Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 april 2007, 19:21   #21
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
We zouden hier beter een cursus Nederlands voor allochtonen bij halen, want als je 't verkeerd bakt dan is 't onleesbaar.
Graag welkom, zolang het een kokschjef is,.
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"

Laatst gewijzigd door Lincoln : 30 april 2007 om 19:22.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2007, 19:23   #22
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Veganisten zijn eigenlijk ook gewoon vuile gelovigen.
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2007, 19:29   #23
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D.Nibelung Bekijk bericht
Je vergelijkt hier "gewoontes" met "religieuze wetten", dat heeft geen makkelijke samenhang. Als je mij, een westerling, een bord voorschoteld met wat hond, kat of aap op, dan eet ik dat zonder probleem op hoor, als het me smaakt tenminste.
Ik heb geen archaïsche overtuiging in de trend van "gij zult geen honden, katten of apen vreten".
Er valt dus bitter weinig te vergelijken tussen het niet eten van honden bij westerlingen, en het niet eten van varkens bij moslims/joden.
Het spijt me dat ik geen oosterling ben, maar ik had toch graag eens de reactie van een oosterling hierop gehoord.

Mag ik toch een poging wagen? Een beetje in de stijl van de Dialogen van Plato.

"Jaja", zou die oosterling kunnen zeggen, "jij spreekt van gewoontes en de oude volkeren van religieuze richtlijnen. Heb je dan nooit geleerd dat religieuze richtlijnen vaak uit gewoontes voortkomen? Is het onderscheid tussen gewoontes en religieuze richtlijnen dan wel zo belangrijk als wordt beweerd?"

Aan zulk discours kunnen we nog pret beleven. Het vermogen tot zelfrelativering en zelfspot vind ik een van de prachtigste blijken van beschaving. Ik heb onlangs nog Don Quichot (in vertaling) eens teruggelezen, en de wijze waarop Cervantes - vooral in het tweede deel van die roman - de wereld als schouwtoneel relativeert is van een onnavolgbare kwaliteit.

Als Cervantes dat zo mooi kan, waarom zou ik dan niet een klein beetje relativeren? Jammer dat ik geen oosterling ben. Kennen jullie er toevallig één. Laat hem dan als de bliksem inloggen op dit forum en in deze discussiedraad zijn commentaar zetten.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2007, 19:37   #24
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Het spijt me dat ik geen oosterling ben, maar ik had toch graag eens de reactie van een oosterling hierop gehoord.

Mag ik toch een poging wagen? Een beetje in de stijl van de Dialogen van Plato.

"Jaja", zou die oosterling kunnen zeggen, "jij spreekt van gewoontes en de oude volkeren van religieuze richtlijnen. Heb je dan nooit geleerd dat religieuze richtlijnen vaak uit gewoontes voortkomen? Is het onderscheid tussen gewoontes en religieuze richtlijnen dan wel zo belangrijk als wordt beweerd?"

Aan zulk discours kunnen we nog pret beleven. Het vermogen tot zelfrelativering en zelfspot vind ik een van de prachtigste blijken van beschaving. Ik heb onlangs nog Don Quichot (in vertaling) eens teruggelezen, en de wijze waarop Cervantes - vooral in het tweede deel van die roman - de wereld als schouwtoneel relativeert is van een onnavolgbare kwaliteit.

Als Cervantes dat zo mooi kan, waarom zou ik dan niet een klein beetje relativeren? Jammer dat ik geen oosterling ben. Kennen jullie er toevallig één. Laat hem dan als de bliksem inloggen op dit forum en in deze discussiedraad zijn commentaar zetten.
Oosterlingen hebben soms een prachtige filosofie en zeker de filosofie achter bushodi en martial arts !
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"

Laatst gewijzigd door Lincoln : 30 april 2007 om 19:50.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 13:05   #25
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.822
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Het spijt me dat ik geen oosterling ben, maar ik had toch graag eens de reactie van een oosterling hierop gehoord.
Voor de gemiddelde "oosterling" is het eten van katten/honden/apen ook maar iets vreemds.

