Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2010, 00:39   #21
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik denk dat je niet meer op de hoogte bent wat tegenwoordig in de godsdienstles aan bod komt in katholieke scholen


lees deze eens ...

Citaat:
ONS PEDAGOGISCH PROJECT
Wij verwachten van alle ouders dat ze loyaal achter de identiteit en het pedagogisch project van onze school staan en deze mee dragen.
Hieronder vindt u een beschrijving van de uitgangspunten van ons pedagogisch project. U kunt steeds terecht bij de directeur voor verdere informatie.

De uitgangspunten van onze christelijke identiteit.
Wij zijn een katholieke school en willen een pedagogisch verantwoord onderwijs en een kwaliteitsvolle opvoeding aanbieden. Onze inspiratie vinden wij in het evangelie en in de katholieke traditie. Wij zijn een dienst van de kerkgemeenschap aan jonge kinderen.

Wij gaan ervan uit dat je mens wordt in een verbondenheid met anderen, met de wereld en met jezelf. In deze verbondenheid ervaren we God als dragende grond en krijgt ook de verbondenheid met het mysterie concreet gestalte. Vanuit onze verbondenheid met God durven we als katholieke basisschool de toekomst hoopvol tegemoet zien en vertrouwen we erop dat onze inspanningen niet op niets uitlopen.

Vanuit ons christelijk geïnspireerd mensbeeld geven we voorrang aan waarden als:
- het unieke van ieder mensenkind,
- de verantwoordelijkheid van ieder mens voor zijn handelen,
- verbondenheid en solidariteit met anderen,
- vertrouwen in het leven (hoop),
- genieten van en dankbaar zijn voor wat ons gegeven is,
- openheid, respect en zorg voor mens en natuur,
- verwondering door het gewone als ongewoon te ervaren,
- vergeving kunnen geven en ontvangen als herstel van verbondenheid,
- zorgzame nabijheid en troost voor mensen in moeilijke situaties

Wij bieden in onze school gevarieerde en zinvolle pastorale activiteiten aan. Wij nodigen alle leerlingen regelmatig uit op activiteiten die gericht zijn op:
- de ontmoeting van elkaar in verbondenheid;
- de verdieping in de Bijbelse Boodschap;
- de dienstbare en solidaire inzet voor anderen dichtbij en veraf;
- het vieren van belangrijke gebeurtenissen in het leven op school, in verbondenheid met elkaar en (waar het kan) in verbondenheid met God.

Hedendaags genoeg voor u ?

Laatst gewijzigd door Wisord : 18 juni 2010 om 00:39.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 00:58   #22
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
lees deze eens ...




Hedendaags genoeg voor u ?
Ik weet niet over welke school het gaat maar ik ben vorig jaar nog maar afgestudeerd op een katholieke school (waar zelfs nog zusters leefden) en daar werd op een gans jaar maar 1 keer een bijbel open gedaan.

Wel tot het lessenpakket:
-hoe omgaan met vriendschappelijke, liefdes en andere relaties
-Scientology
-Boeddhisme
-Sikkhisme
-Islam
-Jodendom
-Katholieke geloof ten tijde van Daens (dat er toen bvb. gekozen werd priester te worden als 'carriere' i.p.v. echt voor het geloof, dus zelfs niet al te fraai op dat vlak)
-...

Op een gans jaar hadden we och god 2 of 3 misvieringen, waar behalve de aanwezigheid van de pastoor je nauwelijks iets van merkte. Het woord God oid kwam nauwelijks in de missen voor, het was meer een 'moment van inkeer' waar met behulp van 'gebeden' (waren gewone teksten, soms eens uit de bijbel maar dat was allesbehalve de regel, eerder de uitzondering) werd nagedacht over je leven (doe ik iets fout, welke keuze moet ik maken als ik volgend jaar verder studeer, enz)

Godsdienst is wat mij betreft dan ook eerder een 'levensbeschouwend' vak, niet katholiekindoctrinerend...
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 01:14   #23
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik weet niet over welke school het gaat maar ik ben vorig jaar nog maar afgestudeerd op een katholieke school (waar zelfs nog zusters leefden) en daar werd op een gans jaar maar 1 keer een bijbel open gedaan.

Wel tot het lessenpakket:
-hoe omgaan met vriendschappelijke, liefdes en andere relaties
-Scientology
-Boeddhisme
-Sikkhisme
-Islam
-Jodendom
-Katholieke geloof ten tijde van Daens (dat er toen bvb. gekozen werd priester te worden als 'carriere' i.p.v. echt voor het geloof, dus zelfs niet al te fraai op dat vlak)
-...

