Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 mei 2010, 18:36   #21
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Een uiterst intelligente man.
En grappig ook.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 02:35   #22
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
De titel van de lezing klopte met de inhoud, maar de titel van dit topic dus niet; waar ik op wou wijzen. Ik ben ook niet echt voor de kerk als instituut, maar "a force of evil" kan je het toch niet zomaar noemen en "a threat for enlightment" ook niet.

Opvallend was wel dat ook meerdere geestelijken aanwezig waren.
Nochtans was dat de duidelijke conclusie van het debat. The catholic church wordt duidelijk herkend als een force for evil. Het gaat niet over "geloven" he. Het gaat over dat instituut.

Ik had er al eens een post over gemaakt. Bekijk het hele debat even, dan zie je ook de redeneringen van de andere kant van de discussie. Om de cijfers te begrijpen even de officiele titel "Is the catholic church a force for good in the world"
Zoals je ziet zijn zo goed als alle twijfelaars door Hitchens en Fry overtuigd. En een hoop believers zijn erdoor hun oogkleppen kwijtgeraakt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Debat op BBC van vorige week.
Aan de ene kant Stephen Fry en Christopher Hitchens.
Aan de andere kant Archbishop John Onaiyekan en Ann Widdencombe MP.

Poll voor het debat:

Ja: 678
Neen:1102
Weet niet:346

Poll na het debat:

Ja: 268
Neen:1876
Weet niet:34

De moeite om te bekijken.
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5

Stephen Fry is zelfs nog beter dan Christopher Hitchens, in dit debat.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 23 mei 2010 om 02:41.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 07:28   #23
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Travis, je bent de Nederlandse taal echt aan het verkrachten. Door een hoop Engelse woorden in je zinnen te gebruiken, klink je echt niet intelligent(er?).

Jouw cijfers zijn ook niet echt representatief. En van waar haal je die cijfers eigenlijk?

Het aantal mensen van beide stemmingen zijn niet eens het zelfde. 2126 bij de eerste en 2178 bij de tweede. Het gaat hier dus ook al niet om de zelfde groep.

Als ik nu een debat over de Islam ga doen, kan ik ook zo'n stemmingen houden. De eerste in Marokko, en de tweede bij een bijeenkomst van het VB.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 09:46   #24
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Travis, je bent de Nederlandse taal echt aan het verkrachten. Door een hoop Engelse woorden in je zinnen te gebruiken, klink je echt niet intelligent(er?).

Jouw cijfers zijn ook niet echt representatief. En van waar haal je die cijfers eigenlijk?

Het aantal mensen van beide stemmingen zijn niet eens het zelfde. 2126 bij de eerste en 2178 bij de tweede. Het gaat hier dus ook al niet om de zelfde groep.

Als ik nu een debat over de Islam ga doen, kan ik ook zo'n stemmingen houden. De eerste in Marokko, en de tweede bij een bijeenkomst van het VB.
http://www.intelligencesquared.com/
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 10:11   #25
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Travis, je bent de Nederlandse taal echt aan het verkrachten. Door een hoop Engelse woorden in je zinnen te gebruiken, klink je echt niet intelligent(er?).

Jouw cijfers zijn ook niet echt representatief. En van waar haal je die cijfers eigenlijk?

Het aantal mensen van beide stemmingen zijn niet eens het zelfde. 2126 bij de eerste en 2178 bij de tweede. Het gaat hier dus ook al niet om de zelfde groep.

Als ik nu een debat over de Islam ga doen, kan ik ook zo'n stemmingen houden. De eerste in Marokko, en de tweede bij een bijeenkomst van het VB.
Kijk eens eerst voor je commentaar geeft. Het gaat wel om dezelfde groep.

Maar je demonstreert je ingesteldheid wel mooi. Conclusie bevalt je niet, dus is de methode verkeerd. Niet eens de moeite genomen om de methode te bekijken. Je bent een goed katholiek albrecht, je gaat zeker naar de hemel.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 11:21   #26
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Kijk eens eerst voor je commentaar geeft. Het gaat wel om dezelfde groep.

Maar je demonstreert je ingesteldheid wel mooi. Conclusie bevalt je niet, dus is de methode verkeerd. Niet eens de moeite genomen om de methode te bekijken. Je bent een goed katholiek albrecht, je gaat zeker naar de hemel.
En het verschil in aantal dan? 2126 is nog altijd niet het zelfde als 2178.

Zoals men in jouw originele draad al opmerkten, hebben ze echt lichtgewichten gekozen. Jij maakt bijvoorbeeld geen kans tegen een geleerd theoloog. Ik maak geen kans tegen een antitheïst met deftige argumenten.

