Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 mei 2010, 20:50   #21
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat klopt.
het engels is belangrijker geworden.
En je denkt dat Vlamingen even goed Engels kunnen spreken als Nederlands? Wat een grap. Mijn HR afdeling, die meer dan tweehonderd mensen per jaar intervieuwt, spreekt dat volledig tegen. Het Frans gaat er verschrikkelijk op achteruit en slecht 30 percent van de Vlamingen die hogere studies gedaan hebben, kunnen zich behoorlijk in het Engels uitdrukken. Over het plebs wil ik het niet eens hebben, je mag al blij zijn, als die drie zinnen na mekaar in het Algemeen Nederlands kunnen uitspreken.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 20:55   #22
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Gewoon iemand met constructieve voorstellen !
Ik heb zo het gevoel, T'Serclaes, dat het al veel te laat is om nog met de idee van een "tweetalig België" voor de dag te komen. Misschien was er ooit een tijd dat die gedachte kans maakte, maar nu niet meer.

De enige nog mogelijke constructieve voorstellen moeten in de sfeer van een verzelfstandiging van de gemeenschappen in België worden gezocht.

Al de rest ne colle plus, l'ami.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 20:56   #23
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
En je denkt dat Vlamingen even goed Engels kunnen spreken als Nederlands? Wat een grap. Mijn HR afdeling, die meer dan tweehonderd mensen per jaar intervieuwt, spreekt dat volledig tegen. Het Frans gaat er verschrikkelijk op achteruit en slecht 30 percent van de Vlamingen die hogere studies gedaan hebben, kunnen zich behoorlijk in het Engels uitdrukken. Over het plebs wil ik het niet eens hebben, je mag al blij zijn, als die drie zinnen na mekaar in het Algemeen Nederlands kunnen uitspreken.
ben je aant zeveren of zo?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 20:59   #24
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik heb zo het gevoel, T'Serclaes, dat het al veel te laat is om nog met de idee van een "tweetalig België" voor de dag te komen. Misschien was er ooit een tijd dat die gedachte kans maakte, maar nu niet meer.

De enige nog mogelijke constructieve voorstellen moeten in de sfeer van een verzelfstandiging van de gemeenschappen in België worden gezocht.

Al de rest ne colle plus, l'ami.
idd
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:00   #25
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ben je aant zeveren of zo?
Zijn je argumenten op? Welcome to the real pragmatic world, waar statistieken nauwkeurig bijgehouden worden en niet de zever in pakjes van de virtuele wereld.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:03   #26
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Zijn je argumenten op? Welcome to the real pragmatic world, waar statistieken nauwkeurig bijgehouden worden en niet de zever in pakjes van de virtuele wereld.
vroeg gewoon bevestiging of het waar is beste.
er zijn er hier die durven liegen en dit in naam van het Belgicisme.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:07   #27
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
vroeg gewoon bevestiging of het waar is beste.
er zijn er hier die durven liegen en dit in naam van het Belgicisme.
Tuurlijk is dat zo. De talenintervieuws worden door native speakers afgenomen. Nederlands door nederlandstaligen, frans door franstaligen, engels door engelstaligen. Zo krijg je een nauwkeurig overzicht van de werkelijke taalkennis van een persoon.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:07   #28
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Tuurlijk is dat zo. De talenintervieuws worden door native speakers afgenomen. Nederlands door nederlandstaligen, frans door franstaligen, engels door engelstaligen. Zo krijg je een nauwkeurig overzicht van de werkelijke taalkennis van een persoon.
dat klopt idd
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:09   #29
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat klopt idd
De meesten vallen door de mand, dat kan ik je verzekeren.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:10   #30
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
De meesten vallen door de mand, dat kan ik je verzekeren.
mijn engels is ook niet perfect, net zoals mijn frans.
dat geef ik toe.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:15   #31
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
die door de franstalige politieke partijen zal worden geapprecieerd, behalve dat waals-brabant ééntalig frans moet blijven.
de vlaamse partijen zullen dat ook niet pikken.
dus terug naar de tekentafel voor jullie beide wereldvreemden.
Waals Brabant moet niet perse eentalig blijven !
Waals Brabant is klaar voor tweetaligheid (zie politieke antwoorden op de brief van Grauwels !)
Maar als Vlaams Brabant weigert tweetalig te worden mogen wij een Brabantse kieskring met een taalgrens (Brussel tweetalig, Vlaams en Waals Brabant eentalig) ontwikkelen.
Meer logisch dan apparentering tussen Vlaams-Brabant en nederlandstalig Brussel en tussen Waals-Brabant en franstalig Brussel.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:23   #32
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik heb zo het gevoel, T'Serclaes, dat het al veel te laat is om nog met de idee van een "tweetalig België" voor de dag te komen. Misschien was er ooit een tijd dat die gedachte kans maakte, maar nu niet meer.

