Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 januari 2015, 03:13   #21
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
De 'aanleg voor IQ' is nature, hoe men dat ontplooit is nurture.
Dit en niet anders.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 08:15   #22
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Ik ben net een inleiding in de ontwikkelingspsychologie aan het lezen. Het is beide maar het kan toch wel heel snel misgaan in het nurturegedeelte heb ik de indruk. Dit moet wel een van de grootste verwezenlijkingen van de mensheid zijn dat we toch nog zoveel vrij evenwichtige capabele mensen kunnen produceren. Wanneer ik die ontwikkelingspsychologie lees heb ik de indruk dat de marginaliteit de normaliteit zou moeten zijn en omgekeerd maar dat is gelukkig niet he geval. Het doet bij mij ook vragen rijzen bij jonge werkende moeders en crèches. Hechting en intelligentie hebben vermoedelijk niet al te grote invloed op elkaar. Ik vrees wel voor al maar meer hechtingsproblemen in de toekomst.

Ik veronderstel ook dat hoe beter nurture slaagt hoger het % nurture tegenover het % nature stijgt. Het is dus bij elk persoon verschillend.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 08:16   #23
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Iemand mag een IQ van 250 hebben, als die alleen bananen en maniok kent, en geen tijd krijgt om meer te doen dan te overleven zal die persoon zeer intelligent overleven.
Ik vermoed dat de tests nog te weinig cultuurrelatief zijn om iemand die enkel bananen en maniok kent 250 te doen halen op de test.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 4 januari 2015 om 08:17.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 11:02   #24
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Hersenen kan men trainen, niet verbeteren, snappie
Wat is het verschil ?

Onderzoek naar neuroplasticiteit heeft aangetoond dat hersenencellen zich kunnen aanpassen, zelfs reorganiseren, indien deze voldoende gestimuleerd worden.

M.a.w. trainen is verbeteren. Wat de logica zelve is trouwens.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 11:11   #25
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
De 'aanleg voor IQ' is nature, hoe men dat ontplooit is nurture.
Niet correct.

Er zijn uiteraard vele IQ-testen, maar meestal bedoelt men met IQ de intelligentie met betrekking tot schoolse vaardigheden (wiskundige logica, semantiek, algemene kennis e.d.).

Bijgevolg speelt nurture minstens een even grote rol dan nature.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 12:01   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.192
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik vermoed dat de tests nog te weinig cultuurrelatief zijn om iemand die enkel bananen en maniok kent 250 te doen halen op de test.
Klopt, we mogen niet vergeten dat IQ een fictieve waarde is, die bepaald wordt met arbitraire testen.

En natuurlijk, iemand die alleen bananen en maniok kent herkent geen patronen in geometrische figuren binnen een realistische tijdspanne.

Mare, kan een kennisarme persoon dan niet slim zijn?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 4 januari 2015 om 12:03.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 12:06   #27
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Niet correct.

Er zijn uiteraard vele IQ-testen, maar meestal bedoelt men met IQ de intelligentie met betrekking tot schoolse vaardigheden (wiskundige logica, semantiek, algemene kennis e.d.).

Bijgevolg speelt nurture minstens een even grote rol dan nature.
Dit weerlegt niet het feit dat de "aanleg" nature is, de ontplooiing is daarentegen nurture.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 12:07   #28
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Klopt, we mogen niet vergeten dat IQ een fictieve waarde is, die bepaald wordt met arbitraire testen.

En natuurlijk, iemand die alleen bananen en maniok kent herkent geen patronen in geometrische figuren binnen een realistische tijdspanne.

Mare, kan een kennisarme persoon dan niet slim zijn?
Door zijn omgeving (nurture) is hij/zij niet bijster slim nee.

Dat heb je goed.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 12:10   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.192
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Door zijn omgeving (nurture) is hij/zij niet bijster slim nee.

Dat heb je goed.
Ik denk dat U slim en kennis ferm door elkaar haalt in dit geval.

Intelligentie is volgens mij de bekwaamheid om gegevens te combineren met situaties en die combinatie nog eens door te geven.
(een extreem slim persoon kan zichzelf prima opblazen als ie voor de eerste keer nitroglycerine maakt, en ergo, als idioot aanzien wordt door de anderen)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 12:14   #30
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik denk dat U slim en kennis ferm door elkaar haalt in dit geval.

