Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juni 2015, 11:54   #21
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.687
Standaard

...of door 'iets' wat zich als God profileert.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 9 juni 2015 om 11:55.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 11:55   #22
Lukkas
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 6.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik ken alvast één boek die dat niet is: de Heilige Koran. Dat kan geen mens hebben bedacht.

Maar je weet dus niet meer over het NT te vertellen. Jammer.
Hallucinant. Niet te geloven. Hoe ver kan men wegzinken.
__________________
“De militante moslim is degene die de ongelovige onthoofdt, terwijl de gematigde moslim de voeten van het slachtoffer vasthoudt.” (Marco Polo)

Laatst gewijzigd door Lukkas : 9 juni 2015 om 12:03.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 12:09   #23
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Er zijn nochtans niet zoveel boeken op de wereld die beweren van God afkomstig te zijn.

Kun jij zoiets schrijven?
uw heilige gebruiksaanwijzing bestaat exact uit 72 enkelzijdig bedrukte velletjes op A4, in Ariel 10.

Ik zou degenen die zo'n boekje ineen kunnen flansen niet bij mij thuis kunnen uitnodigen wegens vééls te weinig plaats. Zelfs het Antwerpse Sportpaleis zou te klein zijn.

En dat vanbuiten leren: een beetje acteur moet meer kennen per toneelstuk dan die 72 paginaatjes. (maar die verstaat dan gewoonlijk wèl wat hij vanbuiten leert. Een Pakistaan die Urdu praat en die arabische tekst moet leren, papegaait er maar wat op los).
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 9 juni 2015 om 12:09.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 15:39   #24
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Hoezo?

Het Nieuwe Testament is een constructie, door vooraanstaanden en politici, en is niet zo letterlijk door God geopenbaard. Dat was mijn punt.
En vooral mijn post negeren. Je ' punt ' zou wel eens onderuit kunnen gaan.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 15:45   #25
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.015
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Hoezo?

Het Nieuwe Testament is een constructie, door vooraanstaanden en politici, en is niet zo letterlijk door God geopenbaard. Dat was mijn punt.
Een bekend feit.

Zoals in deze draad al eerder is aangegeven doet de Koran het op dat punt hooguit ietsje beter.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
...of door 'iets' wat zich als God profileert.
What does God need with a starship?
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 9 juni 2015 om 15:47.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 16:31   #26
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Het Nieuwe Testament is een constructie, door vooraanstaanden en politici, en is niet zo letterlijk door God geopenbaard. Dat was mijn punt.
Net zoals de Koran. De enige keer dat de engel Gabriël op toneel komt is in Lukas 1: 19 en 26. Nergens anders. Het N.T. is honderden jaren ouder. Nu net toevallig is het wel deze engel Gabriël die de Koran dicteert aan Mohammed ( en niet Allah ). Je kan nu wel beweren dat het N.T. een constructie is, maar kom dan ten minste met steekhoudende argumenten. Lees een de boeken die ik je heb aangegeven ( of mag dat niet van thuis ? ).
Hier al een voorsmaakje:
https://www.youtube.com/watch?v=puSqBWYAJCc
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 16:38   #27
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.705
Standaard

Vraagje voor Aton, die in tegenstelling tot Guinevere het onderwerp wel onder de knie heeft : De koran kent net als de vroege bijbelgeschriften verschillende versies, die dan uiteindelijk gedwongen zijn teruggebracht tot één document dat het label 'echt' meekreeg. Zijn de andere versies eigenlijk fysiek blijven bestaan ? Of vernietigde men die ? Is daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan zoals bv het onderzoek rond de apocriefe evangelies en de dode zee rollen bij de katholieke bijbel ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 17:05   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.756
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Misschien dat er een of andere sekte in een godvergeten gat zo'n historisch incorrecte koran heeft liggen, of kleitabletten of wat dan ook waarmee de islam op zijn kop gezet kan worden.
Ik acht de kans klein.
  • muzels zijn sterk in't ontkennen van alles
  • de dode zee rollen/apocriefe evangeliën hebben de kristenen ook niet van de ene dag op de andere tot dieper inzicht gebracht.

