Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 november 2006, 14:56   #21
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De vraag die gesteld moet worden is volgende: klopt het dat nauwelijks Franstaligen willen Nederlands spreken in de rand, of is er een kentering te merken?
Goeie vraag. Franstaligen zijn voor mij vooral een probleem als ze weigeren Nederlands te leren in Vlaanderen of het weigeren te spreken. Is dit in gemeenten in Halle-vilvoorde , zoals Halle zelf, eigenlijk ook het geval (wetende dat daar geen faciliteiten zijn)
Citaat:

Wat in de faciliteitengemeente is gebeurd, zet zich nu door in de Rand. Die bedreiging is groter dan Deschouwer wil doen geloven.
Tja, "bedreiging", zolang ze alles in het Nederlands kunnen en willen doen (inclusief oudercontacten op school) is het niet zo erg. En dan nog moeten ze natuurlijk nooit verwachten dat door hun immigratie er een referendum zou moeten komen per gemeente over de overheveling of zo.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 15:10   #22
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Goeie vraag. Franstaligen zijn voor mij vooral een probleem als ze weigeren Nederlands te leren in Vlaanderen of het weigeren te spreken. Is dit in gemeenten in Halle-vilvoorde , zoals Halle zelf, eigenlijk ook het geval (wetende dat daar geen faciliteiten zijn)

Tja, "bedreiging", zolang ze alles in het Nederlands kunnen en willen doen (inclusief oudercontacten op school) is het niet zo erg. En dan nog moeten ze natuurlijk nooit verwachten dat door hun immigratie er een referendum zou moeten komen per gemeente over de overheveling of zo.
Ik meen me te herinneren dat de Franstalige eenheidslijst in Sint-Pieters-Leeuw (een gemeente zonder taalfaciliteiten) bij de voorbije verkiezingen de oprichting van een gemeentelijke 'vertaaldienst' in haar programma staan had. Als men hier al voor ijvert, stel ik me toch terecht de vraag hoezeer men bereid is om Nederlands te spreken of aan te leren. Om maar te zwijgen van het foute signaal dat hiermee vanuit de politiek naar de gemiddelde Franstalige inwoner gegeven wordt.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 16:06   #23
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik meen me te herinneren dat de Franstalige eenheidslijst in Sint-Pieters-Leeuw (een gemeente zonder taalfaciliteiten) bij de voorbije verkiezingen de oprichting van een gemeentelijke 'vertaaldienst' in haar programma staan had. Als men hier al voor ijvert, stel ik me toch terecht de vraag hoezeer men bereid is om Nederlands te spreken of aan te leren. Om maar te zwijgen van het foute signaal dat hiermee vanuit de politiek naar de gemiddelde Franstalige inwoner gegeven wordt.
En hoeveel hebben die gehaald?
Die gemeentelijke vertaaldienst, waarvoor zou die dan allemaal dienen???

Is het niet zo dat wie nu als Franstalige in een Vlaamse niet-faciliteitengemeente naar het gemeentehuis gaat, zijn eigen tolk op eigen kosten moet meenemen?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 17:26   #24
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik ben voorstander van een politiek ten dienste van de burger en niet omgekeerd zoals vandaag het geval is. Ik ben een democraat. U niet?
Ik ben ook voorstander van een politiek die den dienste staat van de burger en niet dus een politiek die een unitair belgicistisch bestel in stand probeert te houden en tergelijkertijd federaal en confederaal is.
Het federalisme in belgique is geen federalisme en dat is grotendeels te danken aan de zuid-belgen die zeker geen etat belgo-flamand wilden hebben. Integenstelling tot de noord-belges die eerder taalbescherming, cultuur en onderwijs wilden.
Die zuid-belges hebben, om hun macht te kunnen behouden, door alllerlei grendels, dubbele meerderheden, pariteiten, bellen, toeters en blazen belgique op de rand van de onbestuurbaarheid gebracht.

U moet mij geen lessen geven in de democratie want U bet geen democraat en dat weet U ook.
Uit talloze voorbeelden hier op het forum hebben U en Uw Partij aangetoond wat U onder de democratie voorstelt. U bent verantwoordelijk als Voorzitter voor wat de leden hier op het forum prediken, ook als zij de democratie eventjes uit de weg willen gaan.

U bent geen democraat omdat U de communtaire problemen ignoreert en zegt dat alleen maar op te lossen zijn als de belges (dus lees de noord-belges) tweetalig worden, zonder de kern van het probleem te zien, nl dat de franstaligen helemaal niet met de Noord-belges en hun culturur in een land willen wonen.

