Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: 120 of 130 kmh, of zelfs meer bij beter onderhoud ?
120 is voldoende * + eventuele argumenten 9 27,27%
130 kmh * 5 15,15%
140 kmh bij beter onderhoud * 12 36,36%
andere * 8 24,24%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2009, 00:06   #21
Marlboro
Banneling

Standaard

Waar vele mensen zoals micele de zaken niet uit elkaar willen houden is dat er een verschil is dan wat sneller te rijden en als een gek te rijden.
Daarmee bedoel ik op een baan van 70 je 90 rijd dit gewoon een beetje sneller is dan mag terwijl mensen die er 140 per uur er rijden rijden als gek,das pas gek en onverantwoord.

Waar mensen als mecele ook niet aandenken is dat ze de snelheden op zeer vele plaatsen fors doen zakken hebben en nu opeens zou ik bij wijze van spreken een moordenaar zijn als ik die banen dan eens 20 per uur sneller rij terwijl vroeger er iedereen zelfs bv 120 mocht rijden waar je nu 90 mag?Echt te gek.

Beetje dieper graven en nadenken en dan kom je tot het besef sommige mensen nogal kunnen overdrijven.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 14:15   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Waar vele mensen zoals micele de zaken niet uit elkaar willen houden is dat er een verschil is dan wat sneller te rijden en als een gek te rijden.
Daarmee bedoel ik op een baan van 70 je 90 rijd dit gewoon een beetje sneller is dan mag terwijl mensen die er 140 per uur er rijden rijden als gek,das pas gek en onverantwoord.

Waar mensen als mecele ook niet aandenken is dat ze de snelheden op zeer vele plaatsen fors doen zakken hebben en nu opeens zou ik bij wijze van spreken een moordenaar zijn als ik die banen dan eens 20 per uur sneller rij terwijl vroeger er iedereen zelfs bv 120 mocht rijden waar je nu 90 mag?Echt te gek.

Beetje dieper graven en nadenken en dan kom je tot het besef sommige mensen nogal kunnen overdrijven.
Hoe komt ge nu daarbij ? Nattevinger ?

Ik ben juist voorstander van redelijke snelheidslimieten - zelfs zoals het in de wegcode staat- ;
Snelweg mag van mij 160 kmh met minimale verbeteringen (soms langere op/afritten én onderhoud);

1. Maar waar vooral Vlaanderen en de meeste gemeentes radicaal hun broek aanvegen, door massa´s absurde en onnodige snelheidsborden aan te planten ipv de weg(rand)infra aan te pakken en natuurlijk beter onderhoud. Ook wordt er misbruik gemaakt van de VVR buiten de bebouwde kom als onwerkbare snelheidsremmer, auto´s ook lijnbussen en zware camions rijden die B17-kptjes vlotjes voorbij aan 70 kmh...

En dan spreek ik nog niet van de talrijke onwettelijke A. drempels, plateau´s, die sinds 2002 verwijderd moesten zijn buiten de bebouwde kom (bij 70 kmh), of tenminste tot de wettelijke afmetingen gereduceerd moesten worden binnen de bebouwde kom. De laatste jaren duiken er ook B. onwettige rijbaankussens op.

A. http://www.wegcode.be/wet.php?wet=29&node=art1-11 bijlagen onderaan
Drempels: max hoogte 12 cm.
Plateau: max hoogte 10-12 cm, uitzonderlijk 15 cm.

B. http://www.wegcode.be/wet.php?wet=73&node=3.1 max hoogte 6 cm, uitzondelijk 7 cm.

2. En dat snelheidsborden volgens de wegcode niet gebruikt mogen worden om een gevaarsituatie aan te duiden, daar vegen de plaatselijke wegbeheerders meestal ook hun broek aan. Daarvoor bestaan namelijk de talrijke gevaarsborden !

Ik citeer nog eens de "geldende" wegcode-artikels betreft 1. en 2., wat meestal in Vlaanderen niet toegepast wordt zet ik in´t vet:
1.
Citaat:
Artikel 11: Snelheidsbeperkingen
11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;...

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art11
@ Marlboro, ge moogt de huidige limieten erlangs zetten.

2.
Citaat:
9.9. Verkeersbord C43. Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.

1° Dit verkeersbord mag niet gebruikt worden op plaatsen waar :
a) de bijzondere plaatsgesteldheid duidelijk een snelheidsvermindering oplegt
;

b) waar een gevaarsbord kan gebruikt worden...

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art9#C43
De definitie van een C43-snelheidsbord wordt ook volledig over het hoofd gezien, het is de absolute max-snelheid en niet de gewoon gereden of aanbevolen kruissnelheid. Maar natuurlijk komt het zo over bij de bestuurders sinds de massa´s 30-50-70-borden.

