Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 mei 2023, 13:11   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Een crimineel vreest de straf niet, bedoel je dat?
Een crimineel neemt risico's. Als het slecht afloopt dan heeft die gewoon pech.
Ik stel mij de vraag of een veroordeelde tot levenslange gevangenis niet liever een eind aan z'n leven wil zien.
Ik neem aan dat niet ieder Europees land een soort wet Lejeune kent. Ondertussen is de wet aangepast.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 13:15   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Je bedoelt dat de crimineel zélf kan kiezen tussen levenslang zitten of euthanasie op zich te laten toepassen?
Dat zou geen slecht voorstel zijn.
Uiteindelijk wordt euthanasie op vraag toegepast bij een uitzichtloze situatie.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 12 mei 2023 om 13:25.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 14:01   #23
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat zou geen slecht voorstel zijn.
Uiteindelijk wordt euthanasie op vraag toegepast bij een uitzichtloze situatie.
De slachtoffers van een crimineel hebben geen keuze gehad, dus waarom zou de crimineel wél een keuze mogen maken over zijn straf?
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 14:02   #24
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben absoluut tegen de doodstraf opgelegd door een rechter of zo. Het maakt de kloof tussen wat geprivilegieerden mogen, en de normale mens, nog veel groter.

Ik ben in tegendeel voor het recht op moord DOOR IEDEREEN en niet door een select clubje geprivilegieerden.
Gewoon, reciprociteit. Meer is niet nodig.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 14:25   #25
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Gewoon, reciprociteit. Meer is niet nodig.
Ik probeer mij voor te stellen hoe een libertair de doodstraf in-/uitgevoerd wil zien.

Gaat u zélf de nodige handelingen stellen om een einde te maken aan iemands bestaan, of verkiest u dat iemand anders dat in uw plaats doet, en zo ja, wie?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 14:39   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Gewoon, reciprociteit. Meer is niet nodig.
Maar met vrije moord komt dat vanzelf in orde. Moord is gewoon een van de vele manieren om uw omgeving beter aan uw wensen aan te passen he. Als een boom in de weg staat voor wat je wil doen, kap je die toch om. Welnu, als een ander levend wezen in de weg staat, of handelt tegen uw voordelen in, zie ik niet in waar het probleem zit om die op te ruimen.

De reciprociteit zit hem in het concept dat die andere natuurlijk exact hetzelfde wil doen voor de wezens die HEM/HAAR problemen opleveren. Daar kan jij bij zitten of niet. Zo is het leven altijd geweest. Moge de winnaar winnen he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 15:12   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De slachtoffers van een crimineel hebben geen keuze gehad, dus waarom zou de crimineel wél een keuze mogen maken over zijn straf?
De doodstraf, eens ingevoerd, zal natuurlijk veel meer voor politieke doeleinden gebruikt worden, dan om dingen zoals moorden in evenwicht te brengen. Eens een doodstraf bestaat, zal het grootste aantal geexecuteerden zoals gewoonlijk doorheen de geschiedenis bestaan uit zij die de voordelen van machtshebbers in gevaar brengen he.

Het punt is dat je hier partij kiest: je gaat slachtoffers duiden, en een crimineel duiden. Maar dat zijn gewoon winnaars en verliezers, meer niet.

Trouwens, de persoon of personen die die doodstraf uitvoeren, zijn gewoon evenveel "moordenaars" als de "crimineel" dat was en misschien nog veel meer want in de meeste gevallen zullen die "criminelen" gewoon mensen zijn die opinies uiten die de machtspositie van machtshebbers zouden kunnen in gedrang brengen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 16:27   #28
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik probeer mij voor te stellen hoe een libertair de doodstraf in-/uitgevoerd wil zien.

Gaat u zélf de nodige handelingen stellen om een einde te maken aan iemands bestaan, of verkiest u dat iemand anders dat in uw plaats doet, en zo ja, wie?
Ofwel administreer ik zelf, ofwel betaal ik een privé-firma om dat voor mij te doen.

Ik begrijp zeer goed waar je naartoe wil. In strikt theoretisch libertarisme is zélfs “small government” een compromis met de houding “every man for himself.”

