Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 november 2004, 03:08   #21
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Geef toe dat de evolutietheorie iets goddelijks in zich heeft.
Maar die god heeft geen versteende profeet nodig om zijn waarheid te verkondigen.
Zijn bijbel/koran wordt dagelijks herschreven naarmate onze profeten meer inzichten krijgen in het heilig boek dat natuurwetenschappen noemt.
De echte kleitafel die god aan de mensen naliet.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 09:33   #22
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
De volgende stap is misschien het ontkennen dat de aarde rond is.
Neen geertje, de volgende stap is met wapens deze theorie van het "intelligent design" opleggen aan andere naties. Het is natuurlijk heel handig omdat niemand weet wat God met het "intelligent design" echt wenst......Alle wegen lijden naar de hemel........ oei, oei.......
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 09:41   #23
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

[quote=Flippend Rund]
Citaat:
Evolutieleer betekent dat een beetje zout water op den duur tot leven zal komen. Hoeveel mirakels wil een mens nog meer?
Sommige mensen vinden het praktisch om de verantwoordelijkheid op "God" te leggen om zo hun eigen verantwoordelijkheid voor wat er misloopt te ontlopen.....
Als Bush ten oorlog trekt met de hulp van God en het loopt mis heeft hij nog de excuus dat het de wil van God is...... en als hij dan nog herkozen wordt ondanks die mislukking dan moet hij toch nog meer geloven dat het zo moet zijn..... Hopelijk gaat hij niet voor een totale mislukking.
______________________
De muur tussen Palestijnen en Joden loopt helemaal door tot hier.
-- De Openbaringen van Flippend Rund, 2048

__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 25 november 2004 om 09:43.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 09:47   #24
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Anderzijds is de evolutieleer geen exacte wetenschap, maar een theorie. Vooral gericht op een plausibele invulling van wat we eigenlijk nog niet exact weten. Voorzichtigheid is dus geboden. Er zijn er dus ook heel veel die met dat concept niet overweg kunnen, want de evolutietheorie vereist in dezelfde mate de nodige intellectuele inspanning. (en ook hier zijn er nogal wat mensen die intellectueel liever lui dan moe zijn)

Ik zie geen graten in het naast (niet tegenover) elkaar plaatsen van verschillende invalshoeken... Voor zolang men een geloof ook als dusdanig weet te duiden en "wetenschap" ook weet te positioneren. Pas dan kan je als mens een min of meer coherent beeld van de wereld vormen.
Inderdaad de Vexille, de evolutieleer is net zoals de evolutie permanent in (r)evolutie (verandering)
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 10:00   #25
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

[quote=Mitgard]
Citaat:
zijn er waarheden die niet geweten mogen zijn?
Zoals dat we alleen zijn en sterfelijk ?

Citaat:
in onze steeds voortschrijdende wetenschappelijke evolutie worden we steeds machtiger. we hebben onze leefwereld steeds beter kunnen beheersen en ombuigen naar onze behoeften.
Die beheersing loopt echter uit de hand door de complexiteit en uitbreiding, het groeiend aantal factoren

Citaat:
de genetica is de hand van god.
Als "God" de evolutie zelf is dan is de genetica inderdaad ook de hand van god.

Citaat:
maar weer is de vraag:

is god goed of slecht
Mitgard jij kent toch het antwoord....
Hij is niet goed of slecht, hij is goed en slecht.......alles wat is.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 25 november 2004 om 10:30.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 10:41   #26
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Zoals dat we alleen zijn en sterfelijk ?
neen, zoals je bent wie je bent omwille van je genen.
agressief, crimineel, goed, slecht, lui, vlijtig, slim, dom...
allemaal genetisch bepaald.

Citaat:
Die beheersing loopt echter uit de hand door de complexiteit en uitbreiding, het groeiend aantal factoren
ja, dat klopt.
er gaan massa's mensen sterven daardoor.
goed zo, de natuur beschermt zichzelf tegen de mensenplaag: aids, vogelgriep, honger, kanker, oorlog... doe uw werk.



Citaat:
Mitgard jij kent toch het antwoord....
Hij is niet goed of slecht, hij is goed en slecht.......alles wat is.
gij zult niet oordelen, hé.
alleen elkaar.

wie na het gevecht blijft staan is goed.

de andere is slecht.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 10:46   #27
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
neen, zoals je bent wie je bent omwille van je genen.
agressief, crimineel, goed, slecht, lui, vlijtig, slim, dom...
allemaal genetisch bepaald.
Denk je dat er geen vrije wil bestaat?

