Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 augustus 2006, 00:16   #21
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Nieuwe arbeiderspartij in najaar

dinsdag 01 augustus 2006
Nieuwe arbeiderspartij in najaar

Jef Sleeckx: ,,Er is nood aan eenformatie die rechts verzwakt en paars de rekening presenteert.''

Eind oktober heeft Vlaanderen mogelijk een nieuwe arbeiderspartij, die klein-links moet verenigen.

Het protest tegen het Generatiepact en tegen de Europese Grondwet vormde de kiem van het nieuwe linkse project waaraan gewezen SP.A-kamerlid Jef Sleeckx werkt. De Kempenaar trok samen met SP.A-Rood (een linkse stroming in de SP.A met stevige ABVV-banden) ten strijde tegen 'het neoliberalisme'. Hij trok zelfs naar het SP.A-congres om daar te gaan betogen.

,,De acties tegen het Generatiepact gaven aan hoe groot de frustratie was. Maar ze werd niet politiek vertaald. Wij zullen dat doen'', zegt Sleeckx.

Sleeckx brak uiteindelijk wel met SP.A-Rood, dat niet wou weten van een nieuwe partij. ,,Er is nochtans nood aan een formatie die rechts verzwakt en paars de rekening presenteert'', aldus Sleeckx.

,,Er bestaat een totale vervreemding tussen de basis en de top. Er moet een alternatief komen dat zich oriënteert op de werkende mensen en de sukkelaars. Mijn grote ambitie is Vlaams Belang enkele procenten te doen verliezen. Een nieuwe partij kan de groei van extreem-rechts stoppen.''

Naast Sleeckx heeft het stichtende comité nog boegbeelden: gewezen ABVV-voorzitter George Debunne (,,ons symbool'') en ex-europarlementslid Lode Van Outrive (SP.A). Daarnaast zitten er vertegenwoordigers van extreem-linkse partijen in het comité.

,,Als de startvergadering in oktober een succes wordt, volgen nóg bekende namen'', benadrukt Sleeckx. ,,Vooral mensen die actief zijn in de vakbeweging, ook de christelijke.''

De krijtlijnen van het programma liggen al vast. ,,We willen een optimistische boodschap brengen. Er is geld. Alleen moet de overheid de moed hebben om voldoende geld opzij te zetten om de sociale zekerheid betaalbaar te houden. Verder wordt het de hoogste tijd dat de belastingen fatsoenlijk worden geïnd. Ook is een vermogensbelasting van 0,7 procent wenselijk op vermogens boven de 515.000 euro.''

Sleeckx, Debunne en Van Outrive vonden elkaar toen ze met succes 15.000 handtekeningen sprokkelden om in het Vlaams Parlement een hoorzitting te organiseren over de Europese Grondwet. Volgens Sleeckx is die grondwet veel te liberaal en vormt hij de voorbode van de afbraak van de openbare dienstverlening. Tijdens de hoorzitting choqueerde de onwetendheid van de parlementsleden hem diep. ,,En toch stemden ze zonder morren voor de Grondwet.''

Intussen probeert Sleeckx de klein-linkse partijen achter zich te krijgen. Hoe reageren de vier bekendste?

,,Er is nood aan een nieuw links project dat breder gaat dan de huidige partijtjes. Op 28 oktober stappen wij zeker mee in de nieuwe beweging, hopelijk zelfs al in de nieuwe partij'', zegt Bart Vandersteene van de trotskistische LSP.

Bij de - eveneens trotskistische - SAP klinkt eenzelfde geluid. ,,Dit zal geen zoveelste klein-links project worden, maar een beweging die iedereen verenigt die het niet eens is met de neoliberale politiek van de grote partijen. Wij stappen mee'', zegt David Dessers.

,,Wij zijn zeker voorstander van een krachtenbundeling en Sleeckx past perfect als boegbeeld. Maar zover zijn we nu nog niet'', zegt Jaak Perquy van de Kommunistische Partij KP.