Als je u eigen niet kan verdedigen tegen een crimineel moet je hulp “vragen.” Daar is op zich niets niet-libertair aan.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 16:28   #29
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar met vrije moord komt dat vanzelf in orde. Moord is gewoon een van de vele manieren om uw omgeving beter aan uw wensen aan te passen he. Als een boom in de weg staat voor wat je wil doen, kap je die toch om. Welnu, als een ander levend wezen in de weg staat, of handelt tegen uw voordelen in, zie ik niet in waar het probleem zit om die op te ruimen.

De reciprociteit zit hem in het concept dat die andere natuurlijk exact hetzelfde wil doen voor de wezens die HEM/HAAR problemen opleveren. Daar kan jij bij zitten of niet. Zo is het leven altijd geweest. Moge de winnaar winnen he.
Inderdaad. Moge de beste winnen. Ik vrees echter dat de forumleden niet altijd begrijpen dat naast jij, iedereen moet kunnen moorden.

Ik draai het liever om; iedereen heeft een onaantastbaar recht op zelfverdediging.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 12 mei 2023 om 16:32.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 16:30   #30
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De doodstraf, eens ingevoerd, zal natuurlijk veel meer voor politieke doeleinden gebruikt worden, dan om dingen zoals moorden in evenwicht te brengen. Eens een doodstraf bestaat, zal het grootste aantal geexecuteerden zoals gewoonlijk doorheen de geschiedenis bestaan uit zij die de voordelen van machtshebbers in gevaar brengen he.

Het punt is dat je hier partij kiest: je gaat slachtoffers duiden, en een crimineel duiden. Maar dat zijn gewoon winnaars en verliezers, meer niet.

Trouwens, de persoon of personen die die doodstraf uitvoeren, zijn gewoon evenveel "moordenaars" als de "crimineel" dat was en misschien nog veel meer want in de meeste gevallen zullen die "criminelen" gewoon mensen zijn die opinies uiten die de machtspositie van machtshebbers zouden kunnen in gedrang brengen.
De vraag is, als er geen wetboek is, wat is dan “crimineel gedrag?”

Je kent zeker het concept “the law of the land.”
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 16:40   #31
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De doodstraf, eens ingevoerd, zal natuurlijk veel meer voor politieke doeleinden gebruikt worden, dan om dingen zoals moorden in evenwicht te brengen. Eens een doodstraf bestaat, zal het grootste aantal geexecuteerden zoals gewoonlijk doorheen de geschiedenis bestaan uit zij die de voordelen van machtshebbers in gevaar brengen he.

Het punt is dat je hier partij kiest: je gaat slachtoffers duiden, en een crimineel duiden. Maar dat zijn gewoon winnaars en verliezers, meer niet.

Trouwens, de persoon of personen die die doodstraf uitvoeren, zijn gewoon evenveel "moordenaars" als de "crimineel" dat was en misschien nog veel meer want in de meeste gevallen zullen die "criminelen" gewoon mensen zijn die opinies uiten die de machtspositie van machtshebbers zouden kunnen in gedrang brengen.
Ik ben voorstander van de guillotine. Dat is op een eenvoudige maar zeer degelijke manier ontworpen. Een zeer scherp valmes dat van hoog naar beneden glijdt en dankzij een keurig bepaalde hoek vlot het hoofd afsnijdt.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 16:55   #32
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben voorstander van de guillotine. Dat is op een eenvoudige maar zeer degelijke manier ontworpen. Een zeer scherp valmes dat van hoog naar beneden glijdt en dankzij een keurig bepaalde hoek vlot het hoofd afsnijdt.
Ik mis daar reciprociteit in. Iemand die een ander mens heeft doodgemarteld, verdient zo’n pijnloze snelle dood niet.
De guillotine is meer voor iemand die abortus pleegt na in een dronken bui te hebben geneukt zonder condoom, toch maar beslissen de ongeboren mens te vermoorden. Die laatste heeft dat ook niet geweten, dus daar wil ik nog enige tegemoetkoming in doen door een snelle, pijnloze doodstraf te administreren. Voor beide neukers uiteraard.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 17:40   #33
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Inderdaad. Moge de beste winnen. Ik vrees echter dat de forumleden niet altijd begrijpen dat naast jij, iedereen moet kunnen moorden.

