Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 augustus 2009, 18:38   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Omdat het louter financieel gezien, in de huidige context, zonder CO2 taks op steenkoolcentrales en gas centrales, en zonder een bestaande backbone, gewoon nog niet rendabel is, of rendabel genoeg om een lokale elite gouden kl*ten van te kopen. Maar dat zou er binnen 30 of 40 jaar anders kunnen uit zien.

Zoals ik al zegde, het heeft geen zin in de Sahara te beginnen. Maar stel nu dat Spanje half zijn stroomvoorziening op die manier verwezenlijkt met lokale projecten tegen dan. Dat zou goesting kunnen geven.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 augustus 2009 om 18:39.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 18:40   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het zou lokaal meer voordelen dan nadelen betekenen, want naast elektriciteit, produceert zo een centrale ook zoet water (als het met zeewater gekoeld wordt). Je verandert zo goed als waardeloze woestijngrond in een bron van water en stroom. Water (en wat stroom) voor lokaal gebruik, en goed geld voor de stroom.



Het is dan ook een project over 50 jaar of meer, he. Ik denk dat Jantje wat optimistisch is over zijn biogas. Het is natuurlijk zo dat als er genoeg biogas kan geproduceerd worden, al onze problemen opgelost zijn en ze hun zand en hun kamelen mogen houden, maar ik heb er zo mijn twijfels over.

Wat die "macht over Europa" betreft, da's natuurlijk waar, maar dat doen we nu ook al met de olie, he. Je zou kunnen hopen dat Noord-Afrika binnen 50 jaar of zo eigenlijk voor een goed stuk met Europa is versmolten en op een min of meer vergelijkbaar niveau is gekomen. En in elk geval ben ik het ermee akkoord dat het voorbarig is, zolang er niet al wat grote centrales van in Spanje staan.
Voor het systeem dat men wil toepassen is geen koelwater nodig.
Enkel wat reinigingswater.

Dus geen voordelen voor de plaatselijke bevolking, enkel nadelen.
Daarnaast is inderdaad een project van 50 jaar.
Dit wil zeggen dat de huidige technieken tegen dan verouderd zijn, maar dat wel heel het systeem op die technieken is afgesteld en dat de toekomstige technieken slechts beperkt toepasbaar zullen zijn.
Of het zal een eeuwige aanpassing naar nieuwe technieken blijven.
Dus gewoon een herhaling van het kernenergieverhaal.

Wat biogas aangaat. Die kan natuurlijk het huidige energieverbruik niet dekken met de huidige technieken.
Maar ook hier telt het verhaal van nieuwe technieken.
Daarnaast wordt het grootste deel van onze energie gebruikt om draagbare energiedragers te winnen uit aardolie en om deze te transporteren.

De benzine en diesel in je auto is dus de grootste energieverbruiker. Vervang deze door een energiedrager die een afvalproduct is van een andere economische sector en die geen energie nodig heeft om gewonnen te worden en je krijgt direct een heel ander verhaal.


Men wil juist af van de macht die de olielanden op de wereld hebben en dit zou er nog andere landen bij brengen die het westen in hun macht krijgen
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 18:44   #23
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Voor het systeem dat men wil toepassen is geen koelwater nodig.
Enkel wat reinigingswater.
Nee, nee, de eerste, en meest efficiente installaties zouden natuurlijk niet te ver van de kusten worden gebouwd, en met zeewater worden gekoeld. Je hebt met CSP altijd koelwater nodig, ofwel heel veel koel lucht, maar dat is veel minder efficient.

Citaat:
Daarnaast is inderdaad een project van 50 jaar.
Dit wil zeggen dat de huidige technieken tegen dan verouderd zijn, maar dat wel heel het systeem op die technieken is afgesteld en dat de toekomstige technieken slechts beperkt toepasbaar zullen zijn.
Of het zal een eeuwige aanpassing naar nieuwe technieken blijven.
Dat gaat het altijd zijn he. Dat is ons lot. Altijd technologische verandering, aanpassing, vernieuwing.

