Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 september 2009, 18:36   #21
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Zou je hen buizen voor een examen wiskunde of geschiedenis als enkel taalfouten een probleem zijn?
Neen.

Maar wel de quotering verlagen. Als hij of zij later een verslag schrijft dat inhoudelijk correct is, maar vol met taalfouten staat, zal hij daar ook problemen door krijgen.

Bijvoorbeeld van een 10/10 een 7/10 maken omwille van taalfouten. Dan zullen er studenten zijn die wel fouten tegen de inhoud hebben gemaakt, maar meer hebben als hem of haar. Normaal gezien moet dat voldoende motivatie geven om eens te letten op het taalgebruik.

PS: Niemand is perfect, voor 1 foutje ga je natuurlijk niet iemand pesten. Maar als er 6-7 dt fouten in een test staan......
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 18:41   #22
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Ik had een leerkracht geschiedenis die dat deed.
En, is die leerkracht erin geslaagd om de kinderen met taalproblemen en -stoornissen spontaan te genezen?
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 18:42   #23
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
En, is die leerkracht erin geslaagd om de kinderen met taalproblemen en -stoornissen spontaan te genezen?
Moet het altijd gaan over kinderen met problemen en stoornissen?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 18:43   #24
Depth of Field
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 juli 2008
Locatie: Occupied Flanders
Berichten: 1.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Zou je hen buizen voor een examen wiskunde of geschiedenis als enkel taalfouten een probleem zijn?
Uiteindelijk help je die mensen niet met dt-fouten te tolereren: als ik die zie in een CV heb ik reeds mijn mening gevormd over die mens: hij is dom en/of lui.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 18:43   #25
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De dag van vandaag heeft ieder kind wel een of andere stoornis....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 18:47   #26
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De dag van vandaag heeft ieder kind wel een of andere stoornis....
Alle menselijke aspecten worden gecatalogiseerd, he.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 6 september 2009 om 18:47.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 18:54   #27
IronChef
Minister-President
 
IronChef's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2009
Berichten: 4.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
En, is die leerkracht erin geslaagd om de kinderen met taalproblemen en -stoornissen spontaan te genezen?
Neen.

Het was zo erg dat hij tot handoplegging moest overgaan.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 18:57   #28
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Neen.

Het was zo erg dat hij tot handoplegging moest overgaan.
Ik heb regelmatig een impulsoverdracht van een bordenwisser mogen ervaren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 19:02   #29
IronChef
Minister-President
 
IronChef's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2009
Berichten: 4.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb regelmatig een impulsoverdracht van een bordenwisser mogen ervaren.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 19:05   #30
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen.

Maar wel de quotering verlagen. Als hij of zij later een verslag schrijft dat inhoudelijk correct is, maar vol met taalfouten staat, zal hij daar ook problemen door krijgen.

Bijvoorbeeld van een 10/10 een 7/10 maken omwille van taalfouten. Dan zullen er studenten zijn die wel fouten tegen de inhoud hebben gemaakt, maar meer hebben als hem of haar. Normaal gezien moet dat voldoende motivatie geven om eens te letten op het taalgebruik.

PS: Niemand is perfect, voor 1 foutje ga je natuurlijk niet iemand pesten. Maar als er 6-7 dt fouten in een test staan......
En als de persoon een 6/10 had? 3/10 van maken omwille van taalfouten?
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 19:07   #31
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Het schrijnende relativisme in het secundair onderwijs leidt ertoe dat sommige nieuwe studenten taal en letteren de d/t-regels nog moeten leren op de universiteit. Het gaat dan om studenten die kiezen voor een taalrichting. Triest vind ik dat.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 19:07   #32
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
En als de persoon een 6/10 had? 3/10 van maken omwille van taalfouten?
Neen dan zou ik naar een 5 gaan. Door, maar met de hakken over de sloot.

Bij een einduitslag van 5/10 op inhoud, en talloze taalfouten, mag hij nog eens opnieuw komen. Want laten we eerlijk zijn, een 5/10 op inhoud is ook gene vette
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 19:08   #33
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
En als de persoon een 6/10 had? 3/10 van maken omwille van taalfouten?
Zo ging dat bij ons. Een punt per fout in de niet-taalvakken, vijf punten per d/t-fout bij Nederlands. En dat is heus geen 50 jaar geleden. Maar ik durf dan ook zeggen dat tegen het laatste jaar iedereen zonder d/t-fouten kon schrijven.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 19:11   #34
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Moet het altijd gaan over kinderen met problemen en stoornissen?
Neen. Het lijkt me wel iets om rekening mee te houden. Het is spijtig als iemand compleet gedemotiveerd raakt omdat hij wegens een taalstoornis niet door de andere vakken geraakt, terwijl hij die andere vakken wel beheerst.
Maar het kan ook gewoon gaan over kinderen die niet uitblinken in intelligentie, en daarom gewoon moeite hebben met taal. Neem bijv. iemand met een IQ van 80 die voor metser gaat. Waarom zou je die afstraffen voor taalfouten op theoretische vakken? Is de inhoud van dat vak niet belangrijker dan het correct schrijven?

Je kan trouwens evengoed de schrijffouten op andere vakken dan Nederlands laten meetellen voor het vak Nederlands, en niet voor het vak in kwestie.
Dan is het tenminste duidelijk waar het probleem zit, en weerspiegelt het rapport ook de talenten en zwaktes van de leerling.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 6 september 2009 om 19:19. Reden: *kuch*
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 19:13   #35
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen dan zou ik naar een 5 gaan. Door, maar met de hakken over de sloot.

