Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 september 2010, 20:37   #21
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Verplicht bij atheisten ?

(wat u heeft aangeduid bij de enquete 'wat is mijn geloofsovertuiging')

Ik ben agnost geboren, christelijk opgevoed en atheïst vrijgevochten.
In mijn familie was het inderdaad de gewoonte een kruisje of ander religieus teken te dragen 'voor het goede geluk'.
Het niet dragen zou voor onheil zorgen.

Pas op, ik draag die mensen geen slecht hart toe, ze deden het uit liefde.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 20:38   #22
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

belachelijke onzin... Ik ga ervanuit dat u turk bent, daar is er idd een soort van koppeling met identiteit omdat dat zo moet als reactie tegenover de seculiere leer van Attaturk.

Maar soit, de Hidjaab:

-> Ten tijde van de vroege islam werd de hidjaab gebruikt om moslimvrouwen te onderscheiden van niet-moslimvrouwen. Dit staat uitvoerig in de hadith, niet-moslimvrouwen die zich besluierden werden hiervoor zelfs bestraft

-> Omdat in de Qur'an staat dat vrouwen hun bescheidenheid moeten bewaken, en dus geen vrouwelijke vormen mogen tonen die onkuise gedachten opwekken.

Simpele vraag, simpel antwoord
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 20:43   #23
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
belachelijke onzin... Ik ga ervanuit dat u turk bent, daar is er idd een soort van koppeling met identiteit omdat dat zo moet als reactie tegenover de seculiere leer van Attaturk.

Maar soit, de Hidjaab:

-> Ten tijde van de vroege islam werd de hidjaab gebruikt om moslimvrouwen te onderscheiden van niet-moslimvrouwen. Dit staat uitvoerig in de hadith, niet-moslimvrouwen die zich besluierden werden hiervoor zelfs bestraft

-> Omdat in de Qur'an staat dat vrouwen hun bescheidenheid moeten bewaken, en dus geen vrouwelijke vormen mogen tonen die onkuise gedachten opwekken.

Simpele vraag, simpel antwoord
Ten eerste: Ik ben geen Turkse.

Ten tweede: Ik heb expliciet vermeld dat ik geen zin had in een lap tekst als 'de hidjab is schaamte, reiniging etc.

Ten derde: Ik geef mijn persoonlijke visie, niet meer of minder.

Ten vierde: Ben je dat spelletje nu nog niet beu, Raven de Blokker?
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 20:46   #24
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Klopt, daar hebt ge een punt.
Er zijn inderdaad verschillende versnellingen in die evolutie, en dat zorgt wel voor de nodige spanningen.

Ik denk niet dat ge de mensen gaat overtuigen dmv een revolutie.
Geef de mensen tijd en laat het evolueren
.
Een revolutie helpt niet..een consistente afbakening van de tolerantie wel ...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 20:53   #25
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Ten eerste: Ik ben geen Turkse.

Ten tweede: Ik heb expliciet vermeld dat ik geen zin had in een lap tekst als 'de hidjab is schaamte, reiniging etc.

Ten derde: Ik geef mijn persoonlijke visie, niet meer of minder.

Ten vierde: Ben je dat spelletje nu nog niet beu, Raven de Blokker?
ten vierde: Ik ben geen blokker; Ongeacht uw wishfull thinking.

ten derde: lucht... op niets gebaseerd. Op zich trekt dit mijn aandacht niet, behalve als u uw eigen lucht verkoopt als "waarom doen moslim(a)'s dit of dat religieus ritueel". Ik herrinner mij nog dat ik u schreef over de voorstelling van het islamtische paradijs zoals dit beschreven werd door de profeet (v.z.m.h) zelf, wat u afschilderde als onzin... met elk arabisch kinderboek wordt dit al meegegeven...

ten tweede: Is dat zoals cola drinken met quorn, ipv. halal lam?

ten eerste: Dat is een opluchting.... Want ondanks hun interpretatie van Islam, heb ik alle respect voor hen. Een bevestiging van uw kant, zou hen slecht afschilderen vanuit religieus standpunt
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 21:30   #26
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
De hoofddoek maakt deel van een geheel concept, een levenswijze waar de moslimvrouw haar respect en waarde terugvindt.

