Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Geeft u geld aan een goed doel?
ja, aan... ,omdat... 20 60,61%
nee, omdat... 13 39,39%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2007, 15:55   #21
neutraalzwitserland
Schepen
 
neutraalzwitserland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2005
Locatie: Antwerpen
Berichten: 413
Standaard

5 euro per maand verdeeld over dingen die ik belangrijk acht zoals duurzame ontwikkelingssamenleving, internationaal syndicalisme, verdediging van de mensenrechten en ecologische bronnen.

Het is niet veel, maar toch iets.
neutraalzwitserland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 22:37   #22
ynneb
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 11 november 2006
Berichten: 379
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb Bekijk bericht
Neen, slechts 1/3 van het ingezamelde geld komt ter plaatse, 2/3 wordt gebruikt voor administratie, werkingskosten, ...

Lees maar het rapport van "actionaid" eens na, of kijk op www.doordacht.be

ik merk juist dat er op www.doordacht.be blijkbaar een nieuwe studie gepubliceerd is : een ontluisterende financiële doorlichting van het Belgische wereldje van "goede doelen" ...

Als dit allemaal correct is, dan blijft er hier nogal wat aan de vingers plakken van het geld dat voor ontwikkelingshulp bedoeld is ... Zie http://www.doordacht.be/index2.htm
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 00:22   #24
Havana
Europees Commissaris
 
Havana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 6.810
Standaard

Het Rode Kruis kan altijd op mijn steun rekenen.

Ik heb vorig jaar ook heel wat Cambodiaanse bedelaars wat rijker gemaakt, waardoor ik helaas geen liedje aangevraagd heb bij Music For Life.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 08:08   #25
marijke taffein
Provinciaal Statenlid
 
marijke taffein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 oktober 2004
Berichten: 736
Standaard

als ik in de stad op mijn draaiorgelke speel komen er af en toe wel daklozen een praatje slaan ... meestal geef ik ze 20 pennie s voor een koffie uit mijn hoed ..... ze kennen me ondertussen al .....
marijke taffein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 09:02   #26
Ozymandias
Gouverneur
 
Ozymandias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
Standaard

Ik heb nee gestemd, omdat het over dit moment gaat. Ik heb wel aan de tsunami gegeven, en aan Music For Life, en soms aan een Indische zuster. Maar ik heb geen domiciliering aan WWF of Greenpeace, of wat dan ook. Waarom ? Ten eerste omdat ik het geld niet overheb, en ten tweede omdat ik geen geld steek in een te groot apparaat. Dat vertrouw ik niet.
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 11:46   #27
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Ik geef aan één plaatselijke vereniging die mensen uit onze gemeente steunt die ontwikkelingswerk doen. Een aantal van die mensen ken ik persoonlijk. Zoals alle donoren krijg ik jaarlijks een volledig overzicht van inkomsten en uitgaven. Ik weet dus precies waar mijn centjes naar toe gaan. Daar het geen grote vereniging is, is het ook gemakkelijk om na te gaan of de balans klopt.
Vroeger gaf ik wel aan grotere verenigingen zoals Artsen zonder Grenzen e.d.m., maar sinds lang ben ik mijn vertrouwen in die instanties verloren. Bij grote acties - zoals voor de tsunami - weet je ten slotte nooit wat er met je geld gebeurt, of het wel ooit gebruikt wordt voor het doel waarvoor je het gegeven hebt.
Ik schaam me dus echt niet om te zeggen dat ik geen cent heb gegeven aan die actie, of aan enige andere acties van de laatste jaren.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 21:28   #28
ynneb
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 11 november 2006
Berichten: 379
Standaard

voor diegenen die toch aan grote organisaties zoals Amnesty, Damiaanactie, PaxChristi, ... willen geven :

je moet toch het rapport eens lezen op http://www.doordacht.be/index2.htm : De Belgische NGO's (niet gouvernementele organisaties) krijgen honderden miljoenen Euro subsidies, het meeste wordt gebruikt voor hun administratie/fondsenwerving/lobbying/... slechts 1/3 van het geld komt bij de hulpbehoevenden terecht. Er is nauwelijks controle op wat ze met het geld doen ...
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 21:51   #29
deryz
Staatssecretaris
 
deryz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Locatie: Merksem
Berichten: 2.826
Standaard

ook een goede site:

http://www.donorinfo.be/nl_intro.php
__________________
http://www.vlaamseonafhankelijkheid.be/
Petitie voor Vlaanderen!
deryz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2007, 12:26   #30
ynneb
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 11 november 2006
Berichten: 379
Standaard

als ik hier de feedback lees, dan steunen verschillende leden het Rode Kruis, Amnesty, Oxfam, WWF en Fair Trade initiatieven.

