een beetje in ere houden.
1. Niet met akkoord. Ik vind dat een partij de coalitie moet aangaan waarin ze het meest van haar programma kan realiseren. Het gaat niet om de 'coalitie' (lees: de postjes), maar om het programma van die coalitie. Dat is ook waar hun kiezers voor stemmen. Ik besef dat deze redenering voor de meeste politici van geen tel is, maar zo zou het wel moeten zijn.

2. 'een pronkstuk' van onze particratie? Jongens toch, in zowat alle moderne landen bestaan zo'n dingen niet. Hrm bij nader inzien, voor zover ik weet is er geen enkel europees land met eenzelfde systeem. En Vlaanderen is nochthans bijlange het enige land niet waar VB-achtige partijen zeer goed scoren.
Zelfs in het tot voor kort super politiek correcte Nederland zag men nooit de waarde van een cordon sanitaire in...
Hoe verblind of fanatiek kan men in godsnaam zijn om dat 'een pronkstuk van de democratie' te noemen???
Rr00ttt is offline  
Oud 18 februari 2004, 01:33   #27
Vicky
Parlementslid
 
Vicky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 1.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Van Eeckelen
1) Het staat elke partij vrij met wie dan ook samen te werken zolang er maar een meerderheid wordt gevormd.
2) Het cordon is een pronkstuk van onze democratie, en ik hoop dat vooral de media het een beetje in ere houden.
1. Niet met akkoord. Ik vind dat een partij de coalitie moet aangaan waarin ze het meest van haar programma kan realiseren. Het gaat niet om de 'coalitie' (lees: de postjes), maar om het programma van die coalitie. Dat is ook waar hun kiezers voor stemmen. Ik besef dat deze redenering voor de meeste politici van geen tel is, maar zo zou het wel moeten zijn.

2. 'een pronkstuk' van onze particratie? Jongens toch, in zowat alle moderne landen bestaan zo'n dingen niet. Hrm bij nader inzien, voor zover ik weet is er geen enkel europees land met eenzelfde systeem. En Vlaanderen is nochthans bijlange het enige land niet waar VB-achtige partijen zeer goed scoren.
Zelfs in het tot voor kort super politiek correcte Nederland zag men nooit de waarde van een cordon sanitaire in...
Hoe verblind of fanatiek kan men in godsnaam zijn om dat 'een pronkstuk van de democratie' te noemen???
Het VB is uniek, omdat de situatie van Vlaanderen ten opzichte van de Waalse minderheid eveneens uniek is in Europa.
Vicky is offline  
Oud 18 februari 2004, 01:39   #28
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vicky
Het VB is uniek, omdat de situatie van Vlaanderen ten opzichte van de Waalse minderheid eveneens uniek is in Europa.
In die zin heb je gelijk. Ik denk dan ook dat het CS, de processen e.d. in de eerste plaats tegen het Vlaams Separatisme van het VB bedoeld zijn.

'Racisme' valt publiekelijk iets gemakkelijker te verkopen als reden
Rr00ttt is offline  
Oud 18 februari 2004, 01:47   #29
Vicky
Parlementslid
 
Vicky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 1.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vicky
Het VB is uniek, omdat de situatie van Vlaanderen ten opzichte van de Waalse minderheid eveneens uniek is in Europa.
In die zin heb je gelijk. Ik denk dan ook dat het CS, de processen e.d. in de eerste plaats tegen het Vlaams Separatisme van het VB bedoeld zijn.

'Racisme' valt publiekelijk iets gemakkelijker te verkopen als reden
Alhoewel tegenwoordig? Je hoeft maar een paar citaten aan te halen van bv. Voorhamme Sp.a of Smagghe - VLD (die aan zwembaden 'op kleur' ging sorteren wie er nog in mocht en wie niet.)
Coveliers (hem al eens bezig gehoord in het echt?)

Of al wat oudere uitspraken?

•"Zou het onredelijk zijn te suggereren dat men de Belgische ontwikkelingshulp… zou beperken? De vrijgekomen bedragen zouden kunnen dienen voor de opleiding van migranten die men dan kan terugsturen naar hun land van herkomst om er hun volk te helpen. (…) Zou die terugkeer verplicht zijn? (…) Ja. We moeten wel een verbintenis aangaan dat we die mensen gedurende een bepaalde tijd zullen opleiden."
(PSC'er Paul Vanden Boeynants, Le Soir 24 september 1992)



"Er kan in Brussel geen plaats zijn voor integristen of criminele vreemdelingen." Verder pleit Chabert voor de uitwijzing van vreemdelingen die een strafblad hebben.
(Chabert, De Zevende Dag, 25 juni 1989.)



"Verdraagzaamheid moet van twee kanten komen. De migranten moeten zich aanpassen en wie dat niet kan of wil moet het land verlaten."
(VLD'er Ward Beysen, verkiezingscongres te Gent, 27 oktober 1991)


•"Mijn gemeente heeft al genoeg problemen met de al aanwezige vreemdelingen, zodat er niet nog eens zoveel moeten bijkomen."
(PS'er Philippe Moureaux in De Morgen, 16 mei 1992)


•"Hier gaat het om iemand die zich doelbewust - en vaak tegen grof geld - valse documenten aanschaft waarmee hij het land kan binnenkomen en de autoriteiten kan oplichten. Die mensen beroven de gemeenschap in de volle zin van het woord. Of dat nu door het opstrijken van kinderbijslag of OCMW-steun is."
(PRL'er Willem Draps over illegalen, De Morgen 8 augustus 1991)
Vicky is offline  
Oud 18 februari 2004, 09:45   #30
ikeraris
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Berichten: 5
Standaard

Laat het Blok maar eens een stad regeren en eens kijken wat ze van hun punten kunnen waarmaken. Niet veel volgens mij. Daarom zal geen enkele partij met hun in zee willen gaan, uit schrik voor een serieuse nederlaag met de volgende verkiezingen.

