Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2010, 06:04   #21
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
De tekst van de TS leek me een 'allochtoons' dialect te hebben , en dat is wel (helaas) belangrijk in de horeca..
.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 06:21   #22
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
De tekst van de TS leek me een 'allochtoons' dialect te hebben , en dat is wel (helaas) belangrijk in de horeca..

Ja, want in de keukens waar je geen tips krijgt en het loon lager ligt zie je nooit allochtonen, immigranten.

Tip an de topic starter : wandel eens door de stad waar je woont en je zal waarschijnlijk af en toe wel een briefje op een etalage zien hangen met de vraag naar personeel. De VDAB dient enkel om haar eigen mensen te werk te stellen en werklozen te vermaken of te ambeteren. Iemand die echt wil werken blijft best zo ver mogelijk van de VDAB.
Interims bezorgen je werk als je echt wil werken, zeker als ze na een tijdje zien dat ze op je kunnen rekenen, dat je nooit werk weigert en steeds opdaagt. Elke dag langs gaan of bellen helpt. Je bent niet de enige die op zoek is en die jong dames maken het zichzelf ook niet moeilijk.
Als je voor de interim werkt informeer je je wel best bij de vakbonden en collega's naar toestanden als maaltijdcheques, ploegen premies, ... want de interims deinzen er niet voor terug je in het zak te zetten. Wat niet weet niet deert denken zij. Je zal zelf voor je rechten moeten opkomen en als je je plichten niet nakomt ga je onmiddellijk op de zwarte lijst.
Maar als je jezelf in de hand hebt, wees gerust, het begin op de arbeidsmarkt is keihard en dikwijls ronduit vernederend maar eens je kan voorleggen tot werken bereid te zijn gaan er naarmate je ouder wordt betere kansen komen en andere deuren voor je open gaan.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 09:32   #23
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Als je nu kunt schrijven of niet, voor de horeca is dat toch niet belangrijk
misschien niet idd, maar ik weet wat er met zo'n sollicitatiebrieven gebeurt.
De openingsposter mag dan wel Belg zijn, z'n moedertaal is wellicht niet het nederlands. Het schoentje zal eerder daar wringen misschien.
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 09:36   #24
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ja, want in de keukens waar je geen tips krijgt en het loon lager ligt zie je nooit allochtonen, immigranten.

Tip an de topic starter : wandel eens door de stad waar je woont en je zal waarschijnlijk af en toe wel een briefje op een etalage zien hangen met de vraag naar personeel. De VDAB dient enkel om haar eigen mensen te werk te stellen en werklozen te vermaken of te ambeteren. Iemand die echt wil werken blijft best zo ver mogelijk van de VDAB.
Interims bezorgen je werk als je echt wil werken, zeker als ze na een tijdje zien dat ze op je kunnen rekenen, dat je nooit werk weigert en steeds opdaagt. Elke dag langs gaan of bellen helpt. Je bent niet de enige die op zoek is en die jong dames maken het zichzelf ook niet moeilijk.
Als je voor de interim werkt informeer je je wel best bij de vakbonden en collega's naar toestanden als maaltijdcheques, ploegen premies, ... want de interims deinzen er niet voor terug je in het zak te zetten. Wat niet weet niet deert denken zij. Je zal zelf voor je rechten moeten opkomen en als je je plichten niet nakomt ga je onmiddellijk op de zwarte lijst.
Maar als je jezelf in de hand hebt, wees gerust, het begin op de arbeidsmarkt is keihard en dikwijls ronduit vernederend maar eens je kan voorleggen tot werken bereid te zijn gaan er naarmate je ouder wordt betere kansen komen en andere deuren voor je open gaan.
Interimkantoren zijn er niet om u werk te geven, ze zijn er om winst te maken op uw arbeid. Het geeft niet voor hen wie de arbeid verricht om hun targets te halen. Die jonge grietjes in al die kantoren zitten daar ook maar omdat ze maar 2000 bruto moeten betaald worden hoor. Geen glitter en glamour bij suzanne van het interimkantoor, behalve als ze in het hoger kader raakt.
Ik ben in elk geval blij dat ik niet van hen afhankelijk ben.
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 09:41   #25
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Dus voor jou moet je voor een job in de horeca niet deftig kunnen lezen en schrijven? hu?
Waar wil je daar mee heen eigenlijk?
Nee, dat zegt hij niet. Hij zegt dat je reactie niet alleen flauw was maar ook geen reet aan de discussie toevoegt en denigrerend is.

En nee, als ik een brasserie zou hebben, zou de primaire vereisten die ik aan mijn personeel stel, niet haar grammaticale kennis zijn.


(edit) Oeps, ik schoot even uit mijn rol. Mijn excuses...
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.