En speel op de bal, Travis, niet op de man. Ik heb mijn Katholiek geloof in mijn bericht nergens vermeld.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 11:28   #27
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
En het verschil in aantal dan? 2126 is nog altijd niet het zelfde als 2178.
Niet iedereen heeft gestemd voor de aanvang van het debat en een aantal mensen zijn pas na de eerste stemming binnengekomen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 11:31   #28
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik heb mijn Katholiek geloof in mijn bericht nergens vermeld.


Grapjas!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 11:59   #29
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
En speel op de bal, Travis, niet op de man.
Verander de wereld, begin bij jezelf

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Travis, je bent de Nederlandse taal echt aan het verkrachten. Door een hoop Engelse woorden in je zinnen te gebruiken, klink je echt niet intelligent(er?).
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 12:02   #30
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
En het verschil in aantal dan? 2126 is nog altijd niet het zelfde als 2178.

Zoals men in jouw originele draad al opmerkten, hebben ze echt lichtgewichten gekozen. Jij maakt bijvoorbeeld geen kans tegen een geleerd theoloog. Ik maak geen kans tegen een antitheïst met deftige argumenten.

En speel op de bal, Travis, niet op de man. Ik heb mijn Katholiek geloof in mijn bericht nergens vermeld.
Ik zal op de bal spelen zodra jij naar dat debat hebt gekeken. je demonstreert hier alweer dat je het nog steeds niet deed.
Eerst een bal meebrengen he.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 12:10   #31
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ik zal op de bal spelen zodra jij naar dat debat hebt gekeken. je demonstreert hier alweer dat je het nog steeds niet deed.
Eerst een bal meebrengen he.
Ik ga het debat niet volledig bekijken. In zo'n antitheïstische monoloog heb ik echt geen zin. Jullie doen dat al genoeg.

Ik doe gewoon even wat wiskunde met je cijfers, en merk op dat die niet kloppen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Verander de wereld, begin bij jezelf
Dat was een reactie op iets inhoudelijk van zijn bericht. In mijn bericht heb ik niets over het Katholieke vermeld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Niet iedereen heeft gestemd voor de aanvang van het debat en een aantal mensen zijn pas na de eerste stemming binnengekomen.
En er zullen ook mensen eerder zijn weggegaan...

Wat voor waarde heeft het dan om die twee getallen met elkaar te vergelijken? Het is al zo'n klein, eenzijdig publiek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht


Grapjas!
Toon me dan eens waar ik het vermeld heb.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 12:20   #32
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Wat voor waarde heeft het dan om die twee getallen met elkaar te vergelijken? Het is al zo'n klein, eenzijdig publiek.
De waarde zijn de relatieve cijfers. Je ziet duidelijk een evolutie van ja naar nee en van weet niet naar nee. Dat is significant. Dat duidt onweerlegbaar op het feit dat het publiek zich door één kamp liet overtuigen en het andere kamp aanhang verloor.

Dat jij denkt dat je daar een mening over kan hebben zonder het gezien te hebben, is ook significant.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 23 mei 2010 om 12:22.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 20:18   #33
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik ga het debat niet volledig bekijken. In zo'n antitheïstische monoloog heb ik echt geen zin. Jullie doen dat al genoeg.
Nee, stel je even voor dat je geconfronteerd zou worden met argumenten waarop je geen deugdelijk antwoord kan verzinnen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
En er zullen ook mensen eerder zijn weggegaan...
Ja, daarom dat er na afloop meer waren...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Wat voor waarde heeft het dan om die twee getallen met elkaar te vergelijken? Het is al zo'n klein, eenzijdig publiek.
Hoezo "eenzijdig"?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Toon me dan eens waar ik het vermeld heb.
Jij hoeft dat nergens te vermelden, liefje, het druipt gewoon van al je berichten op dit forum af.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 20:47   #34
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Acteur / Schrijver Stephen Fry geeft er een lap op tijdens een speech in het 'Intelligence debat'

Schitterend en leerrijk voor de religiegoeroes en andere Harriechristussen onder ons ..

http://www.dailymotion.com/video/xbvr0m_shortfilms
Heeft wel verbaal talent, zou een goeie pastoor geworden zijn als hij zich niet bij de concurentie had gevoegd.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 21:42   #35
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Ik heb het hele debat bekeken. De bisschop in het begin wist niet goed waar hij aan begon, hij was met zijn vrij naïeve houding geen goed spreker, in de zin dat hij inhoudelijk niet ver genoeg ging en enkel sprak over armoedebestrijding enzv. Christopher Hitchens vond ik zéér zwak. Die man kwam niet verder dan zijn eigen vooroordelen en verkondigde zelfs volledige foute dingen: de paus is niet onfeilbaar! [Hij is enkel onfeilbaar in geloofszaken indien dat afgekondigd wordt, wat nog maar één keer gebeurd is (volgens Rik Torfs).] Ann Widdencombe vond ik eigenlijk de beste, maar dat zal wel zijn omdat haar eigen visie overeenkomt met de mijne.
Stephen Fry was van een veel hoger niveau dan Hitchens, maar regelmatig kwamen er ook vrij goedkope sneers langs, die meestal een hoop applaus krijgen van het publiek. Maar goed, hij maakte ook heel wat correcte punten. Alleen zijn ietwat arrogante toon stond mij niet aan.