Citaat:
"Jaja", zou die oosterling kunnen zeggen, "jij spreekt van gewoontes en de oude volkeren van religieuze richtlijnen. Heb je dan nooit geleerd dat religieuze richtlijnen vaak uit gewoontes voortkomen? Is het onderscheid tussen gewoontes en religieuze richtlijnen dan wel zo belangrijk als wordt beweerd?"
Gewoontes veranderen. Van religieuze richtlijnen is niet iedereen daarvan overtuigd.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 13:49   #26
D.Nibelung
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 25 januari 2006
Locatie: Noordzeekust
Berichten: 358
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
"Jaja", zou die oosterling kunnen zeggen, "jij spreekt van gewoontes en de oude volkeren van religieuze richtlijnen. Heb je dan nooit geleerd dat religieuze richtlijnen vaak uit gewoontes voortkomen? Is het onderscheid tussen gewoontes en religieuze richtlijnen dan wel zo belangrijk als wordt beweerd?"
Het belangrijke verschil zit 'm net in het feit dat gewoontes geen richtlijnen zijn. De mensen hier kunnen gerust hond, kat, aap, of gebakken insekten eten. Het is niet verboden, maar we zijn minder geneigd dit te doen; uit gewoonte.
In frankrijk eten ze zelfs lekkere wijngaardslakken. Ooit al geproefd?
D.Nibelung is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 13:49   #27
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Tja, waarom at het oude Joodse volk geen varkensvlees? Misschien zat het geloof over het "diertje" zoals Lincoln het hierboven verwoordt, voor iets tussen?

Of moeten we het veel minder ver zoeken en gewoon het - normale - gedrag van varkens als de oorzaak aanwijzen: varkens zijn immers alleseters en wentelen zich voortdurend in modder en uitwerpselen. Misschien vonden oude volkeren dat gewoon vies, en ontstond hieruit een religieus verbod op het eten van het vlees van zulke "vieze" dieren?

Of misschien is het het gegeven dat het eten van rauw varkensvlees gewoonweg ongezond - en soms zelfs gevaarlijk - kan zijn. In tegenstelling tot varkensvlees is bvb. rundsvlees tamelijk steriel. Alleen bij warm weer moet je opletten met filet américain, en zelf bak ik mijn steak bijna altijd "bleu": nog minder gebakken dan "saignant".

Vanaf het ogenblik dat mensen beseften dat varkensvlees goed vlees was, op voorwaarde dat het volledig doorkookt, doorbraden of doorbakken werd, zag je die religieuze spijswetten op hun retour. Niet voor niets heeft bvb. het christendom - vooral onder impuls van Sint-Paulus - de joodse spijswetten gelaten voor wat ze waren.

Wellicht lachen sommigen van ons met de wijze waarop orthodoxe joden en moslims deze - inderdaad - archaïsche wetten blijven naleven. Maar geven we ons er wel rekenschap van dat een oosterling wel eens zou kunnen lachen met onze (westerse) hardnekkige weigering om honden, katten of apen te eten?