Bij een einduitslag van 5/10 op inhoud, en talloze taalfouten, mag hij nog eens opnieuw komen. Want laten we eerlijk zijn, een 5/10 op inhoud is ook gene vette

Dus als je goed deed, krijg je meer punten afgetrokken dan als het al zwak was? Lijkt me een beetje arbitrair, niet?
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 19:13   #36
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Zo ging dat bij ons. Een punt per fout in de niet-taalvakken, vijf punten per d/t-fout bij Nederlands. En dat is heus geen 50 jaar geleden. Maar ik durf dan ook zeggen dat tegen het laatste jaar iedereen zonder d/t-fouten kon schrijven.
Fouten maken is menselijk. Ik schrijf nu en dan ook dingen neer waar ik me voor schaam. Maar als ik die zin dan eens herlees, voel ik gewoon dat er iets niet klopt. Een d/t fout doet pijn.

Ik heb trouwens uw systeem gekend op de middelbare school, 10 jaar geleden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 19:15   #37
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Uiteindelijk help je die mensen niet met dt-fouten te tolereren: als ik die zie in een CV heb ik reeds mijn mening gevormd over die mens: hij is dom en/of lui.
Ga je daar echt zoveel rekening mee houden als je bijv. een heftruckchauffeur zoekt? Ik alleszins niet.
Ik denk dat velen hier op dit forum wat meer in contact moeten komen met mensen die onder het gemiddelde zouden scoren op een IQ-test
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 19:17   #38
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Neen. Het lijkt me wel iets om rekening mee te houden. Het is spijtig als iemand compleet gedemotiveerd raakt omdat hij wegens een taalstoornis niet door de andere vakken geraakt, terwijl hij die andere vakken wel beheerst.
Maar het kan ook gewoon gaan over kinderen die niet uitblinken in intelligentie, en daarom gewoon moeite hebben met taal. Neem bijv. iemand met een IQ van 80 die voor metser gaat. Waarom zou je die afstraffen voor taalfouten op theoretische vakken? Is de inhoud van dat vak niet belangrijker dan het correct schrijven?

Je kan trouwens evengoed de schrijffouten op andere vakken dan Nederlands laten meetellen voor het vak Nederlands, en niet voor het vak in kwestie.
Dan is het tenminste duidelijk waar het probleem zit, en weerspiegeld het rapport ook de talenten en zwaktes van de leerling.

dat laatste is voor mij een nieuw argument met een zekere overtuigingskracht.

(ik vermoed dat je die spellingsfout met opzet erin hebt gebracht)
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 19:18   #39
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dus als je goed deed, krijg je meer punten afgetrokken dan als het al zwak was? Lijkt me een beetje arbitrair, niet?
Tja, quoteren is nooit 100 % objectief in vele gevallen. Ik probeer te kijken naar het totaalbeeld.

Ik heb al 2 personen terug laten komen in september omdat ze a) ondermaats hadden gepresteerd en b) d/t fouten in hun eindpresentatie hadden gezet. Dat laatste was de spreekwoordelijke druppel.

Zoals ik al zei, als je een verslag aan je baas afgeeft, en het staat vol fouten, dan komt dat verslag ook gewoon jouw richting terug uit, met een boze mail erbij. Iemand die 10/10 inhoudelijk heeft, heeft er baat bij dat hij een sanctie krijgt omwille van zijn taalfouten. Ze zijn er om te leren. Van een 10/10 een 9/10 maken helpt meestal niet, dat is nog steeds erg goed. Een 7 voelen ze meestal al wel.

Het is arbitrair. Maar als iemand 5 keer hetzelfde woord verkeerd spelt, ga je toch ook geen 5 volle punten aftrekken ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 19:18   #40
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Neen. Het lijkt me wel iets om rekening mee te houden. Het is spijtig als iemand compleet gedemotiveerd raakt omdat hij wegens een taalstoornis niet door de andere vakken geraakt, terwijl hij die andere vakken wel beheerst.
De vraag hier is natuurlijk ook hoe ernstig de fouten zijn. Ik kan mij inbeelden dat iemand die moeilijkheden heeft met de meest basale regels omwille van dyslexie of andere stoornissen een speciaal statuut krijgt.
Langs de andere kant betwijfel ik dat er wordt gelet op heel subtiele fouten. De leerkrachten merken deze vaak zelf niet op.


Citaat:
Maar het kan ook gewoon gaan over kinderen die niet uitblinken in intelligentie, en daarom gewoon moeite hebben met taal. Neem bijv. iemand met een IQ van 80 die voor metser gaat. Waarom zou je die afstraffen voor taalfouten op theoretische vakken? Is de inhoud van dat vak niet belangrijker dan het correct schrijven?
Dit is een gevaarlijke gladde helling. Ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel. Niet uitblinken in intelligentie, een stoornis hebben, geen interesse hebben, later niet nodig hebben, ... .
Ik heb grote problemen met onderwijsinstellingen als fabrieken voor arbeidsmarktvee.

Waar ik ook problemen mee zal hebben is de metser met zijn IQ van 80 die later kinderen krijgt en deze niet gaat kunnen leren lezen/schrijven. Maar dat is een andere discussie.


Citaat:
Je kan trouwens evengoed de schrijffouten op andere vakken dan Nederlands laten meetellen voor het vak Nederlands, en niet voor het vak in kwestie.
Dan is het tenminste duidelijk waar het probleem zit, en weerspiegeld het rapport ook de talenten en zwaktes van de leerling.
Dit is dan weer een interessant idee. Lijkt mij ook vlot toepasbaar op een middelbare school.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be