Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
|
Discussietools |
12 december 2016, 12:07 | #21 | ||||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Citaat:
Maar jongen toch. Op basis van een artikel in HLN proberen commentaar geven op een vonnis... Laat dat eens twee minuutjes inzinken... Citaat:
Een rechter kan en mag niet zomaar uitleg geven bij zijn vonnissen of arresten, en al zeker niet in de strafrechterlijke sfeer. En u komt hier doodleuk, zonder kennis van zaken, beweren dat een rechter zijn beslissingen zou moeten uitleggen aan leken. :'-) Citaat:
Ik bedoel meer algemeen dat 'de gewone man' best wat terughoudender zou mogen zijn in de ene of de andere rechterlijke beslissing te kwalificeren als 'wereldvreemd'. Rechters hebben best veel gestudeerd en hebben heel wat ervaring om in complexe dossiers een besluit te nemen. Daarenboven hebben die rechters logischerwijs toegang tot het dossier, iets wat het publiek niet heeft. Redelijk van de pot gerukt dus dat je als leek o.b.v. een artikeltje in HLN een vonnis of arrest als wereldvreemd zou afdoen. Citaat:
Mooi geprobeerd, maar gefaald. Een rechter is geen bakker; het ambt van strafrechter is net iets moeilijker dan een bakker; iets niet lekker vinden is van een andere strekking dan een vonnis al wereldvreemd kwalificeren; etc. Probeer nog eens. Citaat:
Ik ben nergens laatdunkend over leken. Hoogstens ben ik laatdunkend over leken die de nodige zelfreflectie ontberen om zich terughoudend op te stellen in materies waar hun (leken)kennis eerder beperkt is. Ik neem aan dat die nuance niet te moeilijk is voor u? |
||||||
12 december 2016, 12:13 | #22 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
War on drugs FTW!
12 december 2016, 12:14 | #23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Bewijs dat.
12 december 2016, 12:14 | #24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik had ooit een lidkaart van de N-VA, en stemde er (tot vorige keer) nog op, maar ondanks dat ik zowel Francken als De Wever volkomen gelijk geef betreffend het weigeren van asiel en de uitspraak over wereldvreemde rechters, zal ik niet meer N-VA stemmen. Niet meer zolang die partij de wil van de overgrote meerderheid van de N-VA-kiezers aan haar laars lapt en het cordon sanitaire niet opheft.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 12 december 2016 om 12:29. |
|
12 december 2016, 12:15 | #25 | |
Minister-President
|
Citaat:
Anarchy FTW!
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 12 december 2016 om 12:16. |
|
12 december 2016, 12:17 | #26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik dacht trouwens dat een rechter zijn uitspraak ook moet motiveren. Zelfs een leek moet in staat zijn die te begrijpen. |
|
12 december 2016, 12:20 | #27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
De 'motivatie' in het arrest Clottemans was, 'we vinden niemand anders, ze zal het wel gedaan hebben.'
12 december 2016, 12:20 | #28 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
Hmmm. De forumgebruiker die zijn stellingen nooit onderbouwd met bronnen of bewijzen, ook wanneer daartoe gevraagd, eist nu een bewijs.
Zou ik een koekje van eigen deeg geven of zou ik doen wat niet meer dan normaal is een om het even welke discussie (zijnde stellingen onderbouwen met bewijzen en bronnen wanneer daar toe gevraagd). BTW, blij dat je de andere verschillen in je analogie toch erkent. |
12 december 2016, 12:21 | #29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uit wat ik hoor en zie kan ik alleen maar besluiten dat het oordeel van een massa "leken" zonder een diploma rechten wijzer is dan dat van één wereldvreemde rechter.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 12 december 2016 om 12:31. |
|
12 december 2016, 12:23 | #30 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bewijs uw stelling.
12 december 2016, 12:26 | #31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Behalve voor Francken natuurlijk.... Motief? Francken ondergraaft de democratie... door te doen wat hij volgens de wet mag.
12 december 2016, 12:32 | #32 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Het motiveren van een vonnis is ook iets compleet anders dan buiten de rechtbank dit vonnis publiek (of zelf privé) gaan verdedigen. Ik denk dat dit onderscheid toch evident is. Geen idee waarom u voor zoiets een bewijs vraagt. Om (straf)rechter te zijn moet u jurist zijn. Da's een opleiding van minstens vijf jaar. U moet ook ervaring hebben aan de balie, da's heel wat praktijkervaring. Om jezelf bakker te noemen heb je één diploma en (technisch gezien) geen ervaring nodig. Als rechter ben je aangesteld voor het leven in een publieke functie. Niets van dit alles voor bakker. Uit louter deze elementen die deel uitmaken van het regelgevend kader van beide beroepen is al duidelijk dat de toegang tot het beroep rechter veel strikter gereguleerd is dan de toegang tot het beroep bakker. Die strikte regulering toont aan dat het eigenlijke beroep moeilijker en selectiever is. |
|
12 december 2016, 12:37 | #33 |
Secretaris-Generaal VN
|
misschien kan jij mij die vonnissen in de toekomst persoonlijk komen voorlezen.
12 december 2016, 12:42 | #34 |
Banneling
|
|
12 december 2016, 12:44 | #35 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Ik begin stilaan respect te krijgen van Franco…Een brave man die tegen de communisten vocht. Gipsy 26/28 1 2018 "Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen." Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015. “Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016 |
|
12 december 2016, 12:44 | #36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar de kloof tussen het gerecht en de burger moet toch ergens vandaan komen. Beweren dat leken geen idee van het verschil tussen goed en kwaad hebben omdat ze geen diploma hebben lijkt mij vergezocht. |
|
12 december 2016, 12:44 | #37 |
Secretaris-Generaal VN
|
Laat advocaten nu net de grootste, zonder blikken noch blozen, leugenaars zijn die er bestaan.
Het Belgisch gerecht heeft niets, maar dan ook niets met gerechtigheid te maken. Wereldvreemd? Van een andere planeet zeker wel. |
12 december 2016, 12:45 | #38 |
Banneling
|
idd zelfs leken kunnen zien dat bakkers veel harder moeten werken voor veel minder vergoeding.
|
12 december 2016, 12:45 | #39 | |
Minister-President
|
Citaat:
Hoe interpreteer U art.1 van het EVRM? art. 1: Verplichting van lidstaten zich te houden aan de rechten en toe te passen op iedereen binnen hun rechtsmacht. Zeg nu niet dat je onbevoegd bent want dit lijkt mij geen ingewikkelde wettekst dat voor veel interpretaties vatbaar is.
12 december 2016, 12:45 | #40 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Ik begin stilaan respect te krijgen van Franco…Een brave man die tegen de communisten vocht. Gipsy 26/28 1 2018 "Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen." Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015. “Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016 |
|