Of anders gezegd: waarom eten wij, "nuchtere" westerlingen, geen honden, katten of apen? Als iemand het weet, of denkt te weten, dan hoor ik dat graag.
honden en katten hebben hun nut, als waakhond, jachthond enz, katten eten ratten en muizen, dewelke anders onze voedselvoorraden aanpakken, en ziektes verspreiden. Vroeger nog meer dan nu, en daarom vermeden de mensen die op te eten.We hebben ook affektieve relaties met die dieren, ik zou echt heel veel honger moeten hebben voor ik mijn hond of kat opeet.Mijn grootvader echter, ging tijdens de oorlog,s'nachts op stap met knuppel en zak, zoals heel veel andere mannen, en als hij een hond of kat te pakken kreeg, ging die de stoofpot in.Wat apen betreft, mischien denken we dat die teveel op ons lijken...Afrikanen eten anders wél aap, en graag zelfs.Naar het schijnt zou de Aids-virus van dat gebruik bij de zwarten ontstaan zijn.
Varkens echter zijn in feite geen "vieze" beesten. Als ze zich in de modder rollen, en daarna in de zon gaan liggen, is dat om zich van hun parasieten te ontdoen.Verstandig van hen.Mensen nemen trouwens ook met vreugde modderbaden: in thallasotherapie betalen ze er zelfs duur voor.En hun vlees moet je goed braden/koken/bakken, dan sterven alle kiemen van onderandere de lintworm...
Een vraagje over "vies" zijn: als ik een propere mens in zijn blote in een kot met wat stro stop, hem daar eten in een trog geef, en hem daar ook zijn behoeftes laat doen (in dat klein kotje), hoelang gaat die mens proper blijven? Als ik hem geen andere keus laat dan zelf zijn voedsel te gaan bijeenzoeken op het stort, zonder enig ander gereedschap als zijn handen, hoelang zal hij dan "rein"blijven?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 19:34   #28
koolvis
Lokaal Raadslid
 
koolvis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2004
Locatie: BE Oostvlaanderen
Berichten: 371
Standaard

Als we nu in de bijbelse tijd leefden werd schapevlees verboden omwille van het gevaar van dollekoeieziekte en gevogelte omwille van de vogelgriep.
Als een de vogelgriep helemaal zal voorbij zijn zullen die wetten opgeheven worden wat ook het geval is voor christenen voor varkensvlees. Vroeger was dat ongezond met de toenmalige koeltechnieken, als ze die al hadden.
Maar fanatiekelingen bijven aan die voorbijgestreefde wetten houden zoals de mensen van hieronder bleven van de worsten de eindjes eraf knippen:


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het pannetje
Een vrouw staat aan het vuur worst in de pan te bakken. Zij snijdt de twee uiteinden eraf. Haar man vraagt... "Schatteke, waarom snijde gij die toppekes er altijd af?" De vrouw antwoordt... "Ik weet niet, dat moet ge eens aan mijn moeder vragen die doet dat ook altijd..."

En ze gaan naar haar moeder. "Mama," vraagt ze "Waarom snijde gij van de worst altijd die uiteindekes er af?" "Wel schat," zegt haar moeder "Dat moeten we eens aan de Bomma vragen die deed dat ook altijd."

De dag daarop, iedereen naar de Bomma... "Bomma?" vragen ze "Waarom snijdt gij altijd de toppekes van de worst als ge staat te bakken?" "Oooh, jaa... die toppekes..." zegt de Bomma... 'Ik weet het niet meer, maar ons Meme deed dat ook altijd, dat moeten we haar toch eens vragen..."

"Ons Meme? Die is al 102 jaar oud!" roept iemand.
"We willen het toch weten!" antwoordt iedereen.
Dus iedereen naar het rusthuis... Bij de Meme in het rusthuis aangekomen, vragen ze onmiddellijk: "Meme, waarom snijde gij de toppekes altijd van de worst?" Meme is een beetje doof...
"Wablief?" roept ze.

"MEME, WIJ SNIJDEN DE TOPPEKES VAN DE WORST,WAAROM DOEN WE DAT?..."

"WATTE?" roept Meme.... "BAKTE GOLLE NOG ALTIJD IN DAT KLEIN PANNEKKE?"
__________________
________________________________________
http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005
Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel

Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen.
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 00:24   #29
Nationale Eenheid
Vreemdeling
 
Nationale Eenheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 28
Standaard

Veel van ons eten wordt met stoffen behandeld. Sommige stoffen zijn voor niemand schadelijk en voor sommige zelfs goed. Maar dit geldt niet voor alle stoffen. Vaak zijn toevoegingen pas schadelijk bij een bepaalde hoeveelheid, aangezien de stoffen in veel verschillende producten zitten, kan het dus vaak voorkomen dat je teveel van deze stoffen binnen krijgt.
__________________
Vlaanderen onafhankelijk!
Nationale Eenheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 01:09   #30
Zonlicht
Lokaal Raadslid
 