En waarom denk je dat je niet zelf je genen gekozen hebt?

________________________
Zouden de imams blij zijn dat we hier als vlijtige leerlingen godganse dagen de fijne puntjes van de Koran bespreken?
De Openbaringen van Flippend Rund, 310

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 25 november 2004 om 10:51.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 11:29   #28
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Denk je dat er geen vrije wil bestaat?

En waarom denk je dat je niet zelf je genen gekozen hebt?

________________________
Zouden de imams blij zijn dat we hier als vlijtige leerlingen godganse dagen de fijne puntjes van de Koran bespreken?
De Openbaringen van Flippend Rund, 310
er bestaat vrije wil in zoverre dat wij onze handelingen zelf kunnen beheersen en onze driften kunnen onderdrukken.

deze 'vrije wil', de 'ratio', vecht vaak om 't overwicht met onze natuurlijke neigingen en driften. deze laatsten zijn per individu verschillend en zitten ingebakken in ons Wezen. we kunnen ze niet negeren en ze zijn meestal onveranderlijk.
heb jij er zelf voor gekozen dat je lievelingskleur rood is? dat je op grote vrouwen valt? dat je van tekenen houdt en niet van bloemschikken? dat je van taal houdt en niet van wiskunde? dat je behulpzaam bent of egoïstisch?
dat je goed bent in schrijven? dat je ambitieus bent of gelaten?
opvliegend of rustig?
heb jij die 95% van wie je bent zelf gekozen?

denk er eens over na.

als het niet uit vrije wil is, dan moet het wel genetisch bepaald zijn vermits er geen tussenmogelijkheid is.

neen, natuurlijk hebben we die genen niet zelf gekozen.
dat bewijst hoezeer onze identiteit min of meer vastligt.
dat bewijst hoezeer ons gehele Wezen onlosmakelijk verbonden is met onze voorouders.
met duizenden jaren overdracht van erfelijke eigenschappen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 11:34   #29
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Naast de gewone crea's heb je ook nog de geocentristen: die gasten denken dat de aarde het middelpunt vh heelal is. (Geocentricity.com).
__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 11:38   #30
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Naast de gewone crea's heb je ook nog de geocentristen: die gasten denken dat de aarde het middelpunt vh heelal is. (Geocentricity.com).
De aarde is het middelpunt van ONS heelal.....
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 11:51   #31
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

[quote=Mitgard]
Citaat:
neen, zoals je bent wie je bent omwille van je genen.
agressief, crimineel, goed, slecht, lui, vlijtig, slim, dom...
allemaal genetisch bepaald.

Ja dat denk ik ook. Net zoals je uiterlijke kenmerken, haarkleur, huidskleur.....
staan je karaktereigenschappen ergens geschreven in je genen..... en hebben omstandigheden hierop een invloed. Maar ik ga niet zo ver om bepaalde karaktereigenschappen te plakken op dat of dat volk. Per slot zijn we allemaal door de eeuwen zodanig vermengd dat men niet weet wie wie is......

Citaat:
er gaan massa's mensen sterven daardoor.
goed zo, de natuur beschermt zichzelf tegen de mensenplaag: aids, vogelgriep, honger, kanker, oorlog... doe uw werk.
Uw werk ...... kan ook een wereldwijde vrede zijn met afspraken tussen de volkeren. Geboortebeperking enz..... Lijkt mij toch leuker dan oorlog.....


Citaat:
gij zult niet oordelen, hé.
alleen elkaar.

wie na het gevecht blijft staan is goed.

de andere is slecht
Wie na het gevecht blijft staan is de sterkste. Is het dat (sterk=goed) ?
Mitgard, zijn er uiteindelijk winnaars ? Op een dag wordt elke winnaar op zijn beurt een verliezer wanneer hij een sterkere tegenkomt.
Back to the jungle......