U bent geen democraat omdat U wegloopt uit discussies en altijd de collaboratie aanhaalt. U waagde het zelf een geplande zelfmoord schietpartij te vertalen als de gevolgen van het flamingantisme.

U bent geen democraat omdat U de geschiedenis zo verdraait dat zelfs een 3de studiejaarsleerling de verschillen zou opmerken.

U bent geen democraat omdat U hele bevolkingsgroepen negeert en de waarheid verdraait zodat het in Uw francofoon-unitair wereldbeeldje past.

U bent geen democraat omdat niemand die dubieuze Partijstatuten (die een scheuring ten gevolge had) mag zien, al hoewel die voor iedereen zichtbaar moeten zijn.

U bent geen democraat omdat U dweept met massamoordenaars (leopold II) en totalitaire monarchiën (leopold I).

IK ben wél democraat en ben dáárom flamingant, omdat de vlamingen alesbehalve democratisch behandeld werden en worden in Uw belgenland.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 17:44   #25
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu;2191548O4
En hoeveel hebben die gehaald?
21.21% ofwel 7 zetels op 31. Een stijging van bijna 4% ofwel 2 zetels (in 2000 waren er slechts 29 zetels te verdelen)

Citaat:
Die gemeentelijke vertaaldienst, waarvoor zou die dan allemaal dienen???
Présence Francophone

In Sint-Pieters-Leeuw is ook een afdeling van UF, Union des Francophones, actief onder de naam Présence Francophone (PF). De partij heeft 5 zitjes in de raad. PF wil vooral de rechten van de Franstaligen in de gemeente vrijwaren.
Lijsttrekker is gemeenteraadslid Jean Cornand. Raadslid Nicole Manière staat op de tweede plaats, nieuwkomer Michel Miedzinski op de derde.
Raadsleden Annie Mathieu en Praxedès Vargas-Garcia staan respectievelijk op de vierde en zesde plaats. Vargas-Garcia kwam in de gemeenteraad als opvolger van Robert Parent.
Het eerste punt op het programma van PF is de oprichting van een dienst met vertalers die op vrijwillige basis gemeenteteksten vertalen naar het Frans. Daarnaast wil de partij ook het mobiliteitsplan herwerken en een apart rijvak voor de bussen op de Bergense steenweg aanleggen.

Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...uw/index.shtml


Citaat:
Is het niet zo dat wie nu als Franstalige in een Vlaamse niet-faciliteitengemeente naar het gemeentehuis gaat, zijn eigen tolk op eigen kosten moet meenemen?
Dat klopt inderdaad. In Vilvoorde heeft men in 2000 wel tersluiks tolken geïnstalleerd aan de loketten, geloof ik. Was als ik me niet vergis een wederdienst voor het overlopen van twee FDF'ers naar de CD&V.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 18:01   #26
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
21.21% ofwel 7 zetels op 31. Een stijging van bijna 4% ofwel 2 zetels (in 2000 waren er slechts 29 zetels te verdelen)
Al bij al valt het dus voorlopig nog mee.




Citaat:
In Sint-Pieters-Leeuw is ook een afdeling van UF, Union des Francophones, actief onder de naam Présence Francophone (PF). De partij heeft 5 zitjes in de raad. PF wil vooral de rechten van de Franstaligen in de gemeente vrijwaren.
Zijn er dan zaken waar zij recht op hebben en die ze nu niet krijgen?

Citaat:
Lijsttrekker is gemeenteraadslid Jean Cornand. Raadslid Nicole Manière staat op de tweede plaats, nieuwkomer Michel Miedzinski op de derde.
Raadsleden Annie Mathieu en Praxedès Vargas-Garcia staan respectievelijk op de vierde en zesde plaats. Vargas-Garcia kwam in de gemeenteraad als opvolger van Robert Parent.
Wat een rare namen.
Citaat:
Het eerste punt op het programma van PF is de oprichting van een dienst met vertalers die op vrijwillige basis gemeenteteksten vertalen naar het Frans.


Als ze dat als privedienst laten doen die ze zelf betalen, mag dat toch?

Citaat:
Daarnaast wil de partij ook het mobiliteitsplan herwerken en een apart rijvak voor de bussen op de Bergense steenweg aanleggen.
Aah die kerels denken soms ook nog andere zaken?




Citaat:
Dat klopt inderdaad. In Vilvoorde heeft men in 2000 wel tersluiks tolken geïnstalleerd aan de loketten, geloof ik. Was als ik me niet vergis een wederdienst voor het overlopen van twee FDF'ers naar de CD&V.
Is dat geen overtreding van de taalwetten?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 18:23   #27
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Al bij al valt het dus voorlopig nog mee.