Wat betekent islamitische geloofsleer? Wat betekent het om te geloven en jezelf over te geven aan een God? [...]

Dus met andere woorden, wanneer iemand voor een bepaald geloof kiest en zijn leven wil leiden en inrichten in overeenstemming met de waarden en principes van dat geloof dan is het maar normaal dat hoofddoek dragen ook een belangrijk aspect wordt. Hetzelfde geldt voor een keppeltje.

Een hoofddoek draagt men zeker niet uit onderdrukking, een moslim heeft zich vrijwillig overgegeven aan de islamitische godsdienst - Een God.
Vrijwillig kan dus niet zomaar gelijkgesteld worden met onderdrukking. Het één staat haaks op het andere. [...]
Volgens u is de hoofddoek dus geen teken van onderdrukking. U begrijpt het niet of u draait er bewust omheen. Raven heeft dat al proberen duidelijk te maken maar daarop heeft u niet behoorlijk gereageerd:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
-> Ten tijde van de vroege islam werd de hidjaab gebruikt om moslimvrouwen te onderscheiden van niet-moslimvrouwen. Dit staat uitvoerig in de hadith, niet-moslimvrouwen die zich besluierden werden hiervoor zelfs bestraft

-> Omdat in de Qur'an staat dat vrouwen hun bescheidenheid moeten bewaken, en dus geen vrouwelijke vormen mogen tonen die onkuise gedachten opwekken.
Ik heb het even nagekeken bij een goed ingelichte bron:

Citaat:
De correcte hidjaab

In Naam van Allaah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Sheikh al-Albaanie heeft de volgende voorwaarden aan de hidjaab genoemd: · Een hidjaab dient de lichaamsdelen te bedekken, die tot de ‘awrah behoren. Het woord ‘awrah betekent: de lichaamsdelen die niet getoond mogen worden.

Allaah zegt in de Qoer-aan: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allaah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig". [Al Ahzaab 33:59]

Deze aayah geeft duidelijk aan, dat het verplicht is voor vrouwen om hun schoonheid en versieringen te verbergen voor mannen die niet-mahram (“diegenen die niet haraam voor het huwelijk zijn”) zijn. Wanneer een lichaamsdeel van een vrouw per ongeluk te zien is, dient dit zo snel mogelijk bedekt te worden, opdat zij niet in zonde valt.

Al Haafiedh ibn Kathier zei in zijn tafsier: “dit betekent dat vrouwen geen enkele versiering aan de niet-mahram mannen dienen te tonen. Uiteraard geldt dit niet voor de gedeelten die onmogelijk te bedekken zijn. Ibn Mas’oed zei: een voorbeeld hiervan is de mantel en jurk – hiermee wordt gedoeld op de buitenkleding die de vrouwen van de Arabieren droegen. De buitenkleding verborg namelijk hetgeen wat de vrouw eronder droeg, alleen soms stak er een kledingstuk onder de buitenkleding uit. In dit geval valt een vrouw niet in zonde, aangezien het voor haar onmogelijk is om dit gedeelte te bedekken. ·

De hidjaab van de vrouw dient geen versiering te zijn.

Allaah zegt: “En zeg tegen de gelovige vrouwen…hun sieraad niet te tonen…” [An Noer 24: 31)

Dit wordt ondersteund door de volgende aayah in Soerat Al Ahzaab: “En blijft in jullie huizen en vertoont jullie versieringen niet zoals dat in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan” [al-Ahzaab 33:33]
http://forums.marokko.nl/archive/ind.../t-269050.html
Wij zien dus dat de vrouw die in haar kleding niet voldoet aan de denkbeelden van de man er op moet rekenen dat zij wordt lastig gevallen door mannen. En ook dat een vrouw die zich niet volgens de voorschriften bedekt 'in zonde is'. Marokkaanse jongens roepen (soms plagerig en flirterig en lachend) HOER naar zulke meisjes, bijvoorbeeld, zoals ik heb gezien, als zij in sportkleding met losse haren of paardestaartje joggen. Die meisjes lachen dan en voelen zich gevleid met die aandacht. Maar er zijn in Nederland 50.000 fundamentalistische moslims getraceerd die daarom niet kunnen lachen.