Op een gans jaar hadden we och god 2 of 3 misvieringen, waar behalve de aanwezigheid van de pastoor je nauwelijks iets van merkte. Het woord God oid kwam nauwelijks in de missen voor, het was meer een 'moment van inkeer' waar met behulp van 'gebeden' (waren gewone teksten, soms eens uit de bijbel maar dat was allesbehalve de regel, eerder de uitzondering) werd nagedacht over je leven (doe ik iets fout, welke keuze moet ik maken als ik volgend jaar verder studeer, enz)

Godsdienst is wat mij betreft dan ook eerder een 'levensbeschouwend' vak, niet katholiekindoctrinerend...


Voor u is dat normaal voor mij is 1 misviering al teveel ... stel dat ik u zou verplichten naar een hindoeshool te gaan of u geen keuze liet .... uw betoog haalt niet veel uit .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 01:19   #24
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Voor u is dat normaal voor mij is 1 misviering al teveel ... stel dat ik u zou verplichten naar een hindoeshool te gaan of u geen keuze liet .... uw betoog haalt niet veel uit .
Er bestaan staatsscholen in elke gemeente die vrij onderwijs garanderen. Maar dan moet je er wel bijnemen dat er meer krapuul op die scholen zit
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 01:51   #25
Tejokus
Minister-President
 
Tejokus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Er bestaan staatsscholen in elke gemeente die vrij onderwijs garanderen. Maar dan moet je er wel bijnemen dat er meer krapuul op die scholen zit
En dit was 50 jaar geleden ook al zo.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 02:02   #26
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Er bestaan staatsscholen in elke gemeente die vrij onderwijs garanderen. Maar dan moet je er wel bijnemen dat er meer krapuul op die scholen zit


Is dat zo , dan is die school hier verstopt .... mss ondergronds ?? Wat wel zo is , is dat in het geval "mijn geval dus " de gemeente geen go heeft het vervoer van en naar de dichtsbijzijnde go school gratis moet zijn .


Uw cliche stelling , van go scholen zijn krapuulscholen zijn ook van 50 jaar geleden .... van de school hier in de gemeente hoor ik meer klachten dan de freinetschool waar mijn kids zitten ....
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 02:13   #27
Tejokus
Minister-President
 
Tejokus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Is dat zo , dan is die school hier verstopt .... mss ondergronds ?? Wat wel zo is , is dat in het geval "mijn geval dus " de gemeente geen go heeft het vervoer van en naar de dichtsbijzijnde go school gratis moet zijn .


Uw cliche stelling , van go scholen zijn krapuulscholen zijn ook van 50 jaar geleden .... van de school hier in de gemeente hoor ik meer klachten dan de freinetschool waar mijn kids zitten ....
Crapuul is sterk uitgedrukt Wisord.
En kinderen worden niet stout geboren, of als direct slecht zijnde geboren
of als crapuul geboren. Ze worden wel zo "gemaakt".
Een mens is een product van opvoeding en milieu.
(en een beetje erfelijkheid)
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 02:16   #28
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Crapuul is sterk uitgedrukt Wisord.
En kinderen worden niet stout geboren, of als direct slecht zijnde geboren
of als crapuul geboren. Ze worden wel zo "gemaakt".
Een mens is een product van opvoeding en milieu.
(en een beetje erfelijkheid)


Klopt idd ....
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 06:37   #29
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Broeder René Stockman, algemene overste van de Broeders van Liefde, pleit vandaag in een interview met het christelijk weekblad 'Tertio' voor de invoering van islamitisch godsdienstonderwijs in katholieke scholen met veel moslimleerlingen. "Ik vind het normaal dat vele van huis uit katholieke scholen zich wat 'ruimer' opstellen. Toch blijf ik vinden dat in christelijk geïnspireerde scholen de godsdienstles minstens openheid zou moeten creëren voor het transcendente", zegt hij.

"En waarom zouden we in katholieke scholen met veel moslims geen islamitische godsdienst geven, openheid op het transcendente voor jongeren uit een islamtraditie? ", voegt hij er aan toe. "Ik vind de huidige regeling bij ons dubieus, ze werkt de religieuze nivellering in de hand. We zouden in die visie tot drie types scholen binnen hetzelfde net kunnen komen: scholen met een sterk gediversifieerd publiek die toch goede godsdienst proberen te geven, gericht op het transcendente. Vervolgens meer geprofileerde katholieke scholen die voluit katholieke godsdienst geven. En scholen met veel islamleerlingen waar ook goede islam wordt onderwezen." (belga/svm)

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Belgie...-scholen.dhtml
Waarom moeten wij onze Katholieke waarden opgeven?
Als ik naar ginds verhuis heb ik niets te eisen, zij stellen hier de wetten.
Hoe plat kunnen we op onze buik gaan?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 06:37   #30
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Maar ja waarom niet.
En in elk dorp zou ik nog een moskee bouwen.

