Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 november 2023, 10:03   #21
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, waarom? Ooit gehoord van Glamping?
Ik heb wel interesse om deze winter tijdens vriestemperaturen eens te gaan Glampen. Dan kan ik mijn chauffage thuis afzetten. Tips zijn welkom.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 10:10   #22
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zoals ik schreef, "off grid" gaan kan prima. Maar het gaat duur zijn in opbouw, en lastig en nog veel duurder zonder de kennis en middelen om het onderhoud en de mogelijke herstellingen zelf uit te voeren.
Eerlijk gezegd, ik ben er gewoon te oud voor geworden. Was ik enkele 10-tallen jaren jonger zou ik er misschien voor gaan, wel met behoud van minieme CV op gas en gasfornuis. Als het te hard vriest zou ik bij familie kunnen logeren om daar "thuis" te werken.

Misschien is dat oud zijn wel een excuus; het valt me moeilijk om aaneensluitende donkeren dagen zonder internet te zitten. Daar had ik toen ik jong was niet zo'n last van; ik had toen ook geen smartphone en de paar websites die ik volgende haalde ik tegen inbel-internet-avondtarief binnen om offline te lezen.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 10:30   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.192
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik heb wel interesse om deze winter tijdens vriestemperaturen eens te gaan Glampen. Dan kan ik mijn chauffage thuis afzetten. Tips zijn welkom.
Gaat duur zijn in materiaalaanschaf.

Wij zijn er al een decennium mee bezig, en we komen nu op het punt voor een nieuw bed.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 10:33   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.192
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Eerlijk gezegd, ik ben er gewoon te oud voor geworden. Was ik enkele 10-tallen jaren jonger zou ik er misschien voor gaan, wel met behoud van minieme CV op gas en gasfornuis. Als het te hard vriest zou ik bij familie kunnen logeren om daar "thuis" te werken.

Misschien is dat oud zijn wel een excuus; het valt me moeilijk om aaneensluitende donkeren dagen zonder internet te zitten. Daar had ik toen ik jong was niet zo'n last van; ik had toen ook geen smartphone en de paar websites die ik volgende haalde ik tegen inbel-internet-avondtarief binnen om offline te lezen.
Dat oud zijn is geen excuus. Gaat u een 80 kg generator even op zijn kant leggen om een component te vervangen? Kruipt U graag op uw dak om de zonnepanelen te reinigen?

Ik begin er tegen op te zien, moet ik eerlijk toegeven.

Erger nog, momenteel is mijn werkplaatsverwarming - oorspronkelijk een kolenkacheltje- vervangen door een Webasto cloon die op vervallen sla-olie draait. En met de binnendeuren open, gaat de aardgasverwarming niet aanspringen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 11:05   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 72.020
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat oud zijn is geen excuus. Gaat u een 80 kg generator even op zijn kant leggen om een component te vervangen? Kruipt U graag op uw dak om de zonnepanelen te reinigen?

Ik begin er tegen op te zien, moet ik eerlijk toegeven.

Erger nog, momenteel is mijn werkplaatsverwarming - oorspronkelijk een kolenkacheltje- vervangen door een Webasto cloon die op vervallen sla-olie draait. En met de binnendeuren open, gaat de aardgasverwarming niet aanspringen.
Ik heb in m'n werkplaats een kacheltje staan dat loepzuiver brandt op oude olie.
Motorolie, olie van de versnellingsbak en frituurolie.
Om het aan te steken (voorverwarmen) gebruik ik de spiraal van nen oude frietketel, nadien wordt de olie verwarmd door de warmte van het kacheltje.

Ik schat dat ik in m'n goed geïsoleerde werkplaats een 200 tot 250 liter / jaar verstook.
Het kacheltje is ondertussen meer dan 30 jaar oud.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 11:06   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 72.020
Standaard

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...5a5628398&ei=6

Rechter tikt ministers Tommelein en Peeters op de vingers voor misleidende beloftes over zonnepanelen

Voor de goede verstaander, Peeters is nu minister van verkeerschaos.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 12:06   #27
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.965
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht


Zoals ik schreef, "off grid" gaan kan prima. Maar het gaat duur zijn in opbouw, en lastig en nog veel duurder zonder de kennis en middelen om het onderhoud en de mogelijke herstellingen zelf uit te voeren.
Duur en soms oncomfortabel, dat wel, maar lastig?
Thuisbatterijen + regeling zijn standaard beschikbaar en voor noodsituaties een kleine generator.
__________________
Tijdens de zomervakantie van 2018 beslist Jambon om niet 100.000 euro, maar 200.000 euro uit de federale subsidiepot toe te kennen aan de organisatie van El Kaouakibi en Nguyen.