De enige nog mogelijke constructieve voorstellen moeten in de sfeer van een verzelfstandiging van de gemeenschappen in België worden gezocht.

Al de rest ne colle plus, l'ami.
Een tweetalig Belgïe 40 jaar geleden betekende een verfranst Belgïe !
Zelfs nu is Belgïe nog niet klaar voor tweetaligheid.
Brabant is nu klaar voor tweetaligheid, en de rest zal komen.

Wat er nu gebeurt met het Nederlands is wat er vroeger gebeurde met het Frans. Nederlands is nu de sterkste taal in Belgïe, en meer en meer franstaligen willen Nederlands praten. Meer en meer Brusselaars inschrijven hun kinderen in het nederlandstalig onderwijs in Brussel (exact wat er gebeurde vroeger met het Frans), meer en meer Waals Brabanders inschrijven hun kinderen in het nederlandstalig onderwijs ofwel in Brussel ofwel in Vlaams Brabant ...

Vlamingen in Vlaams Brabant zouden tevreden moeten zijn maar ... klagen weer omdat die franstaligen zouden het niveau van het onderwijs verdampen. In Brussel, zijn de nederlandstalige Brusselaars tevreden : hun kinderen volgen lessen in hun moedertaal en, door het feit dat franstaligen derbij zijn leren ze frans !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:28   #33
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.581
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Over het plebs wil ik het niet eens hebben, je mag al blij zijn, als die drie zinnen na mekaar in het Algemeen Nederlands kunnen uitspreken.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
Tuurlijk is dat zo. De talenintervieuws worden door native speakers afgenomen. Nederlands door nederlandstaligen, frans door franstaligen, engels door engelstaligen. Zo krijg je een nauwkeurig overzicht van de werkelijke taalkennis van een persoon.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
Zijn je argumenten op? Welcome to the real pragmatic world, waar statistieken nauwkeurig bijgehouden worden en niet de zever in pakjes van de virtuele wereld.
plebs
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:30   #34
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Gewoon iemand met constructieve voorstellen !
gaap gaap.
En even origineel als vivant en hun ex-PVV voorstellen.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:33   #35
Mr. Orange
Parlementslid
 
Mr. Orange's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Locatie: Café Pajottenland!
Berichten: 1.802
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Een tweetalig Belgïe 40 jaar geleden betekende een verfranst Belgïe !
Zelfs nu is Belgïe nog niet klaar voor tweetaligheid.
Brabant is nu klaar voor tweetaligheid, en de rest zal komen.

Wat er nu gebeurt met het Nederlands is wat er vroeger gebeurde met het Frans. Nederlands is nu de sterkste taal in Belgïe, en meer en meer franstaligen willen Nederlands praten. Meer en meer Brusselaars inschrijven hun kinderen in het nederlandstalig onderwijs in Brussel (exact wat er gebeurde vroeger met het Frans), meer en meer Waals Brabanders inschrijven hun kinderen in het nederlandstalig onderwijs ofwel in Brussel ofwel in Vlaams Brabant ...

Vlamingen in Vlaams Brabant zouden tevreden moeten zijn maar ... klagen weer omdat die franstaligen zouden het niveau van het onderwijs verdampen. In Brussel, zijn de nederlandstalige Brusselaars tevreden : hun kinderen volgen lessen in hun moedertaal en, door het feit dat franstaligen derbij zijn leren ze frans !
Als er 1 taalgroep is die tweetalig is in Vlaams-Brabant, dan zullen het toch de Vlamingen zijn me dunkt. Het perfecte excuus voor Franstaligen om dan toch maar geen Nederlands te moeten leren. Brussel is het perfecte voorbeeld.
__________________
Vlaams-republikeinse atheist.
Echte Belgen haten Nederlanders.
Mr. Orange is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:36   #36
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Waals Brabant moet niet perse eentalig blijven !
Waals Brabant is klaar voor tweetaligheid (zie politieke antwoorden op de brief van Grauwels !)
Maar als Vlaams Brabant weigert tweetalig te worden mogen wij een Brabantse kieskring met een taalgrens (Brussel tweetalig, Vlaams en Waals Brabant eentalig) ontwikkelen.
Meer logisch dan apparentering tussen Vlaams-Brabant en nederlandstalig Brussel en tussen Waals-Brabant en franstalig Brussel.
sure, je gelooft duidelijk nog in sprookjes.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:36   #37
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Een tweetalig Belgïe 40 jaar geleden betekende een verfranst Belgïe !
Zelfs nu is Belgïe nog niet klaar voor tweetaligheid.
Brabant is nu klaar voor tweetaligheid, en de rest zal komen.

