Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 september 2013, 07:26   #21
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iedereen die oren en poten heeft, moet werken.

.
Ford arbeiders hebben geen poten aan hun lijf.

zou Monica het hen ook zo durven gaan zeggen ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 07:28   #22
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiscoman Bekijk bericht
Vooral de cheape uitleg van monica ging er over.

Doen alsof het nieuwe systeem geen brugpensioen is, dit systeem bestaat al langer.

Vooral de discriminatie ten opzichte van werknemers die niet bij multinationals in limburg werken is vrij gigantisch, maar bon dat zijn weer 1800 trouwe kiezers erbij
Welke discriminatie ?
Bij mijn weten krijgen werknemers die niet bij multinationals werken evenveel werkloosheidsuitkering.
En het is inderdaad geen brugpensioen, waarom ze doen alsof het moest goedgekeurd worden ontgaat mij.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 07:28   #23
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Het valt mij op dat onze forumvriend demonen er nu niet bovenop springt om de sossen af te branden. En anders is hij zooo begaan met de spilzieke staat... Zou het kunnen zijn dat ook demonen leeft volgens het adagio : eigen portemonnee eerst ?
als Monica slim is, leert ze ook iets vd 73% die tegen was in de enquete v DM ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 07:31   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ford arbeiders hebben geen poten aan hun lijf.

zou Monica het hen ook zo durven gaan zeggen ?
Die 52 plussers hebben een win for life gewonnen dank zij Monica. Monica mag zeggen wat ze wil, ze zal door die gasten altijd op handen gedragen worden.

De helft van die gasten heeft al een mobilhome besteld: zij gaan rondtoeren in gans Europa, misschien eens proberen te overwinteren in Marokko want dat wordt populair stilaan; Spanje is zo gewoontjes.
De andere helft gaat een paar uurkes per week in 't zwart bijklussen, omdat ze zich echt nog te jong voelen om in een zetel te gaan zitten. Afijn, alles behalve bijdragen dus.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 07:32   #25
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Wat een heisa.

Ford sluit en zet x werknemers op straat. Ford betaalt opzegvergoedingen volgens afspraak. Allen worden werkloos en krijgen dop tot zij terug aan het werk gaan zoals voorzien in de wet. Enkelen,de 52 j+, krijgen een maandelijks extra van Ford. Allen aan de dop zijn werkzoekend en worden begeleid naar een nieuwe job.

Hier is niets vreemd aan. Alleen hebben deze werknemers geluk dat zij bij het rijke Ford werkten en dat dit bedrijf zo gek is om te betalen.
+1
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 07:34   #26
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die 52 plussers hebben een win for life gewonnen dank zij Monica. Monica mag zeggen wat ze wil, ze zal door die gasten altijd op handen gedragen worden.

De helft van die gasten heeft al een mobilhome besteld: zij gaan rondtoeren in gans Europa, misschien eens proberen te overwinteren in Marokko want dat wordt populair stilaan; Spanje is zo gewoontjes.
De andere helft gaat een paar uurkes per week in 't zwart bijklussen, omdat ze zich echt nog te jong voelen om in een zetel te gaan zitten. Afijn, alles behalve bijdragen dus.

.
en ik gun het hen van harte.
de schuld ligt bij de politici, niet bij die arbeiders.

maar wat ik mij afvraag is : hoe gaan politici, op een beetje geloofwaardige en motiverende manier, al die andere werkenden motiveren om te blijven werken ???
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 07:41   #27
Nick de Dubbel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 19 juni 2013
Berichten: 487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die 52 plussers hebben een win for life gewonnen dank zij Monica. Monica mag zeggen wat ze wil, ze zal door die gasten altijd op handen gedragen worden.

De helft van die gasten heeft al een mobilhome besteld: zij gaan rondtoeren in gans Europa, misschien eens proberen te overwinteren in Marokko want dat wordt populair stilaan; Spanje is zo gewoontjes.
De andere helft gaat een paar uurkes per week in 't zwart bijklussen, omdat ze zich echt nog te jong voelen om in een zetel te gaan zitten. Afijn, alles behalve bijdragen dus.

.


..en alle ambtenaren zijn dikke luie zakken die later nog eens een moddervet pensieon krijgen...

als we dan toch met clichés mogen smijten...