Maar het potentieel ligt daar. Meer dan 200W per vierkante meter direct zonlicht gemiddeld te rapen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 16:07   #24
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
voor de prijs van 10meterkabel voor de hoogspanningslijn, bouw je makkelijk een eigen biogascentrale.
je hebt immers maar 250kg staal nodig een paar meter buis een opslagblaas en een generator van rond de 50kva.
Het is dus helemaal niet logisch om stroom zover te vervoeren.
Voortgaand op vroegere postings van jou ben ik zelf eens aan het experimenteren gegaan.
-Lege PET-fles vullen met organisch afval, vnl gras, wat schillen enz.
-PET-fles in de zon, en ja na enige dagen zette de fles zich bol (drukopbouw door gasvorming).

"Zou het brandbaar gas zijn", vroeg ik me af.
Heel fijn gaatje geprikt in de stop zodat het gas kon ontsnappen.
Brandende kaars klaargezet aan de opening.
Resultaat: duidelijk hoorbaar ontsnappend gas door miniscule opening, echter geen extra vlamkegel of zo die zich vormde.

Wat ging er fout jantje?
Moet het organisch afval bestaan uit bepaalde vastliggende componenten om het brouwsel te doen slagen (ontbranden) of ligt de fout ergens anders?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 05:39   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Voortgaand op vroegere postings van jou ben ik zelf eens aan het experimenteren gegaan.
-Lege PET-fles vullen met organisch afval, vnl gras, wat schillen enz.
-PET-fles in de zon, en ja na enige dagen zette de fles zich bol (drukopbouw door gasvorming).

"Zou het brandbaar gas zijn", vroeg ik me af.
Heel fijn gaatje geprikt in de stop zodat het gas kon ontsnappen.
Brandende kaars klaargezet aan de opening.
Resultaat: duidelijk hoorbaar ontsnappend gas door miniscule opening, echter geen extra vlamkegel of zo die zich vormde.

Wat ging er fout jantje?
Moet het organisch afval bestaan uit bepaalde vastliggende componenten om het brouwsel te doen slagen (ontbranden) of ligt de fout ergens anders?
De ontspanning van je gas moet geregeld zijn.

Zelfs bij een aardgasleiding is het niet zomaar een ontsteking dat de boel doet branden.

Gas aanvoer en luchttoevoer moeten de juiste verhoudingen hebben, of je krijg aardgas ook niet aan het branden.

Te veel lucht tegenover gas levert geen resultaat, te veel gas tegenover lucht levert een verstikken van je vlam.
Een foute compressie van je mengsel levert een explosie.

Een pet fles die opgeblazen staat, kan tot onder 30 bar druk staan voor ze barst, maar 30 bar is een veel te hoge druk om biogas te kunnen laten branden.
Je hebt slechts 0.50bar nodig en een geregeld mening en gerichte ontspanning.
Had je die petfles aangesloten op een campingvuurtje, dan had je gas wel gebrand.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 05:47   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, nee, de eerste, en meest efficiente installaties zouden natuurlijk niet te ver van de kusten worden gebouwd, en met zeewater worden gekoeld. Je hebt met CSP altijd koelwater nodig, ofwel heel veel koel lucht, maar dat is veel minder efficient.



Dat gaat het altijd zijn he. Dat is ons lot. Altijd technologische verandering, aanpassing, vernieuwing.

Maar het potentieel ligt daar. Meer dan 200W per vierkante meter direct zonlicht gemiddeld te rapen.
De winning van alternatieve natuurlijke energie, gebeurd anders nog steeds volgens de oeroude methodes en met de oeroude technieken.

Bij biobrandstoffen, door ze te vergassen of direct aan te steken en bij hydro energie door een schoepenrad in de valbeweging te plaatsen. Hoe dat rad er uitzit speelt geen rol.

Het gaat zelfs nog verder in de draagbare energiedragers, daar gaat men zelfs terug naar de oude technieken.