U ziet verder dat ook leuke fleurige hoofddoekjes afgekeurd worden want het doekje mag geen sierraad zijn. En bovendien dat de de vrouwen in hun huizen moeten blijven. Dit betekent dat een meisje niet naar school kan gaan, zeker niet naar een gemengde school, dat ze geen werk mag doen buitenshuis, dat ze zonder begeleiding geen boodschappen mag doen.

Zo wordt dit naar mijn inschatting door een miljard moslims begrepen. Hebben de vrouwen deze regels verzonnen omdat ze dan vrede vinden in hun hart, of vinden ze zo vrede met hun mannen en vreemde mannen? Vrede door die mannen te ontwijken en door onzichtbaar te zijn? Dit alles kan men toch moeilijk anders typeren dan onderdrukking van vrouwen door de man?

Laatst gewijzigd door Piero : 24 september 2010 om 21:32.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 21:46   #27
Sunny
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 1.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Nu het waarom van de hoofddoek is heel simpel.

De hoofddoek maakt deel van een geheel concept, een levenswijze waar de moslimvrouw haar respect en waarde terugvindt.

.
Wat erg voor de moslima dat ze enkel respect en waarde kan 'terug' vinden door een stuk textiel. Eigenlijk is dat zeer erg. En bijzonder vernederend.

Laatst gewijzigd door Sunny : 24 september 2010 om 21:47.
Sunny is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 21:51   #28
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.599
Standaard een toevoeging.

In mijn citaat staat ook: 'Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen'. Bedoeld wordt 'te herkennen als gelovige moslim', niet hun identiteit of naam e.d. Want de tenten waarin de arabische dame's rondschuifelen zijn vrijwel identiek dus weet men niet wat daaronder zit.

U ziet dus dat vrouwen die zich niet volgens de voorschriften kleden 'in zonde zijn' en dat zij herkend worden als 'ongelovigen' en dus afvalligen. Hierop staan dan weer sancties die er niet om liegen. Ze lopen kans op stokslagen, verstoting en steniging.

Als de moslimvaders in het Westen zich niet druk maken om deze regels is het bijzonder treurig als hun dochters de onderdrukking van de vrouw in moslimlanden sanctioneren door hier, volkomen vrijwillig en onnodig, buitenshuis een hoofddoek te dragen. Als de moslimvaders en zonen in het Westen zich wel druk maken om deze voorschriften dan liegen de moslimmeisjes als ze zeggen dat zij vrijwillig hun hoofdharen en andere sieraden volledig bedekken.

Laatst gewijzigd door Piero : 24 september 2010 om 21:52.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 21:58   #29
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Nee hoor ! Goeie uiteenzetting.
Maar juist dat maakt dat ik je een fijne forumgenote vind.
Het gaat helemaal niet om wélke godsdienst je fijn vindt. Het gaat om hoe je wil dat anderen er mee om gaan.
En in jouw geval ben ik zelfs zo ver dat ik niet eens de hoofddoek zou opmerken in real life.
Waarom ? Geen woorden van haat. Je geeft me ook niet de indruk dat je je geloof aan mij wil opdringen.
Als alle moslims op deze manier met me zouden communiceren, zou ik perfect kunnen leven met een multiculturele wereld.
Jammer genoeg is dat niet het geval. Zoals je weet, woon ik in Hoboken.
zeker in de late avond zie en hoor ik dingen op de straat die me verbitteren.
En dan ga je veralgemenen. Dat is jammer. Want dat gaat ten koste van de moslims die het wél goed menen.
En daar reken in jou zeker bij !
Met Moor heb ik iets meer problemen
Aangenaam om te lezen, Hurricane. Dat zal ik maar zien als een compliment.