Wat er nu gebeurt met het Nederlands is wat er vroeger gebeurde met het Frans. Nederlands is nu de sterkste taal in Belgïe, en meer en meer franstaligen willen Nederlands praten. Meer en meer Brusselaars inschrijven hun kinderen in het nederlandstalig onderwijs in Brussel (exact wat er gebeurde vroeger met het Frans), meer en meer Waals Brabanders inschrijven hun kinderen in het nederlandstalig onderwijs ofwel in Brussel ofwel in Vlaams Brabant ...

Vlamingen in Vlaams Brabant zouden tevreden moeten zijn maar ... klagen weer omdat die franstaligen zouden het niveau van het onderwijs verdampen. In Brussel, zijn de nederlandstalige Brusselaars tevreden : hun kinderen volgen lessen in hun moedertaal en, door het feit dat franstaligen derbij zijn leren ze frans !
Ik begrijp uw visie, maar als ik bijvoorbeeld een stelling lees als "Zelfs nu is Belgïe nog niet klaar voor tweetaligheid. Brabant is nu klaar voor tweetaligheid, en de rest zal komen." kan ik mij niet van het gevoel ontdoen dat u en vele anderen in Franstalig België minstens een halve eeuw politieke ontwikkeling in Vlaanderen hebt gemist.

Ik meen dat het voor eenieder duidelijk is dat Vlaanderen geen officiële tweetaligheid wil (zoals Franstalig België dat voorheen evenmin wilde).
Het is echt verloren tijd en energie om nu nog met dergelijke denkpistes voor de dag te komen : ze maken nihil kans.

Kijk, T’Serclaes, als men er zou in slagen om mij na minstens zes maanden marteling (mij allerlei vettige boel doen eten, bijvoorbeeld) ertoe te dwingen een “oplossing” te bewerkstelligen voor België, zou ik vertrekken van één basisidee : alle Belgen, het weze Walen, Vlamingen of Brusselaars, evenwaardig. De ene niet minder rechten en plichten dan de andere, maar ook niet méér.

Dat betekent op zich reeds het volledig herschrijven van uw grondwet.

Als men met dat basisprincipe akkoord zou gaan in Franstalig België, dan kunnen we verder praten. Indien niet, dan is er voor België geen structurele “oplossing” mogelijk. Zo eenvoudig is dat.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 5 mei 2010 om 21:56.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:50   #38
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Als er 1 taalgroep is die tweetalig is in Vlaams-Brabant, dan zullen het toch de Vlamingen zijn me dunkt. Het perfecte excuus voor Franstaligen om dan toch maar geen Nederlands te moeten leren. Brussel is het perfecte voorbeeld.
Tweetaligen zijn mensen die even goed hun moedertaal kennen als een andere taal. Dat Vlamingen in Vlaams-Brabant daaraan voldoen, daar moet ik eens goed mee lachen. Frans met haar op, ja, Frans uit de brousse, dat kunnen die sukkels.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:52   #39
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.581
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik begrijp uw visie, maar als ik bijvoorbeeld een stelling lees als "Zelfs nu is Belgïe nog niet klaar voor tweetaligheid. Brabant is nu klaar voor tweetaligheid, en de rest zal komen." kan ik mij niet van het gevoel ontdoen dat u en vele anderen in Franstalig België minstens een halve eeuw politieke ontwikkeling in Vlaanderen hebt gemist.

Ik meen dat het voor eenieder duidelijk is dat Vlaanderen geen officiële tweetaligheid wil (zoals Franstalig België dat voorheen evenmin wilde).
Het is echt verloren tijd en energie om nu nog met dergelijke denkpistes voor de dag te komen : ze maken nihil kans.
Als de voorzitster van het Brussels parlement al geen woord Nederlands wil spreken, dan is het "officieel tweetalig" Brussels gewest zeker niet klaar voor tweetaligheid. Laat staan Waals Brabant.
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...parlement.aspx

Laatst gewijzigd door Zucht : 5 mei 2010 om 21:56. Reden: link toegevoegd
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 22:41   #40
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dan is hij een verrader als hij zoiets voorstelt.
Dat is al te simplistisch en zo gemakkelijk gesteld....

Van U zijn we het echter gewoon.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be