Want de eerste verbrandingsmotor en eerste diesel draaide op biobrandstoffen en niet op fossiele brandstoffen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 08:37   #27
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
te zot om los te lopen.
Waarom precies?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wat denken jullie dat de slaagkansen zijn.
50/50: het slaagt of het slaagt niet.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 09:58   #28
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Want de eerste verbrandingsmotor en eerste diesel draaide op biobrandstoffen en niet op fossiele brandstoffen.
Ik kan, denk ik, mijn oud dieseltje waarschijnlijk ook op olijf of mais olie laten bollen. Maar ik denk dat er nu gewoon teveel dieseltjes rondrijden om die ALLEMAAL op olijfolie laten te bollen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 10:05   #29
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik kan, denk ik, mijn oud dieseltje waarschijnlijk ook op olijf of mais olie laten bollen. Maar ik denk dat er nu gewoon teveel dieseltjes rondrijden om die ALLEMAAL op olijfolie laten te bollen.
Sterker nog: het verbranden van voedselgewassen zodat een (klein) deel van de wereldbevolking zich kan blijven verplaatsen op de individualistische manier waarop ze dat de laatste decennia gedaan heeft terwijl een (overgroot) deel van de wereldbevolking honger kent is ronduit misdadig.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 13:13   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.445
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Sterker nog: het verbranden van voedselgewassen zodat een (klein) deel van de wereldbevolking zich kan blijven verplaatsen op de individualistische manier waarop ze dat de laatste decennia gedaan heeft terwijl een (overgroot) deel van de wereldbevolking honger kent is ronduit misdadig.
Dus, omdat een deel van de wereldbevolking de donkere middeleeuwen nog niet achter zich heeft gelaten (en nog een kleiner deel het stenen tijdperk), moet iedereen maar terug naar de donkere middeleeuwen?

De simpele, milieuvriendelijke optie die we hebben is de wereldbevolking terugbrengen naar 500 000 000 maximaal, en in harmonie met de aarde leven.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 14:07   #31
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De ontspanning van je gas moet geregeld zijn.

Zelfs bij een aardgasleiding is het niet zomaar een ontsteking dat de boel doet branden.

Gas aanvoer en luchttoevoer moeten de juiste verhoudingen hebben, of je krijg aardgas ook niet aan het branden.

Te veel lucht tegenover gas levert geen resultaat, te veel gas tegenover lucht levert een verstikken van je vlam.
Een foute compressie van je mengsel levert een explosie.

Een pet fles die opgeblazen staat, kan tot onder 30 bar druk staan voor ze barst, maar 30 bar is een veel te hoge druk om biogas te kunnen laten branden.
Je hebt slechts 0.50bar nodig en een geregeld mening en gerichte ontspanning.
Had je die petfles aangesloten op een campingvuurtje, dan had je gas wel gebrand.

Bedankt voor de tips.
Jij bent er dus van overtuigd dat het gas dat zich vormt brandbaar is.
Ik zou nog wat verder kunnen knutselen.
Valt dit gas te vergelijken met butaan in flessen?
Daarvan heb ik nog wel een ontspanner en enkele gasbekken liggen.
Zou ik zonder al te veel problemen kunnen uittesten.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 15:03   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.445
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Biogas , indien proper genoeg (dus niet teveel zwavel- of fosfor verbindingen) komt prima overeen met aardgas.
En dat wil je rond de 300 millibar hebben om een goed bruikbaar gas/lucht mengel met commercieel verkrijgbare koppen te krijgen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2009, 04:57   #33
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

De simpele, milieuvriendelijke optie die we hebben is de wereldbevolking terugbrengen naar 500 000 000 maximaal, en in harmonie met de aarde leven.
In harmonie met de aarde leven is geen oplossing. De aarde is onze vijand.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2009, 05:15   #34
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Sterker nog: het verbranden van voedselgewassen zodat een (klein) deel van de wereldbevolking zich kan blijven verplaatsen op de individualistische manier waarop ze dat de laatste decennia gedaan heeft terwijl een (overgroot) deel van de wereldbevolking honger kent is ronduit misdadig.
1/8 van de wereldbevolking is overvoed en leid aan vraatzucht, terwijl7/8 is ondervoed, waarvan 1/3 zelfs bedreigd is met de hongerdood.

