Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 januari 2006, 19:00   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stijn Bekijk bericht
Er wordt bij mijn weten in het Nieuwe Testament nergens opgeroepen tot geweld. Integendeel!!
KETTER! Een anathema over jou! Je kent je eigen testamenten niet!

"Denk niet dat ik vrede op aarde breng; ik breng geen vrede, maar een zwaard" (Matteüs 10:34, in die aard ook Lucas 12:51)

"Een man die niet aan mij gehoorzaamt (...) branden zal hij in de hel" (Johannes 15:6)

Ik ga de rare zinspelingen in de brieven van Paulus er niet bijhalen, en over de Openbaring zullen we ook maar zwijgen.

Het OT laten we dan maar ineens helemaal buiten spel.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 20:35   #22
ago
Burgemeester
 
Geregistreerd: 23 januari 2005
Berichten: 507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
KETTER! Een anathema over jou! Je kent je eigen testamenten niet!

"Denk niet dat ik vrede op aarde breng; ik breng geen vrede, maar een zwaard" (Matteüs 10:34, in die aard ook Lucas 12:51)

"Een man die niet aan mij gehoorzaamt (...) branden zal hij in de hel" (Johannes 15:6)

Ik ga de rare zinspelingen in de brieven van Paulus er niet bijhalen, en over de Openbaring zullen we ook maar zwijgen.

Het OT laten we dan maar ineens helemaal buiten spel.

is het al wat je hebt gevonden!!!
Er is geen verchil met wat hieronder staat zeker!!
En zeggen dat hij zal branden in de hel is nog altijd niet het zelfde als oproepen tot doden!!!
Toon mij citaten waar dit even leterlijk word gevraagd als in de koran!8)
K'zal weeral op mijn honger blijven!


.118 O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger.
4.56 Gewis, degenen die Onze tekenen verwerpen zullen Wij weldra het Vuur doen binnengaan. Wij zullen hen telkens, wanneer hun huiden zijn verbrand, andere huiden er voor in de plaats geven; opdat zij de straf ten volle zullen ondergaan.
4.101 Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.
5.51 O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner.
5.60 Zeg: "Zal ik u vertellen over degenen wier straf bij Allah erger is dan dit? Dezen zijn het, die Allah heeft vervloekt en over wie Hij Zijn toorn heeft uitgestort en van wie Hij apen, zwijnen en duivelsdienaren heeft gemaakt. Dezen zijn inderdaad in een slechte toestand en ver van het rechte pad afgedwaald."
8.22 Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van Allah de doven en de stommen die niet willen begrijpen.
9.23 O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.
98.6 Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het boek (Joden en Christenen) en de afgodendienaren zullen in het vuur der hel geworpen worden. Zij zijn de slechtsten der schepselen.

5 - Strijd tegen ongelovigen, joden en christenen.

Hier volgt slechts een kleine selectie uit vele soortgelijke strofen, uit de koran waarop verder commentaar overbodig is.

2.191 En doodt hen (de ongelovigen), waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden.
4.75 Laten derhalve zij die hun tegenwoordig leven voor hun leven in het hiernamaals willen offeren, voor de zaak van Allah strijden. En wie voor de zaak van Allah strijdt, hetzij gedood wordt of overwint, weldra zullen Wij hem een grote beloning geven.
4.91 Als zij zich derhalve niet op een afstand van u houden, noch u vrede aanbieden, noch hun handen terughouden, grijpt hen dan aan en doodt hen waar gij Hen ook vindt. Tegen dezen hebben Wij u duidelijk gezag gegeven.
4.100 En wie van zijn huis weggaat, zijn land verlatend terwille van Allah en Zijn boodschapper en de dood achterhaalt hem - zijn beloning bij Allah staat vast;
4.101 Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u
4.104 En toont geen zwakheid in de vervolging van dit (vijandige) volk.
5.33 De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet
8.12 Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."
9.5 Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag.

Laatst gewijzigd door ago : 24 januari 2006 om 20:36.
ago is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 20:40   #23
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ago, voor verdere uitleg hoef ik zelfs die bijbel niet open te gooien:

Lees het Deuteronomium, de Numeri en Leviticus.

Religie is allemaal dezelfde nonsens en egotripperij, man...
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 21:05   #24
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ago Bekijk bericht
is het al wat je hebt gevonden!!!
Er is geen verchil met wat hieronder staat zeker!!
En zeggen dat hij zal branden in de hel is nog altijd niet het zelfde als oproepen tot doden!!!
Toon mij citaten waar dit even leterlijk word gevraagd als in de koran!8)
K'zal weeral op mijn honger blijven!