SWT'ers (het huidige zogezegde brugpensioen) zijn verplicht ontslagen werknemers..het is dus geen optie..

Zij krijgen iets meer dopgeld dan een standaard ontslagen 52 plusser, maar het bedrijf compenseert dat door een premie te geven waarop weer soc. zekerheid+taks betaald wordt....voor de staat dus min of meer een nuloperatie

De anderen -52 jarigen dragen door de ontslagvergoedingen éénmalig een 300-400 miljoen extra bij aan de staatskas...wat op zijn beurt weer goed is voor een paar jaar dopgeld zonder extra uitgaven...

IEDEREEN jonger dan 58 wordt verplicht ingeschakeld in een (her)tewerkstellingscel....de reden dat veel van die 52+ uiteindelijk nooit meer zullen werken is te zoeken aan de aanbodzijde en nergens anders..
Nick de Dubbel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 07:41   #28
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiscoman Bekijk bericht
Ge gelooft toch niet zelf dat deze mensen nog effectief werk moeten gaan of gaan zoeken?
Binnenkort nog alle mannen uit Luikse staalindustrie erbij.
Inderdaad,
Ik ken een ex Opel werknemer in brugpensioen.
Toen ik hem vroeg "ga je ander werk zoeken ?" maakte hij met zijn rechter wijsvinger borende bewegingen tegen zijn voorhoofd.

Geen enkele journalist stelt de vraag hoeveel bruggepensioneerden er werkelijk weer aan het werk gingen.

Uitdoven??

Ik wil het wel eens zien als men brugpensioen zal weigeren aan de Waalse staalarbeiders.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 07:44   #29
Nick de Dubbel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 19 juni 2013
Berichten: 487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en ik gun het hen van harte.
de schuld ligt bij de politici, niet bij die arbeiders.

maar wat ik mij afvraag is : hoe gaan politici, op een beetje geloofwaardige en motiverende manier, al die andere werkenden motiveren om te blijven werken ???
Door gewoon te zorgen dat ze niet ontslagen worden ?

nogmaals..het kunnen kiezen van 'brugpensioen' is verschoven naar min. 58 jarigen met minstens 38 jaar loopbaan...SWT wordt alleen toegekend aan arbeiders die zowiezo ontslagen worden...
Nick de Dubbel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 07:45   #30
Nick de Dubbel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 19 juni 2013
Berichten: 487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Inderdaad,
Ik ken een ex Opel werknemer in brugpensioen.Toen ik hem vroeg "ga je ander werk zoeken ?" maakte hij met zijn rechter wijsvinger borende bewegingen tegen zijn voorhoofd.

Geen enkele journalist stelt de vraag hoeveel bruggepensioneerden er werkelijk weer aan het werk gingen.

Uitdoven??

Ik wil het wel eens zien als men brugpensioen zal weigeren aan de Waalse staalarbeiders.
Bij Ford krijgt NIEMAND brugpensioen....
Nick de Dubbel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 08:23   #31
doremi
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 september 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 1.278
Standaard

Men zou eigenlijk binnen 5 jaar gewoon eens de proef op de som moeten nemen en bekijken welk percentage van de 52 plussers met dit systeem nog aan werk geraakt zijn en welk percentage van ontslagen 52-plussers die niet van dit systeem konden genieten.

Dat zou de enige manier zijn om hier deftig mee om te gaan. Toch kan men er moeilijk onderuit dat dit systeem zal leiden (al is het maar bij een deel) tot een (al dan niet zelf gewilde) werkloosheidsval. M.a.w. is het te vermoeden dat de mensen die dit voorkeurssysteem krijgen minder (makkelijk) geactiveerd zullen geraken dan de mensen zonder dit systeem. D.w.z. procentueel meer mensen die elke maand een uitkering blijven ontvangen, d.w.z. ook meer kosten voor de staat, ook al betaald de voormalige werkgever de opleg. Het basisbedrag blijft van de staat (werkloosheidsuitkering) en hoe meer/langer daarvan gebruik gemaakt wordt hoe slechter voor de balans.
__________________
Voor worst met spruiten en patatten!
doremi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 08:26   #32
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Welke discriminatie ?
Bij mijn weten krijgen werknemers die niet bij multinationals werken evenveel werkloosheidsuitkering.
En het is inderdaad geen brugpensioen, waarom ze doen alsof het moest goedgekeurd worden ontgaat mij.
1) Maar die anderen mogen buiten die werkloosheidsvergoeding geen andere inkomsten hebben zoals bv een aanvullende uitkering van de werkgever.
Citaat:
Het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (voorheen voltijds brugpensioen) is een regeling die sommige oudere werknemers, in geval van ontslag, het voordeel biedt om, naast de gewone werkloosheidsuitkering, een aanvullende vergoeding te genieten ten laste van de werkgever of van een in de plaats tredend fonds. Het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (voorheen voltijds brugpensioen) is geen vervroegd pensioen.
bron: http://www.rva.be/frames/frameset.as...=1&Language=NL

