Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 september 2008, 18:42   #21
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Obama zal zeker hopen dat de media niet teveel aandacht besteden aan die peiling want binnen de VS kan ze hem alleen maar stemmen kosten.
je bevestigt hiermee wat ik al lang wist: de gemiddelde amerikaan trekt zich geen klote aan van de rest van de wereld, sterker zelfs, ze staan vijandig tegenover het buitenland.

Met zulke asociale gevallen wil ik geen vrienden zijn.

Met jou ook niet!

Laatst gewijzigd door styllo_ben : 10 september 2008 om 18:43.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 18:45   #22
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Eénvoudige vraag: met wie houden landen het meeste rekening? Met de Vs of met de EU?
eenvoudige vraag: hoeveel landen zijn door de VS gebombardeerd na WOII, en hoeveel door de EU?
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 18:51   #23
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Daar vergist u zich dan toch wel erg sterk in. Al ooit eens een Amerikaanse verkiezing meegemaakt?

he, interessante vraag stel je hier.

Het is heel raar, ik ben nog nooit in de VS geweest en ken geen ene amerikaan, maar toch maak ik de verkiezingen ginds sinds 2000 van zeer dicht bij mee. Ik volg het zeer nauw. En dit geldt voor vele mensen hier en elders.

wat is dat toch met die VS, dat we zo fel aangetrokken zijn tot dat land

styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 19:08   #24
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Een belachelijke stelling. U overschat ruimschoots de impact van de President.
Mmm, velen en ikzelf denken toch dat de beslissingen genomen door George Bush, Amerika geen goed hebben gedaan.

In het Amerikaanse systeem heeft de uitvoerende macht toch redelijk wat invloed, me dunkt.

En, Jozef, je bent ook niet mee wat velen hier zeggen: dat de perceptie van de president net zo belangrijk is al diens daden. Vrijwel alle beslissingen van Bush, die op geen enkele manier verbonden zijn met de oorlog in Irak, worden toch in de schaduw van die beslissing om ten oorlog te trekken, geplaatst, en worden er volledig door gekleurd.

Er is geen enkel land op de planeet waar de president en diens daden zo sterk de natie zelf symboliseert.

Maar goed, je bent duidelijk niet echt mee met de discussie.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 10 september 2008 om 19:16.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 19:12   #25
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
US Nato allies - Canada (69%), Italy (64%), France (62%), Germany (61%), and the UK (54%)
Vooral straf dat de grootste NAVO-leden ook allemaal Obama willen.

Da's natuurlijk uitermate belangrijk, want politici in Europa moeten rekening houden met de publieke opinie, en dat kleurt dus de relaties binnen de NAVO.

Herinner u de druk van de publieke opinie in Europa tijdens de aanloop naar de oorlog in Irak. De ruggegraat van Europa (Frankrijk en Duitsland) hebben toen wijselijk beslist om de wijsheid van het volk te volgen, en niet met Amerika mee te stappen.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 01:37   #26
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
De wereld kiest massaal voor Obama
So what?

.



__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 02:35   #27
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
je bevestigt hiermee wat ik al lang wist: de gemiddelde amerikaan trekt zich geen klote aan van de rest van de wereld, sterker zelfs, ze staan vijandig tegenover het buitenland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht

Het is heel raar, ik ben nog nooit in de VS geweest en ken geen ene amerikaan
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 03:01   #28
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

kijk slimmerik. Je moet niet per se in de VS geweest te zijn of buren te zijn van een amerikaan hier om een goed beeld te hebben van Amerika.

Er bestaat nog zoiets als lezen, ervaringen delen...

of moet je per se ergens geweest zijn om om daarover een mening te formuleren.

trouwens, wat die mening van mij betreft: het tweede gedeelte zal ik toch relativeren omdat ik dat toch niet meen. Ik zei het alleen maar omdat de kliek die Antoon en ostyn verdedegen, misschien zulke gevoelens heeft, en zeker niet de modale amerikaan. In een polemiek durf je weleens straffer uit te halen om je te onderscheiden van je tegenstander.

meer moet je er niet achter zoeken.

ooit in Bergen geweest, meneer di supo?
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 03:05   #29
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

kijk slimmerik. Je moet niet per se in de VS geweest te zijn of buren te zijn van een amerikaan hier om een goed beeld te hebben van Amerika.