Zonlicht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Locatie: Willebroek en Brussel
Berichten: 324
Standaard

In de VS gruwen ze van paardenvlees, op een manier die tamelijk fanatiek overkomt.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=gds5uld3
Zonlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 10:53   #31
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D.Nibelung Bekijk bericht
Je vergelijkt hier "gewoontes" met "religieuze wetten", dat heeft geen makkelijke samenhang. Als je mij, een westerling, een bord voorschoteld met wat hond, kat of aap op, dan eet ik dat zonder probleem op hoor, als het me smaakt tenminste.
Ik heb geen archaïsche overtuiging in de trend van "gij zult geen honden, katten of apen vreten".
Er valt dus bitter weinig te vergelijken tussen het niet eten van honden bij westerlingen, en het niet eten van varkens bij moslims/joden.

exact wat ik wou zeggen, plus denkt een keer wat logisch ook. Een zwijn of koe, daar is veel meer vlees aan dan uwen gemiddelde kat of hond. Om nog maar te zwijgen over het vele bewegen van die laatsten waardoor het vlees bijlange nie zo zacht zal zijn met veel meer spieren. Redelijk simpel economisch principe. Altijd die religieuze sprookjestoestanden erbij halen om dingen te verklaren, aub zeg.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 13:26   #32
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
exact wat ik wou zeggen, plus denkt een keer wat logisch ook. Een zwijn of koe, daar is veel meer vlees aan dan uwen gemiddelde kat of hond. Om nog maar te zwijgen over het vele bewegen van die laatsten waardoor het vlees bijlange nie zo zacht zal zijn met veel meer spieren. Redelijk simpel economisch principe. Altijd die religieuze sprookjestoestanden erbij halen om dingen te verklaren, aub zeg.
de specialiteit van Peking is soep van St Bernards-honden.Je weet wel, die enorme Zwitserse.Maar die worden wel eerst vetgemest, zoals zwiijnen.Dan heb je daar een beest van in de negentig kilo.Lekkel Lekkel
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 13:37   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

De demonen kwamen uit de man en gingen de varkens in; de troep stoof de helling af, het meer in, en verdronk.

Lc 8,33
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 2 mei 2007 om 13:37.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 14:32   #34
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De demonen kwamen uit de man en gingen de varkens in; de troep stoof de helling af, het meer in, en verdronk.

Lc 8,33
En u gelooft het ook nog zeker?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 15:11   #35
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Zoals het er staat? Neen, waarom?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 15:17   #36
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zoals het er staat? Neen, waarom?
Zomaar een vraag. Hoe moet het er dan staan volgens u?

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2007 om 15:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 15:49   #37
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zomaar een vraag. Hoe moet het er dan staan volgens u?
En de man werd verdoemd nadat ze de heilige dag schonden, van apen en varkens,.
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 15:53   #38
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zomaar een vraag. Hoe moet het er dan staan volgens u?
Het staat er zoals het er staat, hoe ik het interpreteer is wat anders.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 15:56   #39
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het staat er zoals het er staat, hoe ik het interpreteer is wat anders.
Hoe interpreteert u het dan?

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2007 om 15:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 16:18   #40
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hoe interpreteert u het dan?
Los van het feit dat het geen bijbelcitaat is wat gewoonlijk wordt gebruikt tegen het eten van varkensvlees - ik ben overigens vegetariër - interpreteer ik die passage als het verhaal van iemand die door Jezus wordt "genezen".

Het verhaal wordt eveneens aangehaald bij Matteüs en Marcus, met een knipoog naar Jesaja.

De waarde van de filosofie en het leven van Jezus is uiteraard eveneens een individuele afweging.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be