Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2008, 13:40   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roderidder Bekijk bericht
Waar vind je het dat het een moeder is?

In de in de standaard:

een citaat
In het Duitse Hannover is gisteren een baby op minder dan twee meter van een vondelingenschuif dood gevonden. Omdat het kindje niet in de schuif lag, ging er geen alarm af. Waarschijnlijk vroor de jongen dood. De moeder is onvindbaar.
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF02012008_098
Dit is het artikel. Ik lees nergens dat het de moeder is die het kind te vondeling heeft gelegd.

BRUSSEL - In Hannover is gisteren een baby op minder dan twee meter van een vondelingenschuif dood gevonden.

Op zijn vrije dag wou een verpleger van het ziekenhuis Friederikenstift in Hannover zijn vriendin de vondelingenschuif tonen. Toen ze rond halfeen 'smiddags de nauwe keldertrap afdaalden, vonden ze een levenloos babylichaampje. Artsen van de spoedafdeling poogden het jongetje te redden, maar alle hulp kwam te laat.

Volgens de eerste resultaten van een lijkschouwing was het kind recentelijk geboren, de navelstreng was niet afgeknipt. Het kind stierf door verwaarlozing en kou, maar een exacte doodsoorzaak kon niet vastgesteld worden.

Mogelijk bood het dunne dekentje waarin de baby gewikkeld was niet genoeg bescherming tegen de vrieskou. De politie sloot niet uit dat het kindje al overleden was op het moment dat het werd neergelegd.

Als er een baby in de verwarmde schuif wordt neergelegd, gaat er een alarm af. Omdat het kind gisteren niet in de schuif lag, werkte het alarm niet.

De evangelische kerk nam in 2001 het initiatief om de vondelingenschuif in Hannover te openen. Sindsdien maakten zeven moeders gebruik van de opening in de ziekenhuismuur. Sinds de opening van de eerste vondelingenschuif in Hamburg in 2000, groeide de populariteit van het concept in Duitsland snel. Ondertussen kunnen moeders hun zuigeling in meer dan tachtig schuiven achterlaten. Net als in België is het in Duitsland verboden om een baby te vondeling te leggen. Maar de Duitse politie maakt een uitzondering voor moeders die hun kind achterlaten op een veilige plaats, zoals een speciale schuif. (est)

(c) De Standaard 03/01/08

Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 13:44   #22
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DS
In het Duitse Hannover is gisteren een baby op minder dan twee meter van een vondelingenschuif dood gevonden. Omdat het kindje niet in de schuif lag, ging er geen alarm af. Waarschijnlijk vroor de jongen dood.
Als ik dit lees, dan lijkt het topic van deze draad mij totaal zinledig. "twee meter van een vondelingenschuif", dat is geen designfoutje van zulke schuif meer, he.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 13:45   #23
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik antwoorde daar op die post om te zeggen dat diegene die een vondelingenschuif aanbied op zijn minste gedeelde verantwoordelijkheid draagt inzake kinderen die ten vondeling zijn gelegd in die schuif.

Het was alleszins niet de bedoeling om te bewijzen dat mensen die kinderen ten vondeling leggen niet al te snugger zijn, al lijken ze dat wel voor mij.
Heeft toch niets met snuggerheid te maken. Je weet trouwens niet in welke omstandigheden het kind werd verwekt, laat staan wat de toekomstperspectieven betreft. Ik kan mij inbeelden dat voor de ouder een vondelingenschuif wel eens de toeganspoort zou kunnen zijn tot een betere toekomst voor het kind.
Oud 3 januari 2008, 13:48   #24
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Als ik dit lees, dan lijkt het topic van deze draad mij totaal zinledig. "twee meter van een vondelingenschuif", dat is geen designfoutje van zulke schuif meer, he.
Juist. Ik vermoed dat de ouder schrik had te worden betrapt indien het kindje in de schuif werd gelegd. Ik lees dat er in de vondelingenschuif een detectiesysteem bestaat.
Oud 3 januari 2008, 13:48   #25
roderidder
Schepen

roderidder's schermafbeelding

Standaard

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF02012008_098

Op deze link van de standaard wordt vermeld "De moeder is onvindbaar."