Er bestaat nog zoiets als lezen, ervaringen delen...

of moet je per se ergens geweest zijn om om daarover een mening te formuleren.

trouwens, wat die mening van mij betreft: het tweede gedeelte zal ik toch relativeren omdat ik dat toch niet meen. Ik zei het alleen maar omdat de kliek die Antoon en ostyn verdedegen, misschien zulke gevoelens heeft, en zeker niet de modale amerikaan. In een polemiek durf je weleens straffer uit te halen om je te onderscheiden van je tegenstander.

meer moet je er niet achter zoeken.

ooit in Bergen geweest, meneer di supo?
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 07:18   #30
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
Reële macht (zeg maar de harde dollars en/of de onstopbare tanks) is uiteraard belangrijk, maar je hebt c2c niet helemaal begrepen.

Hij wijst op de perceptie. Wat zoveel betekent als : aanvaarden de mensen de VS als supermacht. Dat is minstens even belangrijk zo niet belangrijker, want het zal 1 heel belangrijk verschil uitmaken.

En dat is:

als de mensen de macht van de VS aanvaarden, dan zal de VS ervaren worden als een grote macht die overal vooruitgang en democratie brengt.

als de mensen de macht van de VS niet aanvaarden, dan zal de VS ervaren worden als een bullebak die zich met alles moeit en overal bommen smijt.

dus de perceptie van de mensen (= imago van de VS) is toch niet zo onbelangrijk zoals je wilde voorstellen.

Een slechte imago zal de weerstand tegen de VS alleen maar vergroten.

Als je moet "aanvaard" worden als een supermacht, dan ben je geen supermacht.

Overigens was het los uit de pols rondstrooien van bommen eerder een specialiteit van de Clinton administratie, toen het devies leek te gelden: "Als er een internationaal probleem is, stuur er wat kruisraketten op af en zie wat dat geeft."
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 07:19   #31
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
trouwens, in de diplomatie kennen ze hier een woord voor: soft power.

soft power is niet onbelangrijk.

Want, en dit gaat c2c niet graag horen, de ondergang van de Sovjet Unie is deels gekomen door de uitstekende soft power van de VS en van het westen in het algemeen.

In de jaren 90 was die soft power er ook nog maar je kan moeliijk ontkennen dat al een paar jaar die soft power aan het eroderen is.

c2c beschouwt dit kennelijk als het begin van de ondergang van de VS.

hij zou weleens gelijk kunnen krijgen...
"soft power" is het schaamlapje dat de EU gebruikt om (niet erg succesvol) te verbergen dat geen "real power" heeft.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 07:22   #32
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
je bevestigt hiermee wat ik al lang wist: de gemiddelde amerikaan trekt zich geen klote aan van de rest van de wereld, sterker zelfs, ze staan vijandig tegenover het buitenland.

Met zulke asociale gevallen wil ik geen vrienden zijn.

Met jou ook niet!

Ik kies mijn vrienden zelf wel, dank u.

En de gemiddelde Amerikaan heeft niet graag dat men hem/haar voorschrijft wie hij/zij moet verkiezen, zeker niet wanneer dat gebeurt door buitenlanders. An sich een gezonde houding, al valt natuurlijk niet te ontkennen dat een aanzienlijk aantal Amerikanen vrij xenofoob is.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 07:28   #33
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
kijk slimmerik. Je moet niet per se in de VS geweest te zijn of buren te zijn van een amerikaan hier om een goed beeld te hebben van Amerika.

