Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2003, 14:04   #21
who am I ?
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 oktober 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 24
Stuur een bericht via MSN naar who am I ?
Standaard

Kben van mechelen, ma kheb veel vrienden in antwerpen.
Kspreek vooral dialect van mechelen, ma kleer wel wa van het antwaarps dialect, kvind het mooiste dialect da er bestaat. Het zou zonde zijn als da moest verloren gaan.

xxx
who am I ? is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2003, 16:11   #22
pistoléke
Burgemeester
 
pistoléke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2003
Locatie: Antwerpen,Merksem
Berichten: 593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door who am I ?
Kben van mechelen, ma kheb veel vrienden in antwerpen.
Kspreek vooral dialect van mechelen, ma kleer wel wa van het antwaarps dialect, kvind het mooiste dialect da er bestaat. Het zou zonde zijn als da moest verloren gaan.

xxx
as get moar wet ,en ik zen van aantwaarpe en tis de schoenste stad oek allé k zen van maarksem,moar kom ekik veul in aantwaarpe zeuneu
__________________
"Olé Pistolé"
pistoléke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2003, 16:17   #23
who am I ?
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 oktober 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 24
Stuur een bericht via MSN naar who am I ?
Standaard

Ik heb ne jaar int aantwaarpse gezeten, ne half jaar in berchem en ne half jaar in maarksem, elk weekend. Kging ook veel uit int aantwaarpe zelf, super zalig stad um ut te gaan.

xxx
who am I ? is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2003, 16:24   #24
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Nu, ik ben ook wel van Antwerpen en het �*s een toffe stad, maar de andere steden in Vlaanderen moeten niet onderdoen denk ik.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2003, 16:26   #25
who am I ?
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 oktober 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 24
Stuur een bericht via MSN naar who am I ?
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Nu, ik ben ook wel van Antwerpen en het �*s een toffe stad, maar de andere steden in Vlaanderen moeten niet onderdoen denk ik.
da heb je gelijk in, ma kwa ut gaan enzo in aantwaarpe nog altijd beter
bij ons in mechelen is er nix te beleven
xxx
who am I ? is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2003, 18:30   #26
Pascal L.
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Nu, ik ben ook wel van Antwerpen en het �*s een toffe stad, maar de andere steden in Vlaanderen moeten niet onderdoen denk ik.
Ne multekulturele vent die'e pelgrim ... zedde goa wel nen echte sinjoor?
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 09:05   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Van wilrek infoate.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2003, 05:12   #28
Indobelg
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 maart 2003
Locatie: Bali, Indonesie
Berichten: 90
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Er zijn toch nog altijd herhalingen van Gaston en Leo waar ge uw Antwerps hart eens kunt ophalen?
Neen, TomB, niet waar ik woon. Nu het Ramadhan is zijn zelfs alle Indonesische zenders op de islamitische toer gegaan en zijn de weinig interessante programma's ook afgeschaft gedurende de hele duur van de heilige maand.
Geen buitenlandse films meer, elk programma onderbroken door een oproep tot gebed, en reklame zoals : als je maagproblemen hebt door te vasten neem dan die of die pil, en : wanneer je weer mag eten na zonsondergang, eet dan dit of dat produkt.
Ook worden programma's om de haverklap onderbroken door berichten zoals : Heb Jij Vandaag Al Je Gebeden Opgezegd ? (Sholat noemt men dat)

Ik probeer mijn Antwerps niet te vergeten door af en toe te luisteren naar een CD van de Strangers, maar ik heb maar 1 dubbele CD.
Voor de rest spreek ik hier de hele dag Indonesisch. Mijn kinderen verstaan geen Antwerps, en tegenwoordig zelfs geen Nederlands meer. Op school spreken ze Engels. Onder elkaar en met mij spreken ze Indonesisch en soms Engels.
Indobelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2003, 05:19   #29
Indobelg
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 maart 2003
Locatie: Bali, Indonesie
Berichten: 90
Standaard

Naar het schijnt ligt er een boek in het Plantijn-Moretus museum, geschreven door een Antwerpenaar in de 17de eeuw, waarin die zogenaamde geleerde probeerde te bewijzen dat Adam en Eva in het Aards Paradijs Antwerps spraken.

Wie weet daar meer over ?