En ja het klinkt misschien raar, maar ik ben vierkant tegen het CS!!
ikeraris is offline  
Oud 19 februari 2004, 14:42   #31
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vicky
Het VB is uniek, omdat de situatie van Vlaanderen ten opzichte van de Waalse minderheid eveneens uniek is in Europa.
Goed gezien! De tegenstanders van het Blok maken steeds weer vergeijkingen met andere uiterst-rechtse partijen. Niet alleen is het Vlaams Blok niet te vergelijken met die andere partijen, maar de toestand van de Vlamingen (een meerderheid gedomineerd en geplunderd door de Waalse minderheid ) is ongekend in Europa.
__________________
Antoon is offline  
Oud 19 februari 2004, 14:52   #32
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Op voorhand zeggen dat je systematisch geen coalitie wil vormen met een partij is ondemocratisch.
Dat is pas ondemocratisch als het achteraf zou gebeuren, tegen de wil van de kiezer, eigenlijk dus zonder diens medeweten vooraf.
Nu weet de kiezer dat hij stemt op partijen die het Vlaamsblok niet zullen betrekken bij onderhandelingen.
Daar is niks ondemocratisch aan, de kiezer kan er zich over uitspreken of tegen het CS stemmen.

Een pre-electorale belofte is nooit ondemocratisch, daar ze aan de kiezende bevolking voorgelegd wordt ter goed of afkeuring.
Tot hiertoe keurt de bevolking het CS goed, bij meerderheid van +/-85%<->15%
Snappie?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 19 februari 2004, 14:56   #33
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Op voorhand zeggen dat je systematisch geen coalitie wil vormen met een partij is ondemocratisch.
Dat is pas ondemocratisch als het achteraf zou gebeuren, tegen de wil van de kiezer, eigenlijk dus zonder diens medeweten vooraf.
Nu weet de kiezer dat hij stemt op partijen die het Vlaamsblok niet zullen betrekken bij onderhandelingen.
Daar is niks ondemocratisch aan, de kiezer kan er zich over uitspreken of tegen het CS stemmen.

Een pre-electorale belofte is nooit ondemocratisch, daar ze aan de kiezende bevolking voorgelegd wordt ter goed of afkeuring.
Tot hiertoe keurt de bevolking het CS goed, bij meerderheid van +/-85%<->15%
Snappie?
Dat is een foute redenering. Want jouw stelling impliceert dat alle mensen die tegen het Cordon Sanitair zijn op het Blok moeten stemmen.

[size=2]BTW: De verhouding is ondetussen 82% <-> 18% en als we de peilingen mogen geloven dan wordt het zeer binnenkort 79% <-> 21%.[/size]
__________________
Antoon is offline  
Oud 19 februari 2004, 15:07   #34
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Dat is een foute redenering. Want jouw stelling impliceert dat alle mensen die tegen het Cordon Sanitair zijn op het Blok moeten stemmen.
Dat is nu eenmaal een gevolg van de koppelverkoop van programmapunten die in de politieke praktijk niet verboden is.
Waarom denk je dat ik er steeds op hamer dat we niet echt in een democratie, doch een particratie leven, en dringend behoefte hebben aan een instrument om over de partijgrenzen heen de wil van de burger af te dwingen, in gevallen waar de partijen ons 'in de steek laten'?

Citaat:
[size=3]BTW: De verhouding is ondetussen 82% <-> 18% en als we de peilingen mogen geloven dan wordt het zeer binnenkort 79% <-> 21%.[/size]
Whatever.
Nog verre van een meerderheid.
Hoe ondemocratisch ook: er is geen meerderheid die dat cordon afschaffen prioritair lijkt te vinden.
Men slaagt er tot op heden niet in rond 'anti-cordonnisme' een meerderheid op de been brengen.
Een ondemocratisch item kan op perfect democratische wijze zijn beslag vinden. En of het echt zo ondemocratisch is (pre-electoraal beloofd/geen meerderheid zelfs met jouw cijfers) valt nog te bediscussiëren.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 19 februari 2004, 19:00   #35
Dilbert
Parlementsvoorzitter
 
Dilbert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 2.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Op voorhand zeggen dat je systematisch geen coalitie wil vormen met een partij is ondemocratisch.
Dat is pas ondemocratisch als het achteraf zou gebeuren, tegen de wil van de kiezer, eigenlijk dus zonder diens medeweten vooraf.
Nu weet de kiezer dat hij stemt op partijen die het Vlaamsblok niet zullen betrekken bij onderhandelingen.
Daar is niks ondemocratisch aan, de kiezer kan er zich over uitspreken of tegen het CS stemmen.

Een pre-electorale belofte is nooit ondemocratisch, daar ze aan de kiezende bevolking voorgelegd wordt ter goed of afkeuring.
Tot hiertoe keurt de bevolking het CS goed, bij meerderheid van +/-85%<->15%
Snappie?
Zie http://forum.politics.be/viewtopic.p...sc&start=0
Coalitievorming Vlaams Kartel - Vlaams Blok

Politici mogen voor de verkiezingen beloven wat ze willen. Na de verkiezingen hebben ze de plicht te pogen een regering te vormen om hun beloftes waar te maken. Onredelijke veto's (ik MOET dat hebben of ik doe niet mee) of principieel weigeren om met partij X of Y te praten voor coalitievorming zijn m.i. ondemocratisch en dus van geen tel.
__________________
Rechtsstaat, geen machtsstaat.
Democratie, geen particratie.
Dilbert is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be