RR
roderidder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 13:55   #26
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Juist. Ik vermoed dat de ouder schrik had te worden betrapt indien het kindje in de schuif werd gelegd. Ik lees dat er in de vondelingenschuif een detectiesysteem bestaat.
Het artikel laat de mogelijkheid open dat het kind al aan koude en verwaarlozing was gestorven voor het aan de schuif werd gelegd. Dat zou de ouder in kwestie ertoe kunnen bewegen om het kind toch een menselijke begrafenis te bezorgen door het in de buurt van de ziekenhuisschuif achter te laten ipv. het ergens in een stationsvuilbak te droppen. Dat zou de bewuste keuze voor geen alarm kunnen verklaren.

Het blijft koffiedik kijken, maar het is een mogelijkheid.

Bovenal is het gewoon intriest dat zoiets nog kan gebeuren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 13:57   #27
roderidder
Schepen

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat?
Op welke wettekst baseert U zich?

Het zou wel eens een hele grote designfout kunnen zijn.

De eerste kommentaar waar men mee kwam als in Belgie een kind in zo een schuif gelegd werd waarvan het pictogram (met dank aan Hellfigger) ontbrak of niet leesbaar genoeg werd aangebracht
"het heeft zijn nut bewezen"

Men zou dus kunnen stellen dat zo een pictogram, het ontbreken van duidelijke wegwijzers mogelijks mee de oorzaak is.

RR

Laatst gewijzigd door roderidder : 3 januari 2008 om 14:02.
Oud 3 januari 2008, 13:58   #28
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

*knip*
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 14:06   #29
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het artikel laat de mogelijkheid open dat het kind al aan koude en verwaarlozing was gestorven voor het aan de schuif werd gelegd. Dat zou de ouder in kwestie ertoe kunnen bewegen om het kind toch een menselijke begrafenis te bezorgen door het in de buurt van de ziekenhuisschuif achter te laten ipv. het ergens in een stationsvuilbak te droppen. Dat zou de bewuste keuze voor geen alarm kunnen verklaren.

Het blijft koffiedik kijken, maar het is een mogelijkheid.

Bovenal is het gewoon intriest dat zoiets nog kan gebeuren.
Dag Jazeker. Zoek je het niet een klein beetje te ver; een dode baby deponeren aan de vondelingenschuif met het oog op een menselijke begrafenis ? Ik geloof daar niet in.
Oud 3 januari 2008, 14:08   #30
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
mss, speciale vuilnisbakken plaatsen.

Bijlage 29523
Oh mens toch. Ik word kotsmisselijk van je.
Oud 3 januari 2008, 14:08   #31
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Laat hem toch wat interresant doen Raf.

Edit: Hahahah, ik dacht al dat ik overeen kwam met Raf, bleek Snoopy te zijn.
Sn00py heeft zich ge-out....Je kunt hem dat niet ten kwade duiden
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 14:10   #32
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

In de meeste gevallen van "ongewenste voldragen zangerschap" worden de pasgeborenen gewoon afgestaan voor adoptie. Bewijs : de vondelingenschuiven worden
zeer zelden gebruikt. Hun nut is dus op zijn minst twijfelachtig en alleen dan dienstig als de moeder/verantwoordelijke voor het kind grote twijfels heeft over de nodige discretie bij afstand van de baby (inderdaad deze afstand van kind is niet anoniem..).

Dé vraag is dus gewoon hoe vergemakkelijken e het "afstaan" van pas-geborenen zodat een "vondelingenschuif"/risiko's die eraan verbonden zijn overbodig wordt.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 14:17   #33
Vorenus
Banneling

Standaard

*knip*

mvg,
Arnold.

Laatst gewijzigd door Vorenus : 3 januari 2008 om 14:17.
Oud 3 januari 2008, 14:17   #34
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
In de meeste gevallen van "ongewenste voldragen zangerschap" worden de pasgeborenen gewoon afgestaan voor adoptie. Bewijs : de vondelingenschuiven worden
zeer zelden gebruikt. Hun nut is dus op zijn minst twijfelachtig en alleen dan dienstig als de moeder/verantwoordelijke voor het kind grote twijfels heeft over de nodige discretie bij afstand van de baby (inderdaad deze afstand van kind is niet anoniem..).

Dé vraag is dus gewoon hoe vergemakkelijken e het "afstaan" van pas-geborenen zodat een "vondelingenschuif"/risiko's die eraan verbonden zijn overbodig wordt.
Beste Roger. Ik kan mij best voorstellen dat in wanhoop een ouder de tijd en het geduld niet heeft te zoeken naar een humane oplossing.