(ik ben geen katholiek, ik ben atheist, maar het zou toch interessant zijn om te weten wie dat boek heeft geschreven)
Indobelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2003, 16:01   #30
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

In die tijd bestond het fenomeen humor ook al hoor.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2003, 18:03   #31
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pascal L.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Draai of keer het zoals je wil, enkel in Vlaams-Brabant spreken de mensen het mooist (dichtst bij het AN) en verstaanbaarst Nederlands! (in vergelijking met de andere Vlaamse provincies)

(Vergeten we niet dat bijvoorbeeld Martine Tange en Stef Wauters uit Vl-Brabant komen)

8)
Dat kan misschien wel waar zijn, maar wie is er nu geinteresseerd in Vlaams Brabanders

Er is mor ien echte stad en das 't stad
Van alle steden waar ik al geweest ben, vind ik Leuven toch nog altijd de gezelligste...
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2003, 22:31   #32
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid
 
kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Berichten: 720
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kweethetwelenkweethetni
ja joeng antwarpen is naar de kloete he wa kunde der aan doen ik em niks tegen a en oe vra en kinderen he moar tzijn die bruinsmoelen hier die alles naar de vaantjes doen he die bananeplukkers die denken da twarm water hemme uitgevonden.tis ni te doen ge zou der oe hare van uittrekken he.na wille ze nog da we da arabieren taaltje leren ja salu da ziedde van hier.
hei, gaai dor, kweetetni,
die bloskes, neejen, hé, me hiel Antwaarrepe mor ni me maai, me alle Chineze, mor ni me den deze!! Gaai zet de moagd van 't Kiel, zekers? Hedde liere lezen in de frut, in de nief bavet of in 't ganske?
ten ierste zenne kik gien moagd vant kiel en ten twiede hedde gij doar gien zake mee wie kik zijn en zeker ni woar dak kik em lieren leze.as er iet is da gij moet wete over mij dan ist dak kik zeg en doen wa kik wil oke En ik zeg wa ik zeg en der is niemand die daor iet kan tege doen.Allemaol den boem in da zeg kik.en rijd ni tege men kaar of schet ni in men rape he makker
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 16:21   #33
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Als ik naar de VRT kijk, merk ik dat buiten het Journaal in haast geen enkel programma meer foutloos Nederlands wordt gesproken. Als ik in serieuze politieke programma's Siegfried Brakke dingen hoor zeggen als "u is", tja... (Dat moet dus "u bent" zijn, mensen )
Tja, Hoe Siegfried Bracke ooit aan zijn diploma van germanist kwam, is mij ook een raadsel. (Hij moet wel als logebroeder zijn geboren! )

Neen, wat dat Poldernederlands betreft, deel ik uw mening. Het is uitermate storend en vooral omdat het stilaan de norm wordt in Noord-Nederland. Het is ware "taalerosie"!

http://cf.hum.uva.nl/poldernederlands
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2003, 21:33   #34
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid
 
kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Berichten: 720
Standaard

ja de siegfried na noemde weer is wa oep he.aan da manneke zijn wel meer kosten ik snap zelfs ni da die nog op tv komt.De mensen late uitspreken kan hij ni en ik denk altij da die in zenne micro wil bijte.
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2003, 08:56   #35
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kweethetwelenkweethetni
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kweethetwelenkweethetni
ja joeng antwarpen is naar de kloete he wa kunde der aan doen ik em niks tegen a en oe vra en kinderen he moar tzijn die bruinsmoelen hier die alles naar de vaantjes doen he die bananeplukkers die denken da twarm water hemme uitgevonden.tis ni te doen ge zou der oe hare van uittrekken he.na wille ze nog da we da arabieren taaltje leren ja salu da ziedde van hier.
hei, gaai dor, kweetetni,
die bloskes, neejen, hé, me hiel Antwaarrepe mor ni me maai, me alle Chineze, mor ni me den deze!! Gaai zet de moagd van 't Kiel, zekers? Hedde liere lezen in de frut, in de nief bavet of in 't ganske?
ten ierste zenne kik gien moagd vant kiel en ten twiede hedde gij doar gien zake mee wie kik zijn en zeker ni woar dak kik em lieren leze.as er iet is da gij moet wete over mij dan ist dak kik zeg en doen wa kik wil oke En ik zeg wa ik zeg en der is niemand die daor iet kan tege doen.Allemaol den boem in da zeg kik.en rijd ni tege men kaar of schet ni in men rape he makker
oei oei, die zat percies !zoe rap oep euren tak!!Zou auw famille soems in 't liewekot emme gezeten no den oorlog?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2003, 17:30   #36
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid
 
kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Berichten: 720
Standaard

mijn familie zat in cafe de leeuw en die zitte der nog en die vinne da doar vree goe en diene leeuw klaagt ook ni dus zal da wel goe zijn zekers
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2003, 19:51   #37
Pascal L.
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indobelg
Naar het schijnt ligt er een boek in het Plantijn-Moretus museum, geschreven door een Antwerpenaar in de 17de eeuw, waarin die zogenaamde geleerde probeerde te bewijzen dat Adam en Eva in het Aards Paradijs Antwerps spraken.