Er bestaat nog zoiets als lezen, ervaringen delen...

of moet je per se ergens geweest zijn om om daarover een mening te formuleren.

trouwens, wat die mening van mij betreft: het tweede gedeelte zal ik toch relativeren omdat ik dat toch niet meen. Ik zei het alleen maar omdat de kliek die Antoon en ostyn verdedegen, misschien zulke gevoelens heeft, en zeker niet de modale amerikaan. In een polemiek durf je weleens straffer uit te halen om je te onderscheiden van je tegenstander.

meer moet je er niet achter zoeken.

ooit in Bergen geweest, meneer di supo?
Het is juist dat je je ook kunt informeren aangaande een land via het volgen op afstand. Maar ik durf toch beweren dat ik een iets diepere kennis heb van de VS en van de verkiezingen daar dan u.

Overigens verdedig ik hier geen enkele "kliek".

En tenslotte, ik ben in ieder geval ook al eens in Bergen geweest (bijzonder vriendelijke ontvangst en rondleiding in het Nederlands)
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 07:44   #34
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
LAGER? l�*ger? over welk democratisch gehalte heeft u het hiet? het cordon sanitair? of de particratie?
Ik bedoel de procedure van stemming zelf... niet het beleid of de coalitievorming.

Trouwens het cordon sanitaire op parlementair/regeringsniveau is in sé niet ondemocratisch... VB verkozenen worden niet hun zetel ontnomen of de toegang tot het parlement ontzegd. Wil je regeren moet je nu eenmaal bereidwillige coalitiepartners vinden... dat is nu eenmaal democratie. Het cordon sanitaire zegt gewoon dat die ene partij een dermate verschillend programma heeft dat de andere partijen gewoon niet met hen in zee willen gaan...
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 07:54   #35
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik kies mijn vrienden zelf wel, dank u.

En de gemiddelde Amerikaan heeft niet graag dat men hem/haar voorschrijft wie hij/zij moet verkiezen, zeker niet wanneer dat gebeurt door buitenlanders. An sich een gezonde houding, al valt natuurlijk niet te ontkennen dat een aanzienlijk aantal Amerikanen vrij xenofoob is.
Niemand heeft dat graag. Ook de gemiddelde Europeaan niet. Wij Europeanen hebben toch ook niet graag dat de Amerikanen ons de les komen spellen of ons komen zeggen wie we lid moeten maken van de EU?

De keuze wie de volgende US President wordt komt enkel de Amerikanen toe... Wij hebben daar geen zeg in en zo hoort het.

Ze moeten wel aanvaarden dat andere landen op hun beurt het recht hebben om een eigen politiek standpunt in te nemen tegenover deze nieuwe verkozen President... Ze moeten dan niet verschieten dat een bepaalde keuze bij voorbeeld niet zal leiden tot verhoogde samenwerking of tegemoetkomingen. Immers ook wij mogen een eigen beleid voeren dat onafhankelijk is van het US dictataat en waarin onze belangen primeren. En dat de ene nu eenmaal beleidsgewijs beter in de markt zal liggen dan de andere, is nu eenmaal beleidsgewijs begrijpelijk...

BTW de Amerikanen zijn misschien niet zo zeer xenofoob als wel onwetend van wat er buiten hun eigen grenzen gebeurd...
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 08:07   #36
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Niemand heeft dat graag. Ook de gemiddelde Europeaan niet. Wij Europeanen hebben toch ook niet graag dat de Amerikanen ons de les komen spellen of ons komen zeggen wie we lid moeten maken van de EU?

De keuze wie de volgende US President wordt komt enkel de Amerikanen toe... Wij hebben daar geen zeg in en zo hoort het.

Ze moeten wel aanvaarden dat andere landen op hun beurt het recht hebben om een eigen politiek standpunt in te nemen tegenover deze nieuwe verkozen President... Ze moeten dan niet verschieten dat een bepaalde keuze bij voorbeeld niet zal leiden tot verhoogde samenwerking of tegemoetkomingen. Immers ook wij mogen een eigen beleid voeren dat onafhankelijk is van het US dictataat en waarin onze belangen primeren. En dat de ene nu eenmaal beleidsgewijs beter in de markt zal liggen dan de andere, is nu eenmaal beleidsgewijs begrijpelijk...