Weeral off-topic

Laatst gewijzigd door Micele : 29 november 2009 om 14:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 20:53   #23
Jedd
Banneling

Standaard

ik denk niet dat er in Vlaanderen veel snelwegen in aanmerking komen voor een snelheidsverhoging : ofwel kennen ze maar twee rijvakken, ofwel is er teveel verkeer om grote snelheidsverschillen toe te laten

Daarenboven gaat het brandstofverbruik belachelijk snel omhoog bij hogere snelheden
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 23:46   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
ik denk niet dat er in Vlaanderen veel snelwegen in aanmerking komen voor een snelheidsverhoging : ofwel kennen ze maar twee rijvakken, ofwel is er teveel verkeer om grote snelheidsverschillen toe te laten
Juist als er heel veel verkeer is heb je geen snelheidsbeperking nodig, de traagste linksrijder bepaalt het tempo van het treintje. En als de snelheid daalt onder de 90 kmh wordt het pas echt gevaarlijk voor plotselinge vertragingen uit het niets (harmonica-effect).

Hoeveel uren per dag of in de hele week is er teveel verkeer ?

Op gewone wegen kunnen snelheidsverschillen zijn tot 90 kmh, tussen zwaar voertuig en kwetsbare voetganger, of 70 kmh bij fietsers; tegelijk is er nog tegenverkeer mogelijk, zeer weinig uitwijkmogelijkheid dus.
Bij het inhalen nadert je met 180 kmh de tegenligger op hetzelfde vak aan voor beide tot geldige 90 kmh.

Over welke grote snelheidsverschillen heb je het op de (overzichtelijke) brede snelweg ?
mss 50 kmh tov het achterste van een vrachtwagen, die dan meestal ook nog op een ander rijvak rijdt ? ochottekes echt moordend gevaarlijk... dat gaat een bluts geven...

Citaat:
Daarenboven gaat het brandstofverbruik belachelijk snel omhoog bij hogere snelheden
Dat kan alleen maar goed zijn voor de staatskas, maar niemand verplicht U die hogere snelheden te benutten; gewoon eens naar Duitsland rijden, brandstof is idd duur.

btw in Oostenrijk heeft men eens een tijdje een dynamische 160 kmh ingevoerd, toen de 160 kmh geldig was hebben maar 15 % van de autobestuurders die snelheid benut.

In Denemarken was de gemiddelde snelheid zelfs iets lager (-1,1 kmh) bij een 20 kmh hogere limiet, (metingen van 1 maand vóór en na). Zelfs slecht voor de staatskas.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 november 2009 om 00:08.
Oud 30 november 2009, 00:46   #25
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

onbeperkt, dag en nacht.

Vrachtwagens beperken tot 130 km/h

Laatst gewijzigd door Dronkoers : 30 november 2009 om 00:47.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:04   #26
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoeveel uren per dag of in de hele week is er teveel verkeer ?
Als ik even kijk op de wegen die ik gebruik gaat dit tijdens de week van 6u tot rond 21u.
In het weekend begint het wat vroeger en gaat het wat langer door.

Citaat:
In Denemarken was de gemiddelde snelheid zelfs iets lager (-1,1 kmh) bij betere controle en infrastructuur
FIFY

Laatst gewijzigd door Alboreto : 30 november 2009 om 15:04.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:07   #27
Alboreto

Standaard

Citaat:

Agreed.

Onze wegen en het huidig klimaat zijn gewoon niet geschikt voor hogere snelheden.
Oud 30 november 2009, 15:07   #28
smokey
Burger

Standaard

Citaat:
Omdat ik 120 traag vind daarom en als de mogelijkheid zich voordoet je sneller mag en je alsook sneller op je bestemming bent enz....

Trajectcontroles zijn ong een 2tal km lang,nadien is het de verloren schade zoveel mogelijk inhalen en plankgas geven.

ps;ik ontwijk nu al zoveel mogelijk de flitspalen en alsook trajectcontroles die er gaan zijn,geen probleem hoor,ze doen maar,neem ik wel andere banen.
120 is nooit traag, je bent gewoon te dom om te beseffen hoe snel 120km/h wel is
smokey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 16:49   #29
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Agreed.

Onze wegen en het huidig klimaat zijn gewoon niet geschikt voor hogere snelheden.
Ach, wanneer ik 's avonds laat of 's nachts op snelwegen rondtuf (of overdag, afhankelijk van welke snelweg en welk tijdstip - 't is niet alleen dat enkel 's nachts die omstandigheden goed kunnen zijn), dan gaat het perfect om daar 180 te rijden zonder ook maar enig probleem of zonder ook maar iemand in gevaar te brengen.

Snelheid is niet het probleem, onaangepaste snelheden zijn dat wel, maar dat is voor velen té genuanceerd...

