Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 december 2004, 15:00   #21
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard



Enkele voorbeelden van hoe levend de discussie is!

En ik hoop dat men deze thread over Postzegelpassie en Religie niet komt verstoren met gezemel over Homophilie, vaak verward met HomoFilatelie!

PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 15:04   #22
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect

En ik hoop dat men deze thread over Postzegelpassie en Religie niet komt verstoren met gezemel over Homophilie, vaak verward met HomoFilatelie!
Ja, dat zou ik ook erg vinden.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 15:19   #23
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Ben jij ook zo'n Relifielatelist, V. Belg?
Ik ben blij dat eindelijk iemand mij begrijpt!

PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 15:22   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Van den Berghe meent de wijsheid in pacht te hebben. Dat is inderdaad bedroevend, temeer omdat zijn "wijsheid" op verzinsels berust.
Wat u in het begin schrijft, is helemaal niet correct. Ik geloof immers dat de Kerk de wijsheid in pacht heeft; niet ik. Ik ben slechts een gelovige die de waarheid en wijsheid van de Kerk erkent en er probeert naar te leven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 15:28   #25
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat u in het begin schrijft, is helemaal niet correct. Ik geloof immers dat de Kerk de wijsheid in pacht heeft; niet ik. Ik ben slechts een gelovige die de waarheid en wijsheid van de Kerk erkent en er probeert naar te leven.

En wat is uw kijk op de problematiek van de Filatelisten vanuit een Bijbelse invalshoek?

Weet er ook iemand wat de... islam hierover denkt?

On-topic blijven hoor!
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 15:30   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect
En wat is uw kijk op de problematiek van de Filatelisten vanuit een Bijbelse invalshoek?

Weet er ook iemand wat de... islam hierover denkt?

On-topic blijven hoor!
Misschien kunt u eens uw visie geven? Wie weet, is uw inbreng interessant...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:10   #27
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde
 
Meia noite's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 december 2004
Berichten: 928
Standaard

Citaat:
Vandaag 15:22Jan van den BergheCitaat:
Oorspronkelijk bericht door Raf
Van den Berghe meent de wijsheid in pacht te hebben. Dat is inderdaad bedroevend, temeer omdat zijn "wijsheid" op verzinsels berust.



Wat u in het begin schrijft, is helemaal niet correct. Ik geloof immers dat de Kerk de wijsheid in pacht heeft; niet ik. Ik ben slechts een gelovige die de waarheid en wijsheid van de Kerk erkent en er probeert naar te leven.
Weet u, Mr van de berghe, u schrijft hier net hetzelfde als wat moslims zeggen over de Islam...
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:18   #28
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Misschien kunt u eens uw visie geven? Wie weet, is uw inbreng interessant...
Als u terug zou scrollen zou u zien, Mr vanden Berghe, dat ik eigenlijk al véél te veel mijn eigen visie heb laten zien! Méér durf ik niet over dit heikele onderwerp!
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:20   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
Weet u, Mr van de berghe, u schrijft hier net hetzelfde als wat moslims zeggen over de Islam...
En? Wat is uw punt nu eigenlijk?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:26   #30
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde
 
Meia noite's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 december 2004
Berichten: 928
Standaard

...Dat u allebei op dezelfde fanatieke manier over godsdienst redeneert. Argumenten van uwentwege over de Islam zijn dus evenveel waard als argumenten van een fanatieke moslim over het Christendom..niks. Als u nl. gelooft dat de kerk de waarheid in pacht heeft en niemand anders, bent u vooringenomen en staat u niet open voor discussie.

Laatst gewijzigd door Meia noite : 28 december 2004 om 20:27.
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:31   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
...Dat u allebei op dezelfde fanatieke manier over godsdienst redeneert. Argumenten van uwentwege over de Islam zijn dus evenveel waard als argumenten van een fanatieke moslim over het Christendom..niks. Als u nl. gelooft dat de kerk de waarheid in pacht heeft en niemand anders, bent u vooringenomen en staat u niet open voor discussie.
Aha. En blijkbaar staat u al evenmin open voor discussie, daar u gelovigen juist het recht tot deelname aan een discussie blijkbaar ontneemt. Uw benaderingswijze ten opzichte van gelovigen is er een van bijzonder grote vooringenomenheid. Voor de rest merk ik gewoon even op dat ik niet fanatiek ben, maar wel getrouw aan wat de Kerk leer. Dat is een groot verschil, daar de Kerk niet oproept tot fanatisme, maar wel tot getrouwheid.