Om verbrandingsmotoren te laten draaien moet er zelfs geen landbouwgrond gebruikt worden.
60% van het huidige energieverbruik dient enkel om brandstof voor voertuigen te winnen en verdelen.

De natuur noch de mens zijn rechtvaardig en eerlijk.

De ene zijn dood is de andere zijn brood.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2009, 05:24   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Bedankt voor de tips.
1) Jij bent er dus van overtuigd dat het gas dat zich vormt brandbaar is.
2) Ik zou nog wat verder kunnen knutselen.
3) Valt dit gas te vergelijken met butaan in flessen?
Daarvan heb ik nog wel een ontspanner en enkele gasbekken liggen.
Zou ik zonder al te veel problemen kunnen uittesten.
1) http://nl.wikipedia.org/wiki/Biogas


2) Ook Maddox doet dat blijkbaar graag.
Ik ben bezig een ontwerp voor een huishoudelijke installatie te maken, dat door de overheid aanvaard word als veilig en bruikbaar. Een bijna onmogelijke opdracht hier in België.

3) Biogas is dus methaan en volledig verbrandbaar.

Hou er wel rekening mee dat je het gas boven in een gistingstank krijgt en onderaan gewone lucht die niet brandbaar is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2009, 06:29   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.445
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik heb de gereedschappen om zulke installaties te maken, helaas niet de volledige basiskennis, praktijkervaring of plek.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2009, 08:16   #37
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dus, omdat een deel van de wereldbevolking de donkere middeleeuwen nog niet achter zich heeft gelaten (en nog een kleiner deel het stenen tijdperk), moet iedereen maar terug naar de donkere middeleeuwen?

De simpele, milieuvriendelijke optie die we hebben is de wereldbevolking terugbrengen naar 500 000 000 maximaal, en in harmonie met de aarde leven.
U stelt het voor alsof het een keuze is van het overgrote deel van de wereldbevolking om te leven zoals ze leven.

Indien de middelen en technische kennis waar de mensheid vandaag al over beschikt op een correcte manier ingezet zouden worden zouden we perfect in staat zijn om de totale huidige wereldbevolking te onderhouden.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2009, 08:18   #38
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
1/8 van de wereldbevolking is overvoed en leid aan vraatzucht, terwijl7/8 is ondervoed, waarvan 1/3 zelfs bedreigd is met de hongerdood.

Om verbrandingsmotoren te laten draaien moet er zelfs geen landbouwgrond gebruikt worden.
60% van het huidige energieverbruik dient enkel om brandstof voor voertuigen te winnen en verdelen.

De natuur noch de mens zijn rechtvaardig en eerlijk.

De ene zijn dood is de andere zijn brood.
Met een of andere 'onrechtvaardigheid der dingen' die ergens in de lucht zweeft heeft dat allemaal niks te maken. Wel met puur winstbejag.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2009, 13:29   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.445
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
U stelt het voor alsof het een keuze is van het overgrote deel van de wereldbevolking om te leven zoals ze leven.
Ja, toch wel.
Een volk heeft de heersers die het verdient.

Citaat:
Indien de middelen en technische kennis waar de mensheid vandaag al over beschikt op een correcte manier ingezet zouden worden zouden we perfect in staat zijn om de totale huidige wereldbevolking te onderhouden.
Zeker, tegen een levensstandaard die zo 1930 is. Als we de natuur blijven plunderen en de natuurlijke hulpbronnen blijven uitputten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 06:41   #40
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Met een of andere 'onrechtvaardigheid der dingen' die ergens in de lucht zweeft heeft dat allemaal niks te maken. Wel met puur winstbejag.
Aan "winstbejag" hebben we te danken dat we niet meer allemaal in bittere armoede leven...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be