(en vooraleer er hier weer beginnen vragen waarom ik dat doe: omdat de beetje meerverbruik me niet kan schelen (daar betaal ik dan ook voor) en omdat te gewonnen tijd me meer waard is, ook al is dat maar enkele minuten...)
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 16:58   #30
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Snelheid is niet het probleem, onaangepaste snelheden zijn dat wel, maar dat is voor velen té genuanceerd...
Er is een verschil tussen een nuance en een eufemisme.
Oud 30 november 2009, 18:39   #31
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Er is een verschil tussen een nuance en een eufemisme.
Er is ook een verschil tussen weten waarover je praat en doen alsof
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 18:53   #32
Alboreto

Standaard

Citaat:
Er is ook een verschil tussen weten waarover je praat en doen alsof
rofl
Oud 1 december 2009, 09:54   #33
k9

Standaard

Citaat:
Omdat ik 120 traag vind daarom en als de mogelijkheid zich voordoet je sneller mag en je alsook sneller op je bestemming bent enz....
Daar zit amper verschil op hoor.

"Vlamingen zijn zeer mobiel: in 2002 legden we 66,3 miljard km af, op de 100 verplaatsingen deden we er 76,4 met de auto en dit voor een gemiddelde afstand van 32 km"

Als je dus de snelheid met 10% doet toenemen op autostrades zal dit amper effect hebben op de meeste mensen hun reistijd.

Citaat:
Trajectcontroles zijn ong een 2tal km lang,nadien is het de verloren schade zoveel mogelijk inhalen en plankgas geven.

ps;ik ontwijk nu al zoveel mogelijk de flitspalen en alsook trajectcontroles die er gaan zijn,geen probleem hoor,ze doen maar,neem ik wel andere banen.
Hopelijk als je dan geflitst word dat je niet gaat beginnen zagen .
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 09:56   #34
k9

Standaard

Citaat:
Ik reageer altijd hetzelfde.
Ik heb voorzover ik weet nog zelden of nooit een accident gezien als er weinig verkeer op de baan is zenne.
40% van de ongelukken met doden zijn in het weekend waarvan de helft snachts, als het dus rustiger of veel rustiger op de baan is.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 09:59   #35

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
in tegenstelling tot quasi elk ander land heb je in belgië een op/af rit om de tien kilometer.

op de belangrijkste snelwegen liggen vrachtwagensporen die een centimeter of 5 diep zijn.

als ik een blik op die tabel werp dan denk ik dat de huidige limiet zowat het gemiddelde is.

ik vind dan ook niet dat de snelheid moet opgetrokken worden, op de drukkere stukken zou men beter de snelheid verlagen (E40 tussen gent en Leuven, E19 van antwerpen tot brussel)
niet toevallig zijn dit ook de stukken met de grootste vrachtwagenschade
Vrachtwagens tachtig ipv negentig en ze krijgen het linkse rijvak zodat ze de uitritten niet blokkeren. Personenwagens 130.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 10:02   #36

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, wanneer ik 's avonds laat of 's nachts op snelwegen rondtuf (of overdag, afhankelijk van welke snelweg en welk tijdstip - 't is niet alleen dat enkel 's nachts die omstandigheden goed kunnen zijn), dan gaat het perfect om daar 180 te rijden zonder ook maar enig probleem of zonder ook maar iemand in gevaar te brengen.
Ah ... dat was jij ...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 18:40   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jedd, jij denkt dat.
Hoeveel kilometers doe je circa jaarlijks op snelwegen, als ik vragen mag ?

Denken anderen dat ook hier op het forum ? Doen jullie algemeen veel kms op verscheidene snelwegen ?
Ik doe de laatste jaren te weinig kms om daar een ~objectief oordeel over te kunnen geven.

Blijkbaar horen de Belgische (snel)wegen nu bij de veiligste van Europa, volgens een onderzoek van Touring toch.

De werknemers van Touring doen toch heel veel kms op snelwegen, die zouden dus zeker ook hun bijdrage aan dit onderzoek gedaan hebben.

140.000 km-wegen dat zijn zeker alle verharde wegen, zelfs de smallere "veld- /boswegen".
Citaat:
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/r...m325-33660.xls
Autosnelwegen + Rijkswegen of provinciewegen + Gemeentewegen Totaal: 118.415 km in 2005.
Ref, onderzoek van Touring:
Citaat:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...02wegen_veilig

Belgische wegen veiliger dan meeste andere in EU

Belga wo 02/12/2009 - 10:19

De wegen in België zijn veiliger dan in de meeste andere Europese landen. Dat zegt mobiliteitsorganisatie Touring. Alleen Nederland en Zwitserland doen het nog beter.