.118 O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger.
4.56 Gewis, degenen die Onze tekenen verwerpen zullen Wij weldra het Vuur doen binnengaan. Wij zullen hen telkens, wanneer hun huiden zijn verbrand, andere huiden er voor in de plaats geven; opdat zij de straf ten volle zullen ondergaan.
4.101 Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.
5.51 O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner.
5.60 Zeg: "Zal ik u vertellen over degenen wier straf bij Allah erger is dan dit? Dezen zijn het, die Allah heeft vervloekt en over wie Hij Zijn toorn heeft uitgestort en van wie Hij apen, zwijnen en duivelsdienaren heeft gemaakt. Dezen zijn inderdaad in een slechte toestand en ver van het rechte pad afgedwaald."
8.22 Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van Allah de doven en de stommen die niet willen begrijpen.
9.23 O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.
98.6 Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het boek (Joden en Christenen) en de afgodendienaren zullen in het vuur der hel geworpen worden. Zij zijn de slechtsten der schepselen.

5 - Strijd tegen ongelovigen, joden en christenen.

Hier volgt slechts een kleine selectie uit vele soortgelijke strofen, uit de koran waarop verder commentaar overbodig is.

2.191 En doodt hen (de ongelovigen), waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden.
4.75 Laten derhalve zij die hun tegenwoordig leven voor hun leven in het hiernamaals willen offeren, voor de zaak van Allah strijden. En wie voor de zaak van Allah strijdt, hetzij gedood wordt of overwint, weldra zullen Wij hem een grote beloning geven.
4.91 Als zij zich derhalve niet op een afstand van u houden, noch u vrede aanbieden, noch hun handen terughouden, grijpt hen dan aan en doodt hen waar gij Hen ook vindt. Tegen dezen hebben Wij u duidelijk gezag gegeven.
4.100 En wie van zijn huis weggaat, zijn land verlatend terwille van Allah en Zijn boodschapper en de dood achterhaalt hem - zijn beloning bij Allah staat vast;
4.101 Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u
4.104 En toont geen zwakheid in de vervolging van dit (vijandige) volk.
5.33 De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet
8.12 Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."
9.5 Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag.
Al die gelovige islamieten die hier leven, moeten eigenlijk dus ongelovig zijn aangezien dat de overgrote meerderheid van hen geen enkel van je voorgenoemde artikels in de praktijk omzet ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 21:21   #25
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ketters! Het Zijn Ketters!
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 21:28   #26
berre
Minister
 
berre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 3.965
Stuur een bericht via MSN naar berre
Standaard

1) zou dit niet eerder thuishoren bij "Religies en andere levensovertuigingen"?

2) je zult dergelijke strijdlustige taal in alle oude geschriften van godsdiensten terugvinden. geweld was immers een tweede natuur in de tijd dat het geschreven werd. het voornaamste lijkt me dat deze geschriften worden toegepast op onze leefwereld hier en nu (= het geweldadige deel weglaten). extremisten, van welke godsdienst ook, zijn mensen die de geschriften slectief bekijken naar, met voorkeur dan de strijdtaal die er soms wordt gebruikt. sommige godsdiensten tellen meer van deze extremisten dan andere. het is te hopen dat deze mensen gauw het licht zien en beseffen dat geen enkele godsdienst geweld als prioriteit stelt.
berre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 21:36   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carina Bekijk bericht
Muslims hanteren inderdaad waarden en normen die zeer dicht aansluiten bij de Judeo-Christelijke waarden waaruit het Westerse model gegroeid is. Dat is niet verwonderlijk vermits Muslims in dezelfde God (in het arabisch: Allah.html, in het Hebreeuws: Jahweh) geloven als de Christenen en de Joden, en mensen die in dezelfde God geloven, kijken allemaal naar diezelfde God voor de bepaling van wat goed en verkeerd is, en delen dus allemaal dezelfde normatieve basis.
Dit is helemaal niet zo en dat staat al geschreven in de koran zelf: de God van de christenen is geenszins de god van de islam. De christelijke God is drie-enig, dynamisch, liefdevol en de mens nabij. De god van de islam is veraf, onbereikbaar voor de mens, statisch, een en ondeelbaar. Daarom staat er al in de koran dat de christenen dwalen en aan Allah "genoten" hebben gegeven. In de koran staan er vervloekingen tegen alwie Allah genoten geeft (d.i. wie de ondeelbaarheid van God niet onderschrijft, iets wat de christenen niet doen daar ze geloven in de triniteit van God).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 21:39   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
KETTER! Een anathema over jou! Je kent je eigen testamenten niet!