Dat is nu net het misplaatst optimisme waartegen in deze draad gewaarschuwd wordt.

Zijn er dan zaken waar zij recht op hebben en die ze nu niet krijgen?

Als de Franstaligen hun 'rechten' verdedigd willen zien, bedoelen ze meestal het recht om hun eigen taal overal en altijd te gebruiken. Reken er dus maar op dat ze maar al te graag faciliteiten zouden krijgen.

Wat een rare namen.

Wellicht zitten er enkele Eurocraten tussen.

Als ze dat als privedienst laten doen die ze zelf betalen, mag dat toch?

Niet in gemeentelijk verband.

Aah die kerels denken soms ook nog andere zaken?

Het zou er dat nog aan mankeren. Ze zijn ook niet van gisteren, hoor. Enkel de BUB denkt nog steeds dat je met één enkel programmapunt de mensen voor je kunt winnen.

Is dat geen overtreding van de taalwetten?

Wellicht heeft men ergens één of ander achterpoortje benut, want anders zou dit wellicht niet toegelaten zijn. De precieze toedracht ken ik echter ook niet helemaal.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:02   #28
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Hieronder een samenvatting die voor een groot deel gebaseerd is op cijferwerk van Bart Laeremans (Vlaams Belang). Nog een bewijs dat ieder optimisme bij de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in de Rand misplaatst is:

1. De scores van Franstaligen bij federale en Europese verkiezingen zijn veel relevanter als graadmeter van de verfransing. Tussen 1995 en 2003 stijgen de Franstalige partijen in Halle-Vilvoorde van 17,6 naar 19,1% voor de Kamer en van 17,3 naar 20,0% voor de Senaat. Voor Europa zien we een evolutie van 19,2% in 1994 over 19,5% in 1999 naar 20,4% in 2004.

2. Het is fout de zogenaamde “stabilisatie” af te leiden uit de inderdaad soms op- en neergaande scores van het UDF. Deschouwer ‘vergeet’ hierbij dat die daling een oorzaak heeft: het opkomen van taalgemengde lijsten (Agalev in 1999 bvb, verzamelde toen een pak Franstalige stemmen), maar houdt ook geen rekening met andere scheeftrekkingen (sommige Vlaamse partijen stellen zich zéér welwillend op voor Franstaligen bvb.). Hij houdt ook geen rekening met absenteïsme. Is het toeval dat drie faciliteitengemeenten in de top-vijf staan inzake “niet-stemmers”? (Drogenbos: 9,54%, Linkebeek 8,78%, Kraainem 8,67% versus het Vlaams gemiddelde van 5,6%). Johan Ackaert van de Universiteit Hasselt zei hierover het volgende: ‘In de faciliteitengemeenten gebeurt het vaak dat de inwoners zich niet meer verbonden voelen met het bestuur en dus het nut van verkiezingen niet inzien’ (De Morgen, 28 nov. 2006)

3. Ook de provinciale verkiezingsuitslagen zijn vele relevanter. Op 8 oktober maakte het UF in de districten van Halle-Vilvoorde een sprong van 43.291 stemmen of 12,1% in 2000 naar 50.561 stemmen of 13,6%. Die stijging is vast te stellen in alle kantons, iets wat Deschouwer over het hoofd ziet.

4. Waar je echt appelen met appelen kunt vergelijken (gemeente waar zowel in 2006 als in 2000 Franstalige lijsten opkwamen: Beersel, Dilbeek, Grimbergen, Hoeilaart, Sint-Pieters-Leeuw, Tervuren, Vilvoorde en Zaventem) werden in 2006 op Franstalige lijsten precies 4226 stemmen méér uitgebracht (stijging van 14,8 naar 17% of + 2,2%). ‘In Beersel, Sint-Pieters-Leeuw en Tervuren werd de kaap van 20% doorbroken; in Zaventem werd dit resultaat op een haar na gemist. Dit zijn historische records die sinds de fusie nooit bereikt werden’.

Cijfers van Kind en Gezin hebben aangetoond dat juist in deze gemeenten de bevolking grondig aan het verfransen is. Minder dan de helft van de jonge gezinnen spreekt er thuis Nederlands (in Tervuren 46,3%, in Beersel 43,8%, in Sint-Pieters-Leeuw 40,9% en in Zaventem amper 37,3%).

De cijfers van Deschouwer kloppen niet en het is bedroevend te moeten vaststellen dat op die manier het debat over de verfransing in de Rand en in Halle-Vilvoorde en Vlaams-Brabant door een academicus wordt vergiftigd.
(*) in Asse en Meise zijn er in 2006 geen Franstalige lijsten ingediend


Bron: http://www.vvb.org/kort/218/17516
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be