BTW de Amerikanen zijn misschien niet zo zeer xenofoob als wel onwetend van wat er buiten hun eigen grenzen gebeurd...
Gaat Europa dan ook zelf voor zijn defensie zorgen?

Wat onwetendheid betreft, in mijn ervaring is het zo dat de onwetendheid van de gemiddelde burger in de VS over het buitenland bijna even groot is als de onwetendheid van de gemiddelde Europeaan.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 10:20   #37
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
De wereld kiest massaal voor Obama
De wereld moet zwijgen dat ze zweet, want hun mond opentrekken voor Obama kan zéér contraproductief zijn. Dat wordt door de Amerikanen zwaar afgestraft.

Gordon Brown heeft al die onvergeeflijke fout gemaakt.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 14:37   #38
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
kijk slimmerik. Je moet niet per se in de VS geweest te zijn of buren te zijn van een amerikaan hier om een goed beeld te hebben van Amerika.

Er bestaat nog zoiets als lezen, ervaringen delen...

of moet je per se ergens geweest zijn om om daarover een mening te formuleren.

trouwens, wat die mening van mij betreft: het tweede gedeelte zal ik toch relativeren omdat ik dat toch niet meen. Ik zei het alleen maar omdat de kliek die Antoon en ostyn verdedegen, misschien zulke gevoelens heeft, en zeker niet de modale amerikaan. In een polemiek durf je weleens straffer uit te halen om je te onderscheiden van je tegenstander.

meer moet je er niet achter zoeken.

ooit in Bergen geweest, meneer di supo?

Da´s waar Ben. Je kan best op verre afstand een oordeel vormen. Maar je moet wel voor ogen houden dat de beeldvorming dan ontstaat door informatie die gekleurd is. Niet dat die per se onjuist is maar vaak opgesteld met de bedoeling om iemand van iets te overtuigen. Kijk, ik ben zelf al meer dan 1 keer naar de USA geweest en ik zal niet beweren dat ik over een juist beeld beschik van de Amerikanen.

Dit gezegd zijnde denk ik niet dat je de gewone Amerikaan als dusdanig wilde viseren maar een bepaalde socio-economische groep die in het andere spectrum staat van je politieke overtuiging. Neem maar gerust van mij aan dat er wat Amerikanen zijn die hun ziekteverzekering in vraag stellen en ons sociaal zekerheidsstelsel benijden als ik hen daarover vertel. Ook trekken ze nogal ogen open als ik vertel hoeveel hier het inschrijvingsgeld kost aan de universiteiten.

De Amerikanen die ik heb gepolst toonden zich bereid om eventueel meer belastingen te betalen als hun overheid hen zulk een sociaal pakket zou teruggeven. Ik realiseer me ten volle dat mijn persoonlijke ervarinkjes niet opwegen tegen het populair-wetenschappelijk beeld dat men in Europa heeft van Amerikanen maar ik wilde eventjes signaleren dat ik me niet kon vinden in het beeld dat je had geschetst.

En nee, ik ben nooit in Bergen geweest. Mijn naam is di Supo en niet di Rupo. Niet te verwarren die twee
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 15:02   #39
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
opinie? noem je de buitenlandse mediamanipulatie waarbij we op een of andere manier mee moeten betrokken worden in een binnenlandse amerikaanse verkiezingscampagne, waarbij er slechts één kandidaat (obama) schijnt te zijn, een OPINIE?
Ik hoorde zo ook vandaag weer op onze Staatsradio (radio 1), hoe ze voor Obama reclame aan het maken waren. Subtiel hoor.

NOT!!
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 15:42   #40
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 12 juli 2008
Berichten: 827
Standaard

Het doet mij niet zo veel wie wint. Maar de Europese media schenkt buitengewoon veel aandacht aan Obama. Ik denk niet dat ik die vent mag, zijn (voormalige?) dominee was nogal haatzaaiend tegen blanken en zeer pro-"Palaestina".
BenIsaac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be