,,Dit is een hoopvol teken, want Jef Sleeckx is een belangrijke figuur binnen de vakbeweging. Wij staan open voor zo'n project, al is het zeker niet vanzelfsprekend om meteen met succes een nieuwe partij te stichten'', zegt PVDA-woordvoerder Peter Mertens. De maoïstische PVDA heeft als enige communistische partij niemand in Jef Sleeckx' Comité voor een Andere Politiek.

www.anderepolitiek.be

Van onze redacteurs Bart Brinckman Wouter Verschelden
DS

Krijg nu apenballen, DS die aandacht geeft aan het initiatief.
Vind ik helemaal niet zo vreemd (meer). Over het algemeen is het bijvoorbeeld naar aanleiding van de verkiezingen voor klein-linkse organisaties veel makkelijker om in De Standaard te komen dan in bijvoorbeeld de Morgen. Tijdens de discussie rond het Generatiepact heeft De Morgen ook een veel agressievere campagnie gevoerd tegen de vakbonden dan De Standaard (en zelfs De Tijd) Ik denk dat wij (links) sommigen op de redactie van De Morgen er te veel aan herinneren welk politiek parcours zij ondertussen hebben afgelegd.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 1 augustus 2006 om 00:16.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 12:56   #22
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

en hoe staat de nieuwe linkse partij ten opzichte van de uitbuiting van Vlaanderen door Wallonie ?
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 14:01   #23
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Heu ... is er nog geen links genoeg in onze politiek? Ik ben rechts en zou graag eens rechts willen kunnen stemmen en niet enkel meer op links of extreem-links, want het cordon sanitaire maakt er een potje van.
Dan blijft er buiten het VB of VLOTT niet veel keuze meer over. Persoonlijk ben ik het niet op alle punten het met VB eens en twijfel ik ook aan de regeringsbekwaamheid van deze partij, die in mijn ogen teveel het paarse kont aan het likken is.
In mijn ogen hebben we eerder behoefte aan een echte, rechtse Vlaamse volkspartij en niet aan een alles of niets politiek van het VB.
In de ogen van 1.000.000 kiezers is het VB wel in orde.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 16:15   #24
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
In de ogen van 1.000.000 kiezers is het VB wel in orde.
Dat wil niet zeggen dat die allemaal 100% akkoord zijn met het VB. Die mensen hebben gewoon geen alternatief.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 17:45   #25
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
en hoe staat de nieuwe linkse partij ten opzichte van de uitbuiting van Vlaanderen door Wallonie ?
hallo verenigd links.. ???
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 18:06   #26
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dat wil niet zeggen dat die allemaal 100% akkoord zijn met het VB. Die mensen hebben gewoon geen alternatief.
Wie gaat nu 100% akkoord met gelijk welke partij.
Eens benieuwd wie 100% akkoord zal gaan met die nieuwe linkse partij!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 09:57   #27
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
en hoe staat de nieuwe linkse partij ten opzichte van de uitbuiting van Vlaanderen door Wallonie ?
Vlaanderen is heel wat rijker dan wallonïe,in geval van uitbuiting zou dat het geval niet zijn!
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 10:25   #28
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Vlaanderen is heel wat rijker dan wallonïe,in geval van uitbuiting zou dat het geval niet zijn!
Afpersing is inderdaad een betere term.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 10:46   #29
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Vlaanderen is heel wat rijker dan wallonïe,in geval van uitbuiting zou dat het geval niet zijn!
mag ik op uw kosten komen leven guerin ? Of zijde nie solidair met mij ?
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 11:12   #30
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
Afpersing is inderdaad een betere term.
In het geval van afpersing kan je klacht indienen...
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 11:13   #31
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
mag ik op uw kosten komen leven guerin ? Of zijde nie solidair met mij ?
Indien je blond,blauw ogen en van het vrouwelijk geslacht bent!
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 11:16   #32
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Vlaanderen is heel wat rijker dan wallonïe,in geval van uitbuiting zou dat het geval niet zijn!
Wallonië was ooit veruit de rijkste van Belgenland,
en wat kreeg Vlaanderen toen het vroeg om een helpende hand?

Citaat:
[Dat de Vlamingen Frans leren, was Rogiers' antwoord, dan kunnen zij in Wallonië hun kost verdienen als knecht en meid. Zolang zij geen Frans kennen geven wij geen frank.



Niemand belet de Walen vandaag in Vlaanderen te komen werken. dat gebeurt echter niet omdat....
rarara...


Misschien is dat wel de verklaring voor de hedendaagse 'rijkdom' van Vlaanderen en de 'armoede' van Wallonië? Omdat de Vlamingen wél bereid waren in 'het buitenland' te werken én 'vreemde talen' te leren?