Intelligentie is volgens mij de bekwaamheid om gegevens te combineren met situaties en die combinatie nog eens door te geven.
(een extreem slim persoon kan zichzelf prima opblazen als ie voor de eerste keer nitroglycerine maakt, en ergo, als idioot aanzien wordt door de anderen)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentie

Het punt is dat mensen die in een armoedige omgeving wonen, hun intelligentie nooit kunnen ontplooien. Heel leuk dat zo,n iemand in de basis een intelligent persoon kan zijn (in nature), maar zolang de nurture kut is zal hij/zij dit niet kunnen praktiseren.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 13:30   #31
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Voor mij is een slim iemand vooral zo geboren.


Maar jullie hebben hier misschien een andere mening over ...

Discuss
Dit is een heel oude discussie.

Er bestaat zeker een genetische basis voor veel menselijke eigenschappen.

Maar de belangrijkste factor voor het bovenbrengen van die eigenschappen is... uw postcode!

Citaat:
Genetics is dead, we need a human social project
The Human Genome project, reading off DNA is complete. It’s finished. It’s easy. It’s done. In Steve Jones’ view it turned out to be largely a waste of time. What we need now is a Human Social Project.

The most meaningless, dangerous phrase in genetics is, “The gene for this” or “The gene for that”, says Jones, profesor of genetics, evolution and environment at University College London. Only 15 years ago people expected that they would find these genes for, say, cancer or for heart disease. But medicine’s big secret is that we haven’t found them. And we haven’t found them because they are not there.

Many people think that if we can read DNA it could tell us when we are going to die. But we already know that from just a few questions: How old are you? Are you male or female? Do you smoke? Do you have a history of inherited diseases? Are you obese? But the biggest question is: What’s your zipcode. The difference in life expectancy between the richest and poorest zipcodes in a city like Glasgow is an astonishing 28 years. And zipcodes have nothing to do with genes.
http://www.bbc.com/future/story/2013...social-project
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 13:32   #32
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Dit is een heel oude discussie.

Er bestaat zeker een genetische basis voor veel menselijke eigenschappen.

Maar de belangrijkste factor voor het bovenbrengen van die eigenschappen is... uw postcode!


http://www.bbc.com/future/story/2013...social-project
We hebben het hier over intelligentie.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 13:36   #33
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
We hebben het hier over intelligentie.
Intelligentie wordt zoals de meeste menselijke karakteristieken grotendeels bepaald door uw postcode.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 13:39   #34
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Trouwens, even terzijde: een paar jaar geleden zag ik een documentaire/reportage over het sterk rijzend aantal autisten in de Westerse wereld. De onderzoekers deden een grootscheepse studie en vonden de verklaring in het feit dat autisten samenhokken in ingenieurscentra (�* la Silicon Valley of rond grote industriële hubs zoals Rotterdam), en daar koppels vormen. Uit twee autistische ouders komen al wat makkelijker autistische kindjes voort. Ondanks hun handicap zijn autisten toch succesvol in het voortplanten, want ze verdienen in die techno-hubs goed hun brood, en ze vinden makkelijk peers.

De onderzoekers concludeerden dat de resultaten een model vormen dat kan dienen om in ruimere zin over de distributie van intelligentie te spreken.

Herinnert iemand zich deze documentaire/reportage? Ik zou ze graag nog eens terug zien.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 4 januari 2015 om 13:41.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 13:43   #35
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Intelligentie wordt zoals de meeste menselijke karakteristieken grotendeels bepaald door uw postcode.
Dat weten we nog niet. Sommige onderzoeken tonen aan dat het zo,n 40% nature is en 60% nurture. Maar er zijn ook onderzoeken die beweren/aantonen dat het grotendeels nature is (wel 60 a 70 %).

Wat je in ieder geval kan concluderen is dat het allebei erg relevant is. Laten we er vanuit gaan dat nurture inderdaad een grotere rol speelt (60%), maakt dit die nature onbelangrijk?