Laatst gewijzigd door backfire : 29 oktober 2010 om 09:45.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 09:47   #26
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Dus voor jou moet je voor een job in de horeca niet deftig kunnen lezen en schrijven? hu?
Waar wil je daar mee heen eigenlijk?
Da's daarvoor toch ook niet nodig, dat je deftig kunt lezen en schrijven?
Die moeten toch niet echt veel lezen en schrijven, niet?
Als je weet wat er op de kaart staat en je kan correct bestellingen noteren lijkt het mij zo wel voldoende. Of je nu Cola of Colla opschrijft zal de klant niet veel uitmaken als hij krijgt wat hij besteld heeft.
Volgens mij moet horecapersoneel niet veel verslagen schrijven, en ook niet veel literatuur doornemen?
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 09:47   #27
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

in ieder geval: iedereen lijkt de openingspost begrepen te hebben, dus ik zie het probleem niet echt.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 09:54   #28
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Ge moet u van de RVA en de VDAB inschrijven bij interimbureaukes. Als deze tendens zich doorzet wordt uitzendarbeid de toekomst en dat is helemaal niet goed voor de gewone burger !
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 10:19   #29
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Nee, dat zegt hij niet. Hij zegt dat je reactie niet alleen flauw was maar ook geen reet aan de discussie toevoegt en denigrerend is.

En nee, als ik een brasserie zou hebben, zou de primaire vereisten die ik aan mijn personeel stel, niet haar grammaticale kennis zijn.


(edit) Oeps, ik schoot even uit mijn rol. Mijn excuses...
Nu, je hebt helemaal geen brasserie, dus uw mening voegt helemaal niets toe aan de discussie sjongejonge.
Is het nog steeds niet politics-correct om iemand op gebrekkig Nederlands te wijzen?
Dat was in elk geval de bedoeling van mijn post niet.
Laat het duidelijk zijn dat, in geval je een motivatiebrief schrijft en een C.V. toevoegt, deze in correct Nederlands geschreven dienen geschreven te zijn.
Is dit niet zo dan is de kans zeer groot dat die gewoon de prullebak invliegt.
Voor een job in de horeca, inderdaad, ben je beter dat je je persoonlijk aanbiedt.
Ik vind het erg dat de meesten hier nog steeds te stom zijn om iets te begrijpen, btw de reden waarom ik jaren niet meer ben langsgekomen.
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54

Laatst gewijzigd door The Paulus Experience : 29 oktober 2010 om 10:19.
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 10:26   #30
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Solliciteren met een opgestuurde cv en motivatiebrief is dan ook niet de manier om aan een job te geraken in de horeca. Ik zal mijn goed hart eens laten zien en de OP een paar tips geven. Volgens mij is hij daar meer mee dan met commentaar op zijn spelling:

1) Heb je vorige ervaringen in de horeca. Zo ja, in welke functie? Belangrijker, wat wil je doen?

2) Heb je ex-collega's waarbij je eens kan polsen? Wat doen zij nu en waar? Hebben ze daar toevallig geen volk nodig?

3) Ga naar de kapper, scheer je, trek propere kleren aan (geen Armani of zo, gewoon proper hemd, geklede broek, neutrale schoenen).

4) Ga naar een middelgrote of grote stad in de buurt (het spreekt voor zich dat je gemakkelijker werk vindt in Antwerpen of Gent dan in Lier of Zeveneken) en ga op wandel. Als je wat ervaring hebt, stel je een cv op (laat dat dan even nalezen door iemand die wel kan spellen). Als je niks ervaring hebt, dan heeft een cv weinig nut (maar zie verder). Loop de hele stad rond en hou in de gaten of er nergens vacatures aan de ruit hangen. Dat gebeurt vaker dan je zou denken. Ga niet tijdens de rush (12-14u, 18-22u), maar probeer iets voor de service (11u bijv.) of tussen de twee services (14-17u) te gaan. Dan hebben ze meer tijd voor je. Stap gewoon binnen en ze dat je geïnteresseerd bent om voor hen te werken. Stel voor om eens te komen proefdraaien. Ook bij restaurants of cafés waar geen vacatures uithangen, loont het de moeite toch eens te informeren of ze nog volk zoeken. De horeca kent immers een enorm verloop. In dat geval is het wel handig als je een cv kunt achterlaten.

Als je dit een paar dagen doet, dan garandeer ik je dat je ergens kan gaan proefdraaien en dat als je dat goed doet, je onmiddellijk aan de slag kunt. Dat hoeft niet meteen je droomjob te zijn, maar op dat moment kan je een netwerk beginnen uitbouwen: maak vrienden en hou contact met wie vertrekt. Na een tijd kan je dan beginnen "hoppen" tot je echt iets naar je zin vindt.

Ik heb zelf in de horeca gestaan vroeger en heb nog steeds vrienden die twee of drie horecajobs combineren. Die scheppen poen. Maar zoals ik eerder schreef: geen weekends, geen rustige avondjes, geen feestdagen, geen speciale compensaties voor overuren, boertige klanten, vaak boertige collega's (keuken vs. zaal) en als het rustig is, kunnen ze je altijd naar huis sturen zonder je daarvoor te betalen.