2) Maar die anderen hebben als ik het goed begrijp pas vanaf de leeftijd van 58/60 recht op SWT en niet op 52.
bron: http://www.rva.be/D_opdracht_BP/Regl.../ContentNL.htm


Dat lijkt mij toch duidelijk een vorm van discriminatie.

Het ergste vind ik dat een aantal van die mensen gaan bijklussen in het zwart, en andere arbeiders of zelfstandigen oneerlijke concurrentie aandoen. En kom mij niet vertellen dat dit niet gebeurt. Ik ken genoeg leeftijdsgenoten met zo een uitkering.....

Laatst gewijzigd door pajoske : 13 september 2013 om 08:29.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 08:47   #33
Nick de Dubbel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 19 juni 2013
Berichten: 487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
1) Maar die anderen mogen buiten die werkloosheidsvergoeding geen andere inkomsten hebben zoals bv een aanvullende uitkering van de werkgever.

bron: http://www.rva.be/frames/frameset.as...=1&Language=NL

2) Maar die anderen hebben als ik het goed begrijp pas vanaf de leeftijd van 58/60 recht op SWT en niet op 52.
bron: http://www.rva.be/D_opdracht_BP/Regl.../ContentNL.htm


Dat lijkt mij toch duidelijk een vorm van discriminatie.

Het ergste vind ik dat een aantal van die mensen gaan bijklussen in het zwart, en andere arbeiders of zelfstandigen oneerlijke concurrentie aandoen. En kom mij niet vertellen dat dit niet gebeurt. Ik ken genoeg leeftijdsgenoten met zo een uitkering.....
1) is niet waar..SWT is altijd met bedrijfstoeslag..

2)alleen voor ondernemingen in moeilijkheden en bij collectieve sluitingen is de leeftijd lager dan 58...voor ALLE ondernemingen in moeilijkheden dus waar een regeling is voorzien in de cao..
Nick de Dubbel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 08:50   #34
Nick de Dubbel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 19 juni 2013
Berichten: 487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Men zou eigenlijk binnen 5 jaar gewoon eens de proef op de som moeten nemen en bekijken welk percentage van de 52 plussers met dit systeem nog aan werk geraakt zijn en welk percentage van ontslagen 52-plussers die niet van dit systeem konden genieten.

Dat zou de enige manier zijn om hier deftig mee om te gaan. Toch kan men er moeilijk onderuit dat dit systeem zal leiden (al is het maar bij een deel) tot een (al dan niet zelf gewilde) werkloosheidsval. M.a.w. is het te vermoeden dat de mensen die dit voorkeurssysteem krijgen minder (makkelijk) geactiveerd zullen geraken dan de mensen zonder dit systeem. D.w.z. procentueel meer mensen die elke maand een uitkering blijven ontvangen, d.w.z. ook meer kosten voor de staat, ook al betaald de voormalige werkgever de opleg. Het basisbedrag blijft van de staat (werkloosheidsuitkering) en hoe meer/langer daarvan gebruik gemaakt wordt hoe slechter voor de balans.
goed idee...na 3 jaar is nog steeds de helft van de 50-plussers van Opel antwerpen werkloos..zonder toeslag...
Een activeringsprogramma specifiek voor oudere werknemers is dringend nodig..zeker aan de aanbodzijde moet men inspanningen doen..
Nick de Dubbel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 08:59   #35
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2013
Berichten: 642
Standaard

Ik hoorde het met ongeloof ons Monica verkondigen. En dan haar uitleg? Als kleuterleidster zou ze het heel goed doen maar ze vergeet dat ze tegen volwassen mensen bezig is.