Maar alles heeft er van weg dat het stel woestijnrovervolgelingen nogal grondig zijn in het plunderen, verkrachten en in brand steken van alles wat door hun ideale man en zijn spirituele opvolgers werd aangeduid.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 9 juni 2015 om 17:06.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 19:34   #29
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Misschien dat er een of andere sekte in een godvergeten gat zo'n historisch incorrecte koran heeft liggen, of kleitabletten of wat dan ook waarmee de islam op zijn kop gezet kan worden.
Ik acht de kans klein.
  • muzels zijn sterk in't ontkennen van alles
  • de dode zee rollen/apocriefe evangeliën hebben de kristenen ook niet van de ene dag op de andere tot dieper inzicht gebracht.

Maar alles heeft er van weg dat het stel woestijnrovervolgelingen nogal grondig zijn in het plunderen, verkrachten en in brand steken van alles wat door hun ideale man en zijn spirituele opvolgers werd aangeduid.
Dat die de christenen niet op een ander of dieper inzicht brengen is het punt niet. De hoeveelheid aan bronmateriaal toont glashelder dat 'de bijbel' een assemblage werk is, met veel bronmateriaal en veel correcties en redactiewerk. En de bijbel was het eerste niet, uiteindelijk komt alles voort van de joodse torrah en daarvoor nog de mesopotamische verhalen. De koran, die pas honderden jaren daarna is geschreven heeft overduidelijk die oudere teksten als basis. Het lijkt me onzinnig om er dogmatisch vanuit te gaan dat die tekst in één keer 'plots' is neergeschreven en nooit meer aangepast is.
Alleen heb ik totaal geen weet van ander bronmateriaal dat nog zou bestaan over de koran, en onderzoek daarover.
Voor alle duidelijkheid : ik bedoel wetenschappelijk onderzoek, niet wat gemummel van een oude imam.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 20:00   #30
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Vraagje voor Aton, die in tegenstelling tot Guinevere het onderwerp wel onder de knie heeft : De koran kent net als de vroege bijbelgeschriften verschillende versies, die dan uiteindelijk gedwongen zijn teruggebracht tot één document dat het label 'echt' meekreeg. Zijn de andere versies eigenlijk fysiek blijven bestaan ? Of vernietigde men die ? Is daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan zoals bv het onderzoek rond de apocriefe evangelies en de dode zee rollen bij de katholieke bijbel ?
Net zoals het N.T. is de Koran een samenraapsel van 4e eeuwse gnostisch-christelijke geschriften in het Aramees en latere toevoegsels. Voor een redelijk goed overzicht van hoe die geschriften zijn samengevoegd tot de uiteindelijk 9e eeuwse versie kan je lezen in volgende werken:
http://www.bol.com/nl/p/het-vierde-b...3K-67471367053
en
http://www.bol.com/nl/p/de-omstreden...06/?country=BE
Net zoals het ontstaan van het christendom is dit niet in enkele zinnen weer te geven. Hierbij komt nog dat alle nieuw gevonden documenten zeer snel in een Arabische kluis verdwijnen en maakt men het de wetenschappers extra moeilijk.

Kopen ! Ze zijn hun geld dik waard !
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 20:34   #31
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter
 
AVV.VVK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2014
Berichten: 2.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik ken alvast één boek die dat niet is: de Heilige Koran. Dat kan geen mens hebben bedacht.
Uiteraard, het is dan ook een onmenselijk boek door al de haat dat er in staat!
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 20:58   #32
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik ken alvast één boek die dat niet is: de Heilige Koran. Dat kan geen mens hebben bedacht.

