Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 september 2013, 06:04   #21
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Je zou dan een gedetailleerde consolidatie van heel de wereld moeten hebben, niet? De schulden kan je technisch wegwerken, de activa kan je afbreken. Welke doelstelling heb je met je vraag?
De schulden vergelijken met de waarde die gecreëerd werd. Je kan schulden maken om te consumeren maar ook om te investeren. Op papier lijken die schulden, die cijfers, hetzelfde maar ze zijn dat niet natuurlijk. Als je investeert heb je later iets van waarde in je handen. Nu lijkt het me wel interessant om op wereldvlak eens te bekijken hoe het gesteld is met de ratio waarde - schuld. Kwestie van alles een beetje in een juist perspectief te kunnen zien.
Ook het bedrag aan derivatenhandel zou ik wel eens willen vergelijken met wat we van waarde hebben in de wereld.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 06:20   #22
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
De schulden vergelijken met de waarde die gecreëerd werd. Je kan schulden maken om te consumeren maar ook om te investeren. Op papier lijken die schulden, die cijfers, hetzelfde maar ze zijn dat niet natuurlijk. Als je investeert heb je later iets van waarde in je handen. Nu lijkt het me wel interessant om op wereldvlak eens te bekijken hoe het gesteld is met de ratio waarde - schuld. Kwestie van alles een beetje in een juist perspectief te kunnen zien. Ook het bedrag aan derivatenhandel zou ik wel eens willen vergelijken met wat we van waarde hebben in de wereld.
Ja, altijd interessant maar misschien kan je ook een shortcut nemen en die dynamiek van schulden in relatie tot de activa eens bekijken.

(1) een lening laat je toe om sneller activa te bouwen, het goede nieuws
(2) de prestatie of arbeid is dan geleverd maar je moet ze nog afbetalen, het slechte nieuws

Uiteindelijk zit je met een doublure, de activa staan er nu maar je moet nog iets anders gaan produceren in de hoop dat je er ook winst mee maakt om je schuld te kunnen aflossen. Anders gezegd, deze dynamiek leidt tot de omgekeerde effectiviteit, door de lening versnellen we welvaartsopbouw, pas nadien zitten we met een probleem en worden we verplicht tot overconsumptie. Veel eenvoudiger is dan om die schulden louter technisch weg te werken, dit kan met een aantal boekhoudkundige journaalposten. Ik twijfel of de opbrengst van de derivaten voor schuldaflossing bedoeld zijn.

Laatst gewijzigd door tandem : 13 september 2013 om 06:23.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 12:56   #23
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Nu lijkt het me wel interessant om op wereldvlak eens te bekijken hoe het gesteld is met de ratio waarde - schuld. Kwestie van alles een beetje in een juist perspectief te kunnen zien.
Als het over verschillende perspectieven gaat, kan je het ook anders bekijken.

Schuld is een middel om mensen afhankelijk te maken waardoor je er macht kan over uitoefenen. Aangezien je schulden ook gewoon technisch kan oplossen, schort er iets aan de ratio. Anders gezegd, de ratio schuld-activa kan slechts bestaan als die ratio niet ten volle benut wordt, vrijwel automatisch kom je dan bij het element van beperkte of begrensde rationaliteit (Herbert Simon).

Laatst gewijzigd door tandem : 13 september 2013 om 12:57.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2013, 08:53   #24
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Een paar kenissen van mij die in banken werken, hebben mij gezegd dat er na 2008 nog steeds NIETS veranderd is bij de banken. Ze werken op dezelfde hautaine manier verder.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2013, 09:23   #25
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Een paar kenissen van mij die in banken werken, hebben mij gezegd dat er na 2008 nog steeds NIETS veranderd is bij de banken. Ze werken op dezelfde hautaine manier verder.
Dat begrijp ik nu echt niet, hoe kan zoiets nu?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 16:14   #26
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik vraag me af hoeveel de activa van de wereld zijn als je ze vergelijkt met de derivaten. Iemand cijfers ?
Niemand die het weet. Tot de crisis weer uitbreekt en de lijken uit de kasten vallen.
__________________
I'm a barbie girl
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2013, 22:12   #27
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Massa's overheidsdollars zitten nog op een of andere manier "gezonken" in Fannie May en Freddie Mack...Deze firmas blijven netjes aan de Amerikaanse staat "toevertrouwd"....hun problemen zijn nochtans vanuit de "privé" ontstaan en "de staat" lijkt wel de problemen aan te trekken als een magneet.
Dat is niet helemaal waar. Ik ben de laatste om GS en consoorten te gaan verdedigen maar de waarheid heeft ook haar rechten. De privé-sector is door de overheid enorm aangemoedigd en vaak zelfs min of meer gedwongen om over te gaan tot het verstrekken van leningen aan mensen aan wie ze dit in normale omstandigheden nooit ofte nooit zouden hebben gedaan.
__________________
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be