Eerste gedacht : eerst verkondigen ze dat iedereen langer moet werken en nu mag een "geselecteerde oproerkraaiers" al vanaf hun 52e op hun gat gaan zitten.

Tweede gedacht : 1800 mensen die een "win for life" krijgen en nooit nog aan werken zullen denken.

Derde gedacht : die zichzelf heeft opgehangen was misschien één van de gelukkigen geweest? Hij had beter nog wat gewacht in plaats van zijn laffe daad te doen.

Vierde gedacht : waarom sluit ik ook niet de boel en ga ik ook met een mobilhome in Spanje en Marokko rond toeren? Als Monica'ke zomaar mag beslissen om 1800 mensen een "win for life" te geven dan zal ik wel mogen beslissen om 67 mensen op straat te zetten en de curator aan het werk te zetten
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 09:04   #36
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick de Dubbel Bekijk bericht
1) is niet waar..SWT is altijd met bedrijfstoeslag..

2)alleen voor ondernemingen in moeilijkheden en bij collectieve sluitingen is de leeftijd lager dan 58...voor ALLE ondernemingen in moeilijkheden dus waar een regeling is voorzien in de cao..
???

Gij begrijpt precies helemaal niet waarover het gaat.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 09:05   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Er is niemand die de individuele ford-werknemer iets verwijt. Dat zou pas belachelijk zijn.

Maar alle tegenargumenten hier gelezen te hebben, moet ik echt wel besluiten (in ietwat sloganeske taal, maar met het voordeel dat die begrepen wordt):

Di Rupo I is een marxistische belastingsregering.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 09:15   #38
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick de Dubbel Bekijk bericht
1) is niet waar..SWT is altijd met bedrijfstoeslag..
Om recht te hebben op een werkloosheidsuitkering:

Citaat:
Toekenningsvoorwaarden

Om ook werkelijk een uitkering te krijgen, moet u aan verschillende toekenningsvoorwaarden (of vergoedingsvoorwaarden) voldoen.

U woont in België.
U bent niet verantwoordelijk voor het verlies van uw baan.
U heeft recht op geen enkele vorm van loon (salaris, ontslagvergoeding …).
U werkt niet voor een derde of u voert geen werk uit dat voordeel oplevert (bijvoorbeeld uw eigen huis bouwen).
U bent beschikbaar voor de arbeidsmarkt.
U heeft de pensioengerechtigde leeftijd nog niet bereikt.

Deze voorwaarden moet u naleven tijdens de hele duur van uw werkloosheid.
SWT is met een maandelijkse vergoeding van de werkgever. Ieder andere werkloze verliest een deel van zijn vergoeding als hij een bijkomend inkomen heeft.

Laatst gewijzigd door pajoske : 13 september 2013 om 09:15.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 09:16   #39
Nick de Dubbel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 19 juni 2013
Berichten: 487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
???

Gij begrijpt precies helemaal niet waarover het gaat.
Mischien wel beter dan gij aangezien ik er 'werk'..ik kom wel niet in aanmerking voor SWT...

EDIT : deze draad gaat wel degelijk over OUDERE werknemers die ontslagen worden met een SWT stelsel..

Ik bevoorbeeld ( <52j) mag inderdaad NIETS bijverdienen als ik volgend jaar op de dop zit..

Laatst gewijzigd door Nick de Dubbel : 13 september 2013 om 09:19.
Nick de Dubbel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 09:19   #40
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
On-ge-loof-lijk.
Als je met genoeg bent kan je de wetten en regels van dit land gewoon laten aanpassen. De basis van de democratie wordt hier nog maar eens geschonden met deze flagrante aanfluiting van het gelijkheidsbeginsel.
'Met genoeg zijn' is nochthans de basis van de democratie. Als je maar met genoeg bent, mag je het hebben en houwen van de rest als jouw eigendom beschouwen, om naar believen te verdelen of te commanderen.
Gegeven, het is hier niet de 51%, maar je kan toch maar moeilijk consistent de democratie verdedigen en dan klagen dat kiesvee alles gedaan krijgt als ze maar met genoeg zijn.
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 13 september 2013 om 09:20.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be