Voor mij is het daarenboven helemaal niet belangrijk of u mijn argumentatie over de islam volgt of bestrijdt. Ik leg ze hier voor: iedereen die zich geroepen voelt kan ze nagaan op de vele islamitische sites die ik heel geregeld doorneem (alle verwijzingen kan ik gerust op aanvraag doorsturen). Ik put mijn informatie over de islam immers niet uit tweedehands bronnen, maar rechtstreeks bij de moslims zelf. Daarom ga ik ook regelmatig een boek komen in de islamitische boekhandel aan de Stalingradlaan in Brussel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:35   #32
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde
 
Meia noite's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 december 2004
Berichten: 928
Standaard

Ik sluit geen gelovigen uit, (toch niet allemaal). Maar u zegt zelf dat de kerk de waarheid bezit.
Wel, discussiëren = meningen uitwisselen en overtuigd kunnen worden door andermans argumenten. Ik vraag mij af of u bereid bent overtuigd te worden door een argument van iemand anders als u toch al op voorhand stelt dat 'de waarheid=kerk'
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:35   #33
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Nou die winkels zullen wel goeie stuff verkopen. Alleen al als je door die straat wandelt dan voel je de vibe. Hebben ze goeie zegels daar?
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:36   #34
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde
 
Meia noite's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 december 2004
Berichten: 928
Standaard

En kan u mij uitleggen wat het verschil is tussen 'getrouw zijn aan de kerk' en het slaafs volgen van hun richtlijnen(=fanatisme)?
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:45   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
Ik sluit geen gelovigen uit, (toch niet allemaal). Maar u zegt zelf dat de kerk de waarheid bezit.
Wel, discussiëren = meningen uitwisselen en overtuigd kunnen worden door andermans argumenten. Ik vraag mij af of u bereid bent overtuigd te worden door een argument van iemand anders als u toch al op voorhand stelt dat 'de waarheid=kerk'
In tegenstelling tot u die blijkbaar gelovigen onmiddellijk een etiket opkleeft, wil ik met iedereen in discussie treden en luisteren naar wat hij of zij te zeggen heeft.

Als ik het goed begrepen heb, hanteert u trouwens een gelijkaardig beginsel: u stelt immers dat de Kerk juist NIET de waarheid bezit. Voor u is dat het vooropgesteld axioma...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:47   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
En kan u mij uitleggen wat het verschil is tussen 'getrouw zijn aan de kerk' en het slaafs volgen van hun richtlijnen(=fanatisme)?
Getrouwheid veronderstelt geen slaafsheid, maar men het beredeneerd instappen in de logica van de Kerk. Als gelovige mag ik de Kerk om uitleg en raad vragen, mag ik kritische vragen voorleggen, enzovoort. Fanatisme sluit dit allemaal uit: men volgt omdat men moet volgen. De Kerk heeft echter al altijd geleerd dat het geloof vrij moet worden aangenomen. Dat is een belangrijk groot goed.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:48   #37
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Wat heeft dit allemaal met het topic te maken vraag ik me af? Jan vdB, het is niet omdat er 'religie' staat dat je maar moet beginnen over jouw kerk in het wilde weg (met alle respect, vrede zij met u)!

We hebben hier wel een topic over de houding van godsdiensten ten opzichte van Filatelisten. Dit omdat er over HomoFiel(atelist)en en religie zooooo ontzettend veel gezemeld is dat ik nu wel eens een andere denkpiste wilde lanceren.

Helaas is alles dogma as usual...

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 28 december 2004 om 20:52.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:49   #38
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde
 
Meia noite's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 december 2004
Berichten: 928
Standaard

Mijn 'vooropgesteld axioma' is dat niémand de waarheid in pacht heeft, ik niet en de kerk ook niet.

En ik kleef gelovigen helemaal geen etiket op, waar haalt u dat? Mijn vader is notoir rooms-katholiek, maar die stelt helemaal niet dat de kerk dé waarheid zegt. Met zo'n mensen wil ik gerust en graag discussiëren. Maar mensen die er van uitgaan dat hun geloof hoedanook het juiste is, mja daar wil ik geen tijd aan verspelen omdat zo'n discussies toch een dovemansgesprek blijft
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:50   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
Mijn 'vooropgesteld axioma' is dat niémand de waarheid in pacht heeft, ik niet en de kerk ook niet.
Dit is een even groot geloof - eigenlijk zelfs nog groter, daar het uiteindelijk absurd is - dan het geloof in de waarheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:50   #40
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde
 
Meia noite's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 december 2004
Berichten: 928
Standaard

En idd, sorry Pollycorrect, het is een beetje heel ver off-topic aan het worden..
Heeft u een voorstel hoe en waar ik en dhr Van den berghe ons meningsverschil kunnen verderzetten?
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be