https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 12:31   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.192
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Duur en soms oncomfortabel, dat wel, maar lastig?
Thuisbatterijen + regeling zijn standaard beschikbaar en voor noodsituaties een kleine generator.
Duur. Daar stopt het bij.
Oncomfortabel, waarom?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 15:34   #29
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...5a5628398&ei=6

Rechter tikt ministers Tommelein en Peeters op de vingers voor misleidende beloftes over zonnepanelen

Voor de goede verstaander, Peeters is nu minister van verkeerschaos.
De rechter oordeelt expliciet dat een minister(s) in functie de bevolking heeft misleid.
Onmiskenbaar volksverlakkerij en boerenbedrog dus, maar de kromrechter vergeeft de politieke liegebeesten en weigert toch de gedupeerden enige financiële schadevergoeding.
En de twee bedriegers worden ook niet gestraft voor de veroorzaakte schade door hun misleidingen.

Nu kan peeters verder ongestraft de automobilisten misleiden en pesten met allerlei verzonnen onzin en nazi regelneverij.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 15:50   #30
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Ik heb ook zonnepanelen, en het PT vind ik niet meer dan normaal.
Het zijn in feite transportkosten.
Om een simpel voorbeeld te geven..
Je bestelt online een pakket, dat wordt geleverd. Een paar dagen later stuur je het terug. Dan kan je zeggen ik betaal niks, wat ik heb niks gehad. Bij zonnepanelen is dat uw analoge meter 0 kwh verbruikt aangeeft bij uw afrekening.

Terwijl er wel degelijk een verbruik en injectie geweest is. Transport dus.
Daar betaal je al apart voor, netwerkkosten. Trouwens transport? Als zonnepanelen stroom op het net zetten, wordt die niet teruggevoerd naar de centrales, maar door afname in eigen buurt. Met andere woorden, het pakje gaat niet terug naar de verkoper, maar wordt bij de buur geleverd.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 15:59   #31
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb in m'n werkplaats een kacheltje staan dat loepzuiver brandt op oude olie.
Motorolie, olie van de versnellingsbak en frituurolie.
Om het aan te steken (voorverwarmen) gebruik ik de spiraal van nen oude frietketel, nadien wordt de olie verwarmd door de warmte van het kacheltje.

Ik schat dat ik in m'n goed geïsoleerde werkplaats een 200 tot 250 liter / jaar verstook.
Het kacheltje is ondertussen meer dan 30 jaar oud.
Is het een open verbranding of heb je een schouw aan de kachel ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 16:07   #32
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Duur en soms oncomfortabel, dat wel, maar lastig?
Thuisbatterijen + regeling zijn standaard beschikbaar en voor noodsituaties een kleine generator.
Ik heb nog geen thuisbatterij-installatie tegengekomen die standaard UPS biedt. Het is een optie en meestal worden slechts een enkele kring voorzien continu te werken ( op batterij en/of zonnepanelen) bij netuitval. De reden is eenvoudig; een thuisbatterij is niet geschikt voor piekbelasting van meer dan 3.000 watt. De continu werking is vooral gericht op kantoor, alarm, cv ketel, internet, EMS, domotica etc.

Een kleine generator is niet geschikt voor was-, droog-, keuken, warmptepomp en andere grootverbruikers.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 16:09   #33
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Daar betaal je al apart voor, netwerkkosten. Trouwens transport? Als zonnepanelen stroom op het net zetten, wordt die niet teruggevoerd naar de centrales, maar door afname in eigen buurt. Met andere woorden, het pakje gaat niet terug naar de verkoper, maar wordt bij de buur geleverd.
Yep, de distributiekosten heet dat...om het netwerk te kunnen onderhouden en uitbreiden..
Bovendien worden er ook nog eens apart transportkosten betaald, voor het geval dat er dikkere kabels moeten gelegd worden als de capaciteit van het net moet uitgebreid worden om te vermijden dat we in het donker komen te zitten door blackouts van de bevkes bij oplading.

Jullie zetten jullie gratis en door zonnepanelen opgewekte electriciteit op het net zodat de elektriciteitsboer dat duur kan verlappen aan je gebuur voor meer bedrijfswinst en daar moeten jullie dan nog voor betalen ook.
Moeten betalen om elektriciteit gratis te mogen/moeten weggeven.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.