Nog een laatste tip: leer het horecalandschap in je regio een beetje kennen. Met wat handig googlen kan je veel leren. Stel bijvoorbeeld dat je wil weten wie de grote spelers zijn in Antwerpen: dan vind je al gauw een paar namen. Enkele klikken later vind je dan dit:

http://www.vinko.be/

Online-sollicitatieformulier, geen gedoe met cv's en je bent vertrokken. Veel succes!
Pfff , jij bent veel te intelligent/efficiënt voor de horeca
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 10:27   #31
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
misschien niet idd, maar ik weet wat er met zo'n sollicitatiebrieven gebeurt.
De openingsposter mag dan wel Belg zijn, z'n moedertaal is wellicht niet het nederlands. Het schoentje zal eerder daar wringen misschien.
Mijn gedacht al van't begin.
Lees maar eens als hij terugbelt met andere stem en waarschijnlijk ook andere naam.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 10:49   #32
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Nu, je hebt helemaal geen brasserie, dus uw mening voegt helemaal niets toe aan de discussie sjongejonge.
Is het nog steeds niet politics-correct om iemand op gebrekkig Nederlands te wijzen? Dat was in elk geval de bedoeling van mijn post niet.
Laat het duidelijk zijn dat, in geval je een motivatiebrief schrijft en een C.V. toevoegt, deze in correct Nederlands geschreven dienen geschreven te zijn.
Is dit niet zo dan is de kans zeer groot dat die gewoon de prullebak invliegt.
Voor een job in de horeca, inderdaad, ben je beter dat je je persoonlijk aanbiedt.
Ik vind het erg dat de meesten hier nog steeds te stom zijn om iets te begrijpen, btw de reden waarom ik jaren niet meer ben langsgekomen.
Misschien was je beter nog wat weggebleven.
Dus toch denigrerend.
Ten eerste gaat het hier niet over het gebruik van het Nederlands in een CV en brief, maar over de praktijken van interimkantoren op de VDAB-site.
Afin, mijn comments in rood zeggen genoeg zeker.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 10:52   #33
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.179
Standaard

Ik zal het eens met een Superstaaf citaatje zeggen: "het zal me aan mijn reet roesten wat je comments zeggen"
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 21:32   #34
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.179
Standaard

Ik wou nog even meegeven wat ze vandaag op het radio nieuws vertelden;
8 op de 10 sollicitatiebrieven met meerdere schrijffouten worden onmiddellijk verticaal geklasseerd. Méér dan twee fouten maken wordt niet getolereerd blijkbaar.
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 06:47   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.503
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Ik wou nog even meegeven wat ze vandaag op het radio nieuws vertelden;
8 op de 10 sollicitatiebrieven met meerdere schrijffouten worden onmiddellijk verticaal geklasseerd. Méér dan twee fouten maken wordt niet getolereerd blijkbaar.
Dat is goed nieuws moet ik zeggen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 12:38   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Als je een horeca zaak hebt dan zoek je natuurlijk mensen die mensen aantrekken. Lijkt me nogal logisch.
De rest zal nogal bijzaak zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 12:50   #37
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Maar wel een vette cafébaas achter de toog of de spring-in-'t-veld die iedereen op zijn zenuwen werkt.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 12:54   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Maar wel een vette cafébaas achter de toog of de spring-in-'t-veld die iedereen op zijn zenuwen werkt.
De baas is de baas, daarom zoekt hij personeel.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 13:54   #39
zwart op wit
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 260
Standaard

Inderdaad: al enkele jaren staan er enkel en alleen nog Interim-jobs op de site van de VDAB (raadplegingen bij "Mijn vacatures").

De VDAB zegt zelf dat 99% van de uitzendkrachten na 12 maanden terug werkloos is! 99% van interim-jobs leveren nooit een vaste job op! Je hebt wel ervaring maar te vaak "jobhoppen" is erg negatief voor een vastere aanwerving.

Natuurlijk beweren alle Interimkatoren dat er een "optie vast" is... dit is enkel en alleen om klanten aan te trekken met een smoes!

Ik vind dat er vast werk moet komen, geen levenslange interim-jobs. Trouwens bij geen enkele bank krijg je een lening als uitzendkracht!
zwart op wit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 14:10   #40
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.503
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Zwart op wit, ik weet niet welke beroepstak U bekijkt, maar een uitzendkracht met technische achtergrond en de wil om te werken blijft niet lang uitzendkracht.

In mijn geval heb ik elke vaste baan tot nu toe via uitzendarbeid "gehaald". In mijn geval zie ik uitzendkantoren als recruteringsbureau's die voor mij de geschikte baan zoeken.

En wat de VDAB beweerd, kan me aan mijn reet roesten, ik heb alleen maar slechte ervaring met dat stel ambtenaren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be