__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 11:18   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
In het geval van afpersing kan je klacht indienen...
Niet als de maffia zelf in het politiek en gerechtelijk systeem zit verweven.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 11:20   #34
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wallonië was ooit veruit de rijkste van Belgenland,
en wat kreeg Vlaanderen toen het vroeg om een helpende hand?
Niemand belet de Walen vandaag in Vlaanderen te komen werken. dat gebeurt echter niet omdat....
rarara...
Misschien is dat wel de verklaring voor de hedendaagse 'rijkdom' van Vlaanderen en de 'armoede' van Wallonië? Omdat de Vlamingen wél bereid waren in 'het buitenland' te werken én 'vreemde talen' te leren?

Wil jij eeuwig rancuneus blijven?
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 11:28   #35
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
In het geval van afpersing kan je klacht indienen...
Doen we ook!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 11:59   #36
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Indien je blond,blauw ogen en van het vrouwelijk geslacht bent!
racist....seksist....
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 12:00   #37
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Knuppel vergeet er wel bij te zeggen dat in die periode quasi de complete Vlaamse elite verfranst was en dat ze de Vlaamse "boeren" die Nederlands spraken zo niet nog meer minachtten dan de Walen (waarvan de meerderheid op dat moment een compleet ander Frans sprak dan de bourgeoisie.) Nu laten we dat aspect van de Vlaamse geschiedenis dat tot op de dag van vandaag haar uitlopers kent gezien er nog steeds flink aantal Vlamingen Frans spreken in plaats van Nederlands maar vergeten want dat komt vandaag politiek blijkbaar niet goed uit. Vlamingen gingen in de eerste plaats in de Waalse industrie werken en niet om er knecht of meid te spelen. Dat deden ze in Vlaanderen en Brussel waar de overgrote meerderheid van hun bazen verfranste Vlamingen waren. Yep, het is van uw eigen volk dat je het moet hebben.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 2 augustus 2006 om 12:02.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 12:59   #38
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Exclusieve foto van de forumleden die aanwezig zullen zijn op de stichtingsvergadering: vlnr elossov, protarian, coolov en tenslotte herkenbaar aan zijn pruik solidarnosc.


Laatst gewijzigd door jan hyoens : 2 augustus 2006 om 13:02.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 13:45   #39
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Knuppel vergeet er wel bij te zeggen dat in die periode quasi de complete Vlaamse elite verfranst was en dat ze de Vlaamse "boeren" die Nederlands spraken zo niet nog meer minachtten dan de Walen (waarvan de meerderheid op dat moment een compleet ander Frans sprak dan de bourgeoisie.) Nu laten we dat aspect van de Vlaamse geschiedenis dat tot op de dag van vandaag haar uitlopers kent gezien er nog steeds flink aantal Vlamingen Frans spreken in plaats van Nederlands maar vergeten want dat komt vandaag politiek blijkbaar niet goed uit. Vlamingen gingen in de eerste plaats in de Waalse industrie werken en niet om er knecht of meid te spelen. Dat deden ze in Vlaanderen en Brussel waar de overgrote meerderheid van hun bazen verfranste Vlamingen waren. Yep, het is van uw eigen volk dat je het moet hebben.
het is van uw elite dat ge het moet hebben he solidarnosc... en op dat gebied is er nog niet veel veranderd....
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 13:59   #40
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Knuppel vergeet er wel bij te zeggen dat in die periode quasi de complete Vlaamse elite verfranst was en dat ze de Vlaamse "boeren" die Nederlands spraken zo niet nog meer minachtten dan de Walen (waarvan de meerderheid op dat moment een compleet ander Frans sprak dan de bourgeoisie.) Nu laten we dat aspect van de Vlaamse geschiedenis dat tot op de dag van vandaag haar uitlopers kent gezien er nog steeds flink aantal Vlamingen Frans spreken in plaats van Nederlands maar vergeten want dat komt vandaag politiek blijkbaar niet goed uit. Vlamingen gingen in de eerste plaats in de Waalse industrie werken en niet om er knecht of meid te spelen. Dat deden ze in Vlaanderen en Brussel waar de overgrote meerderheid van hun bazen verfranste Vlamingen waren. Yep, het is van uw eigen volk dat je het moet hebben.
het wordt tijd dat u uw op vooroordelen en klein linkse schrijfsels gebaseerde 'kennis' over de brede Vlaamse beweging eens gaat aanvullen, want de Vlaamse beweging heeft in heel haar bestaan niet anders gedaan dan strijden tegen de francofone elites. De vernederlandsing was nu net toch wel hét strijdpunt bij uitstek zeker.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be