Tja, uiteindelijk worden we toch allen overwonnen door jouw laatste "goede" dan, de dood..... want de dood overwint ons allen, is uiteindelijk op een dag sterker dan ons. Individueel toch......alleen de evolutie gaat verder ...... of zoals de mensen zeggen..... het leven gaat verder.
Misschien is jouw droom de perfecte onsterfelijke mens......
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 25 november 2004 om 12:05.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 12:11   #32
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
er bestaat vrije wil in zoverre dat wij onze handelingen zelf kunnen beheersen en onze driften kunnen onderdrukken.

deze 'vrije wil', de 'ratio', vecht vaak om 't overwicht met onze natuurlijke neigingen en driften. deze laatsten zijn per individu verschillend en zitten ingebakken in ons Wezen. we kunnen ze niet negeren en ze zijn meestal onveranderlijk.
heb jij er zelf voor gekozen dat je lievelingskleur rood is? dat je op grote vrouwen valt? dat je van tekenen houdt en niet van bloemschikken? dat je van taal houdt en niet van wiskunde? dat je behulpzaam bent of egoïstisch?
dat je goed bent in schrijven? dat je ambitieus bent of gelaten?
opvliegend of rustig?
heb jij die 95% van wie je bent zelf gekozen?

denk er eens over na.

als het niet uit vrije wil is, dan moet het wel genetisch bepaald zijn vermits er geen tussenmogelijkheid is.

neen, natuurlijk hebben we die genen niet zelf gekozen.
dat bewijst hoezeer onze identiteit min of meer vastligt.
dat bewijst hoezeer ons gehele Wezen onlosmakelijk verbonden is met onze voorouders.
met duizenden jaren overdracht van erfelijke eigenschappen.
Logica, cognitie en taal, het vermogen om te denken in abstracte concepten, dat is de unieke vaardigheid van de mens. Maar velen maken de fout van te denken dat vrije wil een 'bijproduct' zijn van onze hersens. Dat ons bewustzijn maar een vonkje is dat springt uit de biologische machine die we zijn, en dat sterft als de machine sterft. Dat de 'ik' opgesloten zit in de hersenpan en willens nillens wordt meegesleurd in de roetsjbaan van de fysische en biologische wetten.

Het werkt omgekeerd. Bewustzijn en vrije wil zit in alles, en het 'alles' is het product van bewustzijn en vrije wil.

Stel je eens goed de vraag: wanneer ben 'ik' begonnen?
Op de dag van mijn geboorte? Nee, nog vroeger.
In de seconde dat zaadcel en eicel versmolten? Nee, nog vroeger.
Drie jaar daarvoor, toen mijn vader knipoogde naar mijn moeder? Nee, nog vroeger.

Dit weet ik: de cosmos is doordrenkt van vrije wil. Die knipoog, dat was ik, die op mijn weg was naar een nieuwe manifestatie. Ik was een knipoog op dezelfde manier als ik dit lichaam ben. Die knipoog was mijn "whoopppiee, ik kom er aan!!!!'. Wees maar zeker dat ik mijn genen zelf gekozen heb, ook al dragen mijn hersens geen herinnering mee van die gebeurtenis.

____________________________
‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 14:54   #33
SethMoN
Provinciaal Statenlid
 
SethMoN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Locatie: Celles
Berichten: 696
Stuur een bericht via MSN naar SethMoN
Standaard

Flippend Rund,

Geloof je dan ook dat de ziel (geest) een reizende entiteit is die bij zijn reis zich tracht te volmaken?
SethMoN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 15:30   #34
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SethMoN
Flippend Rund,

Geloof je dan ook dat de ziel (geest) een reizende entiteit is die bij zijn reis zich tracht te volmaken?
Waarom denk je dat er iets is dat vervolmaakt dient te worden?

Hiermee bedoel ik niet de oude hippy praat dat we allemaal prachtig en mooi zijn. Onze duisternis de helft van ons wezen.

____________________
Ge zijt de lens waardoor het universum naar zichzelf kijkt.
-- De Openbaringen van Flippend Rund, 5
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 17:21   #35
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Ik verwerp persoonlijk de evolutietheorie.

Als jullie willen geloven dat jullie afstammelingen zijn van apen, mij niet gelaten
Ik klasseer mij niet onder afstammelingen van de aap, die heeft leren lopen, jagen, eten maken en tenslotte de wereld der technologie is ingestapt en tenslotte achter pc is geraakt om zijn mening te vertellen op politics.be.
Als wij willen geloven dat... enz...

Wij hebben niet veel te willen, beste Mustapha. Ik ben christen (of tenminstel: ik doe een poging daartoe) en mét jou geloof ik dat God op één of andere manier achter het ontstaan van de wereld zit. En dat geloof ik niet omdat ik het wil, maar omdat ik niet anders kan...