Ik draai het liever om; iedereen heeft een onaantastbaar recht op zelfverdediging.
Dat is hetzelfde.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 17:41   #34
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De vraag is, als er geen wetboek is, wat is dan “crimineel gedrag?”
Inderdaad, dat concept bestaat enkel maar ten aanzien van uzelf: crimineel gedrag is gedrag dat uzelf nadeel bezorgt.

Iemand die U hindert en waar ge de kans hebt om die zonder veel kosten uit de weg te ruimen, en ge doet dat niet, DAT is crimineel gedrag

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 mei 2023 om 17:42.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 17:46   #35
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben voorstander van de guillotine. Dat is op een eenvoudige maar zeer degelijke manier ontworpen. Een zeer scherp valmes dat van hoog naar beneden glijdt en dankzij een keurig bepaalde hoek vlot het hoofd afsnijdt.
Wel, er bestaat de griezelige mogelijkheid dat ge nog een tijdje bewust zijt nadat uw lijf eraf gesneden was. Ik weet niet of dat zo een plezant moment is dan.

https://www.discovermagazine.com/the...e-decapitation

Er bestaat maar 1 absoluut zekere manier om niet waar te nemen dat ge dood gaat door een lichaamsvernietiging, en dat is dichtbij een thermonucleaire ontploffing.

Daar is de overgang van lichaam naar geioniseerd plasma zodanig snel dat het onmogelijk is dat er daar de minste bewuste waarneming van gebeurt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 mei 2023 om 17:47.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 17:49   #36
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Ik mis daar reciprociteit in. Iemand die een ander mens heeft doodgemarteld, verdient zo’n pijnloze snelle dood niet.
Ik begrijp totaal de wens niet om een andere entiteit willen pijn te doen alvorens die entiteit verdwijnt. Eens die verdwenen is, heb je toch geen enkel voordeel aan dat lijden gehad, nee ?

Wat telt is dat die entiteit niet meer bestaat en dus op geen enkele manier nog hinderlijk is, en dat is toch alles wat telt ?

Trouwens, waarom zou er reciprociteit moeten zijn ? Bij een voetbalwedstrijd is er toch ook zo geen concept van reciprociteit ? Er is een ploeg die wint, en een die verliest, en die verliezer heeft geen "vergelding" te eisen van de winnaar he.

Als je vermoord wordt, is dat omdat je zwakker was, en dus is het normaal dat je verloor he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 mei 2023 om 18:04.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 19:03   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De slachtoffers van een crimineel hebben geen keuze gehad, dus waarom zou de crimineel wél een keuze mogen maken over zijn straf?
Kijk, het is heel simpel. Als er voldoende criminele kandidaten euthanasie zijn dan is dat best meegenomen. Iedereen gelukkig.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 20:03   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Blijkt dat de doodstraf potentiële criminelen niet afschrikt.
Euthanasie zou aantrekkelijker kunnen zijn dan een levenslange gevangenisstraf.
Dat concludeert men gemakkelijkheidshalve uit de vergelijkingen met een gans andere geweldscultuur als de onze: de VS.

Hoe dan ook: na de executie gaat de heel-zware-crimineel geen nieuwe feiten meer plegen, en veel minder kosten aan de maatschappij.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 20:05   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar voorwaarde zou moeten zijn dat de rechter(s) en/of juryleden eigenhandig de executie moeten uitvoeren.
Tut tut, vrijwilligers mogen die taak gerust op zich nemen. Ik ben er klaar voor.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 20:07   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
In verband met conformiteit en in het gareel houden. Geloof jij nog steeds in het "bloed en angst" verhaal?

Trouwens de galg, soms kregen ze een ongecontroleerde erectie of er kwam ontlasting aan te pas. Dat werd aangepast met een valluik zodat je nek gelijk breekt. Soms bungelden die daar veel te lang. Bespaar me die gore details.

De verhalen over een slachthuis. Een elektrische stoot van zoveel Volt; dat is humaan. En dan zo'n soort slagpen op hun kop. Snel en schoon; een soldatendood? De zwakke magen moeten maar wegkijken.
Heb jij zitten zoeken achter dergelijke informatie?
Gast, gij kickt op de verkeerde dingen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be