Integendeel, 40% is behoorlijk wat. Sterker nog, die 40% nature kan zo maar eens een grote invloed hebben op de nurture.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 13:44   #36
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Trouwens, even terzijde: een paar jaar geleden zag ik een documentaire/reportage over het sterk rijzend aantal autisten in de Westerse wereld. De onderzoekers deden een grootscheepse studie en vonden de verklaring in het feit dat autisten samenhokken in ingenieurscentra (�* la Silicon Valley of rond grote industriële hubs zoals Rotterdam), en daar koppels vormen. Uit twee autistische ouders komen al wat makkelijker autistische kindjes voort. Ondanks hun handicap zijn autisten toch succesvol in het voortplanten, want ze verdienen in die techno-hubs goed hun brood, en ze vinden makkelijk peers.

De onderzoekers concludeerden dat de resultaten een model vormen dat kan dienen om in ruimere zin over de distributie van intelligentie te spreken.

Herinnert iemand zich deze documentaire/reportage? Ik zou ze graag nog eens terug zien.
Ik heb nooit zo goed begrepen waarom "autisme" als een voordelige stoornis wordt gezien omtrent bètawetenschappen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 13:50   #37
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik heb nooit zo goed begrepen waarom "autisme" als een voordelige stoornis wordt gezien omtrent bètawetenschappen.
Ik was laatst betrokken bij het ontwerpen van een bedrijfje dat autisten aan een job wil helpen.

Ze blijken zeer goed te zijn in het urenlang sporen naar foutjes in informatica-code, bijvoorbeeld. Daardoor worden ze via dat bedrijfje nu graag aangenomen als testers.

Vele jobs waarin monotoon met cijfers of letters moet worden omgegaan, zijn jobs waarin autisten uitblinken.

De echte creatieve betawetenschap zal jammer genoeg altijd offlimits blijven. Want een échte wetenschapper moet op de eerste plaats een open geest zijn die durft dwalen (een beetje zoals een artiest), om interessante hypotheses en denksporen te durven openen. Daar zijn autisten dan weer uiterst zwak in.

Ik werk nu aan een ander bedrijfje dat het succes van het voorgaande wil dupliceren maar nu met alle mogelijke psychische aandoeningen (van bipolaire tot schizofrene mensen). Een van de meest boeiende projectjes waarin ik de laatste jaren kans kreeg om wat de consulten.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 13:52   #38
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik vermoed dat de tests nog te weinig cultuurrelatief zijn om iemand die enkel bananen en maniok kent 250 te doen halen op de test.
250 is sowieso geen realistische score. Ongeveer 95% van de mensen scoort tussen 70 en 130. Hoe verder van de 100 verwijderd, hoe uitzonderlijker.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 13:52   #39
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik was laatst betrokken bij het ontwerpen van een bedrijfje dat autisten aan een job wil helpen.

Ze blijken zeer goed te zijn in het urenlang sporen naar foutjes in informatica-code, bijvoorbeeld. Daardoor worden ze via dat bedrijfje nu graag aangenomen als testers.

Vele jobs waarin monotoon met cijfers of letters moet worden omgegaan, zijn jobs waarin autisten uitblinken.

De echte creatieve betawetenschap zal jammer genoeg altijd offlimits blijven. Want een échte wetenschapper moet op de eerste plaats een open geest zijn die durft dwalen (een beetje zoals een artiest), om interessante hypotheses en denksporen te durven openen. Daar zijn autisten dan weer uiterst zwak in.

Ik werk nu aan een ander bedrijfje dat het succes van het voorgaande wil dupliceren maar nu met alle mogelijke psychische aandoeningen (van bipolaire tot schizofrene mensen). Een van de meest boeiende projectjes waarin ik de laatste jaren kans kreeg om wat de consulten.
Maar hoezo dan?

Autisme kenmerkt zich toch vooral in gebrek aan cognitieve empathie?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 13:58   #40
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Maar hoezo dan?

Autisme kenmerkt zich toch vooral in gebrek aan cognitieve empathie?
Het autisme spectrum heeft heel veel kenmerken. Eén ervan is bijvoorbeeld de onkunde van het brein om vele verschillende informatiestromen tegelijk te kunnen verwerken (sociale interactie is zo'n combinatie van vele informatiestromen -- non-verbale, verbale, haptische....).

Een ordinaire werkomgeving bombardeert het brein van de werknemer met diverse stimuli en een reeks simultane taken. Dat kan een autist niet aan. Zet je de autist echter in een kalme omgeving, met slechts één heel precieze taak, dan lukt het wel. Een normaal brein is daar dan weer niet goed in. Vandaar dat het bedrijfje in kwestie een "gap" in de markt vond.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be