Maar je weet dus niet meer over het NT te vertellen. Jammer.
De koran is eigenlijk een liturgieboek van een Christelijke Syrische sekte. Ongeveer 20% is absoluut onleesbaar. Het staat ook vol nutteloze herhalingen, contradicties en grammaticale fouten. Als dit de tekst is van een opperwezen stel ik voor dat dat opperwezen een cursus 'begrijpbaar schrijven' volgt.

Dat Mohammed een verzonnen figuur is, daar zijn meer en meer islamologen het over eens. Er zijn trouwens zeer veel aanwijzingen dat de koran niet in Mekka is geschreven (die stad bestond niet eens in de 7e eeuw NC), maar in Syrië, en in een Arabisch dialect met vele woorden uit het Aramees.
Ik geef u 1 aanwijzing. In de koran komt een verwijzing naar olijven 9x voor. De streek rond Mekka en Medina is veel te droog voor olijven. Syrië daarentegen is altijd bekend geweest voor de olijven.

Zet uw oogkleppen af. Het bovennatuurlijke bestaat niet. De koran niet, Ufo's niet, en Sinterklaas ook niet.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 21:00   #33
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dus U geeft aan dat de machtgeile opvolgers van een woestijnrover geen mensen waren?

En wat wil U weten over het NT? Drukazz of JVDB kunnen het U uitleggen van naaldje tot draadje?
Drukazz is enkel geïnteresseerd in het OT.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 21:03   #34
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Het is nochtans de 3e kalief Uthman die het boek op schrift heeft laten stellen en alle afwijkende versies die de ronde deden heedft verboden.

.
Dat is de traditie die dat beweert, maar daar wordt toch aan getwijfeld. Van de eerste 4 kaliefen is er trouwens geen enkel bewijs dat ze bestaan hebben. Er zijn wel aanwijzingen dat ze verzonnen zijn.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 21:05   #35
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
De koran is eigenlijk een liturgieboek van een Christelijke Syrische sekte. Ongeveer 20% is absoluut onleesbaar. Het staat ook vol nutteloze herhalingen, contradicties en grammaticale fouten. Als dit de tekst is van een opperwezen stel ik voor dat dat opperwezen een cursus 'begrijpbaar schrijven' volgt.

Dat Mohammed een verzonnen figuur is, daar zijn meer en meer islamologen het over eens. Er zijn trouwens zeer veel aanwijzingen dat de koran niet in Mekka is geschreven (die stad bestond niet eens in de 7e eeuw NC), maar in Syrië, en in een Arabisch dialect met vele woorden uit het Aramees.
Ik geef u 1 aanwijzing. In de koran komt een verwijzing naar olijven 9x voor. De streek rond Mekka en Medina is veel te droog voor olijven. Syrië daarentegen is altijd bekend geweest voor de olijven.
Mee eens !
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 21:32   #36
microwezen
Parlementsvoorzitter
 
microwezen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2013
Locatie: Cranleigh, UK
Berichten: 2.398
Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
De koran niet, Ufo's niet, en Sinterklaas ook niet.
UFO's wel hoor.


http://www.bol.com/nl/p/ufo-s-in-bel...0000022643601/

Alleen moet je de link naar 'buitenaards' vergeten.

En Sint?
Daar is zelfs een documentaire over gemaakt door Dick Maas
__________________
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING!
Atheïsme is geen geloofssysteem.
Het vertelt niet hoe en wat je moet denken.
Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 22:38   #37
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dat is de traditie die dat beweert, maar daar wordt toch aan getwijfeld. Van de eerste 4 kaliefen is er trouwens geen enkel bewijs dat ze bestaan hebben. Er zijn wel aanwijzingen dat ze verzonnen zijn.
Ik volg voorlopig de traditie maar ben niet blind voor het gebrek aan historisch bewijs en aan alternatieve theorie daaromtrent.