Wat het meeste kritiek verdient, is echter het debat. Ik vind de vraagstelling simplistisch, de redes te kort en van een debat was eigenlijk geen sprake. Het is misschien nogal logisch dat niemand verder kwam dan zijn eigen vooroordelen. Anderzijds kan je zeggen dat elk debat over de katholieke kerk en geschiedenis in zijn geheel (2000 jaar kerkgeschiedenis beoordelen in één uur?), daartoe verdoemd is.

Laatst gewijzigd door respublica : 23 mei 2010 om 21:43.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 21:47   #36
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik heb het hele debat bekeken. De bisschop in het begin wist niet goed waar hij aan begon, hij was met zijn vrij naïeve houding geen goed spreker, in de zin dat hij inhoudelijk niet ver genoeg ging en enkel sprak over armoedebestrijding enzv. Christopher Hitchens vond ik zéér zwak. Die man kwam niet verder dan zijn eigen vooroordelen en verkondigde zelfs volledige foute dingen: de paus is niet onfeilbaar! [Hij is enkel onfeilbaar in geloofszaken indien dat afgekondigd wordt, wat nog maar één keer gebeurd is (volgens Rik Torfs).] Ann Widdencombe vond ik eigenlijk de beste, maar dat zal wel zijn omdat haar eigen visie overeenkomt met de mijne.
Stephen Fry was van een veel hoger niveau dan Hitchens, maar regelmatig kwamen er ook vrij goedkope sneers langs, die meestal een hoop applaus krijgen van het publiek. Maar goed, hij maakte ook heel wat correcte punten. Alleen zijn ietwat arrogante toon stond mij niet aan.

Wat het meeste kritiek verdient, is echter het debat. Ik vind de vraagstelling simplistisch, de redes te kort en van een debat was eigenlijk geen sprake. Het is misschien nogal logisch dat niemand verder kwam dan zijn eigen vooroordelen. Anderzijds kan je zeggen dat elk debat over de katholieke kerk en geschiedenis in zijn geheel (2000 jaar kerkgeschiedenis beoordelen in één uur?), daartoe verdoemd is.
Ben het niet helemaal eens met uw conclusies, maar ze zijn je gegund. We komen van een andere kant, ik zal in jouw ogen ook wel bevooroordeeld zijn.
Maar de arrogantie die je in Fry ziet, zou ik toch liever bestempelen als passie.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 10:48   #37
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertain...re/8700939.stm
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 13:19   #38
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
De titel van de lezing klopte met de inhoud, maar de titel van dit topic dus niet; waar ik op wou wijzen. Ik ben ook niet echt voor de kerk als instituut, maar "a force of evil" kan je het toch niet zomaar noemen en "a threat for enlightment" ook niet.

Opvallend was wel dat ook meerdere geestelijken aanwezig waren.
Elk geloof dat werkt met doctrines en dogma's is niet meer dan die kwade of slechte kracht en zeker wel een bedreiging voor verlichting.
Zo laat de Kerk alsook de Islam niet toe om buiten het instituut te denken wat op zich de hele essentie samenvat: men onderdrukt het vrij denken of zijnde niet meer dan geestelijke slavernij. Hierdoor kan werkelijke verlichting nooit plaats vinden.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 15:54   #39
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Elk geloof dat werkt met doctrines en dogma's is niet meer dan die kwade of slechte kracht en zeker wel een bedreiging voor verlichting.
Natuurlijk is de Kerk een bedreiging voor de verlichting. Want verlichting is ook een bedreiging voor de Kerk. De verlichting is iets slechts, waar men zich moet tegen verzetten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Zo laat de Kerk alsook de Islam niet toe om buiten het instituut te denken wat op zich de hele essentie samenvat: men onderdrukt het vrij denken of zijnde niet meer dan geestelijke slavernij. Hierdoor kan werkelijke verlichting nooit plaats vinden.
De Kerk heeft niets te maken met Islam.

En vrij denken heeft niets te maken met verlichting.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 16:01   #40
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Natuurlijk is de Kerk een bedreiging voor de verlichting. Want verlichting is ook een bedreiging voor de Kerk. De verlichting is iets slechts, waar men zich moet tegen verzetten.
WTF?
Terug naar het middeleeuwse denkbeeld?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be