Transcendent word je ook van LSD

Ik zou katholieke scholen en kerken bouwen in moslimlanden als ik Broeder René was.
Waarom moet hier transcendentie zijn?
Dat hem dat maar ginder gaat verkondigen.
Binnen de 5 minuten hebben ze hem bij zijne pij
2
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 06:40   #31
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
En de katholiek 9 km verderop zegt misschien hetzelfde over die gemeenschapsschool.

Maar ik geef je gelijk: eigenlijk feitelijk zouden we enkel gemeenschapsscholen nodig hebben (die de verschillende godsdienstlessen aanbieden). Maar ik vind het belangrijker dat onze kinderen kwalitatief en betaalbaar onderwijs krijgen, dan de discussie over het al dan niet ophangen van een kruisbeeld in het klaslokaal. En een nieuwe schooloorlog zal veel meer schade veroorzaken, dan dat het bijbrengt. Er zijn andere prioriteiten in het onderwijs.
Niet akkoord.
Waarom moeten wij de gondbeginselen van onze cultuur opgeven ten dienste van een vreemde, allesoverheersende cultuur?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 09:36   #32
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Niet akkoord.
Waarom moeten wij de gondbeginselen van onze cultuur opgeven ten dienste van een vreemde, allesoverheersende cultuur?
Omdat gelukkig niet iedereen dezelfde bekrompenheid en xenofobie aan de dag legt als jij.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 10:13   #33
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Omdat gelukkig niet iedereen dezelfde bekrompenheid en xenofobie aan de dag legt als jij.
Het staat je vrij naar een Moslim land te gaan en daar kennis te doen aan de bron.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 10:21   #34
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
God is dood, iedereen weet dat tegenwoordig.
Correctie : God is ondood.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 10:26   #35
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Omdat gelukkig niet iedereen dezelfde bekrompenheid en xenofobie aan de dag legt als jij.
Fantastisch toch. Iemand verwondert zich over het feit dat wij een vreemde cultuurleer moeten aanbieden, en die wordt zonder argumentatie uitgemaakt voor bekrompen en xenofoob.

Laatst gewijzigd door xrc : 18 juni 2010 om 10:26.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 10:30   #36
NOEKIE
Schepen
 
Geregistreerd: 3 juli 2009
Berichten: 424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Freinetonderwijs is denk ik dik in orde.
Dat hoop je maar. Ben op een freinetschool geweest. Daar zeggen ze als je geen godsdienst kiest dan groei je op tot misdadiger. Niemand durfde dus voor zedenleer te gaan.
NOEKIE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 10:48   #37
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Het staat je vrij naar een Moslim land te gaan en daar kennis te doen aan de bron.
2
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 10:55   #38
NOEKIE
Schepen
 
Geregistreerd: 3 juli 2009
Berichten: 424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Het staat je vrij naar een Moslim land te gaan en daar kennis te doen aan de bron.
3
NOEKIE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 12:16   #39
dominatrix
Minister-President
 
dominatrix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Broeder René Stockman, algemene overste van de Broeders van Liefde, pleit vandaag in een interview met het christelijk weekblad 'Tertio' voor de invoering van islamitisch godsdienstonderwijs in katholieke scholen met veel moslimleerlingen. "Ik vind het normaal dat vele van huis uit katholieke scholen zich wat 'ruimer' opstellen. Toch blijf ik vinden dat in christelijk geïnspireerde scholen de godsdienstles minstens openheid zou moeten creëren voor het transcendente", zegt hij.

"En waarom zouden we in katholieke scholen met veel moslims geen islamitische godsdienst geven, openheid op het transcendente voor jongeren uit een islamtraditie? ", voegt hij er aan toe. "Ik vind de huidige regeling bij ons dubieus, ze werkt de religieuze nivellering in de hand. We zouden in die visie tot drie types scholen binnen hetzelfde net kunnen komen: scholen met een sterk gediversifieerd publiek die toch goede godsdienst proberen te geven, gericht op het transcendente. Vervolgens meer geprofileerde katholieke scholen die voluit katholieke godsdienst geven. En scholen met veel islamleerlingen waar ook goede islam wordt onderwezen." (belga/svm)

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Belgie...-scholen.dhtml

Stapje voor stapje... De huidige Islam heeft geen aanslagen meer nodig, het aantal dhimmis is groot genoeg om het gewoonweg een vrijgeleide naar de demografische overheersing te geven nog voor ze te maken krijgen met datgene wat het Christendom de das om aan het doen is in West-Europa: Uittredingen.
__________________
www.vlaamsbelang.org
dominatrix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 16:28   #40
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NOEKIE Bekijk bericht
Dat hoop je maar. Ben op een freinetschool geweest. Daar zeggen ze als je geen godsdienst kiest dan groei je op tot misdadiger. Niemand durfde dus voor zedenleer te gaan.
Daar ben ik ni mee akkoord. Ik werk op een freinetschool en de meeste leerlingen kiezen voor zedenleer. En in sommige klassen loopt het zo wat gelijk (helft zedenleer, helft godsdienst)
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be