Laatst gewijzigd door Oma : 4 november 2023 om 16:10.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 23:31   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.192
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik heb nog geen thuisbatterij-installatie tegengekomen die standaard UPS biedt. Het is een optie en meestal worden slechts een enkele kring voorzien continu te werken ( op batterij en/of zonnepanelen) bij netuitval. De reden is eenvoudig; een thuisbatterij is niet geschikt voor piekbelasting van meer dan 3.000 watt.
Bijkomende reden, een standaard thuisbatterij en zonnepaneelinstallatie schakelt uit als de netspanning buiten de norm komt. Dus onder de 224VAC en boven de 264VAC (of lager).
Bij een Black out gaan 99.7% van alle installaties in Belgiê plat, zelfs met batterij.
Citaat:
De continu werking is vooral gericht op kantoor, alarm, cv ketel, internet, EMS, domotica etc.
500 watt, ongeveer dus.
Citaat:
Een kleine generator is niet geschikt voor was-, droog-, keuken, warmptepomp en andere grootverbruikers.
Een 2 kw generator gaat ook door de knieën bij 3000W vraag, als die niet gewoon oprookt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 23:34   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.192
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Daar betaal je al apart voor, netwerkkosten. Trouwens transport? Als zonnepanelen stroom op het net zetten, wordt die niet teruggevoerd naar de centrales, maar door afname in eigen buurt. Met andere woorden, het pakje gaat niet terug naar de verkoper, maar wordt bij de buur geleverd.
De elektron die door een zonnepaneel geduwd wordt, weet niet waar ze gaat uitkomen. Dat kan voor dezelfde moeite in de aarde gaan via een verlies-stroompje.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2023, 00:00   #36
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.965
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik heb nog geen thuisbatterij-installatie tegengekomen die standaard UPS biedt. Het is een optie en meestal worden slechts een enkele kring voorzien continu te werken ( op batterij en/of zonnepanelen) bij netuitval. De reden is eenvoudig; een thuisbatterij is niet geschikt voor piekbelasting van meer dan 3.000 watt. De continu werking is vooral gericht op kantoor, alarm, cv ketel, internet, EMS, domotica etc.

Een kleine generator is niet geschikt voor was-, droog-, keuken, warmptepomp en andere grootverbruikers.
Als je off-grid wil gaan dan is 3kW irrealistisch. Ik zit nooit boven 3kW.
Als je off-grid wil gaan moet je je aanpassen aan beperkt vermogen (kW) en energie (kWh).

Daarom ook dat ik zei dat off-grid gaan oncomfortabel is.
__________________
Tijdens de zomervakantie van 2018 beslist Jambon om niet 100.000 euro, maar 200.000 euro uit de federale subsidiepot toe te kennen aan de organisatie van El Kaouakibi en Nguyen.

https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2023, 02:05   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.192
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als je off-grid wil gaan dan is 3kW irrealistisch. Ik zit nooit boven 3kW.
Ik zit met tijdelijke pieken van 5Kw, en dan? Het gemiddelde is hier minder dan 300W.
Citaat:
Als je off-grid wil gaan moet je je aanpassen aan beperkt vermogen (kW) en energie (kWh).
Waarom?
Citaat:
Daarom ook dat ik zei dat off-grid gaan oncomfortabel is.
Duur is oncomfortabel, tot daar hebt u gelijk.
Maar technologisch gezien kan een combinatie van 10m² zonnepaneel, een 45KWu thuisaccu en een 2000W el cheapo generator met voldoende brandstof (pakembeet een IBC als tank) u al comfortabel off grid halen.
Het enige punt is dan, hoe hervul je de brandstoftank?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 5 november 2023 om 02:05.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2023, 07:32   #38
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 72.020
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Duur en soms oncomfortabel, dat wel, maar lastig?
Thuisbatterijen + regeling zijn standaard beschikbaar en voor noodsituaties een kleine generator.
De batterijen zijn nu net de achilleshiel.
Ze kosten veel energie en je moet er al veel hebben om iet of wat te kunnen opvangen.
Ne generator is ook niet zaligmakend hoor.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2023, 07:35   #39
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 72.020
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
De rechter oordeelt expliciet dat een minister(s) in functie de bevolking heeft misleid.
Onmiskenbaar volksverlakkerij en boerenbedrog dus, maar de kromrechter vergeeft de politieke liegebeesten en weigert toch de gedupeerden enige financiële schadevergoeding.
En de twee bedriegers worden ook niet gestraft voor de veroorzaakte schade door hun misleidingen.

Nu kan peeters verder ongestraft de automobilisten misleiden en pesten met allerlei verzonnen onzin en nazi regelneverij.
De rechter kan geen schadevergoeding geven omdat er diverse instanties bij betrokken zijn.

De Vlaamse ministers hadden op z'n minst moeten waarschuwen dat er ook anderen beslissen over de terugdraaiende teller, eigenlijk hadden ze moeten zeggen dat zij daar geen kloten over te zeggen hebben / hadden.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2023, 07:38   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 72.020
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Is het een open verbranding of heb je een schouw aan de kachel ?
Een heel kleine schouw.
Vroeger had ik een gewoon open verbranding.
De afvoerbuizen gaan niet recht omhoog, ze gaan eerst een meter of 4 horizontaal (lichte stijging), vooraleer ze naar buiten gaan.
De werkplaats is 4 meter hoog.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be