En toch komen ook juist deze organisaties zeer slecht uit de doorlichting zoals gepubliceerd op http://www.doordacht.be/ : zeer twijfelachtige vormen van fondsenwerving waarbij veel van het ingezamelde geld wordt uitgekeerd aan het bedrijf dat de fondsenwerving organiseert, ingezamelde fondsen blijven jaren op de bankrekeningen staan ipv te worden uitgekeerd aan de hulpbehoevenden, grote delen van de opbrengsten worden besteed in Belgie aan administratie/sensibilisering/lobbying/lonen/... of worden getransfereerd naar het "moederbedrijf" ipv het ontwikkelingsland, geen controle mogelijk op hun uitgaven, ...

Slechts 1/3 van de ongeveer 360 miljoen Euro overheidssubsidies die deze organisaties jaarlijks ontvangen in Belgie (en vermoedelijk nog eens hetzelfde bedrag uit giften/legaten/...) zou effectief bij de hulpbehoevenden terechtkomen ?

Is het niet noodzakelijk dat de overheid deze organisaties veel grondiger zou doorlichten, om zeker te zijn dat de giften/subsidies efficient en correct worden ingezet ?

Als ik die garantie zou hebben, dan zou ikzelf ook meer geven ...
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2007, 12:40   #31
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Niet meer, omdat ik gemerkt heb, en ook de sterke indruk heb dat goede doelen meer onder het mom werkt van opgedrongen industialisatie, waardoor je enkel afgunst t.o.v elkaar en het westen bij de "doelgroep" kweekt.
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2007, 12:46   #32
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
Geeft u geld aan een goed doel? Waarom wel,waarom niet? En aan welk goed doel?
Ja, aan Groen! Om de wereld in het groen te schilderen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2007, 16:42   #33
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Ja, voor gevallen zoals kinderen die een dure operatie moeten ondergaan en dingen in die stijl... en voor het Blauw Kruis, dierenasielen enz
En ja, er is nog ellende in de wereld, maar de opgehaalde centjes worden grotendeels verprutst, in sommige landen staan de hulpgoederen te vergaan op de loskades omdat de plaatselijke autoriteiten denken dat ze wat moeilijk moeten doen enz enz
Neem nu het geval Congo: hoeveel geld is er al ingepompt, hoeveel ervan viel in verkeerde handen, hoeveel had bvb een Mobutu destijds op zijn rekeningen + onroerende goederen over gans de wereld...
En de vele miljoenen die we hier, gewild of ongewild, spenderen aan allochtonen, is ook dat geen vorm van een "goed doel"?
Je krijgt er gewoon genoeg van...

Laatst gewijzigd door andev : 2 februari 2007 om 16:44.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2007, 16:45   #34
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Ja, voor gevallen zoals kinderen die een dure operatie moeten ondergaan en dingenn voor het Blauw Kruis in die stijl... e, dierenasielen enz
En ja, er is nog ellende in de wereld, maar de opgehaalde centjes worden grotendeels verprutst, in sommige landen staan de hulpgoederen te vergaan op de loskades omdat de plaatselijke autoriteiten denken dat ze wat moeilijk moeten doen enz enz
Neem nu het geval Congo: hoeveel geld is er al ingepompt, hoeveel ervan viel in verkeerde handen, hoeveel had bvb een Mobutu destijds op zijn rekeningen + onroerende goederen over gans de wereld...
Je krijgt er gewoon genoeg van...
Ik heb daar vrijwillig 2 maanden gratis GEWERKT,das mijn bijdrage tot het goede doel hé
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 10:48   #35
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
Geeft u geld aan een goed doel? Waarom wel,waarom niet? En aan welk goed doel?
ik heb geen geld dus kan ik niks geven. Ik geef wel mijn tijd
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be