![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zei het je gisterenmiddag toch, je overdrijft. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Lees dit eens. De kredietcrisis op zich heeft meer met de mentaliteit van Amerikanen te maken, dat met het kapitalistisch systeem. Zij zijn altijd sneller geneigd om op krediet te kopen, bij ons minder. Al zie je dat bij ons nu ook meer en meer gebeuren. Dat kwam onlangs nog in het nieuws. Citaat:
vb:
Reken er maar niet op dat de olieprijzen zullen dalen. Dus een stookoliecheque lost niet veel op, want volgende winter zullen ze er weer één nodig hebben. En daarna weer één. Citaat:
Laatst gewijzigd door Kazan : 23 januari 2008 om 16:11. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Amerikaanse economie vertraagt, vraag naar olie daalt, en als dat zo doorgaat, voelen we binnekort een prijsverlaging aan de pomp. Ik heb het effect van stookoliecheques blijkbaar overschat! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik denk nu toch niet dat de kredietcrisis zo moeilijk in verband valt te brengen met het neoliberalisme... Tenzij u zich in bochten wil wringen. Be my guest.
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Om heel kort te gaan, de term "centrale bank" op zich verwijst niet naar een vrije markt-instelling, maar naar een stukje centrale planning dat verdomd schadelijk is voor de economie.
![]() |
![]() |
#26 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo moeilijk is dat niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Als ik de liberariërs goed begrijpt moeten we alles overlaten aan het toeval, niemand mag afspraken maken. Economische oorlogjes tussen feodale bedrijfjes is de basis van het geluk! En veel faillissementjes. En alles dat naar de kloten draait: veel beter! Ach neen: het draait nooit naar de kloten: een "invisible hand" leidt alles in goede paden.d Hopelijk hebt u ook geen centrale verwarming, oei: en moet iedereen links rijden in liberatrië ![]() Ik heb al veel teksten gelezen van deze genieën, die niet houden van steekhoudende modellen: ze zeveren er op los. De tekst van het door jou geciteerde genie is een aaneenschakeling van speculaties, nooit gestaafd door één of andere cijfermatige studie: allicht overbodig door de evidente (on)duidelijkheid van de geformuleerde waanzin. Het klinkt logisch. Maar indien één van de stapjes onjuist is... juist. Nacheckien? Niet nodig! Mathematische onderbouw? Modellen? Faktor analyse, econometrie? Allemaal niet nodig. Goeroes die brabbelen. Ik ken ze nog, van in mijn studententijd zoveel jaar geleden, de Friedmans, Mises, Hayekken van deze wereld. Met dezelfde methoden als de beursanalysten, waarvan de ene met evenveel poeha de wederopleving der economie "bewijst", de andere met evenveel poeha de ondergang van dezelfd economie. Maar pas op! Eén van hen haalt bijgot een NOBELPRIJS! Weliswaar op een klassieke wijze, en zeker niet voor zijn algemene vangerijen maar voor een studie over de invloed van de hoeveelheid geld op de economie. Zoals de guru van de rassentheorieën, Lorenz ooit een Nobelprijs haalde in de biologie: voor het bestuderen van... het gedrag van ganzen. En dus is ALLES bewezen. Dr. Lecompte had zo ook een Nobelprijswinnaar die zijn vitamenenkuren steunde. En men heeft al een Nobelprijs voor de economie aan een krankzinnige gegeven, die nu hij genezen is van zijn ziekte zijn toenmalige theorieën zelf als de vrucht van krankzinnigheid verklaart. Het gekke aan hun analyses is dat ze ACHTERAF gebeuren, voorspellende waarde hebben hun hersenspinsels immers niet. Oh: als ze zelf landen mogen organiseren gaan deze naar de bliksem: -Chili - Zuid Afrika - Afganistan - Rusland enz... enz... Madame Soleil is waarschijnlijk correcter.... Kwak zal ver ij ! Laatst gewijzigd door ericferemans : 24 januari 2008 om 01:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Trouwens, je redenering is te simpel. Omdat de korte termijnrente door centrale bank wordt gestuurd betekent dat NIET dat het principe van hypotheek een overheidsdienst is hé. Of zullen we gaan beweren dat een hypotheekcrisis onmogelijk zou zijn in een geheel vrijgemaakte markt? Of sterker nog: denkt u niet dat de centrale bank zèlf de vrije markt mogelijk maakt?
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Heb net het artikel doorgenomen (vluchtig) en jij moet me nu eens uitleggen hoe je de economie (en de banken) ziet draaien zonder centrale bank ... Trouwens dat Knackartikel klaagt de praktijken van Citibank aan. Of je Bonte nu leuk vindt of niet doet niks terzake. Mijn punt is eenvoudig: banken die tot het uiterste gaan in hun praktijken doen zichzelf de das om (of om in jouw vriendclubje van marketeers te blijven: "When baiting a mousetrap with cheese, always leave room for the mouse"...
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 24 januari 2008 om 14:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik hou het op de bijlage. Ik hoop dat je een greintje intelligentie in je lichaam hebt om het te begrijpen.
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
- Een wet die stelt dat een private instelling iets mag doen, is ook overheidsinmenging. - Een hypotheekcrisis is betwijfelbaar mogelijk in een vrije markt. - Centrale banken nekken de vrije markt.
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
![]() Citaat:
Wat ik wel deed was mijn gedacht zeggen: Reisman is een betere econoom dan Bonte maal heel de Knack-redactie in het kwadraat. Het is vrij belachelijk om "objectiviteit" als criterium te nemen, aangezien je mij eerst 'n artikel in verband met Hans Bonte hebt gelinkt. Ik heb er trouwens weinig moeite mee om toe te geven dat Reisman verre van 'n neutrale, oncontroversiële denker is. Maar hij is tenminste 'n denker. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Ik begrijp trouwens niet wat dit onderwerp in 'Binnenland' staat te doen.
![]() |