God schept de mens en plaatst hem in de door hem geschapen wereld. Hij heeft die mens uitgerust met ogen en oren. Wanneer die mens met eigen ogen ziet dat er naast verschillen ook overeenkomsten bestaan tussen een chimpansee enerzijds en een specimen van de homo sapiens sapiens (wij dus) anderzijds, dan mag die mens zich daarbij vragen stellen. Dat is het enige wat wij te willen hebben: je kan jezelf vragen stellen over wat je ziet en hoort, of je kan jezelf géén vragen stellen; een andere keuze is er niet.

Darwin heeft het wél gewild, net als de schrijver van het scheppingsverhaal (Genesis, eerste boek van de bijbel) meer dan 35 eeuwen geleden. Het enige verschil tussen Darwin en de auteur van het scheppingsverhaal is dat Darwin in de 19e eeuw veel meer middelen te zijner beschikking had om een antwoord te vinden op zijn vraag. De auteur van het scheppingsverhaal moest zich - bij gebrek aan wetenschappelijk gericht denken - tevreden stellen met een dosis inspiratie van Godswege en zijn eigen fantasie.

Daarom vind ik het scheppingsverhaal zeker niet minder waard dan de evolutietheorie van Darwin. De auteur van dat verhaal spreekt immers in symbolen, en het is aan ons, de lezers, om te achterhalen wat hij precies met die symbolen bedoelt. Het spreekt vanzelf dat we er met een letterlijke interpretatie - dat God de wereld in 7 dagen schiep - niet zullen komen, want dan doen we de rijkdom van die tekst zeer veel onrecht aan.

Me dunkt kan je die symboliek ook zien in het licht van de evolutietheorie van Darwin. Dus, als je me vraagt of ik in die evolutietheorie geloof, dan zal mijn antwoord waarschijnlijk "ja" luiden, omdat Darwin (en degenen die zijn werk verderzetten, tot op vandaag) voor bepaalde dingen met zeer logische verklaringen komt. En vraag je me of ik in dat scheppingsverhaal geloof, dan komt er nog één woordje bij: "ja, heilig" - ik geloof er heilig in.

O ja, tussen twee haakjes: wat mag er toch verkeerd zijn aan een aap? Ik dacht dat chimpansees zeer intelligente dieren waren, wier genetisch materiaal - en dat is wetenschappelijk en proefondervindelijk bewezen - voor zowat 97% overeenkomt met het jouwe en met het mijne. Mensen en chimpansees verschillen dus eigenlijk slechts voor 3%, of je het nu wil of niet. Heb je de kans om op tv eens een documentaire te bekijken over deze fascinerende beesten, wellicht dat dan een gevoel van fierheid je bekruipt omdat je je ergens met hen - verre familieleden - verbonden weet.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 21:22   #36
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Logica, cognitie en taal, het vermogen om te denken in abstracte concepten, dat is de unieke vaardigheid van de mens. Maar velen maken de fout van te denken dat vrije wil een 'bijproduct' zijn van onze hersens. Dat ons bewustzijn maar een vonkje is dat springt uit de biologische machine die we zijn, en dat sterft als de machine sterft. Dat de 'ik' opgesloten zit in de hersenpan en willens nillens wordt meegesleurd in de roetsjbaan van de fysische en biologische wetten.

Het werkt omgekeerd. Bewustzijn en vrije wil zit in alles, en het 'alles' is het product van bewustzijn en vrije wil.

Stel je eens goed de vraag: wanneer ben 'ik' begonnen?
Op de dag van mijn geboorte? Nee, nog vroeger.
In de seconde dat zaadcel en eicel versmolten? Nee, nog vroeger.
Drie jaar daarvoor, toen mijn vader knipoogde naar mijn moeder? Nee, nog vroeger.

Dit weet ik: de cosmos is doordrenkt van vrije wil. Die knipoog, dat was ik, die op mijn weg was naar een nieuwe manifestatie. Ik was een knipoog op dezelfde manier als ik dit lichaam ben. Die knipoog was mijn "whoopppiee, ik kom er aan!!!!'. Wees maar zeker dat ik mijn genen zelf gekozen heb, ook al dragen mijn hersens geen herinnering mee van die gebeurtenis.