Ik heb nooit de intentie gehad mijn geloof aan een ander op te dringen en zal dat ook nooit doen. Een individu maakt zn eigen keuzes, daarvoor heeft hij/zij geen ander nodig.

Wat mij is opgevallen is het feit dat de allochtonen in Antwerpen een totaal andere mentaliteit hebben dan de allochtonen bij ons in het Waasland of in Gent.

Ik ben vaak in Antwerpen en begrijp jouw reactie heel goed. Ik kan me daar zelf moeilijk aanpassen, laatstaan een autochtoon. Ge zou voor minder de neiging hebben een allochtoon tegen de grond te kwakken daar. Maar, laten we niet veralgemenen. Men zou daar echt vele harder moeten optreden vind ik. Als we gewoon al eens gaan zien hoeveel PV's er per dag worden opgesteld in Borgerhout, dan zou je echt verschieten..
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 22:03   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

moeilijke discussie.

je hebt langs de ene kant de vaststelling dat er effectief meisjes/vrouwen verplicht worden om een hoofddoek te dragen, omdat ze anders "slechte moslims" zijn.

en langs de andere kant heb je zelfbewuste moslima's er voor kiezen om een hoofddoek te dragen, net om te tonen dat ze moslim zijn. net zoals katholieken dat doen met een kruisje of een voetbalsupporter dat doet met een sjaal of sommigen zelfs met een tattoo.

En er is natuurlijk ook bij vele niet-moslims de angst van het onbekende. Ze kennen dit niet uit hun eigen cultuur, dus is het per definitie slecht. Ze halen er dan van alles bij, tot citaten uit de Koran, om toch maar hun gelijk te halen.

maar dat is niet de essentie, de essentie is of die hoofddoek zo belangrijk is, zowel voor moslims als voor niet-moslims. het moment dat dit niet meer zo belangrijk is, voor zowel mosims als niet-moslims, kunnen we echt gaan praten.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 22:07   #31
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik heb het even nagekeken bij een goed ingelichte bron:
1) http://quran.com/24/30-31

2) "Allah aanvaard geen gebeden van vrouwen die hun puberteit hebben bereikt maar ongesluierd zijn tijdens het bidden" (komt van Imam Abu Dawud uit z'n eerste boek; Abu Dawud was een van amper 4 die erkent zijn als critici van de Hadith.... en van deze vier allicht de grootste tasfeer in de geschiedenis van Islam)

ff on a side note, suqar_7loe... U looft het aanvaarden van Islam... ik kan het niet mooier verwoorden . Dat is de taak van een moslim en net daarom leest u niet graag wat ik schrijf... Dat komt omdat, hoewel u zich moslim voelt(ik trek dat zeker niet in twijfel), omdat er 1 groot verschil is tussen ons, en dat blijkt ook uit uw tekst al betwijfel ik dat u dat zelf kan zien.... U hebt duidelijk Islam nog niet aanvaard.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 22:09   #32
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
1) http://quran.com/24/30-31

2) "Allah aanvaard geen gebeden van vrouwen die hun puberteit hebben bereikt maar ongesluierd zijn tijdens het bidden" (komt van Imam Abu Dawud uit z'n eerste boek; Abu Dawud was een van amper 4 die erkent zijn als critici van de Hadith.... en van deze vier allicht de grootste tasfeer in de geschiedenis van Islam)

ff on a side note, suqar_7loe... U looft het aanvaarden van Islam... ik kan het niet mooier verwoorden . Dat is de taak van een moslim en net daarom leest u niet graag wat ik schrijf... Dat komt omdat, hoewel u zich moslim voelt(ik trek dat zeker niet in twijfel), omdat er 1 groot verschil is tussen ons, en dat blijkt ook uit uw tekst al betwijfel ik dat u dat zelf kan zien.... U hebt duidelijk Islam nog niet aanvaard.
Ik denk dat een hypocriete vlaams blokker die zich al jaren voordoet als moslim mij geen lessen moet komen spellen.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 24 september 2010 om 22:09.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 22:11   #33
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
1) http://quran.com/24/30-31