Wie weet daar meer over ?
't boek is geschreven door Johannes Goropius BECANUS (nen ollander)

Het bekendste doolpad uit het werk van Becanus is de stelling in Origines Antverpianae (1572) dat Adam en Eva in het aards paradijs Vlaams hebben gesproken. Zelfs hun namen waren, zegt Becanus, van oorsprong Vlaams. In vertaling: 'Adam is hetzelfde als Hath-Dam, een dijk die is opgeworpen tegen de haat [...] Eva, dat betekent Eu-Vat, het vat waaruit de mens is voortgekomen; ofwel Eet-Vat, het vat van de eed, want het Woord moest uit haar geboren worden...' Het aards paradijs zou in Vlaanderen hebben gelegen.


lees meer op:
http://www.cubra.nl/dodenakker/goropiusbecanus.htm
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2003, 21:03   #38
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid
 
kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Berichten: 720
Standaard

Tuurlijk sprake adam en zen eva antwaarps .Zelfs het ierste kieke op de werled kakelde antwaarpsdas ni voar niks da antwaarpe overbevolkt is ze denke da da daar aardsparadijs Het leve begon in antwaarpe he zo is da en ni anders
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2003, 13:47   #39
pistoléke
Burgemeester
 
pistoléke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2003
Locatie: Antwerpen,Merksem
Berichten: 593
Standaard

Ne gast komt bij de Fortis binnen en gaat naar het eerste loket.
"Ik wil een k*trekening openen bij dees k*tbaank..." 8)
"Pardon " zegt de dame...
"Zeddegij doewf of wa, ik wil een k*trekening openen bij aa k*tbaank... "
"Maar allez, Meneer, beleefd blijven alstublieft... "
"Miljaaaar tr*t, wilde gij wa toekken op aa bakkes "
"Luister mijnheer, ik ga nú de directeur erbij halen.."
"Awel ja doe da, lilijk foorwijf, roept da k*tdirecteurke erbij... "
Even later komt de directeur van het kantoor erbij:
"Is er een probleem mijnheer "
"Kwaeitnie, ik wil gewoen een k*trekening openen bij aa k*tbaank,want kem just een k*tarfenis ontvangen van fokking één miljaar 8) "
Waarop de directeur verbaasd antwoordt: "En dees teef doe moeilijk,of wa "
__________________
"Olé Pistolé"
pistoléke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2003, 14:38   #40
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Maar ik heb toch wel het idee dat Antwerps en West-Vlaams nog wel duidelijk te onderscheiden zijn. Ik snap ook niet dat uitgerekend Antwerpenaren problemen ervaren, want ik heb het idee dat iedereen wordt geacht Antwerps te kunnen verstaan. Die filmregisseur, Robbe de Hert, spreekt altijd Antwerps en is voor mij nauwelijks te verstaan, maar wordt niet ondertiteld. West-Vlamingen zijn ook erg moeilijk te verstaan, maar worden wèl ondertiteld.
Dat beweer ik nu al een hele tiijd: het "Vlaams" gewest is in feite een Groot-Antwerpen waarin Antwerpenaars een voorkeursbehandeling krijgen, en West-Vlamingen en Limburgers als tweederangsburgers worden behandeld (http://forum.politics.be/viewtopic.p...&start=126). Maar o wee als je dat durft zeggen tegen de "Vlaamse"/Groot-Antwerpse unitaristen, die het vroegere "België"/Groot-Brussel willen vervangen door een even unitaristisch "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen en "Wallonië"/Groot-Luik. Alsof het ene unitarisme en de ene boergeois-elite vervangen door de andere een vooruitgang is! Ik blijf bij mijn standpunt: erken naast standaardtalen zoals Nederlands (voor streekoverschrijdend gebruk) ook streektalen (de échte autochtone volkstalen!) zoals West-Vlaams en Limburgs (voor lokaal gebruik) naar het voorbeeld van het Fries. En federalizeer "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen en "Wallonië"/Groot-Luik ook op hun beurt volgens de principes van het fraktaalfederalisme. Waarom zouden deelgebieden, streektalen, plaatselijke gemeenschappen en zelfs plaatselijke individuen minder zelfbeschikkingsrecht mogen hebben dan staten, deelstaten of standaardtalen? Het zelfbeschikkingsrecht van de ene is gelijkwaardig aan het zelfbeschikkingsrecht van de andere.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be