Voor het onderzoek werden 140.000 kilometer wegen onderzocht. Daaruit blijkt dat de weginfrastructuur in ons land duidelijk veiliger is geworden. "Het beleid van de laatste jaren werpt haar vruchten af", aldus Touring. De regionale overheden hebben zwaar geïnvesteerd in het wegwerken van de zwarte punten.

In het algemeen is het risico op een zwaar ongeval 40 keer hoger op een gevaarlijk weg dan op de veiligste routes. Enkele van die "zwarte" routes in België: N42 (Nederboelare-Lessen), N73 (Kinrooi), N617 (Luik), N96 (Hastière) en N95 (Dinant-Beauraing).

De laatste tien jaar vielen op de Europese wegen twee miljoen doden en zwaargewonden
Dus toch rijp voor max 140 kmh of max 160 kmh ?

- het is een absoluut maximum hé, in goede droge omstandigheden welteverstaan
- én het is ook nooit verplicht het ook maar soms te rijden, de minimumsnelheid is 70 kmh maar dat is uitermate gevaarlijk in goede omstandigheden (als de meeste personenwagens ca. 120 kmh rijden, en de camions 90 kmh); en kan beboet worden voor gevaarlijk rijgedrag. (wegcode Art 10.1.1° en 10.2
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art10 )

Citaat:
Minimumsnelheden

In Nederland is het verboden voor een voertuig dat niet tenminste 60 km/h kan en mag rijden op de autosnelweg te rijden, maar dit betekent niet dat er een minimumsnelheid van 60 km/h geldt. Dit zou ook onzinnig zijn, want door drukte en files kan de snelheid vaak veel lager liggen. Wie echter te langzaam rijdt (bijvoorbeeld 60 km/h als de rest 120 km/h rijdt, wat uitermate gevaarlijk is), kan worden beboet voor gevaarlijk rijgedrag, een zeer algemene "vangnet"bepaling uit de Wegenverkeerswet.

In België bedraagt de minimumsnelheid 70 km/h (er is een reeks van uitzonderingen zoals weersomstandigheden, verkeersdichtheid, zicht, etc bepaald in Artikel 10.1).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autosne...nimumsnelheden

Laatst gewijzigd door Micele : 2 december 2009 om 18:46.
Oud 5 december 2009, 00:12   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zoiets gelijk Tsjechië ?

Geen stemmers meer ?
Oud 9 december 2009, 15:21   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard nog een enquete over autosnelweg-max...

Enquete 2006 Oostenrijk:

1000 personen waarvan 788 autobestuurders.

Vraag: welke max-snelheid is bij optimale* omstandigheden verdedigbaar of redelijk verantwoord op de autosnelweg ?

*veilig onderhouden snelweg bij goede weersomstandigheden en weinig verkeer.

Citaat:
weniger als 130 km/h: 3 Prozent
130 km/h: 37 Prozent
140 km/h: 8 Prozent
150 km/h: 16 Prozent
160 km/h: 30 Prozent
mehr als 160 km/h oder gar kein Tempolimit: 4 Prozent
sonstiges: 2 Prozent

Fazit

Im Mittel ergibt sich daraus eine Geschwindigkeit unter optimalen Straßen-, Witterungs- und Verkehrsbedingungen von 145 km/h.
Besluit: gemiddeld 145 kmh.

Bron van de vertaalde tekst [... en verdere details ... ]:
Citaat:
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/...g/1114307.html [...
ÖAMTC-Umfrage

1.000 Personen, davon 788 Autofahrer, wurden Anfang März österreichweit befragt. "In der Frage, welches Tempo auf Autobahnen bei optimalen Bedingungen vertretbar ist, zeigt sich eine deutliche Polarisierung zwischen den Befürwortern von 130 km/h und 160 km/h", berichtet ÖAMTC-Verkehrstechniker Roman Michalek. Die Voraussetzung für ein höheres Tempolimit: Eine gut ausgebaute Autobahn mit wenig Verkehr bei guten Wetterbedingungen. ...]
Oud 9 december 2009, 16:02   #40
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
in tegenstelling tot quasi elk ander land heb je in belgië een op/af rit om de tien kilometer.

op de belangrijkste snelwegen liggen vrachtwagensporen die een centimeter of 5 diep zijn.

als ik een blik op die tabel werp dan denk ik dat de huidige limiet zowat het gemiddelde is.

ik vind dan ook niet dat de snelheid moet opgetrokken worden, op de drukkere stukken zou men beter de snelheid verlagen (E40 tussen gent en Leuven, E19 van antwerpen tot brussel)
niet toevallig zijn dit ook de stukken met de grootste vrachtwagenschade
Wat een klote argumentatie.
Jullie komen hier altijd terug zeiken over afritten....
Als je de afritten zo'n probleem vindt ijver dan om de helft ervan af te schaffen....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be