2) "Allah aanvaard geen gebeden van vrouwen die hun puberteit hebben bereikt maar ongesluierd zijn tijdens het bidden" (komt van Imam Abu Dawud uit z'n eerste boek; Abu Dawud was een van amper 4 die erkent zijn als critici van de Hadith.... en van deze vier allicht de grootste tasfeer in de geschiedenis van Islam)

ff on a side note, suqar_7loe... U looft het aanvaarden van Islam... ik kan het niet mooier verwoorden . Dat is de taak van een moslim en net daarom leest u niet graag wat ik schrijf... Dat komt omdat, hoewel u zich moslim voelt(ik trek dat zeker niet in twijfel), omdat er 1 groot verschil is tussen ons, en dat blijkt ook uit uw tekst al betwijfel ik dat u dat zelf kan zien.... U hebt duidelijk Islam nog niet aanvaard.
dus volgens jou mag iemand zich pas moslim noemen als hij/zij strikt elk regeltje uit de Koran volgt? vanaf het moment dat je ook maar op 1 lijntje afwijkt, mag je niet meer moslim genoemd worden?

wat is dan het probleem? dat wilt betekenen dat er helemaal geen moslims zijn in de wereld!
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 22:14   #34
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

maar dat is niet de essentie, de essentie is of die hoofddoek zo belangrijk is, zowel voor moslims als voor niet-moslims. het moment dat dit niet meer zo belangrijk is, voor zowel mosims als niet-moslims, kunnen we echt gaan praten.
zodra de mensheid zichzelf kan ontmenselijken en zich ontdoen van alom gekende menselijke zwakheden zoals jaloezie of lust (de duivel, in essentie), dan & enkel dan kan de hoofddoek weggelaten worden.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 22:18   #35
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus volgens jou mag iemand zich pas moslim noemen als hij/zij strikt elk regeltje uit de Koran volgt? vanaf het moment dat je ook maar op 1 lijntje afwijkt, mag je niet meer moslim genoemd worden?
Vergeef mij, maar heb ik zonet niet laten blijken dat ik suqar_7loe wel als moslim erken? Ik twijfel niet aan diens inclentatie naar Islam, wel de kennis ervan.

De motivatie voor het dragen van de hoofddoek is totaal verkeerd en helemaal niet de reden waarom hidjaab gebruikt wordt.

Citaat:
wat is dan het probleem? dat wilt betekenen dat er helemaal geen moslims zijn in de wereld!
Daar vergist u zich enorm in... zelfs in elke taxi in Algerije hangen qur'an verzen. Deze worden gezongen, overal geschreven (zelfs als grafitti), in kinderboeken gebruikt, ... We hebben het hier niet over christendom hé
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!

Laatst gewijzigd door Raven : 24 september 2010 om 22:19.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 22:19   #36
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
moeilijke discussie.

je hebt langs de ene kant de vaststelling dat er effectief meisjes/vrouwen verplicht worden om een hoofddoek te dragen, omdat ze anders "slechte moslims" zijn.

en langs de andere kant heb je zelfbewuste moslima's er voor kiezen om een hoofddoek te dragen, net om te tonen dat ze moslim zijn. net zoals katholieken dat doen met een kruisje of een voetbalsupporter dat doet met een sjaal of sommigen zelfs met een tattoo.