Wat de 4 eerste kaliefen betreft breng ik toch in herinnering dat het edict van (kalief) Omar toch in 635 of 636 werd vastgelegd bij de overgave van Damascus (Shoeroet oemariya). Dit edict werd onder de Abbasieden nog aangescherpt.

De eerste kalief - de vijfde - die historisch vaststaat is Mu'awiyah , al zijn er 2 visies. Volgens de ene was hij gouverneur van Damascus namens de kaliefen van Medina, volgens anderen namens de Byzantynse keizer. Meer van belang in dit verhaal is zijn conflict met de clan van Ali. Na de slag in Siffin (657) werd een compromis met Ali gesloten.

Zo zijn er dan toch al 2 van de 4 kaliefen die opduiken in de geschiedenis.

Mocht Ali niet bestaan hebben, dan is de naam van de sji'ieten - Sjiatu Ali, de partij van Ali - toch op zijn minst zeer merkwaardig.

Maar het is duidelijk dat het ontstaan van de islam in zeer duistere nevelen is gehuld en dat de 'geleerden' van de islam geen enkele poging doen, wel integendeel, om historisch onderzoek daarover te verrichten. De hagiografie en de mythevorming is op zijn minst zeer duidelijk. En het blijft goed mogelijk dat de islam slechts een constructie van latere datum is.

Maar daarin is de islam natuurlijk niet uniek.
__________________
Fortuna favet fortibus

Laatst gewijzigd door JeeBee : 9 juni 2015 om 22:39.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 22:59   #38
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Ik volg voorlopig de traditie maar ben niet blind voor het gebrek aan historisch bewijs en aan alternatieve theorie daaromtrent.

Wat de 4 eerste kaliefen betreft breng ik toch in herinnering dat het edict van (kalief) Omar toch in 635 of 636 werd vastgelegd bij de overgave van Damascus (Shoeroet oemariya). Dit edict werd onder de Abbasieden nog aangescherpt.

De eerste kalief - de vijfde - die historisch vaststaat is Mu'awiyah , al zijn er 2 visies. Volgens de ene was hij gouverneur van Damascus namens de kaliefen van Medina, volgens anderen namens de Byzantynse keizer. Meer van belang in dit verhaal is zijn conflict met de clan van Ali. Na de slag in Siffin (657) werd een compromis met Ali gesloten.

Zo zijn er dan toch al 2 van de 4 kaliefen die opduiken in de geschiedenis.

Mocht Ali niet bestaan hebben, dan is de naam van de sji'ieten - Sjiatu Ali, de partij van Ali - toch op zijn minst zeer merkwaardig.

Maar het is duidelijk dat het ontstaan van de islam in zeer duistere nevelen is gehuld en dat de 'geleerden' van de islam geen enkele poging doen, wel integendeel, om historisch onderzoek daarover te verrichten. De hagiografie en de mythevorming is op zijn minst zeer duidelijk. En het blijft goed mogelijk dat de islam slechts een constructie van latere datum is.

Maar daarin is de islam natuurlijk niet uniek.
Er is een theorie dat de 4 eerste kaliefen gemodelleerd zijn naar Adam, Noah, Abraham, en Moses. Ik heb mij er nog niet in verdiept.

De eerste kalief Ali zeker verzonnen. Dat was origineel (net als Mohammed) een verwijzing naar Jezus. Het betekent zoiets als 'de allerhoogste'.
De enige van de 4 kaliefen waar een historische verwijzing van bestaat is Omar, er is één (onduidelijke) inscriptie met een vermelding van zijn naam gevonden in Jordanië. Voor de rest is nergens een vermelding van de namen van de 4 kaliefen gevonden, tot de islam geschiedenis werd uitgevonden vanaf 750 NC in Theheran.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 14:35   #39
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik ken alvast één boek die dat niet is: de Heilige Koran. Dat kan geen mens hebben bedacht.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 14:38   #40
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Er zijn nochtans niet zoveel boeken op de wereld die beweren van God afkomstig te zijn.
Dat heb je goed gezegd.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be