Mijn inziens zijn die vondelingenschuiven te amateuristisch. Ze bieden de ouder enkel de mogelijkhheid het geweten van de ouder(s) te sussen, ook al overleeft de baby de missie niet.
Oud 3 januari 2008, 14:20   #35
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Beste Roger. Ik kan mij best voorstellen dat in wanhoop een ouder de tijd en het geduld niet heeft te zoeken naar een humane oplossing.

Mijn inziens zijn die vondelingenschuiven te amateuristisch. Ze bieden de ouder enkel de mogelijkhheid het geweten van de ouder(s) te sussen, ook al overleeft de baby de missie niet.
Liever een amateuristische vondelingenschuif en een kans dat de baby overleeft dan een dode baby in een vuilniszak.
Oud 3 januari 2008, 14:23   #36
roderidder
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
... Dé vraag is dus gewoon hoe vergemakkelijken e het "afstaan" van pas-geborenen zodat een "vondelingenschuif"/risiko's die eraan verbonden zijn overbodig wordt.
De vraag is niet hoe we de wet moeten gaan overtreden, de mogelijke vraag zou kunnen gaan zijn... Moet die wet aangepast worden?

De anonimiteit is een overtreding tegen het recht van het kind, dat maak dat het illegaal is en bestreden moet worden.

Art. 3 kinderrechtenverdrag: ( DIT IS IN BELGIE WET ! )
Artikel 3

1. Bij alle maatregelen betreffende kinderen, ongeacht of deze worden genomen door openbare of particuliere instellingen voor maatschappelijk welzijn of door rechterlijke instanties, bestuurlijke autoriteiten of wetgevende lichamen, vormen de belangen van het kind de eerste overweging.

2. De Staten die partij zijn, verbinden zich ertoe het kind te verzekeren van de bescherming en de zorg die nodig zijn voor zijn of haar welzijn, rekening houdend met de rechten en plichten van zijn of haar ouders, wettige voogden of anderen die wettelijk verantwoordelijk voor het kind zijn, en nemen hiertoe alle passende wettelijke en bestuur maatregelen.

3. De Staten die partij zijn, waarborgen dat de instellingen, diensten en voorzieningen die verantwoordelijk zijn voor de zorg voor of de bescherming van kinderen voldoen aan de door de bevoegde autoriteiten vastgestelde normen, met name ten aanzien van de veiligheid, de gezondheid, het aantal personeelsleden en hun geschiktheid, alsmede bevoegd toezicht.

Niet te vergeten art. 8 & 9 IVRK
Artikel 8

1. De Staten die partij zijn, verbinden zich tot eerbiediging van het recht van het kind zijn of haar identiteit te behouden, met inbegrip van nationaliteit, naam en familiebetrekkingen zoals wettelijk erkend, zonder onrechtmatige inmenging.

2. Wanneer een kind op niet rechtmatige wijze wordt beroofd van enige of alle bestanddelen van zijn of haar identiteit, verlenen de Staten die partij zijn passende bijstand en bescherming, teneinde zijn identiteit zo snel mogelijk te herstellen.

Artikel 9

1. De Staten die partij zijn, waarborgen dat een kind niet wordt gescheiden van zijn of haar ouders tegen hun wil, tenzij de bevoegde autoriteiten onder voorbehoud van de mogelijkheid van rechterlijke toetsing, in overeenstemming met het toepasselijk recht en de toepasselijke procedures, beslissen dat deze scheiding noodzakelijk is in het belang van het kind.

meer over IVRK
http://www.f4j.be/diversen/kinderrechtenverdrag.html
http://www.f4j.be/diversen/De_Staten...t_Verdrag.html

RR

Laatst gewijzigd door roderidder : 3 januari 2008 om 14:33.
Oud 3 januari 2008, 14:37   #37
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Dit toont gewoon aan dat vondelingenschuiven totaal hun doel voorbij schieten. Iets wat mij alles behalve verbaast.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 14:39   #38
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Dit toont gewoon aan dat vondelingenschuiven totaal hun doel voorbij schieten. Iets wat mij alles behalve verbaast.
U hebt liever dat ze een vuilniszak nemen en deponeren bij de lokale containerpark.
Oud 3 januari 2008, 14:47   #39
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

het hoeveelste geval van kindermoord of -verwaarlozing is dat nu niet in Duitsland. Het lijkt daar wel een modeverschijnsel.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 14:48   #40
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Mee eens. Op de keper beschouwd is het een manier om de maatschappij te laten opdraaien voor 5 minuten plezier.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be