En er is natuurlijk ook bij vele niet-moslims de angst van het onbekende. Ze kennen dit niet uit hun eigen cultuur, dus is het per definitie slecht. Ze halen er dan van alles bij, tot citaten uit de Koran, om toch maar hun gelijk te halen.

maar dat is niet de essentie, de essentie is of die hoofddoek zo belangrijk is, zowel voor moslims als voor niet-moslims. het moment dat dit niet meer zo belangrijk is, voor zowel mosims als niet-moslims, kunnen we echt gaan praten.
Dat zal niet gebeuren aangezien de hoofddoek een religieus symbool is voor een moslima. Het dragen van de hidjaab behoort tot de islamitische kledingvoorschriften. Dus de hidjaab is en blijft een belangrijk iets binnen de islamitische godsdienst, dus men zal als moslim niet zo gauw de kledingvoorschriften de rug toekeren. En terecht.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 22:21   #37
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Dat zal niet gebeuren aangezien de hoofddoek een religieus symbool is voor een moslima. Het dragen van de hidjaab behoort tot de islamitische kledingvoorschriften. Dus de hidjaab is en blijft een belangrijk iets binnen de islamitische godsdienst, dus men zal als moslim niet zo gauw de kledingvoorschriften de rug toekeren. En terecht.
en waarom zijn er al zovele moslima's die wel moslim kunnen blijven maar toch hun hoofddoek kunnen afdoen?

wat doe je met al die Turkse moslima's die zonder hoofddoek bv school volgen?

en vergeet niet, het is een kledingvoorschrift dat niet rechtstreeks uit de Koran komt, het voorschrift komt van mensen, niet van Allah.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 22:26   #38
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en waarom zijn er al zovele moslima's die wel moslim kunnen blijven maar toch hun hoofddoek kunnen afdoen?

wat doe je met al die Turkse moslima's die zonder hoofddoek bv school volgen?

en vergeet niet, het is een kledingvoorschrift dat niet rechtstreeks uit de Koran komt, het voorschrift komt van mensen, niet van Allah.
Van welke mensen komt dat voorschrift dan volgens jou?

Ik bezie het zo: het credo is 'La iellaha Iellahlaah'. Een moslim is iemand die getuigt dat er geen andere God is behalve Allaah. En aan de rest kan gewerkt worden. Wie zijn wij om met het vingertje naar een ander te wijzen. Het kan zelfs zo zijn dat iemand die de hidjaab niet draagt vele dichter bij God staat dan iemand die de boerka draagt bij wijze van spreken.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 24 september 2010 om 22:26.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 22:29   #39
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Van welke mensen komt dat voorschrift dan volgens jou?

Ik bezie het zo: het credo is 'La iellaha Iellahlaah'. Een moslim is iemand die getuigt dat er geen andere God is behalve Allaah. En aan de rest kan gewerkt worden. Wie zijn wij om met het vingertje naar een ander te wijzen. Het kan zelfs zo zijn dat iemand die de hidjaab niet draagt vele dichter bij God staat dan iemand die de boerka draagt bij wijze van spreken.
ik ben verre van een moslimdeskundige, in tegenstelling tot anderen hier die constant de Koran en alles rond moslims lezen en van buiten leren

maar ik dacht dat het bedekken van het haar, of zelfs in extreme vorm van het gehele lichaam, een voorschrift is van de eerste moslimgeleerden. Dit in navolging van de toenertijde gangbare kledijvoorschriften. Dit zou verklaren waarom de ene een hoofddoek draagt en de andere het gehele lichaam bedekt.

maar dat is maar een interpretatie van een atheïst hé.....
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 22:41   #40
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
zodra de mensheid zichzelf kan ontmenselijken en zich ontdoen van alom gekende menselijke zwakheden zoals jaloezie of lust (de duivel, in essentie), dan & enkel dan kan de hoofddoek weggelaten worden.
Hoe komt u erbij dat jaloezie en lust menselijke zwakheden zijn. Het zijn juist de sterkste kanten van de mens waarmee hij miljoenen jaren kon overleven en evolueren. Als u geil bent, dan is uw lichaam geil en niet een duivel in uw hoofd of een fluisterende duivel in een boom. De duivel komt niet klaar en hij ejaculeert niet.

Laatst gewijzigd door Piero : 24 september 2010 om 22:43.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be