____________________________
‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’
Dus een kind dat verwaarloosd werd door zijn ouders heeft bewust gekozen voor deze ouders. Dubbele straf , onnozel omdat hij deze genen (ouders) koos en verwaarloosd..... Waarvoor ? Om eens te weten wat het is om verwaasloosd te worden. Wat is dat voor iets ........
Persoonlijk geloof ik in een beperkte vrije wil tijdens het leven..... niet de vrije wil zijn ouders te kiezen.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 25 november 2004 om 21:29.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 21:36   #37
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
je moet niet op die religieuze onzin reageren, wreker.
als ze achterlijk willen zijn, laat ze achterlijk zijn.

met hun verzonnen allah en hun verzonnen 'scheppingsleer'.

het is een belediging van onze intelligentie dat men hier onbeschaamd zo'n religieuze verzinsels durft posten en zulke kwakzalverij verkiest boven een groot genie als darwin.

men kan niet anders dan besluiten dat zulke mensen aartsdom zijn.
Ik voel mij niet beledigd hoor mitgard. Ik vind dat zulke mensen enkel hun eigen verstand beledigen. Het begint pas erg te worden als mensen in het westen die zichzelf intellectueel noemen de verdediging van zulke achterlijke ideeen beginnen op te nemen. En dat is wat we nu steeds meer en meer zien. Niet enkel in Amerika maar ook hier bij ons aan de universiteiten plooien de intelligentsia zich voor de achterlijkheid.

Misschien moeten we de universiteiten waar dit denken bon ton wordt wel eens enkele jaren gewoon sluiten.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 22:05   #38
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Geef toe dat de evolutietheorie iets goddelijks in zich heeft.
Maar die god heeft geen versteende profeet nodig om zijn waarheid te verkondigen.
Zijn bijbel/koran wordt dagelijks herschreven naarmate onze profeten meer inzichten krijgen in het heilig boek dat natuurwetenschappen noemt.
De echte kleitafel die god aan de mensen naliet.
Inderdaad Bobke, de studie van de natuur dat is de enig ware en universele religie die opgaat, niet enkel voor de Joden of ook niet enkel voor dit planeetje, maar voor de hele kosmos.

De wetenschappers die zich met kosmologie bezig houden, stellen zich nu vragen die steeds meer op religieuze bespiegelingen beginnen te lijken. Men zoekt nu naar een allesomvattende theorie die alles kan beschrijven wat zich in het heelal afspeelt. En de kans is heel groot dat dat ook deze eeuw zal lukken. Dan zal de wetenschap iets kunnen zeggen als: "wat vroeger op intuitieve wijze als 'God' werd aangeduid is eigenlijk...".

Brian Greene is zo'n natuuronderzoeker die heel boeiend over deze zoektocht kan vertellen: http://www.teleac.nl/pagina.jsp?n=227771

Laatst gewijzigd door Wreker : 25 november 2004 om 22:05.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 22:12   #39
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Dus een kind dat verwaarloosd werd door zijn ouders heeft bewust gekozen voor deze ouders. Dubbele straf , onnozel omdat hij deze genen (ouders) koos en verwaarloosd..... Waarvoor ? Om eens te weten wat het is om verwaasloosd te worden. Wat is dat voor iets ........
Persoonlijk geloof ik in een beperkte vrije wil tijdens het leven..... niet de vrije wil zijn ouders te kiezen.
Het is als een muzikant die begint te improviseren. Hij weet ook niet waar de improvisatie op zal uitdraaien, hij begint gewoon, en hij laat intuitief de ene noot volgen op de andere. Op dezelfde manier improviseert de wil de kosmos bij elkaar. De beeldspraak faalt wel op 1 punt: er is geen verschil tussen de muziek en de Speler.

Je beschouw het proces in termen "vooruit plannen", maar dat is een puur menselijke activiteit. Het kind dat verwekt gaat worden plant niet vooruit, want het bestaat nog niet. Je kunt dan wel zeggen "ok maar de ouders hebben mogelijk het kind gepland, dus het was de wil van de ouders, en niet van het kind". Ook hier is een antwoord op.

________________________
De kern van de zaak is dat een westerling in zijn broek schijt voor een moslim.
De Openbaring van Flippend Rund, 3155
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2004, 22:21   #40
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
De wetenschappers die zich met kosmologie bezig houden, stellen zich nu vragen die steeds meer op religieuze bespiegelingen beginnen te lijken. Men zoekt nu naar een allesomvattende theorie die alles kan beschrijven wat zich in het heelal afspeelt. En de kans is heel groot dat dat ook deze eeuw zal lukken. Dan zal de wetenschap iets kunnen zeggen als: "wat vroeger op intuitieve wijze als 'God' werd aangeduid is eigenlijk...".
Ga er niet op zitten wachten, want de allesomvattende theorie zal nooit gevonden worden.

________________________
Klaag nooit dat er te weinig eten is voor je bord leeg is.
De Openbaringen van Flippend Rund, 2220
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be