"Denk niet dat ik vrede op aarde breng; ik breng geen vrede, maar een zwaard" (Matteüs 10:34, in die aard ook Lucas 12:51)

"Een man die niet aan mij gehoorzaamt (...) branden zal hij in de hel" (Johannes 15:6)

Ik ga de rare zinspelingen in de brieven van Paulus er niet bijhalen, en over de Openbaring zullen we ook maar zwijgen.

Het OT laten we dan maar ineens helemaal buiten spel.
Wat u daar aanhaalt, is geen oproep tot geweld. Jezus spreekt niet over het lichamelijk geweld, maar over de geestelijke onrust die zal komen. Er zal tweedracht en onenigheid ontstaan in families, onder vrienden... omdat de ene(n) christenen zal(zullen) worden, de andere(n) dan weer niet. De niet-christenen zullen zich dan afkeren van de christenen, zelfs al gaat het om familie. Dit is ook in de eerste christenheid gebeurd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 21:44   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ago, voor verdere uitleg hoef ik zelfs die bijbel niet open te gooien:

Lees het Deuteronomium, de Numeri en Leviticus.

Religie is allemaal dezelfde nonsens en egotripperij, man...
Men vindt niet dergelijke GEBODEN in het OT. Daarenboven moet men een onderscheid maken door de aard van respectievelijk de koran en de bijbel (meer bepaald het OT). Het OT is, naast een aantal uitgesproken wetboeken, hoofdzakelijk en in de eerste plaats een geheel boeken dat de GESCHIEDENIS van Gods volk verhaalt.

De koran daarentegen is een "opzegging", eeuwig van aard die buiten de geschiedenis om bestaat. Volgens de islam bestaat de koran immers van alle eeuwigheid, bij Allah. Hij heeft dit eeuwig woord neergezonden. Het is dan ook geen GESCHIEDENISboek, maar een boek waarin GEBODEN en VERBODEN staan. Iets waar er ook niets aan kan veranderen.

Ook in dat aspect verschilt de benadering van bijbel en koran: de bijbelgetrouwe christenen geloven dat de bijbel een door God geïnspireerd maar door mensen neergeschreven boek is. De moslims delen een dergelijke opvatting over de koran niet: voor hen is de koran niet door de mens "neergeschreven" (d.i. door de mens in die bewoordingen bedacht maar door God geleid), maar is slechts wat bij Allah al altijd heeft bestaan. Daarom spreken ze van de "nederdaling" van de koran, eerder dan de openbaring. Ieder woord komt dan ook van Allah. Daarom, alweer in tegenstelling tot de christenen, gelooft men dat de koran slechts de koran is in de taal waarin Allah dit woord heeft bedacht: het Arabisch. Een vertaling wordt onder de moslims niet als de echte koran beschouwd. De christenen zien vertalingen wel als de bijbel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 21:47   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Over de koran zelf kan men in het eeuwige doorgaan.

Het is vaak dubbelzinnig, dan weer eens wordt de gelijkheid tussen man en vrouw benadrukt, dan weer dat de man het voortouw moet nemen, en zo voort. (ze werden dan ook door verscheidene mensen aan elkaar gesnoert, die soerahs)

Er zijn echter boeken, die niet minder invloedrijk zijn, zoals de sja'ria, die letterlijk hun boekdelen laten spreken.
De koran is niet dubbelzinnig. Volgens de islam is er geen enkele tegenspraak in de koran.

De sjaria is geen boek, maar het geheel van wetten afgeleid, geput en gebaseerd op wat in de koran en de hadiths staat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 21:49   #31
Smurfje
Gouverneur
 
Smurfje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2005
Locatie: Houtland
Berichten: 1.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De koran is niet dubbelzinnig.
Vind jij dat?
__________________
Vroeger, toen politiek nog uit een breed scala aan thema's bestond...
Smurfje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 21:50   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door malinois Bekijk bericht
Ook in de joodse en christelijke bijbel staan dingen die je best niet letterlijk neemt als je vredig en humaan met andere mensen wilt omgaan.
Aan welke zaken dacht u dan in de "christelijke bijbel"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 21:51   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smurfje Bekijk bericht
Vind jij dat?
Of ik dat vind of niet, doet er weinig toe. In deze is het belangrijkste wat de moslims ervan vinden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 21:52   #34
Smurfje
Gouverneur
 
Smurfje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2005
Locatie: Houtland
Berichten: 1.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u daar aanhaalt, is geen oproep tot geweld. Jezus spreekt niet over het lichamelijk geweld, maar over de geestelijke onrust die zal komen. Er zal tweedracht en onenigheid ontstaan in families, onder vrienden... omdat de ene(n) christenen zal(zullen) worden, de andere(n) dan weer niet. De niet-christenen zullen zich dan afkeren van de christenen, zelfs al gaat het om familie. Dit is ook in de eerste christenheid gebeurd.
Wat ongetwijfeld tot conflicten zou leiden.
__________________
Vroeger, toen politiek nog uit een breed scala aan thema's bestond...
Smurfje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 21:53   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smurfje Bekijk bericht
Wat ongetwijfeld tot conflicten zou leiden.
Dat kan, maar het geciteerde vers is geen oproep tot geweld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 21:57   #36
Smurfje
Gouverneur
 
Smurfje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2005
Locatie: Houtland
Berichten: 1.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat kan, maar het geciteerde vers is geen oproep tot geweld.
Dat hoeft geen oproep tot geweld te zijn nee, maar dat hangt er maar van af hoe je het interpreteert natuurlijk.
__________________
Vroeger, toen politiek nog uit een breed scala aan thema's bestond...

Laatst gewijzigd door Smurfje : 24 januari 2006 om 21:58.
Smurfje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 22:03   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smurfje Bekijk bericht
Dat hoeft geen oproep tot geweld te zijn nee, maar dat hangt er maar van af hoe je het interpreteert natuurlijk.
Ook niet. En de Kerk heeft al die eeuwen dat vers nooit op die manier uitgelegd. Niet in het Oosten (orthodoxe of oud-oosterse Kerken), niet in het Westen (katholieke of anglicaanse Kerken).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 22:54   #38
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De koran is niet dubbelzinnig. Volgens de islam is er geen enkele tegenspraak in de koran.

De sjaria is geen boek, maar het geheel van wetten afgeleid, geput en gebaseerd op wat in de koran en de hadiths staat.
Volgens het Concilie van Nicea is bepaald wat door God gegeven is, en wat niet.

Voor het ontkennen daarvan, en het ondersteunen van de apocriefen, kreeg je best wat leuke straffen.

Voorts verhalen de drie genoemde werken wat Mozes zei, en Mozes kreeg zijn woord direct van God.

Als hij dus zegt dat, als een vrouw verkracht wordt, zij gestenigd moet worden, is dat wel degelijk dogmatische gefliptheid.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 22:56   #39
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook niet. En de Kerk heeft al die eeuwen dat vers nooit op die manier uitgelegd. Niet in het Oosten (orthodoxe of oud-oosterse Kerken), niet in het Westen (katholieke of anglicaanse Kerken).
Mij werd vorig jaar iets anders wijsgemaakt. Namelijk dat het desbetreffende vers voor grootse discussie zorgde.

Het filioque-debat laat ik onvermeld. Heidenen die drie goden aanbidden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 22:58   #40
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Men vindt niet dergelijke GEBODEN in het OT. Daarenboven moet men een onderscheid maken door de aard van respectievelijk de koran en de bijbel (meer bepaald het OT). Het OT is, naast een aantal uitgesproken wetboeken, hoofdzakelijk en in de eerste plaats een geheel boeken dat de GESCHIEDENIS van Gods volk verhaalt.

De koran daarentegen is een "opzegging", eeuwig van aard die buiten de geschiedenis om bestaat. Volgens de islam bestaat de koran immers van alle eeuwigheid, bij Allah. Hij heeft dit eeuwig woord neergezonden. Het is dan ook geen GESCHIEDENISboek, maar een boek waarin GEBODEN en VERBODEN staan. Iets waar er ook niets aan kan veranderen.

Ook in dat aspect verschilt de benadering van bijbel en koran: de bijbelgetrouwe christenen geloven dat de bijbel een door God geïnspireerd maar door mensen neergeschreven boek is. De moslims delen een dergelijke opvatting over de koran niet: voor hen is de koran niet door de mens "neergeschreven" (d.i. door de mens in die bewoordingen bedacht maar door God geleid), maar is slechts wat bij Allah al altijd heeft bestaan. Daarom spreken ze van de "nederdaling" van de koran, eerder dan de openbaring. Ieder woord komt dan ook van Allah. Daarom, alweer in tegenstelling tot de christenen, gelooft men dat de koran slechts de koran is in de taal waarin Allah dit woord heeft bedacht: het Arabisch. Een vertaling wordt onder de moslims niet als de echte koran beschouwd. De christenen zien vertalingen wel als de bijbel.
1 De koran is geschreven in het Koefisch, het Arabisch is echter even geldig

2 Tja, moslims zijn dan ook de enige monotheisten
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be